تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کلیسای ارتدوکسی صربستان یکی از نمادهای مسیحیت در اروپا است که گفته می‌شود افراد مشهوری در آن دفن شده‌اند. با ما در مجله هم اقلیم همراه باشید تا شما را بیشتر با این بنای تاریخی در اروپا آشنا کنیم.

کلیسای ارتدوکسی صربستان کجاست

جمهوری صربستان یکی از کشورهایی است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. اطراف آن کاملاً با خشکی پوشیده شده است. مرزهای امروزی این کشور در سال 1817 پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است. جغرافیای ناهمواری‌ها در این کشور تقریبا به دشت‌های بزرگ و کوچکی منتهی می‌شود که شرایط جوی نسبتاً مساعدی را برای این کشور فراهم کرده است. پایتخت این کشور شهر بلگراد است.

اجاره روزانه خانه در تهران

کلیسای ارتدوکسی

شهر بلگراد حد فاصل دو رود دانوب و ساوا قرار دارد. سنت ساوا نام یکی از افراد تاثیرگذار در این کشور است. از خدمات او می‌توان به تأسیس کلیسای ارتدوکسی صربستان در قرون وسطی و بنیان گذاری اولین قانون کشور و همچنین تأسیس صومعه هیلاندار در کوه آتوس اشاره کرد. علاوه بر این او یک دیپلمات مشهور بوده است.

مطالب دیگری که در سفر به صربستان به شما کمک خواهد کرد.

با مطالعه این مقاله متوجه دلیل اینکه چرا مجله Vogue آن را ساگرادا فامیلیای اروپای شرقی نامیده است، می‌شویم! در حقیقت این بنا محل فرضی دفن سنت ساوا است. یکی از وقایع مهم و تلخی که در این مکان اتفاق افتاده است سوزاندن تابوت سنت ساوا توسط وزیر اعظم عثمانی، سینان پاشا، در سال 1595 میلادی، با هدف تحقیر و تضعیف روحیه مردم این کشور بوده است. این کلیسا در این محل بنا شده است تا یاد سنت ساوا را گرامی بدارند. تمام هزینه‌های ساخت این بنای ارزشمند با کمک‌های مردمی تأمین شده است.

تاریخچه کلیسا ارتدوکسی صربستان

تاریخ کلیسا ارتدوکسی صربستان نسبتا طولانی و پرتلاطم است. بسیاری از فراز و نشیب ها و شرایط پیچیده کلیسا را به مرحله ای رساند که امروز در آن قرار دارد – باشکوه، اما هنوز ناتمام. طی یک مسابقه معماری که در سال‌های 1932-1926 برگزار شد، طرح معمار بوگدان نستوروویچ و الکساندر دروکو برای اجرای این بنا انتخاب شد.  اولین اقدامی که برای شروع ساخت این بنا  انجام شد در سال1935 بود. اما به دلیل جنگ مدتی این ساختمان نیمه کاره رها شد. در سال 1941 زمانی که این کشور تحت اشغال بود، ساختمان تقریباً ده متر ارتفاع داشت. ارتش آلمان از این ساختمان ناقص به عنوان انبار استفاده می‌کرد.

کلیسای ارتدوکسی

پس از جنگ، کلیسای ارتدکس در تلاش برای کسب مجوز برای تکمیل ساختمان ناموفق بود. مجوز در سال 1984 صادر شد و معمار برانکو پسیچ مأمور شد تا پروژه را با تکنیک های جدید ساخت و ساز تطبیق دهد. در ژوئن 1989، گنبد بتنی کلیسا، با وزن 4000 تن و به طور کامل بر روی زمین ساخته شد و بعد به جایگاه فعلی خود منتقل شد. در حقیقت این یک تجربه تازه  در صنعت ساخت و ساز و دستاوردی برجسته بود.

معماری کلیسای ارتدوکسی صربستان

کلیسا ارتدوکسی صربستان دارای طرحی دقیقا متقارن است که به دلیل گنبد بزرگ و چهار اپیس آن نورگیری فوق العاده‌ای دارد. عرض کلیسا از شرق تا غرب ۹۱ متر و از شمال تا جنوب ۸۱ متر می باشد و ارتفاع گنبد نیز ۷۰ متر و صلیب روی آن ۱۲ متر هستند و مهم است بدانید که کلیسا به طور کل ۱۸ صلیب طلا در ابعاد گوناگون و ۴۹ ناقوس را در خود جای داده است. بزرگترین ناقوس 6 تن وزن دارد! سعی کنید اگر قصد بازدید از این بنای دیدنی را دارید ظهر از آن دیدن کنید تا بلندترین زنگ روز را بشنوید.

کلیسای ارتدوکسی

موزائیک کاری سقف گنبدی مرکزی کلیسای ارتدوکسی سنت ساوا ، “پرتره مسیح” را نشان می دهد که چشم هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. این اثر یکی از اثار برجسته هنرمند روسی به نام نیکولای مووخین است. خوب است بدانید که تنها چشم ‌های مسیح در این اثر هنری ۳ متر عرض دارند که در نوع خود بی‌نظیر است. این موزائیک کاری به قطر ۳۰ متر و مساحت ۱۲۳۰ متر مربع، توسط یک تیم روسی – صربی نصب شده است.

اگر به تاریخ مسیحیت علاقه دارید و می‌خواهید بیشتر با کلیساها و صومعه‌های تاریخی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را بخوانید.

در واقع کلیسای ارتدوکسی صربستان به سبک صربی-بیزانسی طراحی و ساخته شده است. هر چند این کلیسا هنوز ناتمام مانده است اما خوشبختانه نمای بیرونی آن در سال 2004 تکمیل شده. نمای بیرونی کلیسا از سنگ مرمر سفید صاف و گرانیت پوشانده شده است و بالای آن چندین گنبد مسی قرار گرفته است که شکوه آن را دوچندان کرده است. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارتدکس در صربستان و یکی از بزرگترین کلیساهای ارتدکس شرقی است و در زمره بزرگترین کلیساهای جهان قرار دارد. با توجه به بلندی بنا و محل قرار گیری آن از سطح دریا قابل تشخیص ترین ساختمان در بلگراد و یک مکان دیدنی است، زیرا گنبد غالب آن شبیه گنبد ایاصوفیه است که از آن الگوبرداری شده است.