چکیده : دریاچه های ایران در بخش‌های مختلف کشور، از کوهستان‌های بلند تا مناطق جلگه‌ای، از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی و مقاصد گردشگری هستند.

۱۰ دریاچه زیبا و خاص ایران

دریاچه های ایران در بخش‌های مختلف کشور، از کوهستان‌های بلند تا مناطق جلگه‌ای، از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی و مقاصد گردشگری هستند.

بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان، برای انتخاب مقصد مناسب سفر خود، جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبا را می‌پسندند. دریاچه های ایران در گوشه و کنار کشور، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری به شمار می‌روند که سلیقه بسیاری از طرفداران سفر و گردشگری را تامین می‌کنند.

دریاچه های زیبا و خاص ایران در کوهستان‌های بلند، مناطق جلگه‌ای و سرسبز و میان جنگل‌های بکر قرار گرفته‌اند. بازدید از این دریاچه‌ها در برنامه‌های طبیعت گردی، لذت گشت‌وگذار در طبیعت را دوچندان می‌کنند. در این مقاله ما ۱۰ تا از زیباترین دریاچه های ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

دریاچه کاسپین

دریاچه کاسپین بزرگ‌ترین دریاچه جهان است و به همین سبب از آن با نام دریا نیز یاد می‌کنند. این دریاچه زیبا در شمالی‌ترین نقطه ایران و در همسایگی استان‌های گلستان، گیلان و مازندران قرار دارد.

سواحل دریای کاسپین در شمال ایران از شلوغ‌ترین نقاط گردشگری کشور به‌خصوص در زمان تعطیلات هستند. جنگل‌های کوهستانی انبوه، جلگه‌های سرسبز و سواجل ماسه‌ای در طول کرانه ساحلی این دریاچه، لذت سفر به استان‌های شمالی ایران در خط ساحلی دریاچه کاسپین را دوچندان می‌کنند.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه دائمی داخلی ایران است که در فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری شرق ارومیه و در مرز استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. آب این دریاچه از جریان رودخانه‌هایی مانند سیمینه رود، زرینه رود، تلخه رود و بیش از ۵۰ رودخانه دیگر به‌همراه ریزش‌های جوی سالانه تامین می‌شود.

متاسفانه به‌دلیل بهره‌برداری غیر اصولی از آب دریاچه ارومیه در مصارف مختلفی مانند کشاورزی و عدم رسیدگی مناسب به بحران‌های پیاپی در این دریاچه، از اواسط دهه ۸۰ خورشیدی روند خشکی دریاچه ارومیه آغاز شد. وجود املاح و به‌خصوص نمک به میزان بالا در بستر این دریاچه، روند احیای آن را نیز با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

دریاچه ارومیه یکی از مناطق زیست‌کره جهان به شمار می‌رود و نام آن در فهرست این مناطق و همچنین پارک‌های ملی سازمان یونسکو به چشم می‌خورد.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو که از آن با نام تالاب مهارلو نیز یاد می‌کنند، یکی از دریاچه‌های خاص ایران در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است. این دریاچه در منطقه شکار ممنوع مهارلو قرار دارد و آب آن از بارش‌های جوی سالانه و رودخانه‌ها و چشمه‌ها تامین می‌شود.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در دسته دریاچه‌های نمکی و آب شور ایران قرار دارد. نمک فراوان و تابش مستقیم خورشید سبب تولید نوعی جلبک تک سلولی و بازتاب رنگ صورتی در این دریاچه می‌شوند. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه صورتی، اواسط اردیبهشت ماه است.

دریاچه گهر

دریاچه گهر در استان زیبای لرستان و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد. این دریاچه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لرستان در ارتفاع بیش از ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا، میان کوه‌های اشترانکوه است.

از اواسط بهار ارتفاعات مشرف بر دریاچه گهر مملو از گیاهان معطر و دارویی و لاله‌های واژگون می‌شوند. بازدید از این دریاچه بکر میان طبیعت سرسبز و منظره‌های چشم‌نواز کوهستان اشترانکوه، برای گردشگران لطف دوچندان دارد.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه سرسبز و تماشایی کلاردشت و در فاصله تقریبی ۴۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس واقع شده است. این دریاچه در دسته دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد و اطراف ان را زیباترین ییلاق‌های مازندران پوشانده‌اند.

کوهستان‌های سرسبز کلاردشت، ییلاق های پرگل و چشمه‌های جوشان اطراف دریاچه ولشت، این دریاچه را به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی در استان مازندران تبدیل کرده‌اند. این دریاچه امکاناتی مانند تفریحات آبی، رستوران، آلاچیق اقامتی و سرویس‌های بهداشتی دارد.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست از جاذبه‌های دیدنی در شرق استان مازندران و فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی سوادکوه است. این دریاچه در منطقه کوهستانی بر بام «پل سفید» قرار دارد و تنها دریاچه طبیعی در شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود.

در دریاچه شورمست امکاناتی نسبی برای رفاه گردشگران وجود دارد که سبب جلب آن‌ها به این منطقه می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه فصل‌های بهار و پاییز هستند.

دریاچه چورت

دریاچه چورت، آبگیری کوچک در فاصله تقریبی ۶۵ کیلومتری از جنوب شرقی ساری است که در سال ۱۳۱۸ و بر اثر رانش زمین پس از زلزله در نزدیکی روستایی به همین نام به وجود آمد. از این دریاچه با نام دریاچه «میانشه» نیز یاد می‌کنند.

اطراف دریاچه چورت را زیباترین جنگل‌های مازندران با پوششی انبوه از درختان هیرکانی پوشانده‌اند. این منطقه برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی و جنگل‌نوردی جاذبه‌های بسیاری دارد و دریاچه چورت مانند نگینی در میان آن می‌درخشد.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار که با نام «زریبار» نیز شناخته می‌شود، از مشهورترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی کردستان در فاصله پنج کیلومتری غرب مریوان است. این دریاچه در دسته دریاچه‌های آب شیرین ایران قرار دارد و اکوسیستم محیطی آن، برای زندگی گونه‌های مختلفی از گیاهان و حیوانات مناسب است.

دریاچه زریوار

در دریاچه زریوار، جزیره‌های متحرکی به چشم می‌خورند که بر زیبایی این دریاچه افزوده‌اند. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه و طبیعت اطراف آن، فصل‌های بهار و تابستان هستند؛ اما دریاچه زریوار در پاییز و زمستان نیز، حال و هوای خاصی دارد.

دریاچه اوان

دریاچه اوان مانند نگینی زیبا در کوهستان «خشچال» منطقه الموت قزوین می‌درخشد. این دریاچه در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرقی قزوین قرار دارد و اطراف آن روستاهایی ییلاقی و خوش آب و هوا به چشم می‌خورند.

در دریاچه اوان امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای گردشگران وجود دارد. اطراف این دریاچه نیز با پوشش گیاهی سرسبز و زیبا برای طبیعت گردی بسیار مناسب است. برای بازدید از این دریاچه در زیباترین حالت آن، فصل بهار را انتخاب کنید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور در فاصله ۵۵ کیلومتری از جنوب شرقی اردبیل و در نزدیکی مرز بین استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد. این دریاچه در دامنه‌های سرسبز و پرگل کوهستان تالش واقع شده است و دسترسی به آن از جاده‌ای پرپیچ و خم و کوهستانی، میان بکرترین مناظر طبیعی صورت می‌گیرد.

دورتادور دریاچه نئور جاده‌ای خاکی قرار دارد که برای پیاده روی مناسب است. دامنه‌های اطراف این دریاچه از اواسط بهار تا واپسین روزهای تابستان تماشایی و مناسب طبیعت گردی هستند؛ اما با شروع پاییز آب و هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود. در زمستان نیز سطح آب دریاچه نئور یخ می‌زند.