تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آبشار زیارت گرگان در ۵ کیلومتری روستای زیارت و در مسیر یکی از بخش‌های فرعی رودخانه خاصه رود قرار دارد. این آبشار از ارتفاع ۱۶ متری به درون حوضچه‌ای می‌ریزد و در فصل بهار و تابستان مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید

آبشار زیارت کجا قرار دارد؟

آبشار زیارت در مسیر پارک جنگلی ناهارخوران است و در حدود ۱۵ کیلومتر از این منطقه قرار دارد. برای سفر به روستای زیارت همچنان به مسیر خود ادامه دهید و بعد از آن وارد جاده خاکی خیلی زیبایی می‌شوید. می‌توانید جاده را تا انتها پیش بروید و از مناظر دیدنی آن لذت ببرید. در آخر مسیر یک پارکینگ وجود دارد که ماشینتان را در آنجا پارک کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار زیارت گرگان

مسیر دسترسی به آبشار زیارت

از شهر گرگان که به‌طرف جنوب این شهر حرکت کنید، بعد از عبور از پارک جنگلی ناهارخوران به اول جاده روستای زیارت خواهید رسید. این جاده در کنار همه زیبایی‌های طبیعی که دارد در نهایت به روستای زیارت منتهی می‌شود و با ادامه راه و بعد از طی چند کیلومتر به آبشار زیارت می‌رسید.

مسیر دسترسی به آبشار زیارت خاکی است و شیب ملایم دارد؛ اما قابلیت حرکت ماشین دارد. درصورتی‌که به پیاده‌روی و کوهنوردی علاقه دارید ماشینتان را داخل روستا پارک کنید و خود را در دل جاده رها کنید. کل مسیر تا جاده، بسیار دیدنی و پر از درخت و رودخانه است که به لطف باران‌های فراوان همچنان خروشان است. همه مسیر را قادر خواهید بود با صدای زیبای آب طی کنید.

بهترین فصل سفر به آبشار زیارت

آبشار زیارت یکی از آبشارهای گلستان به شمار می‌رود و به علت دسترسی راحتی که دارد شما در همه فصول سال قادر خواهید بود از آبشار زیارت دیدن کنید؛ ولی بهترین زمان سفر به این آبشار زیبا فصل بهار و تابستان است که خیلی خنک است و درختان و گل‌ها مسیر را احاطه کرده‌اند و در این فصول آبشار زیارت آب بیشتری دارد.

آب‌وهوای اطراف آبشار زیارت

منطقه زیارت در فصل زمستان و پاییز هوای سرد و خشک دارد و در زمستان خیلی از اوقات مملو از برف است. ولی در فصل بهار و تابستان، با وجود خنک بودن هوا، آفتاب در اغلب مواقع وجود دارد. به علت آفتاب‌گیر بودن این منطقه خانه‌ها برای دسترسی به انرژی پنل‌های خورشیدی بکار می‌برند و برق مورد احتیاج خود را به این شکل فراهم می‌کنند.

تاریخچه روستای زیارت گرگان

امکانات مسیر آبشار زیارت

در مسیر دسترسی به آبشار امکاناتی مثل نان محلی، چای، آش، سرویس بهداشتی، فروشگاه لبنیات و صنایع دستی و ویلا و سوئیت‌هایی برای اجاره وجود دارد.

سوغات روستای زیارت

سوغات منطقه زیارت شامل جاجیم، پارچه و لباس‌های سنتی این منطقه، لبنیات، عسل و نان است.

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه و آبشار زیارت

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر گرگان پارک ناهارخوران است. درصورتی‌که به این شهر و به پارک ناهارخوران رفتید پس از پیاده‌روی در این پارک زیبا قادر خواهید بود جاده پارک را با ماشین ادامه دهید تا در آخر جاده به روستای زیبای زیارت برسید. روستای زیارت از یک سو به جنگل ناهارخوران و ارتفاعات بندسر می‌رسد و از سوی دیگر به کوهستان جنگلی زیارت و آبشار آن منتهی می‌شود. این روستا از سمت غرب به منطقه کوهستانی ادیم، مازوکش و از طرف شرق به ارتفاعات خال دره منتهی می‌شود.

همچنین، جنگل‌های این منطقه از گونه‌های گیاهی مثل ممرز، راش، افرا، ملچ و بلوط، درخت‌های سوزنی و… انباشته شده و سرسبزی فراوانی به مناظر روستا بخشیده است.

روستای زیارت کجاست

مکان‌های دیدنی نزدیک به روستا و آبشار زیارت

پس از گشت و گذار و بازگشت از آبشار زیارت گرگان، بازدید از جاذبه‌های دیدنی اطراف این روستا نیز می‌تواند برایتان خاطره انگیز باشد. در ادامه سه مکان دیدنی و معروف را معرفی می‌کنیم.

پارک ناهارخوران

درصورتی‌که به روستای زیارت و گرگان سفر کردید سعی کنید پیاده‌روی در پارک ناهارخوران را که یکی از دیدنی‌ترین پارک‌های جنگلی ایران است، از دست ندهید.

امامزاده عبدالله

بقعه امامزاده عبدالله که یکی از کهن‌ترین بناهای این روستا نام دارد، محلی است برای زیارت، همچنین یک جاذبه دیدنی با چشم‌اندازی زیبا و فرح‌بخش نیز به شمار می‌رود. خیلی از افراد اعتقاد دارند که اسم این روستا از همین بقعه گرفته شده است.

چشمه آب گرم

در نزدیکی امامزاده عبدالله چشمه آبگرمی وجود دارد که در قدیم به گرماندو معروف بود. در این چشمه آبگرم امکان استحمام و استفاده از خواص معدنی آب گرم وجود دارد و می‌توانید قسمتی از برنامه سفرتان را به بازدید از امامزاده عبدالله بپردازید.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های اطراف آبشار زیارت

برای ماندن در روستای زیارت تنها کاری که نیاز است انجام دهید تصمیم‌گیری برای اقامت است. به این دلیل که در این روستا همه انواع مکان‌های اقامت از خانه‌های محلی تا ویلاهای لوکس موجود است و اجاره مکان اقامت خیلی آسان خواهد بود. درصورتی‌که تصمیم به بازدید از آبشار زیارت را دارید می‌توانید در هتل‌ها یا اقامتگاه‌های موجود در گرگان اقامت داشته باشید؛ ولی پیشنهاد ما به شما این است که تجربه کمپ کردن در طبیعت و هوای عالی این روستای زیبا را از دست ندهید.

روستای زیارت

روستای زیبای زیارت در دامنه رشته‌کوه البرز، در یک دره قرار دارد و کوه‌های بلند کولی چال، لندی و سروان سر تلنبار از بخش شرق، غرب و جنوب این روستا را احاطه کرده‌اند. این روستا از سطح دریا ۱۱۸۰ متر ارتفاع دارد. روستا زیارت تحت‌تأثیر اقلیم دامنه‌های البرز، در اغلب روزهای سال، آب‌وهوای معتدل دارد.

این روستا قدمتی طولانی دارد و در وقف‌نامه‌های قدیمی، به تاریخ ۹۸۹ هجری قمری به قلعه‌ها و آبادی‌های این منطقه اشاراتی شده است. بنای بقعه امامزاده عبدالله از آثار تاریخی این روستا به شمار می‌رود. مردم روستا به زبان فارسی مرکب از کلمات گیلکی حرف می‌زنند.

درآمد خیلی از مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری فراهم می‌شود. برخی از مردم در قسمت خدمات، صنایع‌دستی و گردشگری مشغول هستند. بیش‌تر محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و صیفی‌جات هستند. فندق و گردو از اصلی‌ترین محصولات باغی و سردرختی روستای زیارت است. گوشت و انواع فرآورده‌های لبنی مثل شیر، کره، پنیر، ماست و کشک از محصولات دامی روستا به‌حساب می‌آید و پرورش طیور خانگی و عسل از فعالیت‌های مردم این روستا است.

در روستای زیارت باغداری و دامداری و کشاورزی پابه‌پای هم رونق دارند و موجب درآمدزایی ساکنین روستا می‌شوند. لبنیات این روستا به علت وجود دامداری غنی زبانزد و مشهور است. احتمالاً نام پنیر زیارت را شنیده‌اید، این پنیر که امروزه اسم آن به برند یک نوع پنیر تبدیل شده به این روستا تعلق دارد.

معماری روستای زیارت در بافت قدیم خیلی فشرده و متراکم، اصولاً در دوطبقه با سقف شیروانی و دیوارهای گلی بنا شده‌اند. مصالح استفاده شده در این بافت، اغلب گل، خشت و چوب است. در بافت دیگر، واحدهای مسکونی با پرچین، چپر و یا حصار از هم جدا شده‌اند. سقف این خانه‌ها شیروانی و مصالح استفاده شده در آن‌ها آجر، سیمان و فولاد است.

روستای زیارت کجاست

شرایط بازدید از آبشار و منطقه زیارت

گردشگران می‌توانند در هر فصل و ساعتی کاملاً رایگان از این آبشار دیدن کنند؛ ولی به علت خنک بودن این منطقه بهتر است در فصل بهار و تابستان از آن دیدن نمایید. همچنین در هنگام سفر حتماً کفش مناسب پیاده‌روی، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، آب و تجهیزات لازم دیگر را همراه داشته باشید.