تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر تاریخی بوشهر، با تاریخ غنی، مناظر دیدنی و مردمی صمیمی، یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران است. این شهر، در ساحل آبی خلیج‌فارس، با ساحلی به طول 700 کیلومتر واقع شده است. یکی از زیباترین سواحل این شهر ساحل ریشهر است که یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های بوشهر است.

در این بندر، ساحل لیان بوشهر و دهکده توریستی لیان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ساحلی خلیج‌فارس، قرار دارد. در این پارک، علاوه بر توسعه فضاهای سبز و تفریحی، زیرساخت‌های لازم، برای رفاه و آسایش گردشگران، فراهم شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

ساحل لیان بوشهر، به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی، به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران، محسوب می‌شود؛ چرا که در فصل‌های سرد سال، این ساحل، هوایی معتدل و بهاری دارد. این ساحل، در 8 کیلومتری بندر بوشهر قرار دارد و میزبان گردشگران بسیاری است.

در ادامه این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم، به بررسی این ساحل زیبا و جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی بوشهر، می‌پردازیم.

ساحل لیان بوشهر کجاست و چرا باید از آن دیدن کنیم؟

ساحل لیان بوشهر که به ساحل ریشهر نیز، معروف است، در جنوب بندر بوشهر قرار دارد. این ساحل، ترکیبی بی‌نظیر از طبیعت، تاریخ و جذابیت است که بازدید از آن، بسیار دلپذیر است.

 یکی از بهترین مقاصد پاییزی و زمستان گردشگران ایرانی، سواحل زیبای لیان است که بسیاری را شگفت‌زده می‌کند. با عزیمت به این مکان، می‌توانید از یک مکان باستانی نیز، دیدن کنید. ساحل لیان بوشهر، مکانی بسیار آرام و توریست پسند است که زمانی، دارای تاریخ و تمدن با‌ارزشی بوده است.

سفر به ساحل زیبای لیان، می‌تواند روز شما را دلپذیر و فراموش‌نشدنی کند. این ساحل، جزو سواحل معروف بوشهر بوده و می‌توانید با بازدید از آن، در آب‌های خلیج‌فارس نیز، شنا کنید.

تاریخچه ساحل لیان بوشهر

ساحل لیان بوشهر که از نظر جغرافیایی، در جنوب بوشهر قرار دارد، یک اثر تاریخی است. این ساحل، هرساله، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را به خود، جذب می‌کند.

 این شهر، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، یکی از راه‌های ارتباطی، بین بخش شرقی و غربی جهان باستان بوده است. اشیای کاوش شده در بندر ریشهر، به هزاره سوم تا یکم قبل از میلاد بر‌می‌گردد.

در سال 1914، یک باستان شناس فرانسوی، اشیا بسیاری از جمله کتیبه‌های پادشاهان ایلامی و سفال‌های منقوش را در آنجا یافت. بر اساس این کتیبه‌های منقوش، در آن زمان، بندر ریشهر، به ساحل لیان، معروف بود.

در آن سال‌ها، اردشیر، در زمان سلطنت خود، شهرهای زیادی را بنا کرد که رودخانه اردشیر، یکی از آن‌ها بود. امروزه عده‌ای بر این باورند که رودخانه اردشیر، همان بندر لیان است که بازسازی شده است.

بندر ریشهر، در زمان ساسانیان، مرکز اصلی ادب و علم بود و علما و نویسندگان زیادی، در آن زندگی می‌کردند. این شهر، تا قرن‌ها پس از ظهور اسلام، رونق داشت. به دلیل وجود واحد‌های مسکونی متعدد، در حکومت افشاریه بر ایران نیز، جمعیت شهری زیادی، به این ساحل، منتقل شدند.

ساحل لیان بوشهر

گشت‌و‌گذار در جاذبه‌های ساحل لیان بوشهر

اگر برای اولین‌بار است که به این ساحل می‌روید، ممکن است احساس کنید این ساحل، مانند سایر سواحل است؛ اما برخی از ویژگی‌های این سواحل برای گردشگران بسیار حائز اهمیت بوده و آن را از سواحل دیگر، متمایز می‌کند.

 ساحل لیان، باتوجه‌به قدمت تاریخی و چندهزارساله، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. این ساحل، دارای منطقه‌ای بسیار وسیع است که اگر از بالا به آن نگاه کنید، مناظر دیدنی‌تری را مشاهده می‌کنید.

یکی از دیگر ویژگی‌های ساحل لیان که موجب تمایز آن با سایر سواحل می‌شود، قرار‌گرفتن در سطح بالاتر از دریاست؛ یعنی اگر قصد شنا‌کردن در این دریا را دارید، باید از قسمت پلکانی موجود در ساحل، به دریا بروید.

یکی از جاذبه‌های توریستی ساحل لیان بوشهر، نحوه معماری بنا‌ها و مکان‌های تاریخی است؛ البته تعداد زیادی از این بنا‌ها دچار فرسایش شده‌اند؛ اما همچنان باشکوه و زیبا هستند. علاوه بر این، پارکی در نزدیکی ساحل وجود دارد که می‌توانید، یک آخر هفته به‌یاد‌ماندنی را در کنار عزیزانتان بگذرانید.

ساحل لیان بوشهر

جاذبه‌های گردشگری در اطراف ساحل ریشهر بوشهر

مناطق دیدنی فوق‌العاده‌ای در اطراف ساحل لیان بوشهر وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. همان‌طور که می‌دانید، این ساحل در شهر بوشهر قرار دارد و از مناظر زیبایی برخوردار است. با مطالعه ادامه این مطلب، می‌توانید با سایر مناطق دیدنی بوشهر، آشنا شوید.

عمارت ملک

این اقامتگاه باشکوه در اقامتگاه بهمنی، متعلق به دوره قاجاریه است. این ساختمان، توسط معماران فرانسوی، با استفاده از مصالح بومی، به شیوه‌ای خاص، ساخته شده است.

این بنای باشکوه، یکی از جاذبه‌های گردشگری بوشهر است که به دستور ملک‌التجار ساخته شده است. او در سفرهای خارجی خود، بناهای مشابه را دیده و به فرانسوی‌ها دستور ساخت این بنا را داده است.

دهکده گردشگری ریشهر

یکی از پرطرف‌دارترین بناها در اطراف ساحل لیان بوشهر، دهکده گردشگری ریشهر است. در این دهکده می‌توانید، دریاچه قایقرانی، کافه، رستوران، مسیر دوچرخه‌سواری، آلاچیق‌های خانوادگی و شتر‌سواری را تجربه کنید. سعی کنید در زمان سفر به بوشهر، حتماً برای تفریح به این مکان بروید؛ چرا که روز خاطره‌انگیزی تجربه خواهید کرد.

کوه نمک دشتی

کوه نمک دشتی، یک از جاذبه‌های گردشگری بوشهر بوده در شهر گنخک قرار دارد. این کوه، جزو یکی از کوه‌های بزرگ نمکی ایران و خاورمیانه است. از جاذبه‌های این کوه نیز، می‌توان به آبشار نمک، چشمه نمک و دره گل کلام اشاره کرد. کوه نمک دشتی نیز، به‌عنوان یکی از عجایب دیدنی بوشهر، به شمار می‌رود.

بافت تاریخی ریشهر

بافت تاریخی اطراف ساحل لیان بوشهر، جزو یکی از مناطق قدیمی مربوط به دوره نادرشاه است. به دلیل فعالیت‌های نادرشاه، از جمله احداث پایگاه دریایی، بندر بوشهر، به یکی از مهم‌ترین بنادر در ایران، بدل شد. از آن زمان، رونق در ریشهر ادامه دارد و بافت تاریخی آن، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ساحل لیان بوشهر

بازار بزرگ بوشهر

بازار بزرگ بوشهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری این بندر است که به بازار سنتی شهر نیز، معروف است. این بازار، محل کسب درآمد مردم شهر بوشهر است. پیشینه تاریخی این بازار، از دوره قاجاریه سرچشمه می‌گیرد. معماری آن نیز، متعلق به همین دوره است. شما می‌توانید، با مراجعه به این بازار، سوغاتی‌های محبوب جنوبی را نیز، خریداری کنید.

سفر به پارک ساحلی لیان بوشهر

در بندر بوشهر، علاوه بر ساحل لیان بوشهر، پارک گردشگری لیان نیز، جزو جاذبه‌های گردشگری بوشهر است. این پارک، به‌عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین پارک ساحلی خلیج‌فارس در ایران، شناخته می‌شود. پارک ساحلی لیان، همچنین، با در اختیار داشتن دیدنی‌ها و مناظر طبیعی دست‌نخورده، موردتوجه توریست‌ها، قرار دارد.

استان بوشهر، صاحب طولانی‌ترین خط ساحلی، در خلیج‌فارس است. پارک توریستی لیان، در کنار ساحل لیان بوشهر قرار دارد و با چشم‌اندازهای خاص، جزو بزرگ‌ترین مناطق گردشگری بوشهر است.

 این پارک، علاوه بر سرسبزی و زیبایی، زیرساخت‌های لازم، برای رفاه و آسایش گردشگران را نیز، در نظر گرفته است. عملیات ساخت قسمت اول پارک ساحلی لیان، در تابستان 1396 آغاز شد. از 25 هکتاری که برای احداث پارک، در نظر گرفته شده بود، دو و نیم هکتار آن، تکمیل و به بهره‌برداری رسید. فاز بعدی این پروژه چهار هکتاری، قرار است به‌زودی آغاز شود. برخی از امکانات این پارک، شامل: فضای سبز، فضای بازی کودکان، آلاچیق، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و… است.

پارک ساحلی لیان بوشهر

در زمان سفر به بوشهر کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد اقامت در بوشهر را دارید، شهر بوشهر، هتل‌های زیادی دارد که امکانات خوبی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و برای مدتی که در این شهر هستید، در آن اقامت کنید.

هتل دلوار بوشهر، یکی از هتل‌های معروف قدیمی بوشهر است که مجهز بوده و قیمت مناسبی دارد. این هتل در نزدیکی ساحل لیان بوشهر قرار دارد. در بین هتل‌های استان بوشهر، البته گزینه‌های ارزان‌تری نیز وجود دارد؛ مانند: هتل تک‌ستاره ماهان یا هتل سعدی بوشهر که می‌توانید، با قیمت مناسب‌تری در آن‌ها اقامت کنید.

 خانه‌های بوم‌گردی نیز، گزینه دیگری هستند که عده‌ای اقامت در آن‌ها را به اقامت در هتل، ترجیح می‌دهند. این اقامتگاه‌ها عموماً خانه‌های قدیمی افراد بومی بوشهر است که به شیوه‌ای محلی دیزاین می‌شود. با اقامت در این خانه‌های بوم‌گردی، می‌توانید از غذا‌های محلی که توسط میزبان سرو می‌شود نیز، بهره‌مند شوید.

کلام پایانی

وقتی از جنوب ایران صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه همه ما به یاد آب‌و‌هوای گرم و مرطوب می‌افتیم. بوشهر نیز، در منطقه نیمه بیابانی ایران قرار دارد و به دلیل مجاورت با خلیج‌فارس آب‌وهوای گرمی دارد. البته آب‌وهوای استان بوشهر به دو پهنه تقسیم می‌شود؛ یکی در امتداد ساحل با گرما و رطوبت شدید، دیگری در داخل شهر، با گرمای شدید و رطوبت کم. با این حساب، بهترین زمان سفر به بوشهر، از پاییز تا اواسط بهار و زمستان است.

پیاده‌روی در کنار ساحل و تماشای طلوع یا غروب خورشید، یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به بوشهر است. اگرچه بوشهر، گزینه‌های زیادی برای گذران اوقات فراغت ندارد، اما سواحل آن دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند. با رفتن به سواحل بوشهر، می‌توان با منظره دریا به آرامش رسید و خستگی و اضطراب را از ذهن و جسم دور کرد.

ساحل لیان بوشهر، یکی از سواحل معروف این بندر است که سالانه، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این ساحل، در 8 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد و به معنی شهر نجات‌یافته است. این ساحل تفریحی، از سطح دریا بالاتر بوده و برای شنا در دریا، باید از پله‌ها پایین بروید.

ساحل لیان بوشهر همچنین، یک ساحل شنی است و در سفر به بوشهر، می‌توانید یک خاطره دلپذیر، از این ساحل، به یاد داشته باشید.