تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

استانبول آسیایی را انتخاب کنیم یا اروپایی؟! ( مقایسه کامل)

مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی زمانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند که بدانید طبق آمار ارائه شده در سال جاری، خرید ملک در استانبول، به نقطه اوج خود در سالیان اخیر رسیده است. کشور ترکیه کشوری امن و با اقتصادی پویا و البته تاریخی بسیار غنی و فرهنگی دل‌انگیز است؛ استانبول نیز مرکز تمامی این مزیت‌ها و امتیازهاست و صدها هزار نفر با خرید خانه در این شهر، زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کنند.

استانبول، روزگاری پایتخت سرزمین عثمانی بوده و روزگاری مرکز دنیا نامیده می‌شده است؛ روزگاری این شهر پر از کشتی‌های تجاری بوده و حاکمان آن نیز بر نیمی از دنیا، فرمانروایی می‌کرده‌اند. امروز هرچند دیگر خبری از آن دوران نیست، اما استانبول شکوه قدیمی خود را حفظ کرده و هنوز هم مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهر در سرتاسر ترکیه به شمار می‌رود.

اجاره روزانه خانه در تهران

در گفتار امروز، می‌خواهیم نگاهی به این شهر پهناور داشته باشیم؛ همانطور که احتمالا خودتان نیز حدس زده‌اید، موضوع امروز، مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی است. امروز می‌خواهیم ببینیم هر کدام از دو سمت این شهر، چه ویژگی‌هایی دارند و کدام سو، برای زندگی و خرید ملک مناسب‌تر است. با ما همراه باشید.

استانبول آسیایی را انتخاب کنیم یا اروپایی

چرا شهر استانبول؟

قبل از آنکه به سراغ مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی برویم، احتمالا این سوال ذهن شما مخاطب را به خود مشغول کرده است که اصلا چرا استانبول؟ چه شده که این شهر تا به این اندازه مورد توجه قرار گرفته و در بین ایرانیان، مورد توجه قرار گرفته است؟ در جواب، می‌توانیم هزار و یک دلیل را برایتان مطرح کنیم، اما اجازه دهید که صرفا به همین چند مورد که در ادامه خواهیم گفت، اکتفا کنیم:

تاریخ غنی و فرهنگ پربار

از جمله مهم‌ترین دلایلی را افراد به زندگی و یا سفر به استانبول جذب می‌کند، همین تاریخ و فرهنگ دلنشین آن است. استانبول، چنان که در مقدمه به آن اشاره کردیم، روزگاری پایتخت حکومت عثمانی و پیش از آن مرکز امپراتوری بیزانس بود. از همین روی، بدیهی است که تاریخی پربار و فرهنگی غنی داشته باشد و صد البته که اماکن دیدنی فراوانی را در خود گنجانده باشد.

جغرافیای دلپسند

استانبول تنها شهر در دنیا است که نیم از آن در یک قاره و نیم دیگرش در یک قاره دیگر واقع شده است؛ جالب‌ترین نکته درباره جغرافیای این شهر نیز دقیقا همین است. این شهر بسیار سرسبز است و از هر سو، به دریا راه دارد و همین عامل، مزید بر محبوبیت آن شده است.

اقتصاد پویا و زندگی ارزان

ترکیه از نظر اقتصادی، از جمله امن‌ترین کشورهای آسیایی به حساب می‌آید و ثبات بسیاری در این زمینه دارد. به علاوه، از آنجایی که با دنیا دوست است، فرصت‌های بسیاری در آن برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به علاوه، زندگی در آن به گونه‌ای است که دخل و خرج افراد، به خوبی با هم هماهنگی دارد و همین موضوع را می‌توان از دیگر محبوبیت استانبول دانست.

خرید ملک آسان

کسانی که حتی اندکی با صفر تا صد خرید خانه در ترکیه آشنا باشند، به خوبی می‌دانند که خرید خانه در این شهر دوست‌داشتنی چقدر آسان است و از همه مهم‌تر، تا چه اندازه از ایران، ارزان‌تر است. این مورد نیز از نظر ما، مهم‌ترین دلیل محبوبیت استانبول است که البته در بخش‌های آتی، مفصلا راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

بررسی استانبول اروپایی و آسیایی

بدون مقدمه بیشتر، اجازه دهید که بررسی استانبول آسیایی و اروپایی را شروع کنیم و یکراست، به سراغ اصل مطلب برویم. استانبول شهر بسیار پهناوری است و به خودی خود، یک استان مجزا شناخته می‌شود، استانی که در دو قاره آسیا و اروپا واقع شده و دارای 39 منطقه است. این مناطق را در زبان ترکی استانبولی، «ایلچه» می‌خوانند و در زبان فارسی می‌توان آن را به صورت شهرستان و یا محله، ترجمه کرد.

بزرگی این شهر و قرار گرفتن آن بر روی دو قاره، باعث شده است که هر یک از دو سمت آن، ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد و هر کدام، برای یک دسته از افراد مناسب باشد. بسیاری از افراد که قصد خرید ملک در استانبول را دارند، لازم است که ابتدا این دو بخش را به خوبی بشناسند و با آگاهی از ویژگی‌های منحصر به فرد استانبول آسیایی و اروپایی، دست به خرید ملک در این شهر بزنند. در ادامه، به بررسی ویژگی های استانبول آسیایی و اروپایی خواهیم پرداخت، پس همراه ما باشید.

ویژگی های استانبول اروپایی

استانبول اروپایی در قسمت غربی این شهر واقع شده است. مساحت این قسمت، به نسبت بخش آسیایی، کمتر است، اما خب با توجه گسترش شهر در سال‌های اخیر، این میزان دیگر اختلاف چندانی با بخش آسیایی ندارد. به باور بسیاری از کسانی که به استانبول سفر کرده‌اند و یا در این شهر زندگی کرده‌اند، قسمت اروپایی پویاتر و شلوغ‌تر بوده و به طور کلی، جوان‌پسندتر است. به علاوه، این راه هم باید یادآوری کرده که این بخش، قدمت بیشتری نسبت به بخش اروپایی استانبول دارد و اماکن تاریخی آن بسیار بیشتر است.

از دیگر ویژگی های استانبول اروپایی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قسمت اروپایی، قسمت شب‌زنده‌دار شهر است و کافه و کلاب‌های بسیاری تا صبح در این بخش باز هستند.
  • قسمت اروپایی، برای تفریح و سرگرمی، مقصد بسیار مناسب‌تری است.
  • میدان تقسیم و خیابان استقلال، به عنوان معروف‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق دیدنی استانبول، در این بخش واقع شده‌اند.
  • مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی استانبول، نظیر کاخ توپکاپی، کاخ دولمه باغچه، مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمدی و… همه در بخش اروپایی هستند.
  • دو فرودگاه مهم استانبول، یعنی فرودگاه جدید و فرودگاه آتاتورک، هر دو در قسمت اروپایی هستند.
  • سیستم حمل و نقل شهری و به خصوص مترو، در قسمت اروپایی بهتر است و اکثر خطوط، در این بخش فعالیت می‌کنند.
  • بسیاری از هتل‌های لوکس و مراکز خرید لاکچری و گران قیمت استانبول، همگی در این سمت اروپایی قرار گرفته‌اند.
  • شمار زیادی از دانشگاه‌های برتر ترکیه که در رنکینگ جهانی نیز حضور دارند، همگی در بخش اروپایی هستند.
  • مراکز مد و فشن استانبو، مراکز اقتصادی و تجاری و شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی، همگی در قسمت اروپایی هستند. همین موضوع باعث شده تا بخش اروپایی استانبول، به بهترین مکان برای ثبت شرکت در ترکیه برای ایرانیان بدل شود.

بخش آسیایی استانبول

ویژگی‌های بخش آسیایی استانبول

در ادامه بحث و بررسی استانبول آسیایی و اروپایی، نوبت به آن می‌رسد که به سراغ بخش آسیایی این شهر برویم. به طور کلی، اگر بخواهیم بخش آسیایی را در دو کلمه توصیف کنیم، می‌توانیم از «سرسبزی» و «آرامش» استفاده نماییم. تنها 35 درصد از جمعیت 15 میلیونی استانبول در این بخش زندگی می‌کنند و همین موضوع، باعث شده است تا این بخش، آرامش بیشتری نسبت به بخش اروپایی داشته باشد.

به علاوه، همین تراکم پایین جمعیت، باعث شده است که فضای سبز بیشتری در این منطقه وجود داشته باشد و طبیعت این سمت، بکرتر و دست‌نخورده باقی بماند. جمعیت کمتر، به معنای آرامش بیشتر است و آرامش بیشتر، به معنای آن است که افراد بیشتری، این قسمت را برای زندگی ترجیح می‌دهند.

از دیگر ویژگی های استانبول آسیایی می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • بافت شهری در بخش آسیایی، سنتی‌تر است.
  • ترکیب جمعیتی در بخش آسیایی مسن‌تر بوده و اکثر جمعیت آن را نیز ترک‌های اصیل تشکیل می‌دهند.
  • فرودگاه صبیحا گوکچن در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است.
  • تنها دو خط مترو در بخش آسیایی وجود دارد و رفت و آمد در این بخش، از طریق بزرگراه‌ها و سیستم تاکسی و اتوبوسرانی انجام می‌پذیرد.
  • ساخت و ساز در قسمت آسیایی استانبول کمتر است.
  • اولین مسجد ساخته شده در استانبول به سال 717 میلادی، در این قسمت قرار گرفته است.
  • برای ورود به بخش آسیایی، لازم است که عوارض ورود پرداخت نمایید؛ در حالی که بخش اروپایی چنین چیزی ندارد.
  • بنا بر آمار، تعدادی از بهترین مدارس نظامی ترکیه، در بخش آسیایی استانبول واقع شده‌اند.
  • بخش آسیایی استانبول، بنا بر گزارش شهرداری این قسمت، آمار جرم و جنایت بسیار پایین‌تری دارد و امن‌تر است.
  • قیمت ملک در بخش آسیایی بیشتر بوده و اکثر خانه‌های موجود در این منطقه، ویلایی و مجزا هستند.

istanbul select3

خرید ملک در استانبول آسیایی و اروپایی

همانطور که در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، قیمت خرید ملک در استانبول، از ایران بسیار کمتر است. این حرف، ادعای ما نیست و با مقایسه قیمت ملک در تهران و استانبول، به خوبی می‌توان پی برد که قیمت آپارتمان در استانبول 2022، حداقل حدود پنجاه درصد نسبت به ایران، ارزان‌تر است.

istanbul select4

به طور مثال، در سال اخیر، قیمت خرید خانه در تهران به ازای هر متر مربع، 30 میلیون تومان اعلام شده است؛ در حالی که میانگین قیمت خرید خانه در استانبول، تنها 15 میلیون تومان است. همین قیمت کمتر و نیاز به بودجه پایین‌تری، هرساله ایرانیای بیشتری را به استانبول، جذب می‌کند.

استانبول دارای 40 ایلچه یا همان محله است که 15 تا از آن‌ها در منطقه آسیایی واقع شده‌اند و الباقی 25 محله، در قسمت آسیایی قرار دارند. در ادامه، می‌توانید نام و میانگین قیمت خرید ملک در هر یک از این محله‌ها را در جدول زیر، مشاهده فرمایید.

 

استانبول آسیایی استانبول اروپایی
نام محله میانگین قیمت

(هر متر مربع)

نام محله میانگین قیمت

(هر متر مربع)

آدالار 12 هزار و 300 لیر آرنووات کوی
آتاشهیر 6800 لیر آوجیلار 5000 لیر
بیکوز 9300 لیر باغجیلار 5200 لیر
چکمه کوی 5700 لیر باغچه‌لی اولر 5300 لیر
کادی کوی 15 هزار لیر باکرکوی 15 هزار و 400 لیر
کارتال 6300 لیر باشاک شهیر 8800 لیر
مال تپه بایرام پاشا 6300 لیر
پندیک 5000 لیر بشیکتاش 16 هزار لیر
سانجاق تپه 3400 لیر بیلیک دوزو 4700 لیر
سلطان بیلی بی اوغلو 6900 لیر
شیله بویوک چکمجه 5800 لیر
توزلا 5500 لیر چاتالجا
عمرانیه 6300 لیر امین اونو
اسکودار 7500 لیر اسنلر
یالووا اسن یورت 3700 لیر
    ایوب 5300 لیر
    فاتح 6000 لیر
    قاضی عثمان پاشا 5000 لیر
    گون گورن
    کاغذخانه 6300 لیر
    کوچوک چکمجه 6000 لیر
    ساری‌یر 21 هزار لیر
    سلطان قاضی
    شیشلی 8200 لیر
    زیتون بورنو 6500 لیر

 

چند کلمه دوستانه…

بگذارید این چند خط آخر را با یکدیگر یک گفتگوی دوستانه داشته باشیم. دوستان من، هر اندازه هم که بخواهید منطقی به این موضوع نگاه کنید، به این نتیجه خواهید رسید که ترکیه، کشور بهتری برای زندگی است. آزادی و اقتصاد و امنیت و آرامش و درآمد مناسب، همگی تنها گوشه‌ای از مزایای زندگی در این کشور به حساب می‌آیند. استانبول هم که عروس شهرهای ترکیه است و زندگی در آن، به باور بسیاری، مانند زندگی در بهشت است.

هدف از مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی در این مقاله، آن بود که شما را با ویژگی‌های این شهر دوست داشتنی آشنا سازیم و امیدواریم که در این راه، موفق بوده باشیم. به علاوه، اینطور گمان می‌کنیم که با ذکر قیمت خرید ملک در استانبول ترکیه، هر چه بیشتر به هدف خود نزدیک شده باشیم. باید بدانید که خرید ملک در ترکیه، یک چالش تمام عیار است و برای وارد شدن به فرایند آن، لازم است که افراد مجرب و متخصص را در کنار خود داشته باشید.

برای این منظور، ما تیم «استانبول همراه» را به شما معرفی می‌کنیم. استانبول همراه (istanbulhamrah.com)،  با سال‌های سال تجربه در زمینه خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت و شهروندی این کشور برای متقاضیان، می‌تواند مرجع قدرتمندی برای تحقق اهداف شما باشد. تیم استانبول همراه، از ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای خرید ملک در استانبول همراه شما خواهد بود و تا تحویل کلید خانه، در کنار شما باقی خواهد ماند. همین امروز با استانبول همراه تماس بگیرید و پا در مسیر تحول بگذارید:

شماره تماس ایران: 02191331132
شماره تماس ترکیه: 00905527281417
واتسپ: 00905527281417
اینستاگرام:istanbulhamrah.co