تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

باغ پهلوان پور مهریز

مهریز شهرستانی در استان یزد است. این منطقه شامل چند روستاست که به آن‌ها مهریجرد و انوشیروان مهرنگار نیز گفته می‌شده است. آنچه که درباره این شهرستان می‌خواهیم بازگو کنیم، باغ پهلوان پور مهریز است. این باغ با توجه به زیبای‌های بی‌نظیری که دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. با مجله هم اقلیم همراه باشید تا با این باغ زیبا آشنا شوید.

باغ پهلوان پور مهریز که در اواخر دوران قاجاریه در شهرستان مهریز واقع در استان یزد ساخته شده است یکی از قدیمی ترین و زیباترین بناهای تاریخی این شهر به شمار می رود که تشکیل شده از چندین بخش مرکزی که شامل مجموعه ورودی و ساختمان کوشک میشود، بخش غربی که بنای زمستانخانه در آن ساخته شده است، بخش جنوب شرقی که برج گلین از آثار فاخر آن به شمار می رود و بخش جنوبی که کارگاه های قالی بافی و ریسنگی، اصطبل و انبار در آن قرار دارند ساخته شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شاهکار معماری ایرانی در ساخت قنات حسن آباد از این باغ عبور کرده و در واقع این باغ هر دوازده روز حقابه خود را از میان آب این قنات برداشت میکند تا علاوه بر زیبایی های معماری، گردشگران بتوانند هنر و سلیقه ایرانیان در به کار گیری نباتات را مشاهده نمایند.باغ پهلوان پور مهریز

معماری باغ پهلوان پور 

باغ پهلوان پور از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغ سازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغ سازی رایج امروزی است. این باغ شامل یک ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه، بنای زمستانخانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه است. سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است؛ که کوشک اصلی در مرکز باغ قرار دارد.

مسیر عبوری آب در باغ نیز از این محور است. علاوه بر این، محور اصلی آب در دو محور دیگر نیز جریان دارد که باغ آرایی حول این دو محور به وجهی زیبا صورت گرفته است. به این معنا که درختان باغ به صورت موازی و هماهنگ در حاشیه این دو خیابان کاشته شده اند.باغ پهلوان پور مهریز

مجموعه ی ورودی باغ شامل برج، اصطبل و کاهدان است. تزئینات برج همانند تزئینات دوره ی زندیه است. اگرچه تاریخ احداث تمامی این سه بنای ذکر شده مربوط به دوره قاجار می باشد. زیباترین بنای باغ پهلوان پور، کوشک یا شربتخانه است که در اصلی ترین مسیر باغ واقع گردیده است.

کوشک اصلی باغ

زیباترین بنای باغ، کوشک یا شربت‌خانه است که در آکس اصلی‌ترین مسیر باغ واقع گردیده است. ساخت کوشک به دوره قاجار مربوط می‌شود. این بنا در سه سطح (دو و نیم طبقه) طراحی شده است.باغ پهلوان پور مهریز

پوشش گیاهی باغ

به هنگام ورود به باغ با درختان کهن سال و بلند قامت سرو رو به رو خواهید شد اما با گشت و گذار در این مکان گردشگری درختانی نظیر خرمالو، انار و بادام به چشمتان خواهد خورد. فصل بهار با شکوفه های رنگارنگ این درختان گرفته تا زمان به ثمر نشستن میوه های رنگارنگشان، همگی جلوه منحصر به فردی را به فضا می بخشند. نکته قابل تامل در رابطه با این گونه های گیاهی نیاز آن ها به آب و هوایی سرد است پس می توان متوجه شد اقلیم شهر مهریز کمی متفاوت تر از سایر مناطق کویری این استان می باشد.

کاربری امروزه

به تازگی مجموعه پهلوان پور امکان بسیار مناسبی را برای مسافران این شهر در نظر گرفته است تا بتوانند علاوه بر بازدید از این میراث ارزشمند در اتاق های عمارت آن اقامت داشته باشند. از امکانات این هتل تاریخی می توان به میز تنیس و فوتبال دستی و زمین های بازی های ساحلی نظیر فوتبال و والیبال اشاره کرد.

 این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است همچنین این باغ در سال ۲۰۱۱ و طی نشست سی و پنجم در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسید تا بر اهمیت آن بیش از پیش تاکید شود و امروزه نیز به عنوان هتل اداره می شود.باغ پهلوان پور مهریز

مقالات بیشتر