تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

عمارت ائل گلی تبریز

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با عمارت ائل گلی تبریز آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

عمارت ائل گلی ، یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز می‌باشد که در جنوب شرقی این شهر و 7 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. این عمارت هشت ضلعی در دو طبقه مانند نگینی در وسط دریاچه ائل گلی می‌درخشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

در مرکز استخر، عمارتی دو طبقه به شیوه سنتی ساخته شده است که عمارت کلاه فرنگی نام دارد. اطراف استخر به صورت پارک زیبایی در آمده که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.عمارت ائل گلی تبریز

در میان عمارت حوض آبی است که منبعش از بالای کوه است (وقایع الغرور) در کنار پیاده روی ارتباطی و همچنین در کنار محوطه ی یاد شده سنگ های تراش داده شده ای کار گذاشته شده بود و روی آنها گلدان ها جای می گرفته اند.

محور باغ منطبق است به جوی وسط که عرض آن ۵۵ سانتی متر است. آب در این جوی از یک مرتبه به مرتبه دیگر به وسیله سنگ هایی یکپارچه که به حالت پله پله یا به صورت شیب تراشیده شده است، جریان پیدا می کند. در هر مرتبه طرفین جوی اصلی کرت ها قرار گرفته اند و این کرت ها نیز به جوی های سنگی با عرض کمتری نسبت به جوی اصلی می رسند.

دو رشته پله بعد از این جوی ها ارتباط پیاده رو را از کنار استخر تا مرتبه آخر برقرار می کنند و بعد از این پله ها نیز همان جوی ها تکرار می شود که آب در این جوی ها بر خلاف سه ردیف وسطی به صورت قایم ریزش می کند.در انتهای همه مرتبه ها یک ردیف درخت تبریزی کاشته شده بود و درختان تراس ها نیز از نوع درخت میوه بوده است که به صورت متنوع در ردیف های منظم کاشته شده بود.

هر کدام از مرتبه ها با توجه به نوع کاشت و شرایط دیگر دارای نام ویژه ای بوده است.در امتداد محور اصلی پیاده رو از ضلع جنوبی استخر تا وسط آن ادامه پیدا می کند و به محوطه ای که به شکل جزیره در داخل استخر قرار گرفته است می رسد در مرکز این محوطه عمارت شاه گلی قرار گرفته است، بنای هشت گوش مشتمل بر محوطه مرکزی که از هر طرف آن ۱۲ متر است و از هر قسمت ساختمان می توان وارد آن شد.عمارت ائل گلی تبریز

دریاچه ائل گلی

دریاچه ای بزرگ به وسعت ۵.۵ هکتار که منبع اصلی آن یکی از شعبه‌ های رودخانهٔ لیقوان است که از سمت جنوب شرقی دریاچه به صورت جویباری کوچک وارد شاه گلی می شود. در قسمت جنوبی دریاچه ، تپه بلند جنگل کاری شده ای را می بینید که  در آن ، سکوه هایی با آبشارهای مصنوعی قرار داده شده که آب این آبشارها به دریاچه می ریزد. مخزن آب آنها از چشمه‌ای است که در مرتفع ترین سکو می‎جوشد.  هر سکو، دارای یک ردیف درخت تبریزی و یک ردیف درخت بید در کنار نهرهایی است که به سمت دریاچه می روند.

عمق استخر در قسمتهای مختلف دریاچه متفاوت است به این صورت که در گوشه ی شرقی ۳متر و تا ۹ متر در کنار دهنه (خروجی استخر) می رسد.

عمارت ائل گلی در میان این دریاچه شبیه جزیره ای که از دل آب بیرون زده ، نمایان است و از طریق مسیری که در سمت جنوبی دریاچه ساخته اند به محوطه اطراف دریاچه راه دارد. دریاچه در هنگام زمستان تقریبا یخ می زند و منظره ای زیبا از آب و یخ را به وجود می آورد؛ ماهی های موجود در آب در فصل سرما به خاطر یخ زدن آب نمی توانند به سطح آن بیایند. اندازه امروزی استخر به خاطر احداث فضای گل کاری در اطراف دریاچه در مرمت سال ۱۳۶۷هجری شمسی ، نسبت به گذشته آن کمی تغییر کرده و کوچکتر شده است ، جالب است بدانید که در ابعاد۲۰۰*۲۰۰می باشد.عمارت ائل گلی تبریز

جاذبه ها و تفریحات اطراف 

  • محوطه اطراف دریاچه برای پیاده‌ روی و استراحت بسیار محوطه لذت بخش و زیبایی می‌باشد.
  • امکان قایق سوار در دریاچه برای بازدیدکنندگان فراهم می‌باشد.
  • شهربازی که در محوطه عمارت احداث شده است اوقات پرنشاطی را برای گردشگران فراهم می‌کند.
  • رستوران گردان هتل پارس ائل گلی تبریز که در جوار عمارت ائل گلی شده است، میزبان گردشگران می‌باشد.

عمارت ائل گلی تبریز

آدرس ائل گلی تبریز

استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ایل گلی

برای رسیدن به عمارت ائل گلی می توانید تاکسی بگیرید و یا از سایر وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده کنید.

مقالات بیشتری بخوانید