تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جام جهانی قطر 2022

جام جهانی 2022 به عنوان معتبرترین رقابت فوتبال جهان، برای اولین بار در خاورمیانه شروع می‌شود. قطر که به عبارتی نماد کشورهای خاورمیانه است؛ میزبان این رقابت‌ها خواهد بود. جام جهانی قطر 2022 از تاریخ 21 نوامبر 2021 شروع می‌شود و تا تاریخ 18 دسامبر 2021 ادامه پیدا می‌کند. جام جهانی قطر 2022 نه تنها اولین جام جهانی در خاورمیانه است، بلکه اولین جام جهانی تاریخ است که در زمستان در نیمکره شمالی برگزار می‌شود.

کشور قطر به عنوان دومین کشور آسیایی با وجود وسعت کم و آب و هوای گرمی که دارد، توانست میزبان این سری از مسابقات جام جهانی شود. در کنار قطر کشورهایی مثل آمریکا، کره جنوبی، استرالیا و ژاپن برای میزبانی این مسابقات اعلام آمادگی کرده بودند. ثروت عظیم گازی و رسانه‌های قطر باعث شد تا میزبانی مسابقات را برباید. همراه مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا در ادامه به بررسی جام جهانی قطر 2022 بپردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

نکات مهم درباره جام جهانی قطر 2022

جام جهانی قطر که چیزی به شروع برگزاری مسابقات آن نمانده است، مانند هر جام جهانی دیگر دارای جذابیت‌ها و واقعیت‌های جالبی است. به طور مثال آب و هوای گرم این کشور یکی از مواردی است که ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای ورزشکاران شود. اما طبق قراردادهایی که مسئولان کشور میزبان با فیفا بسته‌اند قرار است این دما به شکلی درست و اصولی با ساختن استادیوم‌هایی با تکنولوژی پیشرفته کنترل شود. در ادامه به بررسی برخی از این نکات جالب می‌پردازیم.

جام جهانی قطر 2022

نخستین جام جهانی زمستانی

نکته‌ی جالبی که در مورد جام جهانی قطر 2022 وجود دارد این است که اولین جام جهانی زمستانی است که در نیم کره شمالی برگزار می‌شود. به طور کلی مسابقات جام جهانی معمولاً در فصل تابستان و در نیم کره‌ی جنوبی برگزار می‌شود؛ اما وقتی نوبت به کشور قطر می‌رسد، شرایط کمی متفاوت می‌شود. آب و هوای کشور قطر بسیار گرم بوده و در فصل تابستان ممکن است تا 50 درجه سانتی گراد هم برسد. با توجه به این آب و هوا، برگزاری هر گونه مسابقاتی غیر ممکن خواهد بود؛ به همین دلیل است که زمان برگزاری مسابقات به فصل زمستان تغییر یافته است.

گران‌ترین جام جهانی

یکی دیگر از نکات جالب و عجیبی که در مورد جام جهانی قطر 2022 وجود دارد، مبلغی است که قطر به عنوان کشور میزبان برای آماده سازی مسابقات قرار است هزینه کند. این مبلغ چیزی حدود 200 میلیارد دلار است که برای ساخت بزرگراه‌ها، هتل‌ها، استادیوم‌ها و … هزینه می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت کشور قطر برای ساختن یک تجربه‌ی پر جنب و جوش و عالی برای هواداران سنگ تمام گذاشته است.

بازدیدکنندگان مسابقات جام جهانی قطر 2022

کشور قطر به عنوان یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه دقیقاً در مرکز جهان قرار دارد. همچنین از نظر مسافت هم به بسیاری از کشورهای جهان نزدیک است. همین امر باعث می‌شود تا با شروع جام جهانی 2022 قطر، تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد و بی‌سابقه باشد. علاوه بر این جاذبه‌های گردشگری کشور قطر ممکن است برای بسیاری از هواداران تیم‌های اروپایی جذاب باشد.

جام جهانی قطر 2022

ایمن‌ترین جام جهانی

تمام تورنمنت‌های بزرگی که در سراسر جهان برگزار می‌شود نیازمند امنیتی در سطح بالا برای شرکت کنندگان است. در جام جهانی قطر 2022 هم تأمین امنیت بازیکنان و هواداران جزو مهم‌ترین مسائلی است که دولت کشور میزبان باید به آن توجه داشته باشد. با وجود تمام این نکات، کشور قطر به عنوان یکی از امن‌ترین کشوهای دنیا دارای امنیتی بالا برای مسافران است. شاخص جرم و جنایت در قطر نسبتاً پایین بوده و امکان وقوع جرایم خشن بسیار کم است.

استادیوم‌های قطر

تعداد استادیوم‌هایی که در قطر محل برگزاری مسابقات هستند کم‌ترین تعداد در سال‌های اخیر است. تنها 8 استادیوم توسط دولت قطر برای برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر در نظر گرفته شده است. این 8 استادیوم به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • استادیوم بین‌المللی خلیفه
  • ورزشگاه البیت در شهر الخور
  • ورزشگاه الجنوب
  • ورزشگاه الریان
  • استادیوم شهر آموزش و پرورش
  • ورزشگاه راس ابو عبود
  • ورزشگاه الثومه
  • ورزشگاه لوسیل

جاذبه‌های گردشگری قطر

کشور قطر به دلیل داشتن ذخایر نفتی و گازی بالا به نوعی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. این کشور به عنوان یک شبه جزیره از شمال شرق عربستان تا داخل خلیج فارس امتداد دارد. برخی از شهرهای مهم قطر شامل خور، دخان، وکره، زباره، شمال، راس لفان و مسیعید است.

افرادی که برای شرکت در مسابقات جام جهانی قطر 2022 به این کشور سفر می‌کنند و به هنر و زیبایی علاقه‌مند هستند می‌توانند از قطر به عنوان یک مکان مناسب برای سفر یاد کنند. زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعددی در قطر وجود دارد که در ادامه به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

جاذبه های گردشگری قطر

برج‌های برزان دوحه

معماری بی‌نظیر برج‌های برزان که در دوحه، پایتخت قطر وجود دارد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای این کشور محسوب می‌شود. این برج‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای دیدن زیبایی آن به شکل کامل بهتر است به نوک برج بروید و از آن زاویه به مشاهده‌ی معماری زیبای آن بپردازید.

دژ دوحه

در بین هوادارانی که برای مشاهده‌ی مسابقات جام جهانی 2022 قطر به این کشور سفر می‌کنند، افرادی که به تاریخ و جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستند می‌توانند به دیدن دژ دوحه بروند. این دژ نظامی که در سال 1927 ساخته شده در قلب شهر دوحه قرار دارد. اکنون تبدیل به موزه شده و آثار هنری مختلفی مثل تجهیزات ماهیگیری قدیمی، زیورآلات چوبی، عکس‌های قدیمی و نقاشی‌های رنگ روغن در آن قرار دارد.

دژ دوحه قطر

موزه هنرهای اسلامی

معماری بی‌نظیر موزه هنرهای اسلامی در قطر به عنوان یکی از جذاب‌ترین مناظر دیدنی برای گردشگران است. این موزه در بین آب‌های ساکن و شفاف قرار دارد. برای ورود به این جزیره باید از روی یک پل که در آب‌ها ساخته شده بگذرید. در همین حین می‌توانید از زیبایی نمای ساختمان این موزه که سفید رنگ بوده و شکلی مکعبی دارد استفاده کنید. این مکعب سفید رنگ در نور آفتاب درخششی چند برابر پیدا می‌کند و به همین دلیل است که مشاهده‌ی آن به تمام هواداران مسابقات جام جهانی قطر 2022 که به این کشور سفر می‌کنند توصیه می‌شود.

جزیره مصنوعی مروارید

جزیره مصنوعی مروارید همان‌طور که از اسمش پیدا است توسط انسان ساخته شده و به شکل مروارید است. در مرکز این جزیره تعداد زیادی ویلا، خانه و هتل‌های بسیار مدرن و گران قیمت به همراه پاساژها، مراکز اقامتی و مراکز خرید وجود دارد. جزیره مصنوعی مروارید در سواحل شهر دوحه قرار دارد و زیبایی بی‌نظیری که دارد باعث شده تا مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد.

بازار قدیمی سوق واقف

اگر جزو افرادی هستید که قصد تماشای بازی‌های جام جهانی 2022 قطر را از نزدیک دارید، هنگام سفر به این کشور حتماً از بازار قدیمی سوق واقف دیدن کنید. این بازار قدیمی در قلب شهر مدرن دوحه قرار دارد و معنای نام آن به فارسی معادل بازار ایستاده است. قدمت این بازار قدیمی چیزی حدود 250 سال بوده و دارای تعداد زیادی مغازه است. همچنین تعداد زیادی رستوران بین‌المللی در این بازار وجود دارد که غذاهایی مثل غذای ایتالیایی، تایلندی، یمنی و … را سرو می‌کنند.

بازار قدیمی سوق واقف

گشت دریایی منطقه کورنیش با قایق‌های سنتی

اگر در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی قطر 2022 به این کشور سفر کردید و به هر دلیل موفق به دیدن جاذبه‌های گردشگری این کشور نشدید، گشت دریایی منطقه کورنیش را از دست ندهید. به کمک این قایق‌های سنتی می‌توانید چشم اندازی کامل از شهر دوحه داشته باشید و از مناظر دیدنی، معماری جذاب و طلوع و غروب خورشید لذت ببرید.

مشکلات قطر برای جام جهانی 2022

در حال حاضر کشور قطر رابطه خوبی با سایر کشورهای عرب زبان ندارد  و شش کشور عربی دیگر با قطر قطع رابطه کرده‌اند. در همین راستا این شش کشور عربی اعتراض خود را به برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 در قطر در قالب نامه‌ای به فیفا اعلام کرده‌اند. ادعای این کشورهای عربی این است که کشور قطر توانایی فراهم کردن شرایط مطلوب را برای برگزاری مسابقات ندارد و خواستار لغو امتیاز میزبانی از قطر هستند.

شش کشور عربی که شامل کشورهای یمن، موریتانی، عربستان سعودی، بحرین، ایالات متحده عربی و مصر هستند، شرایط بد کارگرانی که مشغول کار در پروژه‌های ساخت تأسیسات مسابقات هستند را دلیل این ادعای خود می‌دانند. اما دولت قطر این ادعا را کاملاً رد کرده است.

جام جهانی قطر 2022 و ایران

تیم ملی ایران با پیروزی بر تیم ملی کشور عراق؛ توانسته است که راه جام جهانی قطر را برای خود باز کند. از طرفی برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 در قطر باعث شده تا ایران هم بتواند از این فرصت برای توسعه‌ی خود تلاش کند. مسئولان ایرانی از طریق کیش می‌توانند فرصتی برای کسب درآمد و توسعه‌ی گردشگری پیدا کنند. به عبارت دیگر 32 تیم حاضر در جام جهانی قطر 2022 می‌توانند اردوهای آمادگی خود را در کیش برگزار کنند. در همین راستا با توجه به جاذبه‌ها و امکاناتی که جزیره کیش دارد، دولت ایران در تلاش است تا زمین‌های ورزشی مجهزی را آماده کرده و فضا را برای تمرین تیم ملی خود آماده کند.

ایران در جام جهانی قطر 2022

در آخر

مسابقات جام جهانی 2022 قطر به تاریخ شمسی در روز 30 آبان 1401 شروع می‌شود. همچنین این مسابقات در کشور قطر و در 5 شهر مختلف برگزار می‌شود. این جام جهانی زمستانی در حال حاضر چشم انتظاران زیادی دارد که بی‌صبرانه منتظر شروع آن هستند. کشور قطر به عنوان دومین کشور آسیایی و اولین کشور خاورمیانه، میزبان برگزاری این مسابقات مهم شده است.

مقالات بیشتری بخوانید