تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شلوغ ترین فرودگاه های دنیا، سالانه از سوی سازمان بین‌المللی یاتا و ایکائو اعلام می‌شود. همان طور که می‌دانید، حمل‌ونقل هوایی از جمله اصلی‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود که گران‌ترین و پرسرعت‌ترین نوع حمل‌ونقل نیز است و هر ساله فرودگاه‌هایی در حال جابه‌جایی مسافران بی‌شماری هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بسیاری از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا در کشور آمریکا قرار دارند. در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم قصد داریم پررفت و آمدترین فرودگاه‌ های جهان را به شما عزیزان معرفی کنیم.

پر رفت‌وآمدترین و شلوغ ترین فرودگاه های دنیا کدامند؟!

  • فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد جکسون، آتلانتا
  • فرودگاه بین‌المللی دبی
  • فرودگاه بین‌المللی پکن (PEK)
  • فرودگاه هیترو لندن
  • فرودگاه بین‌المللی دنور
  • فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث
  • فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار
  • فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (HKG)
  • فرودگاه بین‌المللی کوانگجو
  • فرودگاه بین‌المللی استانبول

شلوغ ترین فرودگاه های دنیا | ۱۰ فرودگاه شلوغ در دنیا

اجاره روزانه خانه در تهران

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد جکسون، آتلانتا

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا، بزرگترین فرودگاه جهان 2023 به حساب می‌آید که با اسامی هارتسفیلد، آتلانتا و یا هارتسفیلد – جکسون هم شناخته می‌شود. این فرودگاه وسیع، در حدود ۱۶ کیلومتری قسمت جنوبی شهر آتلانتا واقع شده است.

از امکانات آن نیز می‌توانیم به وجود مرکز خرید با حضور برترین برند‌ها، چندین هتل مجلل با سوئیت‌های اختصاصی، چندین رستوران و کافی‌شاپ با ۶ شعبه استارباکس، نمایشگاه آثار هنری، مرکز نیایش برای تمامی ادیان، امکانات ویژه برای افراد توان‌یاب، مرکز خرید دیوتی فری، اتاق سیگار، سالن‌های استراحت، انبار چمدان، ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، سالن‌های کنفرانس و برگزاری جلسات، اینترنت پرسرعت رایگان، اتاق‌ مخصوص مراقبت از نوزادان (شیردهی و تعویض پوشک)، مراقبت از حیوان خانگی، اداره پست، چندین صرافی، ایستگاه‌های پرستاری، پارکینگ، بانک و ATM اشاره کرد.

در ادامه باید اشاره نماییم که فرودگاه هارتسفیلد جکسون آتلانتا به‌عنوان بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان، روزانه بیش از هزار پرواز به ۲۲۵ مقصد داخلی و بین‌المللی دارد. این فرودگاه دارای خدمات پروازی به افریقا، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و خاورمیانه  است.

بیشتر بخوانید

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد جکسون، آتلانتا

فرودگاه بین‌المللی دبی

یکی دیگر از بیشترین پرواز فرودگاه جهان،  در کشور امارات متحده عربی و در شهر دبی بوده و این فرودگاه رتبهٔ دوم فهرست شلوغ ترین فرودگاه های دنیا را به خود اختصاص داده است.  فرودگاه بین‌المللی دبی در منطقه القرهود  و در قسمت شرقی شهر دبی واقع شده که مساحتی بالغ بر ۷۲۰۰ هکتار دارد.  در جولای سال ۲۰۱۹، این فرودگاه بین‌المللی، بزرگ‌ترین سیستم انرژی خورشیدی  را در میان فرودگاه های  منطقه نصب کرده است؛ بنابراین به دلیل اهمیت آن به محیط زیست، جزو  بهترین فرودگاه های جهان نیز محسوب می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی دبی

فرودگاه بین‌المللی پکن  (PEK)

فرودگاه بین‌المللی پکن توانسته تنها در سال 2017، 95786296 نفر مسافر را جابه‌جا کند و در فهرست شلوغ ترین فرودگاه های دنیا قرار بگیرد. این فرودگاه بین‌المللی بزرگ، مرکزی برای شرکت‌های هواپیمایی بزرگی  همچون  Hainan Airlines،  Air China و China Southern Airlines  است.

علاوه بر اینها باید بدانید که فرودگاه بین‌المللی پکن، فعالیت خود را گسترش داده و در سال گذشته نیز ظرفیت مسافری خود را حدود 1.5 درصد افزایش داده است. پیش‌بینی می‌شود که با رونق اقتصاد کشور چین و تبدیل شهر پکن به یکی از برترین مراکز تجاری جهان، فرودگاه پکن نیز به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد.

فرودگاه بین‌المللی پکن  (PEK)

فرودگاه هیترو لندن

رکورد شلوغ ترین فرودگاه اروپا، متعلق به  فرودگاه هیترو لندن با  جابه‌جایی 78,012,825 مسافر در سال است. در سال ۱۹۲۹، فرودگاه هیترو به‌عنوان یک فرودگاه کوچک  تأسیس گردید؛ ولی بعد از جنگ جهانی دوم گسترش پیدا کرد و با فاصله ۲۳ کیلومتر از غرب مرکز لندن، در زمینی به وسعت ۱۲.۲۷کیلومتر مربع احداث شد. امروزه این فرودگاه، دو باند موازی شرقی و غربی به همراه چهار پایانه مسافربری داشته  و از یک پایانه باری در زمینه هواپیمایی تجاری برخوردار است.

بیشتر بخوانید

این فرودگاه 81 خط‌هوایی دارد و در 85 کشور جهان و به 204 مقصد خدمات ارائه می‌دهد؛ همچنین فرودگاه مذکور ترمینال معروف به سوئیت سلطنتی را داراست که برای استفاده خانواده‌های سلطنتی، افراد مشهور و خاص و بازدید از سران کشورها به کار می‌رود.

فرودگاه هیترو لندن

فرودگاه بین‌المللی دنور

فرودگاه بین‌المللی دنور در بخش غربی ایالت متحده آمریکا و در ۴۰ کیلومتری شهر دنور، در ایالت کلرادو  واقع شده است. وسعت این فرودگاه حدود ۱۳,۵۷۰ هکتار بوده و از میان بزرگترین فرودگاه های جهان به ترتیب، رتبه دوم را دارا است.

از امکانات و جاذبه‌هایی مانند طراحی فوق‌العاده سقف فرودگاه (مزین به چادرهای سفیدی از جنس فایبرگلاس و ۳۴ قله شبیه کوه‌های پوشیده از برف در کلرادو)، رستوران مجلل و لوکس، کافه‌ها، سالن اسکی روی یخ، مرکز خرید دیوتی فری، مرکز اجاره دوچرخه به‌منظور گشت‌وگذار داخل شهر دنور، مراکز خرید مدرن برخوردار است.

علاوه بر آن، سیستم چک بار اتوماتیک، اتاق‌های مخصوص نوزادان، مرکز درمانی برای حیوانات خانگی، نمایشگاه‌های دائمی یا موقت آثار هنری، نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های تماشایی، اینترنت پرسرعت رایگان، انبار چمدان، عبادتگاه، محل بازی کودکان، مناطق مخصوص حیوانات خانگی، چندین صرافی، اتاق سیگار، هتل «وستین» (Westin Hotel)، بانک و ATM هم دارد.

فرودگاه بین‌المللی دنور

فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث

فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت، به‌عنوان یکی از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا شناخته می‌شود. این فرودگاه در منطقه تگزاس شمالی ایالات متحده آمریکا واقع شده است.

تاریخچه ساخت این فرودگاه به این صورت است که در سال ۱۹۲۷ میلادی، پیشنهاد ساخت یک فرودگاه مشترک از دالاس به فورت ورث صادر شد؛ اما این پیشنهاد رد شد و به همین علت، هر کدام دو شهر، فرودگاه‌های مجزا برای خودشان بنا کردند. در سال ۱۹۴۰ هم، اداره هوانوردی غیرنظامی خواستار ساخت فرودگاه منطقه‌ای دالاس فورت ورث شدند و چند میلیون دلار را به این پروژه اختصاص دادند.

با این حال  شهرداری‌های فورت ورث و دالاس بر سر این موضوع به توافق نرسیدند و پروژه نیز در سال ۱۹۴۲ میلادی متروکه شد. سرانجام در سال ۱۹۶۶، اداره‌های شهرداری این دو شهر، توافقات خود را مبنی بر ساخت فرودگاه مشترک اعلام کردند و در سال ۱۹۶۹ ساخت فرودگاه دالاس فورت ورث  آغاز گردید و آن را در سال ۱۹۷۴ به طور رسمی افتتاح کردند.

در ادامه باید بگوییم که بزرگ‌ترین مرکز هواپیمایی آمریکا ایرلاینز در فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث کار می‌کند و دفتر مرکزی آن نیز در حوالی این فرودگاه قرار دارد. طبق آمارهایی منتشره از شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها در سال ۲۰۲۱، این فرودگاه از نظر ترافیک مسافران دومین فرودگاه شلوغ و  از نظر حرکت هواپیما نیز سومین فرودگاه شلوغ جهان بوده است؛ همچنین در سال ۲۰۲۲ هم پروازهایی از ۲۸ خط‌هوایی به ۲۶۰ مقصد جهان داشته است.

فرودگاه بین‌المللی دالاس فورت ورث

فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار

فرودگاه بین‌المللی شیکاگو اوهار در شمال غربی شهر شیکاگو بنا شده است. این فرودگاه جزو فرودگاه های نظامی دنیا بوده و در ابتدا برای جنگ جهانی دوم ساخته شده بود.

پس از جنگ جهانی نیز  وسعت آن گسترش یافت و امروزه جزو شلوغ ترین فرودگاه های دنیا شده است و به ۲۲۸ تعداد فرودگاه های جهان همچون اروپا، آمریکای شمالی، جنوبی، دریای کارائیب، اقیانوسیه، افریقا،  آسیا پرواز، خاورمیانه و منطقه اطلس شمالی پرواز دارد. فرودگاه شیکاگو اوهار در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۴ میلیون مسافر را به مقصدشان جابه‌جا کرده است.

تمامی خدمات رفاهی، چندین ترمینال، سالن‌های انتظار پرواز و باندهای پرواز موازی در این فرودگاه در نظر گرفته شده و به طور معمول در تعطیلات سال نو میلادی به بیشترین میزان شلوغی خود می‌رسد. اوهار همواره به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه های ایالات متحده شناخته شده و از این بابت نیز جوایز بسیار زیادی را کسب کرده است.

فرودگاه مذکور، به دلیل خدمات بی‌عیب و نقص خود، از جمله شناخته‌شده‌ترین و بهترین نام‌ها در عرصه تجارت خطوط هوایی بوده و همچنان هم بر شهرت مثبت خود می‌افزاید و به رشد خود ادامه می‌دهد.

فرودگاه بین‌المللی کوانگجو

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (HKG)

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ که نام دیگر آن هم فرودگاه چک لاپ کوک است، در جولای 1998 افتتاح و برای جایگزینی فرودگاه کای تاک هنگ‌کنگ ساخته شد.

هم اکنون روزانه بیش از 1100 پرواز در فرودگاه بین‌المللی جدید هنگ‌کنگ صورت می‌گیرد. لازم به اشاره است که این فروشگاه بیش از 320 فروشگاه، بیش از 73000 کارمند و حدود 100 رستوران دارد.

بیشتر بخوانید

همچنین جوایزی مانند جایزه برترین کارایی فرودگاه های آسیایی و بهترین فرودگاه جهان برای صرف غذا  از جانب Skytrax را از آن خود کرده است. فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ ممکن است بزرگترین فرودگاه جهان نباشد، اما قطعاً یکی از بهترین‌ها است.

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ (HKG)

فرودگاه بین‌المللی کوانگجو

فرودگاه گوانگجو در چین هم از جمله شلوغ ترین فرودگاه های دنیا محسوب می‌شود. این فرودگاه در سال ۲۰۲۰ و در زمان همه‌گیری ویروس کرونا نیز از پر رفت و آمدترین فرودگاه جهان به‌حساب می آمد؛  البته باید بدانید که پروازهای بسیاری در سال ۲۰۲۰ کنسل شده است. با این حال همچنان هم مبدأ و مقصد پروازهای زیادی بوده و خطوط هوایی زیادی دارد.

فرودگاه بین‌المللی کوانگجو

فرودگاه بین‌المللی استانبول

فرودگاه بین‌المللی استانبول در منطقه آرناووت کوی کشور ترکیه و در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است. فاصله این فرودگاه  از مرکز شهر استانبول حدود ۳۵ کیلومتر بوده و جدیدترین فرودگاه کشور ترکیه هم محسوب می‌شود.

زیرا فرودگاه بین‌المللی استانبول از آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی جایگزین فرودگاه آتاتورک شده است و هم اکنون نیز تحت عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در استانبول شناخته می‌شود. علت احداث این فرودگاه بین‌المللی، این بود که فرودگاه آتاتورک از یک سمت در احاطه دریای مرمره قرار داشت و از سه طرف نیز در احاطه شهر بود؛ بنابراین گسترش آن امکان نداشت.

لازم به ذکر است که روزانه نیز پروازهایی از شلوغ ترین فرودگاه ایران، یعنی فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی استانبول صورت می‌پذیرد.

فرودگاه بین‌المللی استانبول

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید در این مطلب به بررسی و معرفی 10 تا از شلوغ ترین فرودگاه های دنیا پرداختیم و اطلاعاتی را در این زمینه به دانسته‌های شما عزیزان افزودیم. متوجه شدید که بیشتر این فرودگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا واقع شده‌اند؛ علاوه بر اینها نیز شهرهای بزرگ کشورهایی مانند چین، امارات متحده عربی، ترکیه، انگلیس و ژاپن هم دارای فرودگاه‌هایی وسیع و پررفت‌وآمد هستند و خدمات بسیار خوبی را به مسافران خود ارائه می‌دهند.

همچنین در این کشورها، حمل‌ونقل هوایی تبدیل به روشی برای اشتغال زایی و کسب درآمد شده است. از این که تا انتهای مقاله شلوغ ترین فرودگاه های دنیا همراه ما بودید از شما سروران متشکریم. امیدواریم مطالعه این مطلب از سری مطالب مجله گردشگری هم اقلیم نیز برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.