تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی‌های تکاب

شهرستان تکاب که در شهر ارومیه قرار دارد، دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی است. تکاب  و آثار طبیعی­ آن حدود 8 هزار سال قدمت دارند.

دیدنی های تکاب

اجاره روزانه خانه در تهران

شهر تکاب یکی از شهرستان های آذربایجان غربی است. داستان ها و شایعات زیادی در مورد این شهر تاریخی وجود دارد. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به داستان های مرموز علاقه مند هستید، توصیه می کنیم که سفر و بازدید از این شهر افسانه ای را فراموش نکنید. در این شهرستان، آثار و جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارد که قدمت برخی از آنها تا 8 هزار سال هم می رسد. جاذبه های تاریخی و افسانه­ای این شهر، سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر می کشاند تا از راز های ناشناخته آن سر در بیاورند و برای خود سفری خاطر انگیز را رقم بزنند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان

تخت سلیمان
تصویر از خبرگزاری تسنیم

مجموعه جهانی تخت سلیمان  یکی از معروف ترین و مهم­ترین آثار تاریخی ایران به حساب می آید. تخت سلیمان، در بخش غربی ایران قرار دارد. آثار تاریخی روستای تخت سلیمان، به عنوان یکی از مراکز تاریخ و تمدن ایران شناخته شده است. تخت سلیمان، آب و هوای بسیار مطلوبی دارد. نام روستا تخت سلیمان، در گذشته «آتشکده آذر­گشنسب» بوده است.

جاذبه­ های تاریخی این مجموعه عبارتند از دریاچه طبیعی، معبد آناهیتا، آتشکده آذرگشنسب، کاخ شاهی و بنای چهار طاقی، که به گفته کارشناسان، قدمت آنها به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بر می گردد. این مجموعه متعلق به دوران شاهنشاهی ساسانیان می باشد.

مجموعه تخت سلیمان، یکی از جاذبه های تاریخی تکاب به حساب می آید. این مجموعه در29 آذر 1316 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بنا به گفته برخی از کارشناسان، مجموعه تخت سلیمان برای ساسانیان به اندازه تخت جمشید برای هخامنشیان اهمیت دارد.

  • آدرس تخت سلیمان: 43 کیلومتری شمال شرقی تکاب

چملی گول (تالاب چملی)

تالاب چملی
تصویر از سایت لست سکند

چملی گول (تالاب چملی) یکی از جاذبه های طبیعی شهر تکاب است.  این تالاب که به نام های جزیره شناور یا چمن متحرک معروف می باشد، در فاصله 15 کیلومتری شهر تکاب، در نزدیکی روستای بدرلو قرار دارد. چملی گول، یک دریاچه کوچک است که در بین آن، جزیره ای پوشیده از چمن وجود دارد. همچنین در اطراف دریاچه چملی گول، نیزارها و چمنزار هایی روییده است. ارتفاع این برخی از نیزار ها حدود 2 متر است. حرکت دریاچه چملی گول در هنگام وزش باد، یکی از دلایل معروف شدن این دریاچه است.

  • آدرس دریاچه چملی گول: 15 کیلومتری تکاب (مشاهده در نقشه)

زندان سلیمان (کوه زندان دیو)

زندان سلیمان
تصویر از سایت کجارو

زندان سلیمان(کوه زندان دیو)، یک کوه مخروطی شکل است که داخل آن تهی می باشد. این کوه در فاصله 3 کیلومتری غرب روستای تخت سلیمان و 44 کیلومتر شهرستان تکاب واقع شده است. زندان سلیمان، بر اثر فوران آتشفشانی در حدود 1000 سال پیش به وجود آمده است. به گفته اهالی روستای تخت سلیمان، این کوه محل زندانی دیو هایی است که از فرمان­های حضرت سلیمان سرپیچی می کردند. به همین جهت این کوه به  زندان سلیمان معروف است.

  • آدرس زندان سلیمان: 43 کیلومتری شهرستان تکاب

روستای تاریخی یولقون آغاج

روستای تاریخی یولقون آغاج
تصویر ازسایت کجارو

روستای باستانی یولقون اغاج در فاصله 30 کیلومتری تکاب ارومیه واقع شده است. در این روستا آثار تاریخی زیادی وجو دارد که متعلق به دوران قاجار و صفوی می باشد. از آثار تاریخی این روستا می توان به  حمام سنتی، قلعه روستایی و مسجد و خانه اربابی اشاره کرد. مسجد روستای یوقلون آغاج قدمتی حدود 150 سال دارد. متاسفانه این مسجد در یک حادثه آتش سوزی تخریب شده و در حال حاضر در محل آن یک مسجد بزرگ دیگری ساخته شده است.

  • آدرس روستای یوقلون آغاج: 30 کیلومتری تکاب

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه

آبشار و چشمه های آبگرم قینرجه
تصویر از سایت تریپ یار

آبشار قینرجه، در روستای قینرجه در غرب کوه بلقیس قرار دارد. در فاصله 50 کیلومتری تکاب، منطقه­ای زیبا و خیره کننده وجود دارد که همان آبشار فصلی قینرجه می باشد. در اطراف این آبشار، چشمه های آبگرم و پوشش سرسبز گیاهان متنوعی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. آبشار قینرجه و چشمه های آب گرم این منطقه یکی از جاذبه های طبیعی تکاب به حساب می آید. چشمه های آبگرم قینرجه، معدنی هستند و خاصیت درمانی دارند.

  • آدرس آبشار قینرجه: 22 کیلومتری مشگین شهر، جاده اصلی قینرجه

زندان برنجه

زندان برنجه
تصویر از سایت تریپ یار

زندان برنجه (دریاچه برنجه) در روستایی به نام برنجه در نزدیکی رودخانه ای قرار دارد. این زندان بر روی دامنه کوهی به  نام طویله سلیمان، در فاصله  28 کیلومتری شهر تکاب واقع شده است. زندان برنجه در واقع، دهانه یکی از چشمه های آهک سازی است که بر اثر خشک شدن به این نام معروف شده است. این منطقه از تشکیلات زمین شناسی متعددی برخوردار می باشد.  این دهانه بیضی شکل، دارای قطری به اندازه 100 متر و عمق 70 متری است. در عمق این چشمه طبیعی، دریاچه ای با آب خنک و گاز کربنیک وجود دارد.

  • آدرس دریاچه برنجه: 43 کیلومتری تکاب

آب های گرم احمدآباد

AbeGarm
تصویر از سایت کجارو

آب های گرم احمد آباد در 2 کیلومتری شمال روستای احمد آباد قرار دارد. آب های گرم و املاح معدنی این منطقه دارای خاصیت درمانی می باشد که از گذشته تا به حال مسافران زیادی  برای درمان و تفریح به این روستا سفر می کنند.

آدرس: این منطقه در مسیر جاده تکاب به تخت سلیمان، در 5 کیلومتری تخت سلیمان واقع شده است.

قلعه ساری قورخان

Ghale Saeri Ghorkhan
تصویر از سایت کجارو

قلعه ساری قورخان، یکی از مهم­ترین مراکز تمدن های هزاره اول می باشد. این قلعه از زمان ماد ها گرفته تا دوران ساسانیان، محل سکونت اقوام متعددی بوده است. قلعه قورخان در حاشیه شرقی رودخانه، به صورت یک پشته عظیم سنگی قرار دارد. قلعه ساری قورخان، از همه جهات محفوظ است و دستیابی به آن مشکل می باشد. به همین دلیل مامنی برای ساکنان این خطه، در ادوار مختلف بوده است.

پل ساروق

پل ساروق در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب تکاب واقع شده است. این پل بر روی رودخانه ساروق قرار  دارد. پل ساروق دارای 3 چشمه است. در فصل های بارانی مثل بهار، آب رودخانه از هر سه طاق آن عبور می کند. در فصل تابستان که عمق آب رودخانه کاهش می یابد، رودخانه فقط از چشمه وسطی آن عبور می کند. پل ساروق به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس پل ساروق: 15 کیلومتری شمال غرب تکاب

مسجد جامع تکاب

مسجد جامع تکاب، در خیابان امام خمینی شهرستان تکاب قرار دارد. این مسجد در اواخر سلسله قاجاریه تاسیس شده است. دلیل ساخت اتاقک هایی که در  چهار گوشه مسجد جامع قرار دارند، کاهش مصالح در جزر های این چهار گوشه می باشد. این مسجد دارای ایوان ورودی با ستون های مدور آجری و سر ستون های سنگی است.

کلیسای چهارطاق

کلیسای چهار طاق در روستای چهار طاق، در شمال غربی و در فاصله 36 کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد.

از ساختمان این کلیسا، تنها پایه های چهار ستون آن به جا مانده است. بنا به گفته  کارشناسان و باستان شناسان، این کلیسا شباهت زیادی به یک آتشکده دارد و متعلق به دوران حکومت ساسانیان می باشد.

  • آدرس کلیسا چهار طاق: 36 کیلومتری تکاب

قلعه سردار افشار

قلعه سردار افشار، در سال 1281 در دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، به دست سردار حسینعلی­خان افشار ساخته شده است. این عمارت در دو طبقه با ایوان و ستون های مدور آجری خود نمایی می کند. در حیاط این ساختمان یک حوض دایره­ای شکل زیبا وجود دارد. عمق این حوض 1 متر و قطر آن حدودا 6 متر است.

آدرس مسجد جامع تکاب: خیابان امام، خیابان پاسداران، روبه روی ساختمان دادگستری

مسجدجامع روستای آغولبیک

مسجد جامع روستای آغولبیک در فاصله 5 کیلومتری تکاب واقع شده است. این مسجد  به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شهر تکاب به حساب می آید. مسجد جامع، از جاذبه های تاریخی دوران قاجار می باشد که در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این روستا علاوه بر مسجد جامع، حمام ها و یخچال های طبیعی قدیمی وجود دارد که توصیه می شود که از این مناطق هم دیدن کنید.

بقعه ایوب انصار

بقعه ایوب انصار، یکی از آثار باستانی ایران می باشد که بر فراز قله بلندی در روستای دورباش، در 13 کیلومتری جنوب شهرستان تکاب قرار دارد. قدمت این آثار باستانی به قرن نهم هجری بر می گردد.

  • آدرس: این منطقه در مسیر جاده تکاب به سمت بیجار واقع شده است.