تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی تیران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی تیران را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

تیران (Tiran) یکی از شهرهای استان اصفهان و مرکز شهرستان شهرستان تیران و کرون است. این شهرستان در ۴۵ کیلومتری اصفهان واقع شده‌است. تیران و کرون از جنوب غربی به استان چهارمحال بختیاری و از شرق و شمال به شهرستان نجف‌آباد، از غرب به شهرستان‌های فریدن و چادگان از جنوب به شهرستان لنجان محدود می‌گردد. این شهرستان دارای هوایی نسبتا معتدل و زمستان‌های سرد است. تیران به شهر درهای سنگی معروف است و این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند که قدمت این درها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد. این درهای سنگی در کوچه باغ ها زیبایی دیگری دارد که نگاه ها معطوف و خیره به این طبیعت زیبا می شود. کوچه باغ های تیران با پیچ های پی در پی و باریک و دیوارهای صحنه زیبایی را ساخته است. در ادامه با جاذبه های این شهر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های تیران

منطقه حفاظت شده قمیشلو

این حیات وحش یکی از مهمترین و با ارزش ترین زیستگا ه های احیای گونه قوچ وحشی است و هم اینک به غیر از گله های قوچ و میش وحشی پستانداران دیگری از قبیل آهو، کل، بز وحشی، پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، کفتار، شغال، خرگوش ، جوجه تیغی، تشی و نیز خزندگانی نظیر مار، مارمولک، بزمجه، لاک پشت و پرندگانی شکاری مانند عقاب طلایی، شاهین، بالابان، بحری، کرکس، قرق و پرندگان دیگر از جمله کبک، تیهو، کوکر، باقرقره، کبوتر، از وحوش این پناهگاه هستند.

جاهای دیدنی تیران
جاهای دیدنی تیران

قلعه تاریخی قمیشلو

با توجه به تاریخچه این منطقه گفته می‌شود این منطقه به مسعودمیرزا پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشته است. در گذشته پادشاهان منطقه خاصی که وحوش بسیار در آن زندگی می‌کرده‌اند را انتخاب می‌کرده‌اند سپس اطرافش را محصور می‌کردند تا حیوانات فضای کافی برای فرار نداشته باشند، همچنین افراد دیگری مأمور بوده‌اند که حیوانات را در دایره‌ای محصور کنند تا پادشاه راحت‌تر بتواند بر حیوانات چیره شود. مسعودمیرزا در همین حوالی قلعه‌ای داشته است که وقتی به منظور شکار به این منطقه می‌آمده است در آن قلعه به استراحت بپردازد. قلعه مسعودمیرزا نیز هم اکنون در این منطقه قابل مشاهده است. قدمت این قلعه به ۱۴۰ یا حتی به ۱۶۰ سال پیش برمی‌گردد.

57362497

منطقه حفاظت شده دالانکوه

این منطقه دارای سیمایی کوهستانی بوده و متوسط ارتفاع آن از سطح دریا ۲۳۹۰ متر می باشد. جاذبه های اکوتوریستی منطقه: چشمه احمدرضا، چشمه مرغاب، چشم اندازهای زیبا و بدیع، شهرک فرهنگی- تفریحی زاینده رود در مجاورت سد زاینده رود.یک پاسگاه محیط بانی در حاشیه دریاچه سد زاینده رود حفاظت از این منطقه را به عهده دارد.

جاهای دیدنی تیران
جاهای دیدنی تیران

چشمه مرغاب

چشمه مرغاب در روستای قلعه ناظر واقع شده که از کوه دالانکوه سرچشمه می‌گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله‌های واژگون، حیات وحش دالانکوه که در جنوب غربی شهرستان واقع شده نیز پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها و دشت لاله واژگون دارد و موقعیتی برای تفریح و استراحت است.

چشمه مرغاب

آبشار کرد

آبشار کرد در ارتفاعات دالانکوه قرار دارد و از جاهای دیدنی تیران اصفهان می باشد. این آبشار که از آب شدن چال‌برف‌های دالانکوه جریان می‌یابد، در اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد و در تابستان خشک می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود ۵۰ متر می‌باشد.

جاهای دیدنی تیران
جاهای دیدنی تیران

مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی ساحلی و کلوپ تفریحات آبی دریاچه خمیران یکی از مناطق گردشگری است که روی آن سرمای‌گذاری شده و رو به توسعه است و از جاهای دیدنی تیران اصفهان می باشد. این مجموعه فراهم آمده تا سریع تر و با صرف هزینه کمتر نسبت به سواحل شمالی و جنوبی به این دست از تفریحات آبی و ساحلی دسترسی پیدا کرد. انواع تفریحات مجموعه تفریحی دریاچه خمیران شامل شاتل، بنانا، غواصی، جت اسکی، واتربال، قایق سواری، دراگون بت، چهارچرخ و والیبال ساحلی است. بوفه، سرویس بهداشتی، دوش آب گرم، آلاچیق و سایبان از خدمات مجموعه است که اوقات خوش و بی دغدغه ای را برای شما و همراهانتان فراهم می کند.

b257e86c301025655990cdc33607a002 e1613806319193

شهر زیرزمینی کرد علیا

در همین چند ساله اخیر در حوالی شهرستان تیران و کرون یعنی در محدوده روستای کرد علیا یک شهر زیرزمینی یافت شده است. در حال حاضر در حدود یک و نیم کیلومتر از این شهر زیرزمینی حفاری شده و به منظور بازدید آماده گشته است و ادامه آن نیز در جریان حفاری قرار دارد. این شهر زیرزمینی ویژگی‌های جالبی دارد و از اخبار جذاب و مهمی در مورد گذشتگان حکایت می‌کند. طبق پژوهش‌های انجام‌شده این شهر زیرزمینی ۸۰ ورودی دارد و جالب است بدانید که تمام این ۸۰ ورودی به ۸۰ خانه روستای کردعلیا راه دارند. طبق شواهد و مدارک گفته می‌شود این شهر به منظور دفاع در مقابل مهاجمان و حتی سرمای سخت و شدید فصل سرد سال ساخته شده است.

جاهای دیدنی تیران
جاهای دیدنی تیران

روستاهای تاریخی تیران و کرون

روستاهای تاریخی این شهرستان در مسیر گرشگران قرار گرفته اند که هر کدام دارای جلوه هایی خاص هستند. قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه‌های قدیمی روستای جاجا نمونه ای از این ظرفیت گردشگری است.

روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری شهرستان است که چشمه شاهی، دشت لاله ها، قبرستان ارامنه و دست کن ها و شهر زیرزمینی در دل این روستا نهفته شده است.

روستاهای دیگر شهرستان تیران و کرون از جمله روستای تندران دارای آثار تاریخی هستند که هر کدام ارزش خاصی دارند که برج کبوتر واقع در تندران با قدمتی در دوران قاجار در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۲۰۱۷۰۵۱۳ ۱۳۵۹۱۶ 3072x2167 1 scaled

جاذبه های گردشگری مذهبی

آستان مقدس امامزادگان این شهرستان از جمله امامزاده احمد (ع) واقع در شهر تیران، امامزاده احمدرضا (ع) واقع در روستای احمدرضا، امامزاده بی بی فاطمیه (س) واقع در روستای محمدیه، امامزاده سید سرالدین (ع) واقع در شهر عسگران و امامزاده عبدالله (ع) واقع در منطقه کوهان از جمله جاذبه های گردشگری معنوی این شهرستان هستند.

مساجد تاریخی این منطقه نیز دارای ویژگی خاص خود هستند که مسجد تاریخی امام حسن مجتبی (ع) در منطقه تاریخی سرپل شهر تیران و مسجد سید که مسجد جامع شهر تیران است دارای بنایی تاریخی است و جاذبه گردشگری می باشد.

جاهای دیدنی تیران
جاهای دیدنی تیران

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: