تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی شهرضا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی شهرضا را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهرضا (Shahreza) یکی از شهرستان‌های استان اصفهان ایران است. مرکز آن شهرضا است که در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر اصفهان واقع شده‌ است. از دیدنی‌های مهم این شهر می‌توان به امامزاده شاه‌رضا اشاره کرد که گفته می‌شود برادر علی بن موسی الرضا می‌باشد. شهرضا (با نام قدیمی قمشه) دارای آب و هوای نسبتا سرد و خشک است. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های شهرضا

امامزاده شاه‌رضا

از جمله آثار دیدنی این شهر امامزاده شاهرضا است. گفته می‌شود شاهرضا در زمان امام رضا از دست مأموران حکومت وقت گریخت و به کوه این شهر پناه برده است. مأموران اورا در غاری درآن کوه کشتند و سرش را برای حاکم اصفهان بردند.این بقعه از آثا دوران صفویه بوده و ساختمان اولیه آن متعلق به عهد شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویه (۹۵۰–۹۳۰ هجری قمری) است.

جاهای دیدنی شهرضا
جاهای دیدنی شهرضا

مسجد جامع شهرضا

مسجد جامع شهرضا یکی از زیباترین آثار تاریخی این شهرستان واقع در مرکز شهر و ورودی بازار قدیمی است. این مسجد مربوط به دوره سلجوقی، گنبدی با ارتفاع ۱۰ متر و مناره‌ای با ارتفاع ۱۵ متر دارد و سبک معماری این بنا از نوع ضربی است که در ساخت آن از آجر ساده استفاده شده است. این بنا با شبستانی بزرگ، محرابی نقاشی شده و منبری سنگی در ابتدای بازار بزرگ سر پوشیده شهرضا قرار گرفته است. تاریخ بنای این اثر گران‌بها بر اساس لوحی که در سال ۷۳۹ نگاشته شده به قرن هشتم هجری می‌رسد.

111 1

مسجد نو شهرضا

مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال یکی از آثار تاریخی ملی این شهرستان شهرضا به شمار می‌رود. این مسجد حدود هزارمتر مربع مساحت دارد و به شیوه معماری دوره صفویه با سقف ضربی ساخته شده و دارای دو شبستان است.شبستان اصلی مسجد 9 ستون سنگی دارد که پایه آنها برای استحکام بیشتر از ساج بنا شده است. در بخش شرقی مسجد حیاطی با ایوان آجری ساخته و محراب مسجد هم با مقرنس کاری تزئین شده است. هشت ناودان سنگی و سنگ آبی متعلق به سال 1130 هجری قمری از دیگر دیدنی‌های مسجد نو شهرضا است. مسجد نو در سال 75 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

جاهای دیدنی شهرضا
جاهای دیدنی شهرضا

مسجد خان

همان طور که اشاره شد شهرضا مجموعه ای از مساجد و امامزاده ها را در خود جای داده است. یکی دیگر از مساجد این شهر مسجد خان می باشد که با گنبد و گلدسته ای زببا از زمان “زندیه” برجای مانده است. از ویژگی های این مسجد زیبا قرار گرفتن آن بر روی ستون های سنگی و همچنین آجری بودن بنا می باشد.

1983348

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک از بناهای تاریخی دوره صفویه در شمال شهرستان شهرضا در جوار امامزاده شاهرضا در مسیر اصفهان به شیراز بنا گردیده است. این کاروانسرا همانند دیگر بناهای عصر عباسی در زمین مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانه ساخته شده و در وسط آن حوض آب بزرگی وجود داشته که آب آن به مصرف کاروانیان و زائران حاضر در کاروانسرا می‌رسیده است. این آب از زاویه جنوب شرقی کاروانسرا با معابر تنگ و طولانی با پیچ  و خم به کاروانسرا وارد می‌شده است و از سمت شمالی کاروانسرا خارج می‌گردیده است. محل تامین آب از چشمه‌ای بوده که از کوه مجاور امام‌زاده جاری بوده که هم اکنون علاوه بر خشک شدن، حوض وسط نیز تخریب گردیده است.

جاهای دیدنی شهرضا
جاهای دیدنی شهرضا

کاروانسرای امین آباد

کاروان‌سرای امین‌آباد یکی از آثار ملی ثبت شده است که در شهرضا قرار دارد. ساخت این بنا به دوره صفوی بازمی‌گردد. کاروان‌سرای امین‌آباد دارای بنایی هشت‌ضلعی است که همین موضوع یکی از ویژگی‌های معماری آن است. وجود مسجد، حمام و آب‌انبار اهمیت این کاروان‌سرا را در گذشته نشان می‌دهد. بنای کاروان‌سرا از جنس سنگ و آجر است و با سقف‌های گنبدی‌شکل نمایی تحسین‌برانگیز دارد.

d002c6bd 9382 4a68 92b0 3ef94944c5d3

کبوتر خانه

با ورود به شهرضا و پرسه زدن در مناطق قدیمی تر آن گاهی ساخنمان های بلند و استوانه ای شکلی را می توان دید که با معماری جالبی ساخته شده اند. این بنا ها به کبوتر خانه معروف هستند. کبوتر خانه ها محلی برای تجمع پرندگان و جمع آوری و استفاده از کود آن ها برای کشاورزی و دیگر مصارف می باشد. از زیبا ترین کبوتر خانه ها را در این شهر می توان دید.

جاهای دیدنی شهرضا
جاهای دیدنی شهرضا

بازار تاریخی شهرضا

بازار شهرضا مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرضا، بازار چهارسوق بزرگ واقع شده است. بازار بزرگ تاریخی شهرضا، که چهار سوق با گنبد آجریش بر فراز آن، در مرکز بازار قرار گرفته است از جمله بازارهای قدیمی کشور و متعلق به دوره سلجوقیان است که دارای کاروانسراها و اماکن قدیمی است به شکل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر طی قرون گذشته گسترش یافته است. وجود بازار بزرگ و قدیمی در مرکز شهر و در بخش‌های بازارآقا سیدعلی، نخود بریزها، کفاش‌ها، حاج ربیع و بازار مسگرها با معماری بومی و اصیل نشان از توانمندی هنرمندان بزرگ معمار این شهر است. چهار سوق بزرگ بازار شهرضا در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

unnamed 2 1

زر چشمه

زرین چشمه یا زر چشمه شهرضا واقع در روستای هونجان در ایام بهار و تابستان پذیرای مسافران بسیاری است. تفریح‌گاه زرچشمه بر اثر جوشش چشمه‌ای با همین نام از دل کوه پدید آمده است، چشمه‌ای زلال که از دل سنگ‌های سفید رنگ بیرون می‌آید، در اطراف رودخانه‌ای که از فعالیت این چشمه ایجاد شده انبوه درختان وحشی، یک پارک جنگلی طبیعی را ایجاد کرده است. دامنه‌های اطراف این کوه محل رویش گیاهان دارویی کمیاب است.

جاهای دیدنی شهرضا
جاهای دیدنی شهرضا

روستای اسفرجان

روستای اسفرجان با موقعیت کوهستانی یکی از روستاهای خوش آب‌و‌هوای شهرضا است. وجود باغ‌های میوه، رودها، چشمه‌های جوشان، طبیعت بکر و خانه‌های زیبا اسفرجان را تبدیل به محل مناسبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی کرده است. دره هونجان یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا است. این دره در حاشیه رودخانه اسفرجان قرار دارد. طبیعت دست نخورده و باغ‌های میوه منظره‌های چشم‌نوازی را خلق کرده‌اند. نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای اقامت در روستای اسفرجان است. امکانات رفاهی مانند اقامتگاه، رستوران، چای‌خانه و محل مناسبِ برپایی کمپ برای مسافران در نظر گرفته شده است.

villagepic.ashx e1613560283815

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: