تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی جاده چالوس

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم درباره جاهای دیدنی جاده چالوس خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این جاده بی نظیر در شمال ایران در ادامه با ما همراه باشید.

وقتی از زیباترین جاده‌های ایران حرف می‌زنیم، اولین جاده‌ای که به ذهن اکثر مردم می‌رسد، جاده چالوس است. جاده‌ی چالوس به طول 163 کیلومتر، شهر کرج و چالوس را به هم متصل می‌کند. این جاده که حدود 86 سال پیش در استان البرز احداث شده است، به خاطر جاذبه‌هایی مانند باغ‌های کنار جاده، مناظر کوه‌های سرسبز و مه گرفته، منظره‌ی زیبای سد امیرکبیر، رودهای کرج و چالوس و رستوران‌های کنار جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان محسوب می‌شود. افراد زیادی هم فقط برای لذت بردن از جاذبه‌هایی که در جاده چالوس وجود دارد، مانند غار یخ مراد یا پیست اسکی دیزین، این جاده را به عنوان مقصد خود و نه تنها مسیری برای سفر انتخاب می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

a12f6b47 5a0c 41a9 9452 4c14debf4e3f

جاده چالوس از شمال شهر کرج آغاز و به شهر چالوس در مازندران ختم می‌شود. مسیر ۱۶۰ کیلومتری این جاده را در صورت نبودن ترافیک یا موانع طبیعی مثل ریزش کوه، می‌توان در کمتر از ۴ ساعت پیمود؛ چرا که این جاده نزدیک‌ترین راه برای سفر به غرب یا شرق خزر است. البته پیچ‌های این جاده خطرناک هستند، وقت رانندگی در این جاده باید بسیار احتیاط کرد. در ادامه دیدنی های این جاده زیبا را به شما معرفی می کنیم.

رودخانه کرج

وجود رودخانه کرج به موازات جاده چالوس، سد کرج و روستای زیبا و کوچک واریان که مانند جزیره‌ای کوچک در آن سوی آب دریاچه‌ی سد کرج قرار دارد، زیبایی‌های این جاده را دو چندان کرده است. این جاده دارای رودخانه‌های آب شیرین متعددی همچون رودخانه‌های وارنگه رود و شهرستانک است که همه شاخه‌هایی از رودخانه اصلی کرج هستند.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

سد امیرکبیر

سد امیرکبیر، سد زیبای کرج، یا همان امیرکبیر، از اولین دیدنی‌های مسیر است. می‌توانید کنار سد توقف کنید و در صورت داشتن امکانات از ماهیگیری در فضای دل‌انگیز و ساکت سد لذت ببرید یا با سفری چند دقیقه‌ای با قایق روی دریاچه سد، می‌توانید از روستای زیبای «واریان» در آن سوی دریاچه هم دیدن کنید.

Hamgardi 5620gckrmCB 1536x971 1

گردنه هزارچم

گردنه هزارچم را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال زیباترین بخش‌های جاده چالوس دانست. اگر قرار است شما رانندگی کنید، بهتر است چشم خود را به جاده بدوزید. اما سایر سرنشینان خودرو می‌توانند از مناظر کوهستانی جاده لذت ببرند. این گردنه پس از سیاه بیشه قرار گرفته و شیب بسیار تندی به سمت بالا دارد. پوشش گیاهی این منطقه بسیار محدود است و در فصل زمستان اکثرا جاده دچار یخ‌زدگی می‌شود. پس در عبور از این گردنه به شدت احتیاط کنید و اصلا با سرعت بالا رانندگی نکنید.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار در 15 کیلومتری سد کرج هم می تواند گزینه بعدی تان باشد. روستایی که امامزاده ای به نام ابراهیم (ع) از نوادگان حضرت علی (ع) و همسفران حضرت معصومه (س) و آبشار و تنگه زیبایی هم برای دیدن دارد. سپهسالار، در 5 کیلومتری غرب جاده چالوس است.

a5bc8f30 fcc9 4485 9003 52103aebb0ec

روستای شهرستانک

این روستا بسیار خوش‌آب‌ و هواست و در مرز دو استان تهران و البرز قرار گرفته است. شهرستانک به خاطر طبیعت بی‌نظیرش و فاصله کمی که با تهران و کرج دارد، سالانه گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. این روستا جاده‌ای کوهستانی، دره‌ای سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌ باغ‌هایی زیبا دارد که در سفرتان می‌توانید از قدم‌ زدن در آن‌ها لذت ببرید.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

روستای واریان

اگر به ماجراجویی علاقه‌مند هستید، حتما باید سری به روستای واریان بزنید. مسیر دسترسی به روستای واریان بسیار جالب است. این روستا در سمت شرق سد کرج قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید سوار قایق شوید و مسیر سد را به سمت شرق طی کنید! همین مساله باعث شده تا بسیاری از گردشگران، جذب آن شوند. این روستا به صورت پلکانی طراحی شده و در بالاترین بخش آن، می‌توانید از مناظر جاده چالوس و جنگل‌های اطراف لذت ببرید.

روستای ارنگه

در ۱۵ کیلومتری جاده چالوس، در حالی که هنوز از استان البرز خارج نشده‌اید، روستایی با نام روستای ارنگه به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که روستای ارنگه از هفت روستای کوچک‌تر تشکیل شده است که از ترکیب با هم یک روستای بزرگ را به وجود آورده‌اند. اَبهرک، جوراب یا همان گوراب، سرزیارت، جِی یا گِی، سیجان و همچنین روستای خور همگی جزئی از روستای ارنگه محسوب می‌شوند. گردشگران بیش از همه برای بازدید از پیست اسکی خور عازم روستای ارنگه می‌شوند. اما باید بدانید که دسترسی به این روستا کمی دشوار است و حتما نیاز به راهنما خواهید داشت.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

کلاردشت

کلاردشت دشتی برفراز کوه های بلند است. مردمان این ناحیه تمدنی دیرینه دارند. وجود رشته کوههای البرز در کرانه ی دریاچه خزر باعث شده تا رطوبت در این دامنه ها به دام بیافتد. بخش اعظم این رطوبت، در ارتفاعات علم کوه و کلاردشت باعث بارندگی های فراوانی می شود. از دیگر جاذبه های دیدنی این دهکده رویایی میتوان جنگل مازیچال، جنگل عباس آباد، جنگل آزو، جنگل مجل و نیز آبشار آکاپل را نام برد.

Hamgardi 5620jrzn337

دریاچه ولشت

در شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب چالوس و در دل کوه، دریاچه‌ای زیبا وجود دارد که کمتر کسی آن را می‌شناسد. دسترسی به دریاچه ولشت بسیار دشوار است. گاهی امکان دارد که تغییر ناگهانی ارتفاع حتی شما را دچار نفس تنگی یا گوش درد کند. اما زمانی که پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی و کوهستانی خودتان را به این دریاچه زیبا رساندید، می‌توانید ساعت‌ها از منظره آن لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که امکان شنا و یا ماهیگیری در این دریاچه وجود ندارد. پس به توصیه محیط بان‌ها توجه کنید.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

روستای کندلوس

شاید بارها نام کندلوس به گوش شما خورده باشد. اما واقعا این روستای معروف کجاست و به چه خاطر مشهور شده؟ در مسیر جاده چالوس، در هفت کیلومتری روستای مرزن‌آباد و در دو راهی کجور، مسیر دسترسی به کندلوس دیده می‌شود. این روستای زیبا را باید یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران و با قدمتی بیش از چهار هزار سال دانست. جالب است بدانید که اولین موزه مردمی روستایی جهان در این منطقه بنا شده. همچنین قدیمی‌ترین آثار باستانی ایران را نیز می‌توان در این موزه یافت.

پیست اسکی دیزین

اگر از طرفداران اسکی هستید می‌توانید سری هم به پیست دیزین که در ۱۲ کیلومتری گچسر قرار دارد بزنید.در جاده چالوس، از جاذبه های ورزشی هم میتوانید لذت ببرید. در کنار چندین قله معروف برای کوهنوردی، می توانید در پیست بین المللی اسکی دیزین در ۷۵ کیلومتری شهر کرج در فصل زمستان ، تفریحی جذاب و  ورزشی مفرح را تجربه کنید.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

تونل کندوان

تا پیش از ساخت تونل کندوان، جاده چالوس بدون استفاده بوده و پس از ساخت این تونل جاده چالوس بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. تونل کندوان در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ توسط رضا شاه پهلوی افتتاح شد. قبل از احداث این تونل، راه میان کرج و چالوس در پنج ماه از سال غیر قابل عبور بود. کار ساخت این تونل به مسافت هزار و ۸۸۶ متر و عرض ۵ تا ۷ و ارتفاع ۶ متر، با ادوات و ابزار آن زمان که کلنگ و تیشه بود، تنها سه سال به طول انجامید. با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از آن برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

Hamgardi 5621ojn0uD5 1536x991 1

آبشار نوجان

آبشار نوجان در استان البرز قرار گرفته و شما برای دسترسی به آن، باید ۱۷ کیلومتر از جاد چالوس را پشت سر بگذارید. آبشار نوجان در نزدیکی روستای معروف خور است و به تازگی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری برای یخ نوردان شده. بسیاری از کوهنوردان و ورزشکاران، علاقه زیادی به فرود از آبشار نوجان پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر به دلیل فاصله کم این آبشار تا تهران، گردشگران زیادی همه ساله جذب آن می‌شوند. از روستای خور تا این آبشار حدود ۵۰ دقیقه پیاده راه است. پس دسترسی به آن را می‌توان نسبتا دشوار دانست. اما نوجان برای لذت بردن از مناظر طبیعی و انجام ورزش‌های حرفه‌ای بسیار مناسب است.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

روستا و آبشار هریجان

روستای هریجان یکی از روستاهای سرسبز چالوس است که در کلاردشت قرار دارد. این روستای زیبا را به آب و هوای بکر و کوهستانی‌اش می‌شناسند. در اردیبهشت ماه، هوای این روستا بسیار دلپذیر و مطبوع است. دشت‌های اطراف آن پوشیده از گل‌های زرد کوچک بهاری می‌شوند. همچنین باید بدانید که آبشاری مرتفع نیز در این روستا قرار گرفته که بسیاری از گردشگران را جذب خود می‌کند. برای درک زیبایی طبیعی این روستا، باید از نزدیک شاهد آن باشید. پس حتما در مسیر جاده چالوس سری به این روستای تماشایی بزنید.

Hamgardi 5619zu23i45

ساحل دریای خزر

انتهای جاده چالوس به شهر چالوس و ساحل خزر می رسد. در شهر چالوس می توانید از ساحل گرم خزر لذت ببرید. البته باید چند دقیقه ای را تا ساحل دریا طی کنید. ساحل «رادیودریا» در 5 کیلومتری شهر چالوس از معروف ترین ساحل های شنا در نزدیکی این شهر است. در این مناطق ساحلی امکاناتی مثل آلاچیق، پارک جنگلی، مناطق سالم سازی شده شنا، پارک بازی کودکان و انواع فروشگاه و سوییت اجاره ای در دسترس است.

جاهای دیدنی جاده چالوس
جاهای دیدنی جاده چالوس

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: