تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ارومیه یکی از شهرهای مهم و دیدنی شمال غرب کشور عزیزمان ایران است. همچنین از لحاظ گردشگری و جاذبه‌های دیدنی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون شک وقتی نام شهر ارومیه را به زبان می‌آوریم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند دریاچه ارومیه است. اما در کنار این دریاچه معروف و پر از نمک، دریاچه دیگری نیز وجود دارد که کمتر کسی نام آن را شنیده و به آن سفر کرده است. دریاچه مارمیشو ارومیه، یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای شهر ارومیه بوده که برای برخی از ما ایرانیان ناشناخته است.

اگر به ماجراجویی و کشف جاهای ناشناخته علاقه دارید، پس این دریاچه گزینه بسیار مناسبی برای تعطیلات بعدی شما محسوب می‌شود. چرا که این دریاچه به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی خاص و مناظر زیبای اطرافش محل مناسبی برای دور شدن از هیاهوی شهر و آرامش یافتن است. اگر برای گذراندن یک تعطیلات رویایی و متفاوت به دنبال یک محل مناسب و جدید هستید، تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا یکی از بهترین مکان‌های ایران زمین را به شما معرفی کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه مارمیشو ارومیه کجا است؟

دریاچه مارمیشو در روستای مارمیشو و در قلب رشته کوه‌هایی با همین نام، ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه و در استان آذربایجان غربی واقع شده است. طول و عرض جغرافیایی آن را نیز روی نقشه می‌توانید به مختصات ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی بیابید. این دریاچه به قدری به مرز ایران و ترکیه نزدیک است که برای دیدن آن لازم است از گیت مرزبانی بگذرید!

دریاچه مارمیشو ارومیه

این دریاچه زیبا دارای مساحتی معادل ۵ هکتار و عمقی حدود ۵۰ الی ۶۰ متر است. دور و اطراف دریاچه مارمیشو را کوه‌ها و روستاهای کوه‌پایه‌ای زیبایی پوشانده است. از جمله برخی از کوه‌های معروف دور آن می‌توان به کوه‌های سی تاو، قایدوک و چال که در جنوب و کوه بایدوست نیز در شمال آن قرار دارد. در جهت غرب این دریاچه روستای مخروبه‌ای به نام دری و جهت شرق آن روستاهای بانی و پسان واقع شده‌اند.

سرچشمه اصلی این دریاچه را می‌توان بین چشمه‌هایی که از دل کوه جوشیده‌اند و رودخانه‌هایی که از نزولات آسمانی سراب می‌شوند و در خاک ترکیه، یافت. از طرفی چشمه اولیه آن آب‌های جاری است که در مرز بین ایران و ترکیه به سمت شمال غرب ایران جریان دارند. یک رودخانه زیبا و دیدنی نیز در جوار دریاچه مارمیشو ارومیه، به نام رودخانه نازلو چای قرار دارد که بزرگ‌ترین و پر آب‌ترین رود منطقه هم هست. جالب است بدانید سرچشمه اصلی دریاچه مارمیشو نیز این رود پر آب است رودخانه نازلو چای از غرب به سمت شرق ارومیه جریان دارد و در پایان راه طولانی که می‌پیماید به دریاچه شور ارومیه می‌ریزد.

تاریخچه دریاچه مارمیشو ارومیه

نام شهر ارومیه از دو کلمه «اور» و «میه» تشکیل شده است. هر دوی این کلمات به زبان آشوری هستند، زبانی که از گذشته‌های خیلی دور بین مردم این شهر رواج داشته است. واژه اور به معنی شهر و واژه میه به معنی آب است. پس واژه ارومیه به زبان آشوری یعنی «شهر آب».

وجود داشتن رودهای پرآب در شهر ارومیه، دلیل اصلی نام‌گذاری آن به این نام است. لازم به ذکر است که رود‌هایی که در این شهر وجود دارد، موجب پیدایش دریاچه‌های آن نیز می‌شوند. دریاچه مارمیشو نیز یکی از دریاچه‌هایی است که زاده یکی از رودهای پرآب ارومیه، یعنی رود نازلو چای، است. به این صورت که سال‌ها پیش به دلیل فعل و انفعالاتی که درون زمین به وقوع پیوسته بود، ریزش کوه سبب سد شدن راه یکی از رودهای آبرفتی شد و دریاچه مارمیشو ارومیه را پدید آورد.

علاوه بر چگونگی پیدایش آن، نام دریاچه مارمیشو نیز خود داستان بسیار جالبی در پی دارد. در گذشته، شخصی به نام بنیامین مارمیشو که رهبر حزب آشوری‌ها در امپراطوری عثمانی بود، طی رویدادهایی که در جنگ جهانی اول رخ داد از دست سپاه روس‌ها گریخت و در ارومیه پناهنده شد. وی پس از مدتی در این منطقه یک حکومت مسیحی خودمختار تشکیل داد و منطقه مارمیشو تا سال‌ها به محل سکونت مسیحیان تبدیل شد. نام دریاچه مارمیشو نیز از آن دوران برجای مانده است.

دریاچه مارمیشو ارومیه

دیدنی‌های دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو ارومیه مکان مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل در تابستان و بهار است. چرا که استان آذربایجان غربی آب و هوایی سرد و خشک با میانگین دمای ۹ درجه سانتی‌گراد دارد و در اکثر روزهای سال سرد است. بارش برف در زمستان نیز موجب بروز یخبندان در این دریاچه شده و دسترسی به آن را بیش از پیش سخت می‌کند. پس برای لذت بردن از تمام زیبایی‌های آن بهتر از در روزهای گرم سال به آن سفر کنید و از گرمی هوا به آب سرد و صاف آن پناه ببرید.

علاوه بر خود دریاچه، دیدنی‌های بسیار زیادی نیز در اطراف آن قرار دارد که دیدن ‌آن‌ها خالی از لطف نیست. جالب‌ترین چیزی که شما ممکن است در اطراف آن ببینید، چادرهای عشایری است که در جای جای آن سکنی گزیده‌اند. صحبت کردن با مردم بی ریا و نظاره کردن زندگی ساده و بی آلایش شان شاید لذت‌بخش‌ترین چیزی باشد که شما در این سفر تجربه می‌کنید.

آبشار مارمیشو نیز یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه است. اما متاسفانه این آبشار فصلی است و فقط در فصول پر بارش می‌تواند شاهد آن بود. آبشار مارمیشو در نزدیکی دریاچه و درست در مسیر رود نازلو چای قرار دارد. اگر در کنار دریاچه مارمیشو اتراق کنید، می‌توانید صدای این آبشار را به وضوح بشنوید.

دریاچه مارمیشو ارومیه

پوشش گیاهی اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

در اطراف دریاچه مارمیشو می‌توان گیاهان و درختان بسیار زیبا و زیادی را یافت. بین این گیاهان نیز گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که اگر بتوانید آن‌ها را به درستی تشخیص دهید، قادر هستید سوغاتی طبیعی بسیار خوبی از این دریاچه به خانه ببرید. من جمله گیاهان دارویی که در اطراف این دریاچه می‌رویند می‌توان به خارشتر، گزنه، آویشن، شیرین بیان، بومادران و کاسنی اشاره کرد که هرکدام دارای خاصیت فراوانی است. به عنوان مثال اگر یکی از همسفران شما دچار گرمازدگی شد می‌توانید کمی کاسنی بچینید، خوب بشویید و کمی از آن را به او بخورانید. کاسنی با داشتن طبع سردی که دارد می‌تواند تا رساندن وی به دکتر او را سرپا نگه دارد.

درختان بسیاری نیز در اطراف دریاچه و همچنین در مسیری که آن به منتهی می‌‌شود، به وفور به چشم می‌خوردند. درختانی مثل زالزالک، بید، صنوبر و بلوط در کنار این دریاچه قد علم کرده و جلوه زیبایی به آن بخشیده‌اند. البته در طی تغییراتی که انسان‌ها طی این چند سال در این دریاچه اعمال کرده‌اند، پوشش گیاهی جدیدی در این منطقه به وجود آمده است که اکثرا گیاهان خودرو و علف‌های بی ارزش هستند.

پوشش جانوری دریاچه مارمیشو ارومیه

دریاچه مارمیشو ارومیه دارای قزل آلاهای بسیار معروفی است. به طوری که عده‌ زیادی از مردم تنها به عشق ماهی‌گیری به آن سفر می‌کنند. علاوه بر قزل آلا، آبزیانی دیگری همچون ماهی سفید و سمور نیز در آن زندگی می‌کنند. البته به دلیل دخالت‌های انسان در پوشش گیاهی و اکوسیستم جانوران این منطقه تعداد آن‌ها روبه کاهش است. پس اگر به مارمیشو سفر می‌کنید، وسایل ماهی‌گیری خود را فراموش نکنید چرا که تجربه‌ای فراموش نشدنی و شگفت‌ انگیزی برای شما خواهد بود. اما توجه داشته باشید که بیش از حد ماهی نگیرید تا به اکوسیستم منطقه آسیب وارد نکنید.

در اطراف دریاچه، در میان درختان بلوط و صنوبر نیز جانوران زیادی زندگی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به خرس، روباه، گرگ و خرگوش اشاره کرد. هنگام قدم زدن و برپا کردن چادر برای گذراندن شب در جنگل، بسیار مراقب باشید تا مورد حمله گرگ‌ها قرار نگیرید. از بین پرندگان بومی دریاچه مارمیشو نیز می‌توان به کبک، شاهین، بلدرچین و… اشاره کرد.

پرورش زنبور عسل در اطراف دریاچه مارمیشو ارومیه

سوغات و خوراکی‌های شمال کشور عزیزمان، بین تمام ما ایرانیان بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. ارومیه نیز از آن جهت که در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته دارای محصولات طبیعی بسیار مرغوبی است. یکی از این محصولات عسل طبیعی بوده که به دلیل وجود گیاهان وحشی و گل‌های خوش عطر و بو از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است.

با سفر به دریاچه مارمیشو ارومیه، می‌توانید کندوهای پرورش زنبور عسل را در جای جای آن ببینید. همچنین می‌توانید مقداری از آن را خریداری کنید و به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید. به طور کلی عسل کوهستان، به خصوص عسل دریاچه مارمیشو، بسیار خوشمزه است و در عین حال دارای خواص درمانی بسیاری نیز هست. از بین خواص بی اندازه عسل کوهستان می‌توان به تقویت نیروی جسمانی، تقویت حافظه و درمان بیماری‌های گوارشی اشاره کرد.

پرورش زنبور عسل

مسیر رسیدن به دریاچه مارمیشو ارومیه

برای سفر به این دریاچه ابتدا باید به شهر ارومیه بروید. سپس با کمک نقشه از خیابان مدرس عبور کرده  و به سمت جاده انهر رانندگی کنید. در این مسیر از چندین روستا مانند کلهر و موانا خواهید گذشت. سپس به پل روستای دوبره می‌رسید که باید آن را در جهتی خلاف جهت جریان آب رد کنید. بعد از گذشتن از روستاهای پسان و بانی به دریاچه مارمیشو ارومیه خواهید رسید.

نکاتی درباره سفر به دریاچه مارمیشو ارومیه

اولین نکته این است که به دلیل مرزی بودن منطقه مارمیشو، شما اجازه نخواهید داشت بعد از ساعت چهار بعد از ظهر به این مکان وارد شوید. پس اگر برای سفر یک روزه به مارمیشو می‌روید، طوری زمان‌بندی کنید که به قبل از این زمان به آن‌جا برسید. صبح‌ها نیز از ساعت ۹ صبح به بعد در ورودی این دریاچه به روی گردشگران باز خواهد شد.

دریاچه مارمیشو ارومیه