تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی جهرم

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی جهرم را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی جهرم در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان جهرم است که علاوه بر قدمت فراوان، از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی فراوانی نیز برخوردار است.

اجاره روزانه خانه در تهران

جهرم (Jahrom) یکی از شهرهای استان فارس و مرکز شهرستان جهرم است که در ۱۷۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی شیراز قرار گرفته است. نام قدیم این شهر «گهرم» به‌معنای «جای گرم» بوده و «فردوسی»، شاعر شهیر اسطوره‌نویس ایرانی در شاهنامه‌اش از این شهر به‌عنوان شهری در دوران ساسانیان یاد کرده است. خرمای جهرم از به‌نام‌ترین خرماهای ایران است. لیمو و آبلیموی جهرم هم گزینه مناسبی برای خرید سوغاتی به شمار می‌روند. در ادامه جاذبه های دیدنی جهرم را به شما معرفی می کنیم.

دیدنی های جهرم

مسجد و مدرسه خان

مدرسه علمیه خان از آثار تاریخی به‌جای مانده از دوران صفویه در غرب شهر جهرم است. این اثر تاریخی از مصالحی نظیر خشت، گل، آجر، سنگ و گچ ساخته شده است و بانی تاسیس آن شخصی به نام «حاج محمد حسن خان» است. مدرسه علمیه خان از ۲۰ حجره تشکیل شده که در بخش شمالی آن دو حجره بزرگ‌تر از بقیه قرار دارد که مربوط به کلاس‌های درس در فصل زمستان است. در جوار این مدرسه علمیه نیز مسجد آجری خان قرار گرفته که بر اساس سنگ نوشته‌ای که بر در ورودی آن قرار دارد، این بنا متعلق به دوران «شاه سلیمان دوم صفوی» است و توسط فردی به نام «حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی» ساخته شده است. ساختمان مسجد دارای شبستانی ساده با طاق‌های متعدد است.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

بازار سرپوشیده زندیه

این بازار همان طور که از نامش پیدا است، یکی از یادگارهای به‌جای مانده از اواخر دوران زندیه است. به این بنا لقب خواهر دوقلوی «بازار وکیل» در شیراز را داده‌اند. بازار زندیه از جمله بازارهای صلیبی است که از چهار سوق زیبا در وسط آن تشکیل شده است. همچنین بازار زندیه دارای چندین کاروان‌سرا، مسجد و حمام دیدنی است.

9e745ec9 e89f 4280 b200 120f49045a8f

دروازه پیر شبیب

دروازه پیر شبیب از آثار تاریخی و دیدنی دوران قاجاریه است که در داخل شهر جهرم واقع شده است. این بنای تاریخی از دالانی با سقفی گنبدی تشکیل شده که دارای تزیینات چون عرقچین و مقرنس کاری است.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

بقعه شیخ خلیفه

بقعه شیخ خلیفه (زین‌الدین علی خلیفه) مربوط به سده ۷ ه.ق است و در شهرستان جهرم، بخش خفر، روستای جزه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۷۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این آرامگاه مزین به کاشی‌های معرفی است که قسمتی از کاشی‌های محراب آن در سال ۱۳۱۶ خورشیدی از طرف اداره سابق فرهنگ شهرستان جهرم اقدام به انتقال آن به موزه پارس در شیراز گردیده که اکنون در این موزه قرار دارد. در این آرامگاه تعداد ۶ گور وجود دارد که احتمالا از دانشمندان و برجستگان خفر بوده‌اند. هنوز مقرنس‌های قسمتی از تاق‌ها سالم باقی مانده‌است.

9c230e15 9438 4711 a994 0f71caa41cb6

آتشکده قدمگاه جهرم

آتشکده قدمگاه جهرم که به نام قدمگاه جهرم و آتشکده جهرم نیز شناخته میشود، در نزدیکی محله ی علی پهلوان و در دامنه ی شمالی کوه البرز بر روی تپه ای کوچک و به شکل ساختمانی است که قدمتش به دوران ساسانیان میرسد و دارای چشم انداز زیبای شهر می باشد. گفته می‌شود که قدمگاه‌ها از معابد آناهیتا به شمار می‌روند که ویژه زنان بوده‌اند.این بنا شباهتی به شبستانهای مسجد داشته و شامل یک عده طاق های رو به شمال است. در قسمت وسط در پشت طاق های فوق محوطه ی سرپوشیده شبیه چار سوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قلعه سنگی نقشهایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به کلیه ی این ساختمان داده است. در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب گردیده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

چهارطاق آتشکده قطب آباد

قدمت بنای چهارطاقی قطب آباد جهرم به زمان ساسانیان می رسد. این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده است و به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می گرفت. چهارطاق در فاصله 12 کیلومتری مرکز بخش، در اطراف روستای بابا عرب (علویه) روی یک تپه واقع شده است.

CharTaghi 1536x933 1

مسجد جامع جهرم

مردم جهرم مردمی مذهبی و دین‌دار هستند؛ چنانچه این شهر را دارالمؤمنین می‌نامند. در این میان شاهد بناهای مذهبی فراوانی در جهرم هستیم. اما مهمترین بنای مذهبی جهرم مسجد جامع جهرم است. مسجد جامع جهرم از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است و زمان ساخت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. بخش بیشتر بنا با گذشت زمان از میان رفته و تنها شبستان جنوبی این مسجد بر جای مانده و قابل استفاده نمازگزاران و عبادت‌کنندگان است.

پل گچی اسفل

بر روی رودخانه سیمکان، در روستای اسفل، شاهد پلی زیبا و قدیمی خواهید بود که معماری حساب‌شده و چشم‌نوازی دارد و از جاهای دیدنی جهرم به شمار می‌رود. زمان احداث این پل به دوران صفویه برمیگردد و معمار آن شخصی به نام «خواجه عبدالصمد دوزه‌ای سیمکانی» است. مصالح به کار رفته در ساختمان این پل زیبا سنگ و ساروج است.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

قلعه گبری

قلعه گبری، محل سکونت زرتشتی ها بوده که در جهرم زندگی می کردند. در حمله اعراب به این منطقه چیزی از این قلعه تاریخی به جا نماند. این قلعه روی کوهی باصفا و سرسبز در فاصله کوتاه از غار سنگ شکنان واقع شده است. این قلعه به شکلی بوده است که هیچ کس نمی توانسته از این قلعه بالا برود و به آن نفوذ کند زیرا کوه آن همانند دیوارهایی بلند سد راه می شود. از شگفتی های قلعه گبری جهرم چاه این قلعه است که در سنگ کوه حفر شده است.

3

تل قلعه

تل قلعه یکی دیگر از اثار باستانی و کهن جهرم و روستای ابگرم می باشد که پس اسلام پدید امده و در بالای تپه ای پر از گل های رنگارنگ قرار گرفته است. این بنا در سال 1381 جزء اثار ملی به ثبت رسیده است.
جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

غار سنگتراشان (سنگ شکن)

زیبایی‌های تاریخی جهرم منحصر به مساجد و بازارها نمی‌شود. در میان بناهای مختلف، یکی از جذاب‌ترین مکان های گردشگری و جاهای دیدنی جهرم، غار سنگ‌تراشان یا غار سنگ شکن است. نکته جالب در مورد غار سنگ‌تراشان این است که تمام فضای غار حاصل دسترنج معماران و حجاران توانمند جهرمی در ۳۵۰ سال گذشته است. معمارانی که با مهارت برای استواری غار و جلوگیری از فروریختن آن ستون‌های سنگی زیبایی در جای جای غار ساخته‌اند و همین امر زیبایی امروزی غار را دو چندان کرده است. این غار بزرگترین غار ساخته دست بشر به شمار می‌رود. سنگ‌تراشان از این غار برای برداشت سنگ آهک استفاده می‌کرده‌اند.

جهرم

غار شفق

یکی دیگر از غارهای جهرم، غار شفق است. این غار بر خلاف غار سنگ تراشان طبیعی است و دارای ساختاری تونل مانند و طبقاتی است. از ویژگی‌های این غار وجود خفاش‌هایی بزرگ در آن است. این خفاش‌ها در عین حال که جاذبه‌ای طبیعی برای گردشگران به حساب می‌آیند، ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشند؛ بنابراین همراه داشتن راهنمای مجرب توصیه می‌شود.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

روستای هکان

 روستا هکان از توابع شهر جهرم دارای معماری بسیار خاص و جذابی می باشد. یکی از جاذبه های مهم این روستا، نزدیکی این روستا به دشت هکان می باشد که دشتی بسیار زیبا با طبیعتی دلنشین می باشد. از جمله محصولات اصلی  این روستا می توان به تنباکو، برنج، انواع مرکبات اشاره کرد که  از جمله محصولات کشاورزی مهم این روستا می توان به لیمو ترش و لیمو شیرین اشاره کرد. قرار گرفتن این روستا در مجاورت کوهستان و همچنین وجود نخل‌های تنومند، زیبایی این روستا را چند برابر کرده است.

برنج هکان 1373573413

آبشار مروارید خفر

حالا که گذرمان به جهرم زیبا افتاده است بی‌انصافی است اگر به ذکر بناهای تاریخی این شهر بسنده کرده و چشم بر جاذبه‌های طبیعی و فرح‌بخش جهرم که از دیگر جاهای دیدنی جهرم هستند ببندیم. آبشار مروارید خفر یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر جهرم محسوب می‌شود که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است. جاذبه این آبشار در فصل زمستان دو چندان می‌شود؛ چرا که دارای چشمه آب گرم است و در زمستان بخاری از آن بلند می‌شود و جلوه‌ای رؤیایی به آبشار می‌بخشد و همانند نقاشی‌های اسرارآمیز ژاپنی می‌شود. آب این چشمه شیرین و آشامیدنی است. انواع ماهی و خرچنگ در آن زیست می‌کنند.

جاهای دیدنی جهرم
جاهای دیدنی جهرم

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: