تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خمینی شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی خمینی شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

اجاره روزانه خانه در تهران

خمینی‌شهر (Khomeyni Shahr) یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر از سال ۱۳۳۵تا ۱۳۵۷ همایون شهر و پیش تر از آن سده (سه ده یا سه دژ) و ماربین نامیده می‌شد. فاصله خمینی شهر تا اصفهان 15 کیلومتر می باشد و در بخش مرکزی شهرستان خمینی‌شهر قرار دارد. خمینی شهر پایتخت ساسانیان بوده و همین موضوع نشان دهنده اهمیت خمینی‌شهر در طول تاریخ است. این شهر غنی پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است که معرفی تمام این جاذبه ها در یک مقال نمی گنجد. در این مقاله ما سعی کرده ایم مهمترین جاذبه های گردشگری خمینی شهر را به شما معرفی کنیم.

دیدنی های خمینی شهر

چشمه لادر

چشمه لادر منطقه ای کوهستانی در پنج کیلومتری شهرستان خمینی شهر می باشد که دارای زیبایی بسیار منحصر به فردی است. از جمله جاذبه های گردشگری که در این منطقه وجود دارد می توان به آبشار، چشمه، چشم انداز های دشت های اطراف و مسیر های عبور آب اشاره کرد. همچنین این منطقه دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشت ، فضای بازی کودکان، جاده و مسیر رفت‌وآمد مناسب و دو پارکینگ بزرگ با ظرفیت چند هزار خودرو است. همچنین زیپ لاین و پل معلق چشمه لادر به طول ۱۰۰۰ متر در این منطقه افتتاح شده است.

جاهای دیدنی خمینی شهر
جاهای دیدنی خمینی شهر

مسجد جامع خوزان

مسجد جامع خوزان که در خمینی‌شهر قرار دارد دارای قدمتی ۷۰۰ ساله است که در زمان ایلخانیان ساخته شده . بنای این  مسجد روی آتشکده باستانی دوره ساسانی بنا شده است. این مسجد علاوه‌بر سبک معماری قدیمی‌، از نظر تزیینات و ظریف‌کاری‌های داخلی اهمیت زیادی دارد. مسجد جامع خوزان یکی از جاذبه‌های تاریخی است که توجه توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

c776d710 dcfd 4a6e b29b 4f8036d3f1eb

خانه سرتیپ سدهی

خانه سرتیپ سدهی یا سرتیپ سده‌ای، خانه‌ای مربوط به دوره قاجار است که در خمینی‌شهر، در محله لادره فروشان، بلوار توحید واقع‌شده است. سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی فرزند یاور خان بود که پدرش از منصب‌داران و نظامی‌های دوره قاجار بوده است. خود سرتیپ فرمانده فوج جلالی ظل السلطان حاکم وقت اصفهان بوده است. وی در دوران انقلاب مشروطیت و سال‌های جنگ جهانی اول و هرج‌ومرج و قحطی و بیماری بااقتدار تمام نسبت به امنیت بخش وسیعی از اصفهان همت گماشته است.

جاهای دیدنی خمینی شهر
جاهای دیدنی خمینی شهر

خانه ابوالحسن خان مجیر

در محله «اندان» خمینی شهر خانه باشکوهی مربوط به اواخر دوره قاجار – اوایل دوره پهلوی وجود دارد که ابوالحسن خان مجیری متوفی به سال 1286 تاجر معروف توتون و تنباکو در زمان سلطنت ناصرالدین شاه خشت بنای آنرا نهاده و به خانه مجیر مشهور است. بنای عصارخانه خمینی شهر متعلق به دوران صفوی است . با طاق زیبای فضای مرکزی از نوع طاقهای کلمبو با کاربندی های زیبا و قوس جناغی دهانه ورودی و راهروهای طرفین آن که با طاق و تویزه پوشیده شده و فضایی زیبا بوجود آورده است.

62513448 304529867117153 2100868618283987337 n

برج های کبوتر خانه

کود کبوتر در اقتصاد کشاورزی ایران چنان اهمیتی داشته که غازان خان مغول در هفتصدسال قبل در ضمن سایر اقداماتش جهت احیای کشاورزی از جهت حفظ و حمایت کبوتران در روستاها نیز اقداماتی انجام داده و عمله دولت را از اینکه کبوتران را از روستائیان بگیرند منع کرده و قدغن کرده هرجا برج کبوتری وجود دارد دام بگذارند.

جاهای دیدنی خمینی شهر
جاهای دیدنی خمینی شهر

آتشگاه خمینی شهر

این بنای تاریخی در میان منطقه سرسبز ماربین در اصفهان و در فاصله اندک از رودخانه زاینده رود قرار گرفته است. اکثر مورخین آن را منسوب به دوره ساسانی می دانند. در کتب مورخین قرون دوم- سوم ه.ق احداث آتشکده به پادشاهان افسانه ای و اساطیری همچون طهمورث و کیکاووس منسوب شده است. این مجموعه برفراز کوهی منفرد، از جنس سنگهای رسوبی، و نه چندان بلند به ارتفاع ۱۰۰ متر واقع شده است.

کوه آتشگاه اصفهان عکس

قلعه خوشاب

این قلعه که تنها دیواره های آن باقی مانده، به مسافت تقریبی دو هکتار دردوران حکومت احمد شاه بنا شده است. طول و عرض این قلعه حدود ۹۱۷ متر و دارای ۴ برج است. قلعه خوشاب در روزگار خود شامل حمام و دکان و چاه آب و اتاق های زیادی بوده و افراد زیادی درآن زندگی می کرده اند. چهار برجک برای دیده بانی در این قلعه احداث شده در هر برج سوراخهایی قراردارد که بوسیله این شکافها تمام اطراف قلعه زیر نظر گرفته می شده تا راهزنان به قلعه حمله نکنند.

کهندژ 

کهندژ خوزان از نظر تقسیمات شهرهای پیش از اسلام به بنایی گفته می شد که بخش اداری و نظامی را تشکیل می داد و دیواری بلند این مجموعه را از سایر نقاط مجزا می کرد. کهندژ جایگاه و سکونت گاه حکام و درباریان واسپوهران بود این بخش در مرکز و بهترین نقطه شهر و اغلب در سطحی بالاتر از سایر نقاط، جای داشت و توسط دروازه ای به سمت شرق به خارج راه داشت.

غار دستکند قهرمان

غار دستکند قهرمان یکی از شگفتی‌های طبیعت است و مورد توجه غارنوردان و گردشگران زیادی است. این غار در میانه کوهی سنگی قرار دارد. یک قسمت غار آب‌انبار است که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت دیگر غار، که دسترسی به آن آسان نیست، مربوط به دوران غارنشینی است. دیواره‌ها و سقف غار در آن قسمت به دلیل قندیل‌های مخروطی‌شکل بسیار دیدنی است.

جاهای دیدنی خمینی شهر
جاهای دیدنی خمینی شهر

از جاذبه‌های طبیعی بی شمار این شهر می توان به چشمه بژن، دره مویی، چشمه لاوه، پارک جنگلی، ارتفاعاتی چون سید محمد، پلارته، سرچاه، کوه صالح، هورموده و باغات خمینی‌شهر اشاره کرد.

همچنین از دیگر جاذبه ها و بناهای تاریخی خمینی شهر می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ خانه تاریخی زهتاب خوزان، عصارخانه صفوی محله گارسله در بازار قدیم ورنوسفادران، ایوان گزیها جنب امامزاده سید محمد، مجموعه حمام های اندوآن، مجموعه حمام‌های گاردر، مسجد زنجیری پنج شنبه بازار، مسجد گلوله، مسجد آخوند، مسجد ملا محسن، گورستان ورنوسفادران، مسجد لادره، مسجد ملاحیدر علی، مسجد گاردر، مسجد آقا علی اکبر، مسجد ابوالبرکات، مسجد امام حسن عسگری، مسجد جامع فروشان، امامزاده سید ابراهیم ورنوسفادران، حسینیه لادره، حمام درب سید، حمام کوبرز، برج کبوتر هویه، برج کبوتر تیرانچی، برج کبوتر وازیچه، عصارخانهٔ صفوی، آرامگاه ابن مردویه، خانه تاریخی خلیلی‌ها متعلق به استاد علی صفاری و همین طور خانه تاریخی معروف به نوروزی ها متعلق به عباس قاسم که قدمت آن به یازده قرن قبل از خانه تاریخی خلیلی ها برمیگردد و از آن می توان به عنوان قدیمی ترین خانه تاریخی واقع در پنج شنبه بازار نام برد.

cfebda17 0325 4580 a3bb faa53bba326d

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: