تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

دولت آباد (Dolatabad) مرکز شهرستان تفکیک شده برخوار در استان اصفهان است. برخوار یکی از شهرستانهای اطراف اصفهان و نزدیکترین شهرستان به مرکز شهر اصفهان می‌باشد. مردم این شهر از نژاد اصیل فارس بوده و به لهجه ای نزدیک به اصفهانی تکلم میکنند. دولت آباد دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های دولت آباد

مسجد دوازده امام دولت آباد

مسجد ۱۲ امام دولت آباد بنایی است از دوران صفوی که در داخل بافت قدیم شهر واقع گردیده است. این بنا به صورت مربع شکل در دو طبقه ساخته شده که طبقه زیرین آن به عنوان سردابه و طبقه بالایی یا همکف آن به عنوان مسجد جهت اقامه نماز استفاده می شود. این مسجد با ۲ متر ارتفاع از سطح زمین، خود گواه بر وضعیت جغرافیایی منطقه اطراف و بنایی بدون حیاط می باشد. البته در حال حاضر فضایی در پشت مسجد به عنوان حیاط در اختیار مسجد می باشد. این بنا با فضایی مربع شکل در زیر سقفی گنبدی شکل که دور تا دور آن را رواقهایی در دو طبقه احاطه کرده اند ساخته شده و محراب جدیدالاحداث آن در ضلع جنوبی قراردارد. نمای بیرونی و سر در مسجد از آجر و داخل بنا با گچ بری سفید کاری شده که در سالهای اخیر نیز آیینه کاری هایی به آن اضافه گردیده است. در مجاورت مسجد ۱۲ امام امامزاده سید محمد قرار دارد که ساختمان آن جدیدالاحداث و نماکاری شده است. فضای سبز زیبایی جلوی امامزاده و مسجد ۱۲ امام وجود دارد که ویژگی خاصی را به محدوده بافت پیرامون آثار داده است.

جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان
جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان

امامزاده ابراهیم (ع)

امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی در فاصله ۳ کیلومتری مرکز شهر دولت آباد و در منطقه یا محله ای بنام نرمی واقع گردیده است. این امامزاده از فرزندان موسی بن جعفر می باشد که در تمام طول سال به ویژه پایان هفته و ایام سوگواری ائمه معصوم پذیرای زائران زیادی از گوشه و کنار شهرستان و استان و به ویژه شهرهایی چون گزبرخوار، خورزوق، دستگرد و… است. مردم این منطقه نذر و نیازهای خود را با مراجعه و شفاعت قرار دادن این عزیز و صالح، از خداوند تبارک و تعالی طلب کرده و اعتقادات محکمی به آن بزرگوار دارند. گرچه ساختمان قدیمی امامزاده ابراهیم در سالهای اخیر برای گسترش فضای آن تخریب شده ولی به همت و کمکهای مردم و زائران بازسازی و در حال تکمیل و زیباسازی فضاهای اطراف است.

جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان
جاهای دیدنی دولت آباد اصفهان

از دیگر آثار تاریخی این شهر می‌توان به برج کبوتر معروف به برج آقا، خانه ارباب واقع در محله لودریچه، کتیبه‌های حرم امامزاده نرمی که قسمتی از آن متعلق به دوران سلجوقیان است اشاره کرد. شهر دولت‌آباد تا ۵۰ سال پیش دارای ۴ محله به نام‌های محله گرگو، محله شاه نشین، محله سر جوب و محله شترخوان بوده‌ است که هر کدام از محله‌ها را بنا به بافت و نوع امکاناتی که در آن بوده‌ است نامگذاری کرده‌اند. به‌طور مثال محله شاه نشین به دلیل آنکه اکثریت ثروتمندان و عیان نشینان در آن محل زندگی می‌کردند به این نام معروف بوده‌ است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: