تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های آران و بیدگل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم دیدنی های آران و بیدگل را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

آران و بیدگل (Aran va Bidgol) شهری است در شمال استان اصفهان که مرکز شهرستان آران و بیدگل می‌باشد. این شهر در 5 کیلومتری شمال شرق کاشان قرار دارد و از شرق به ابوزیدآباد، از غرب به نوش‌آباد و از شمال به کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک راه دارد. آب و هوای این منطقه گرم و خشک با تابستانهای گرم و سوزان و زمستانهای سرد و خشک است. دمای هوا در پاییز و بهار معتدل بوده و در این فصول توریست‌های زیادی از اقصی نقاط جهان به این شهر زیبا می‌آیند. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی این شهر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی آران و بیدگل

منطقه شکار ممنوع یخاب

منطقه شکار ممنوع یخاب با آب‌و‌هوایی کوهستانی دارای چشم‌اندازهای طبیعی و بکر، پوشش گیاهی متنوع و دشت‌ها و تپه‌های بسیاری است که در بین کویرگردان و طبیعت‌دوستان شهرت بالایی دارد. کل، بز، قوچ، میش، گربه شنی، کاراکال، خرگوش، عقاب طلایی، سارگپه و کبک از جمله گونه‌های حیوانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

کویر مرنجاب آران و بیدگل

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده که گفته می‌شود نام آن را شاه عباس صفوی انتخاب کرده است. تپه‌های شنی مرتفع، جنگل‌های تاق، دریاچه‌های نمک و آسمان فوق‌العاده‌ زیبای شب نیز از جذابیت‌های این کویر محسوب می‌شود. از دیگر دیدنی‌های این کویر می‌توان به نمکزار چاه کنجه، چاه دستکن، ریگ بلند، کوه کلنگ، قلعه کرشاهی، کوه یخاب و کمپ متین‌آباد نیز اشاره کرد. از آنجایی که یافتن آب شیرین در این منطقه از گذشته کاری سخت و طاقت‌فرسا بوده، گفته می‌شود که نام پیشین این کویر «مرد رنج آب» بوده که در طول تاریخ به «مرنجاب» تغییر شکل داده است. این کویر امروزه در بین گردشگران و طبیعت‌دوستان محبوبیت بالایی دارد و از جاذبه‌های اصلی این منطقه به شمار می‌رود.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک با وسعتی حدود ۶۴۷ کیلومتر مربع در میان کویر مرنجاب قرار دارد که یک از جاذبه‌های اصلی آن محسوب می‌شود. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری این منطقه واقع شده است که اشکال هندسی حاصل از رسوبات نمک آن بسیار دیدنی و تماشایی به نظر می‌رسد. جزیره سرگردان این دریاچه نیز در نزدیکی ساحل جنوبی آن واقع شده که به‌صورت تپه‌ایی در موقعیت ۱۵ کیلومتری در داخل دریاچه قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند، مرتفع‌ترین بخش جزیره‌ سرگردان با ۸۰۸ متر فاصله از سطح دریا، متشکل از سنگ‌های آتشفشانی است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

جزیره سرگردان در دریاچه نمک

در نزدیکی ساحل جنوبی دریاچه خشک نمک، یکی دیگر از مناطق جالب و دیدنی کشور قرار دارد. این جاذبه‌ی گردشگری طبیعی که «جزیره‌ی سرگردان» نام گرفته است، تپه‌ای است که در دریاچه‌ی نمک قرار گرفته است که برای رفتن به آن باید ابتدا مسیر کاشان به آران و بیدگل را طی کرد و سپس با عبور ۳۵ کیلومتر از جاده‌ی مرنجاب به دریاچه‌ی نمک رسید. جزیره درموقعیت ۱۵ کیلومتری از داخل دریاچه قرار دارد. وجه تسمیه این منطقه‌ی زیبا و منحصربه‌فرد، محو شدن دو بخش انتهایی جزیره در افق، درست هنگامی است که از فاصله‌ای دور به آن نگاه شود. در این لحظه، منظره‌ای همانند یک کشتی سرگردان در دریای بی‌انتهای کویر مشاهده می‌شود که به‌علت گرمای شدید منطقه، خطای دید و شکست نور رخ می‌دهد.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

کاروانسرای مرنجاب

عمارتی کهن، در سال ۱۰۱۲ هجری قمری، به دستور شاه عباس اول صفوی، در ۵۰ کیلومتری از شمال آران و بیدگل و در مجاورت دریاچه‌ی نمک، جهت اسکان مامورین محافظ راه ابریشم که محل عبور یکی از انشعاب‌های این راه تاریخی و ارزشمند است، ساخته شد. این بنای وسیع که به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ای به نام مرنجاب به «کاروانسرای مرنجاب» نام گرفت، یکی از مجهزترین و زیباترین کاروان‌سراهای ساخته شده در زمان خود محسوب می‌شد. هرچند در مدت زمانی به‌دلیل تغییر پایتخت به تهران و ایجاد راه‌های ارتباطی جدید در مسیر تهران، قم و کاشان، این کاروان‌سرا متروکه شد، ولی در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و امروزه به‌عنوان یکی از اقامتگاه‌های گردشگری کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

مجموعه تاریخی قاضی

یکی از جاهای دیدنی آران و بیدگل، مجموعه‌ای است کهن و متشکل از مسجد جامع قاضی، حسینیه، مهدیه، بقعه‌ی متبرکه‌ی چند امام‌زاده، آب‌انبار، بازارچه‌ی شرقی و غربی، مسجد ملاعلی، خانه‌ی علمای عاملی آرانی و بناهای دیگری است که قدمت اکثر آن‌ها به دوران صفویه و زندیه بازمی‌گردد. «مسجد جامع قاضی» این شهرستان، یکی از کهن‌ترین عمارات این مجموعه است که به نظر می‌رسد قدمت آن به دوران نخست اسلامی بازمی‌گردد که احتمالا به دستور شاه طهماسب اول بر وسعت آن افزوده شده است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

خانه باغ تاریخی شاکر

خانه باغ تاریخی شاکر در مزرعه حسین آباد واقع شده است. این بنای تاریخی با معماری ذوزنقه در مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع در اوایل دوره قاجار بنا شده است. این بنای تاریخی که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

حمام رئیسه

حمام رئیسه آران و بیدگل یکی از کهن‌ترین حمام‌های این منطقه است که قدمت آن به دوران صفویان می‌رسد. این حمام با وسعتی بالغ بر یک هزار متر مربع با خشت، گچ، آهک، کاشی و سنگ احداث شده است. این حمام دارای سه فضای اصلی گرمخانه، سردخانه و میاندر، دستشویی و دوش‌ها است. حمام رئیسه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

قلعه کرشاهی آران و بیدگل

قلعه ای از خشت و گل و آثاری به برجای مانده از عصر قاجار و یکی از پایگاه‌های مهم نایب حسین کاشی از یاغیان اواخر دوره قاجار است. هنوز می توان جای گلوله های توپ روی دیوارهای این قلعه را دید که خبر از درگیری این یاغیان و نیروهای دولتی آن زمان می‌دهد.  قدمت این قلعه به زمان مغول ها بر می گردد که در زمان حمله مغول‌ها به ایران سربازان ایرانی در این قلعه دفاع جانانه کردند، حتی بر خلاف تصور مغول‌ها که می‌توانند در این حصر ایرانی‌ها را از بین ببرند بر عکس خود توسط غافلگیری سربازان ایرانی از پای در آمدند.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

قلعه سیزان

این قلعه در شهر نوش‌آباد واقع در شهرستان آران و بیدگل و در فاصله 7 کیلومتری شهر کاشان قرار دارد، شهرستان آران و بیدگل در حال حاضر از جاذبه‌های توریستی فراوانی برخوردار است. این قلعه که از مستحکم‌ترین قلعه‌های دفاعی محسوب می‌گردد از خشت و گل ساخته شده، دیوارهای ضخیم 4 الی 5 متری و مساحتی بیش از یک هکتار و 9 برج دیده‌بانی از مشخصات این قلعه می‌باشد. در آن از مسکوکات دوران صفوی پیدا شده ولی آن را از آثار دوران سلجوقی و ایلخانی می‌دانند و این قلعه در دوران قاجار اقامتگاه خاندان فرزین بوده است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

آب‌ انبارهای آران و بیدگل

این شهر تاریخی آب‌ انبارهای متعدد بسیاری دارد. از آب‌انبارهای این منطقه می‌توان به محله قاضی، میدان بزرگ، محله بازار، مسجد جمعه، گز و… اشاره کرد که همگی آن‌ها دارای قدمت تاریخی هستند و عموما به ثبت ملی نیز رسیده‌اند. آب‌انبار گز گرچه در میان بیابان واقع شده است و از آب‌انبارهای صحرایی به شمار می‌رود و به همین دلیل دارای بنایی بسیار مستحکم و زیبا است. این آب‌انبار از جمله شاهکارهای هنر معماری در کویر و مربوط به عصر قاجار محسوب می‌شود.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

مسجد تاریخی بازار

یکی دیگر از مساجد قدیمی منطقه آران مسجد تاریخی محله بازار می‌باشد که قدمت آن به دوران صفوی بر می‌گردد. در اثر تخریب‌های متعدد و الحاقات موجود در طی دوران گذشته، در نحوه ارتباطات و عملکرد فضا‌ها تغییراتی روی داده است. از جمله ایوان‌های شمالی و جنوبی بنا دارای دو شیوه ساخت متفاوت می‌باشد. مصالح عمده بنا خشت خام است و در سطوح خارجی بنا و سقف شبستان فوقانی، از آجر و ملات گچ و خاک استفاده شده است.

مسجد نقشینه آران و بیدگل

مسجد نقشینه بیدگل مربوط به دوره تیموریان – دوره صفوی – دوره قاجار است و در شهر آران و بیدگل واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۹۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد قدیمی‌ترین اثر دوره‌ اسلامی در آران و بیدگل می‌باشد. وجه تسمیه این بنا به علت وجود نقش و نگارهای زیبا و بدیعی است که در دوره صفویه به ایوان مسجد اضافه شده و زینت‌بخش کالبد و نمای بیرونی آن بوده است. این بنا مساحتی نزدیک به یک هزار و 200 مترمربع داشته و در گذشته مجموعه بازار، حوض‌خانه، کارگاه شعربافی، حسینیه و میدان خانقاه و بقعه چهل‌ دختران را شامل می‌شده که اکنون حوض‌خانه، کارگاه شعربافی و بازار روبروی آن کاملا تخریب شده است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

امامزاده محمد هلال 

امامزاده محمد هلال با تزئیناتی زیبا از کاشی‌های معرق، صحن‌های بزرگ و گلدسته‌های زیبا و خیره‌کننده یکی از محبوب‌ترین بقعه‌های مذهبی استان اصفهان محسوب می‌شود که دارای معماری منحصربه‌فردی است. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و دستور آیینه‌کاری انجام شده در سقف حرم را کریم‌خان زند صادر کرده است.

دیدنی های آران و بیدگل
دیدنی های آران و بیدگل

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: