تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی شاهرود

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی شاهرود آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر زیبا در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

شاهرود (Shahroud) یکی از شهرهای استان سمنان است. شاهرود در حد فاصل شهرهای دامغان در غرب، سبزوار و بردسکن در شرق و گرگان در شمال بوده و تقریبا در میانه راه تهران-مشهد می‌باشد؛ به طوریکه فاصله آن از تهران ۴۱۲ کیلومتر و از مشهد ۵۱۰ کیلومتر است. در اکثر ماه‌های سال آب و هوای شاهرود معتدل سرد می‌باشد. شاهرود یکی از شهرهای به اصطلاح چهار فصل و خوش آب و هوای ایران است. این شهر جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که معروف ترین آنها جنگل ابر است. در ادامه با جاذبه های گردشگری شاهرود آشنا می شویم.

دیدنی های شاهرود

جنگل ابر 

جنگل ابر در حد فاصل 35 کیلو متری شهر شاهرود قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط ایران و شمال شرق کشور می‌باشد و با  35000  هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این منطقه را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است. و می‌توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعت ایران محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

پارک ملی خارتوران

پارک ملی خارتوران به «آفریقای ایران» مشهور است و طبیعت بکر و مناظر زیبایی را در خود گنجانده است. این پارک بعد از «پناهگاه حیات وحش نایبندان» در طبس، لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود به یدک می‌کشد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پارک می‌توان به پوشش گیاهی خاص، اکوسیستم متنوع و جانوران نادر اشاره کرد.

6b841e24 0e5a 458d a9dd 2edcfa36acaf

پارک آبشار 

پارک آبشار شاهرود، مکانی مناسب برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و تماشای چشم‌اندازهای دیدنی است. از امکانات این پارک می‌توان به باغ‌وحشی کوچک، جاده سلامت با امکانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی اشاره کرد.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

باغ گردشگری اورس

این باغ مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است و علاوه بر فضای سبز دارای آمفی تئاتر، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری، کافی شاپ و… است که برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

118e1388 45d2 418d 98cf b2b203f5eaff

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت آفتابگردان از منحصر به فردترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شاهرود است. بهترین زمان سفر به این دشت شهریور ماه است که در آن می‌توانید شاهد چشم‌انداز بدیع و دل‌انگیز میلیون‌ها گل آفتابگردان که در این دشت شکفته‌اند، باشید. دشت شقایق از دیگر نقاط زیبا و دیدنی این منطقه است. این منطقه در فصل بهار مملو از گل‌های فوق‌العاده زیبای شقایق می‌شود و جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش هدیه می‌دهد.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

کویر رضا آباد شاهرود

روستای کویری رضاآباد در منطقه‌ی جنوب شرقی شاهرود و بافاصله‌ی ۲۰۰ کیلومتر از آن قرار دارد. تپه‌های شنی در شکل‌های مختلف، سیاه‌چادر عشایر، خانه‌های گنبدی خشتی و گله‌های شتر، به‌علاوه‌ی آسمان صاف و نزدیک کویر، ازجمله ویژگی‌های جذاب این روستاست که باعث می‌شود، هرکسی لااقل یک‌بار به آن سر بزند.از دیگر جاذبه‌های این روستا هنر دست زنان و دختران سخت‌کوش رضاآبادی است که در قامت گلیم، نقش زیست‌بوم بکر این منطقه را به نمایش می‌گذارد.باید یادآور شد که گونه‌های جانوری این منطقه نیز در نوع خود کم‌نظیر است که می‌توان به نمونه‌هایی چون یوزپلنگ و گورخر آسیایی، هوبره و زاغ بور اشاره کرد.

03dab619 b6b0 43b4 8769 7b6e94ee03ef

شهر تاریخی بسطام

در فاصله شش کیلومتری از شاهرود، دسترسی به شهر بسطام امکانپذیر می‌شود. شهری قدیمی و باستانی که حالا خیابان‌هایش با چنارهای سر به فلک کشیده پوشیده شده است. این شهر زادگاه ایرج بسطامی است که در زلزله بم جان سپرد، خواننده‌ ای که هرچند آثار زیادی داشت، اما با آهنگ «گلپونه‌‌ها…» ماندگار شد.شهر بسطام اما از دیرباز شهرت دیگری هم داشته است و آن مقبره بایزید بسطامی است که  از دور میدان اصلی  شهر هم دیده می‌شود. عارفی که مولوی و عطار بارها در مثنوی معنوی و تذکره الاولیا نامش را به نیکی برده‌اند.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

آبشار نکارمن

نکارمن روستایی خوش آب و هواست که در فاصله ی 25 کیلومتری شاهرود واقع شده است. این روستا جمع اضداد را در خود جای داده است و به این ترتیب توانسته بهشت کوچکی را دل کویر به وجود آورد. نکارمن منطقه ی سبزی است که در میان کویری خشک جلوه گری می کند و با چشمه ها و آبشارهای خروشان گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

309 768x527 1

آبشار و قندیل های یخی آوستا

آبشار و قندیل یخی آوستا ابرسج از جاذبه‌های ناشناخته شهر شاهرود است که در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است که سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می‌بخشد و چشم‌اندازهای بی‌بدیلی را خلق می‌کند. ویژگی‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در کمتر جای دیگری در کشور پیدا می‌شوند.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

خانه یغمایی ها

«خانه یغمایی‌ها» یا «اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود» تنها خانه‌ای در شاهرود است که بادگیر دارد. «استاد مهدی حیدریان» معمار یزدی این بنای تاریخی است که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی آن را ساخته است.

the house of yaghmaei 5

مجموعه کاروان‌سراهای شاه عباسی میاندشت

مجموعه کاروان‌سراهای شاه عباسی در ۱۱۰ کیلومتری شرق شاهرود در جاده سبزوار به شاهرود قرار گرفته و از سه کاروانسرای متصل به یکدیگر تشکیل می‌شود. دو کاروانسرای این مجموعه یادگاری به‌جای مانده از دوران قاجاریه و یکی از آن‌ها متعلق به دوران «شاه عباس اول» است. این کاروان‌سراها که از جاهای دیدنی استان سمنان به شمار می‌روند، از آب‌انبار، حمام، چاپارخانه، تلگراف‌خانه تشکیل شده‌اند.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

موزه بزرگ شاهرود

موزه ی بزرگ شاهرود در یک بنایی تاریخی قرار دارد، این بنا در گذشته ساختمان شهرداری بوده است و قدمتی در حدود 100 سال دارد. در این موزه مجموعه ای از آثار تاریخی و فرهنگی در دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی به نمایش گذاشته شده است. در بخش مردم شناسی لباس ها و زیورآلات مردم منطقه را می توان مشاهده کرد و در بخش باستان شناسی نیز آثاری از تپه های تاریخی شاهرود و سمنان که مربوط به هزار سال قبل از میلاد هستند، در معرض بازدید عموم قرار گرفته اند.

موزه شاهرود ، جاذبه ای تاریخی و فرهنگی

بازار تاریخی شاهرود

معماری بازار شاهرود هم مانند بسیاری از بازارهای سنتی دیگر شهرهاست.این بازار حد فاصل میدان امام خمینی و فلکه قرار گرفته و جهت آن شرقی – غربی است. آثار معماری موجود در بازار معرف معماری دوره قاجاریه به بعد است. بازار شاهرود مهمترین مرکز تجاری شهر به شمار می‌آید و در کنار آن بناهای تاریخی دیگری چون مسجد شیخ علی اکبر ، آب انبار مدرسه قلعه ، مسجد آقا و تکیه بازار قرار گرفته است. بازار شاهرود در سال‌های اخیر تعمیر و مرمت شده و به شماره 2285 به ثبت تاریخی رسیده است.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

مسجد جامع شاهرود

این بنا در مجاورت محلات قدیمی قلعه ولو، بیدآباد و چهارسوق شاهرود واقع گردیده و قدیمی ترین مسجد شاهرود است که قدمت آن حداقل به دوره ایلخانی می رسد. این بنا در دوره های متأخرتر متحمل تغییر و تبدیلات بسیاری شده؛ به طوری که از بنای اولیه آن، آثار قابل توجهی برجای نمانده است. هرچند امروزه نام جامع بر روی بنا نیست؛ اما براساس متن وقف نامه ها، نام محله و کوه غربی مقابل آن، نوشته مطلع الشمس و گفته معمرین، این بنا به عنوان جامع شاهرود محسوب می شده و در گذشته از اعتبار خاصی برخوردار بوده است.

08b3bf60 6955 47d6 9ceb ad75caf7b71a

مسجد آقا شاهرود

مسجد آقا شاهرود از بناهای تاریخی دوره قاجاریه است که از سردر ورودی، صحن، ایوان، شبستان‌های متعدد، آب‌انبار قدیمی، حجره‌ها و بناهای خدماتی تشکیل می‌شود.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا هم‌جوار با پارک ملی خارتوران قرار گرفته و آن را به‌عنوان «نگین سبز توران» می‌شناسند زیرا چشم‌انداز کاملی از «دشت بیارجمند» دارد و از چنارهای کهنسال زیبا و قنات‌های زیادی برخوردار است. معماری این روستا نیز مانند روستای مجن به‌صورت پلکانی ساخته شده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند.

a3a549a2 1060 423d 992c d8ea4cd85df8

روستای مُجِن

روستای مجن با معماری خاص و پلکانی خود لقب «ماسوله کویر ایران» را از آن خود کرده است. آبشار با‌صفا و دل‌انگیز این روستا که از چشم‌انداز بی‌نظیری برخوردار است در ۳۵ کیلومتری شمال‌غرب شاهرود در منطقه‌ای زیبا برای تفریح اهالی روستا و گردشگران قرار گرفته است.

جاهای دیدنی شاهرود
جاهای دیدنی شاهرود

چشمه ی هفت رنگ مجن

این چشمه ی زیبا و بی نظیر در 25 کیلومتری شمال شهر شاهرود و در میان دره ها ودامنه ی قله ی شاهوار واقع شده است. آب این چشمه زلال و شفاف است گویی دست طبیعت زیباترین رنگ ها را برای به تصویر کشیدن این رودخانه به کار برده است. این زیبایی طبیعی ناشی از وجود مواد معدنی گوناگون در اطراف این چشمه است و به دلیل آب و هوای و اقلیم خاص منطقه گونه های مختلف گیاهی و جانوری بسیاری در آن زندگی می کنند و با حیات خود به این منطقه جلوه ی خاصی داده اند.

mojen

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: