تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی شاهین شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی شاهین شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند. همچنین اصفهان قطب تولید آهن، فولاد و همچنین صنایع دستی در ایران است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شاهین‌شهر (Shahin Shahr) مرکز شهرستان شاهین شهر و میمه و در حدود بیست کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. شاهین‌ شهر بخش جدید و میمه بافت تاریخی این شهرستان است. جاذبه‌های تاریخی این شهرستان از نظر باستان‌شناسی بسیار ارزشمند است. در ادامه با مهمترین دیدنی ها و جاذبه های شهرستان شاهین شهر و میمه آشنا می شویم.

دیدنی های شاهین شهر و میمه

ارگ مورچه خورت

مورچه خورت دومین قلعه بزرگ ایران است و در شاهین‌شهر و میمه قرار دارد. بنایی بسیار زیبا و کهن که نشانگر زندگی شهری در روزگاران قدیم بوده است. شکوه بنای قلعه باعث جذب توریست‌ها و گردشگران شده است. قدمت این قلعه به سال نهم هجری قمری بازمی‌گردد.

جاهای دیدنی شاهین شهر
جاهای دیدنی شاهین شهر

کاروانسرای مورچه‌ خورت (مادرشاه عباسی)

کاروانسرای مورچه‌خورت که قدمت آن به عصر صفوی می‌رسد در سمت چپ جاده اصفهان- تهران قرار دارد و در ۴۵ کیلومتری شمال غربی اصفهان واقع‌ شده است. بنا دارای ابعادی برابر با ۷۵ در ۸۶ متر است. در چهارگوشه این کاروانسرا چهار برج مدور قرار دارد. دو برج توپر بوده و دوبرجی که در طرفین در ورودی قرار دارد توخالی است که از فضای داخلی آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کردند. درگاه ورودی از طریق راهرویی با سه دهانه شامل راهروی کوتاه، سرسرا و در انتها ایوان بزرگ شرقی به حیاط داخلی راه دارد. در این قسمت دو اتاقک و بالاخانه‌هایی وجود دارد که مورد استفاده کاروانسرا دار و نگهبانان بوده است.

20f45cac 8d13 4406 a52c 8a47cb05366d 840x560 1

مسجد جامع میمه

این مسجد از مکان‌های مقدس روستای میمه است که در دوره سلجوقیان ساخته و در زمان صفویه مرمت شده است. معماری قدیمی این مسجد را به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل کرده است. گلدسته‌ها، درهای زیبا،‌ کاشی‌های فیروزه‌ای و نقاشی‌های داخل محراب مسجد تصویری چشم نواز را آفریده اند.

جاهای دیدنی شاهین شهر
جاهای دیدنی شاهین شهر

حمام میمه

حمام میمه که فضایی بیش از 500 متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.این بنا همانند دیگر حمام های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختکن)، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه (گرمخانه) است.

N3526565 6060457

موزه مردم‌ شناسی شاهین‌ شهر

موزه مردم‌شناسی شاهین‌شهر توسط بخش خصوصی با همکاری شهرداری شاهین‌شهر و برخوار در سال ۱۳۹۰ در محل فرهنگسرای اشراق دایر شد. در این موزه ۴۵۲ قطعه تاریخی و ۴۹۰ قطعه مردم‌شناسی از انواع مختلف ظروف چینی از دوره قاجار تا دوره معاصر شامل نسخ خطی، سکه‌های تاریخی، اسکناس، تمبر و در معرض دید مردم قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی شاهین شهر
جاهای دیدنی شاهین شهر

پارک بانک استان

پارک بانک استان بزرگ‌ترین پارک شهرستان شاهین شهر است. این پارک زیبا دارای امکانات رفاهی بسیاری است و در روزهای جمعه بسیار شلوغ است. این پارک به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب محلی برای گذران اوقات مردم شاهین شهر است.

aed0eb76 55a8 4067 be3b 992e3ba6a40c 840x560 1

کارتینگ شاهین شهر (کارتینگ شهر)

کارتینگ شاهین شهر که با نام کارتینگ شهر نیز شناخته می‌شود، یکی از مقاصد پرهیجان در شاهین شهر، استان اصفهان است. با قیمتی مناسب، در این پیست می‌توانید سرعت را در کنار امنیت تجربه کنید.

مجموعه تفریحی-گردشگری شاهین‌ شهر

مجموعه تفریحی–گردشگری شاهین‌شهر با مساحت ۱۵ هکتار در شرق شاهین‌شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی با داشتن ۹۰ آلاچیق و دارا بودن امکانات رفاهی مکان آرام و فرح‌بخشی را برای همگان فراهم می‌کند.

جاهای دیدنی شاهین شهر
جاهای دیدنی شاهین شهر

بازارچه فلافل شاهین شهر

بازارچه فلافل شاهین شهر که با نام‌های فلافل فروشی شاهین‌ شهر و بازارچه سیلابی نیز شناخته می‌شود، هر شب از ساعت ۹ تا پاسی از شب، میزبان تعداد زیادی از گردشگران است. در این بازارچه که حال و هوای بازارهای آبادان را دارد، ۷۰ دکه‌ غذافروشی به عرضه فلافل، سمبوسه و دیگر غذاهای جنوبی می‌پردازند.

2ecd97da 7626 424d a73e cbd87a732efa 840x560 1

امامزاده سیده صالحه خاتون

از فرزندان موسی بن جعفر (ع) امامزاده سیده الصالحه خاتون است که زیارتگاه آن در جنوب روستای اذان از توابع بخش میمه می باشد و همه روزه بویژه روزهای پایان هفته و تعطیلات پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) می باشد. ساختمان اصلی و گنبد مخروطی شکل و تزئینات کاشی آن نمونه ایی از معماری و هنر ایرانیان در دوره های قبل می باشد.

روستا و قنات وزوان

یکی از قدیمی‌ترین آبادی‌های شهر شاهین‌ شهر روستای وزوان است. از مکا‌ن‌های ارزشمند روستا قنات وزوان است. گفته می‌شود این قنات مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است. سد زیرزمینی قنات باعث جمع شدن آب می‌شود که برای زراعت و آبیاری قابل استفاده است. این قنات تاریخی در سال ۲۰۱۶ در یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

جاهای دیدنی شاهین شهر
جاهای دیدنی شاهین شهر

قنات مزدآباد میمه

قنات مزدآباد اصفهان (واقع در شهر میمه)، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که تا از نزدیک نبینید باور نخواهید کرد. این رشته‌قنات ۱۸ کیلومتری و بسیار کهن، تنها قنات دو طبقه‌ی ایران و جهان است و در آن همزمان آب سرد و گرم جاری است! این قنات را بدون تجهیزات امروزی و عملا با «دست»، در روزگار باستان حفر کرده‌اند و در عین حال، در آن سدی زیرزمینی نیز ساخته‌اند! سدی که مخزنی زیرزمینی در قنات تشکیل می‌دهد و در فصول کم‌بارش نیز، همچنان امکانِ برداشت آب فراوان از آن وجود دارد. در میان سه رشته قنات استان اصفهان، قنات مزدآبادِ میمه از همه طولانی‌تر است و احتمالا به دلیل همین طولانی بودن یا شاهکار بودنِ ساخت آن یا کهن بودنِ تاریخ ساختش، با قنات قصبه گناباد، باستانی‌ترین و نمونه‌ی اعلای قنات‌سازیِ ایرانیان خواهرخوانده شده است و عقد خواهرخواندگی میان این دو قنات، در اواخر مهر سال ۱۳۹۶ خوانده شد.

N3333799 5437909

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: