تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی نورآباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی نورآباد را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر نورآباد می باشد که به بهشتی کوچک در دل استان فارس معروف است.

اجاره روزانه خانه در تهران

نورآباد (Nourabad) یکی از شهرهای استان فارس در جنوب ایران است. این شهر مرکز شهرستان ممسنی است. فاصله شهر نورآباد تا مرکز استان حدود ۱۶۰ کیلومتر است. این شهر در دامنهٔ رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌است و بخش وسیعی از آن دارای آب و هوای نسبتا معتدلی است. از دو بخش دشت‌های مرتفع و منطقهٔ کوهستانی کم‌ارتفاع تا کمی مرتفع تشکیل شده است. با این وجود بخش‌هایی از جنوب آن متأثر از جریان‌های گرم و خشک جنوبی ایران، دارای اقلیم گرم و خشک‌تری است. شهرستان ممسنی آثار باستانی بسیاری از پیش و پس از اسلام را در خود دارد. در ادامه با جاذبه های نورآباد آشنا می شویم.

دیدنی های نورآباد

نقش برجسته بهرام

در منطقه سرآب بهرام در جنوب نورآباد ممسنی و در فاصله ۹ کیلومتری سمت راست جاده شیراز – نورآباد، نقش برجسته صخره‌ای از دوران ساسانی وجود دارد که به واسطه وجود چشمه آبی در کنار آن به نقش سرآب بهرام معروف شده است. این نقش برجسته، بهرام دوم را نشان می‌­دهد که در دو طرفش دو نفر از بزرگان ساسانی به حالت احترام ایستاده‌اند و به نشانه احترام انگشت سبابه خود را رو به بالا نگه داشته‌اند.

جاهای دیدنی نورآباد
جاهای دیدنی نورآباد

نقش برجسته گورانگون

در کوه گورانگون، در روستای سه تلن در ۳۰ کیلومتری مسیر نورآباد دو گنبدان نقش برجسته‌ای ایلامی حک شده است. این نقش برجسته صخره‌ای شامل دو رب النوع یکی به صورت مرد و دیگری به صورت زن است که در میان پرستش کنندگان خود نشسته‌اند. طبق کاوش‌های علمی این مجموعه شامل یکی از معابد و محل پرسشتگاه دوران ایلامی بوده که هنر قوم سومر را نمایان می‌سازد.

Kurangun panels 2009 05 08 scaled 1 1536x1152 1

محوطه باستانی لیدوما

لیدوما یک محوطه باستانی در شهرستان ممسنی است که مورد توجه باستان‌شناسان سراسر دنیا بوده است. طبق بررسی‌ها مشخص شد که لیدوما شهری تاریخی در زمان هخامنشیان بوده و قدمتش به ۵۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. در زمان حفاری در این منطقه آثار باستانی دیگری مثل یک کاخ هخامنشی نیز کشف شده است. اهالی، این منطقه را به‌ نام قلعه گلی می‌شناسند.

جاهای دیدنی نورآباد - Photo: Mohammad Yazdanpour
جاهای دیدنی نورآباد – Photo: Mohammad Yazdanpour

میل اژد‌ها

این برج مربع سنگی چهارگوش در پایه کوه شیرمرد و در منقطه‌ای به نام دیمه میل در ۱۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد واقع است. این برج که ظاهرا یک پرستشگاه یا آتشکده بوده ۷ متر ارتفاع و ۴۰/۳ متر عرض دارد که شامل ۱۵ ردیف سنگ لاشه سفید مکعبی شکل است.

3654 30403

قلعه سفید

قلعه سفید قدیمی‌ترین جاذبه تاریخی ممسنی است. در شاهنامه فردوسی دژ سفید محل مبارزه سهراب بوده و آن‌را فتح کرده است. عده‌ای قدمت قلعه را به دوران عیلامیان نسبت می‌دهند. با توجه به دروازه‌ها و برج‌های متعددی که در اطراف قلعه وجود داشته است احتمال اینکه قلعه برای دفاع از شهر استفاده می‌شده بسیار است. از گذشته تا اکنون دژ سفید در تمام رویدادهای تاریخی ایران استقامت کرده و همچنان پابرجاست.

جاهای دیدنی نورآباد
جاهای دیدنی نورآباد

تنگ هرایرز

تنگ هرایرز در استان فارس واقع است. این تنگ با دره‌ای ژرف و پرآب، در مجاورت جاده شیراز – اهواز و در نزدیکی روستای هرایرز قرار گرفته و دارای جنگل بلوط، بنه و بادام است. روستای هرایرز در ۱۵کیلومتری جنوب شرقی شهر نورآباد ممسنی واقع شده‌ است، این روستا که دارای قدمتی تاریخی است، دارای طبیعتی زیبا نیز می‌باشد که سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند. روستای هرا یرز در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده‌است و موقعیتی کوهپایه‌ای دارد. در شرق و غرب اَن دو دروازه وجود داشته، که به همراه بافت بسیار قدیمی روستا، در اثر وقوع زلزله‌های متعدد و عدم محفاظت، تنها خرابه‌ای از اَن باقی مانده‌است.این روستا دارای یک قبرستان بسیار قدیمی است که در آن سنگ قبرهایی مربوط به قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. در کنار این قبور قدیمی، حرم منتسب به امامزاده علی نیز واقع شده‌ است که همه ساله در روز عاشورا پذیرای عزاداران است.

هرایز

تنگ بوان

منطقه گردشگری تنگ بوان در شهرستان نورآباد ممسنی مکانی شناخته‌شده برای گذران روزهای گرم سال است. تفرجگاه بوان بسیار خوش آب‌و‌هواست و در تابستان به‌عنوان ییلاق مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد. آبشارها و چشمه‌های زیادی به تنگ بوان طراوت و زیبایی بخشیده‌اند که آبشار پولکی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تماشایی آن است. آبشار پولکی پنجمین آبشار مرتفع ایران است. تنگ بوان در مسیر اصلی و آسفالته شهر ممسنی قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است.

جاهای دیدنی نورآباد
جاهای دیدنی نورآباد

چشمه سراب باغ

این چشمه از جمله چشمه‌های همیشگی این منطقه است، حتی در فصل تابستان نیز به لحاظ محیط خنک و سرسبز آن و برکه‌ای که در سرچشمه آن ساخته شده‌است، تفرجگاه بسیار مناسبی برای گذران اوقات گرم سال است. مشابه همین چشمه و محیط آن منطقه‌ای در فاصله هزار متری این منطقه به نام هرایرز بالایی قرار دارد، که قسمتی از آب روستا نیز از آن تامین می‌شود.

چشمه انجیری

چشمه سارهای مراسخوان، این مکان تفرجگاهی دارای چشمه سارهای جوشنده و محل خوبی برای استراحت و تفریح گردشگران و مسافران است. چشم‌انداز این منطقه رودخانه کوه و آثار تاریخی است. این محل تفرجگاهی به فاصله ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای مراسخوان سفلی قرار دارد.

آبشار تنگسا

آبشار فصلی تنگسا در نزدیکی شهرستان نورآباد ممسنی در غرب استان فارس واقع است. در بین اهالی افسانه های عجیبی در مورد آبشار تنگسا وجود دارد و از دیرباز منبع برکت و نعمت برای اهالی بوده است.آبشار تنگسا در فاصله ی ۱۶ کیلومتری شمال شرقی شهر نورآباد قرار گرفته است. تنگسا یا تنگ سا نام مزرعه ای در نزدیکی نورآباد است. تنگ سا به معنی تنگه کوهی صعب العبور است.تقریبی آبشار پانزده متر بوده و از چندین لایه تشکیل شده است. درختان و رودخانه، هوای خنک، آبشار و منطقه بسیار زیبای است که چشم هر بیننده را به خود خیره می کند.

جاهای دیدنی نورآباد
جاهای دیدنی نورآباد

امامزاده درب آهنی یا سید علاالدین محمد (ع)

بقعه امامزاده سیدعلاالدین محمد (ع) در شمال شرقی شهر نورآباد واقع شده است. این مقره مدفن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و دختر بزرگوارشان است. این امامزاده شامل دوبنای قدیمی و نوساز است. ساختمان قدیمی شامل یک فضای چهارگوش در وسط با سقفی هلالی با تزئینات ساده گچبری و ساختمان جدید شامل یک شبستان است که در وسط آن ضریح قلمکاری شده قرار دارد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: