تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دریاچه اوان قزوین

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با دریاچه اوان قزوین ، بهشتی بکر و دیدنی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

دریاچه زیبای اُوان در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد، با ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا قرار گرفته است. این دریاچه همچون نگینی زمرّدین می درخشد و با چشم اندازی مسحور کننده گردشگران بسیاری را در هر چهارفصل سال به خود جذب می کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

کارشناسان معتقدند حدود ۵۰۰ سال پیش، این دریاچه در اثر لغزش زمین ایجاد شده است. این دریاچه زیبا و بی نظیر از هیچ رودی تغذیه نمی شود بلکه آب آن از چشمه هایی که از کف دریاچه می جوشند و نیز بارانی که می بارد، تأمین می گردد. دریاچه اوان حدود ۷ هکتار مساحت دارد.  سرریز آب اوان، در قالب رودی کوچک زمینهای کشاورزی روستاهای کوشک و آیین را سیراب میکند.

دریاچه اُوان از ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است و با حضور نماینده سازمان ملل و برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم  ایران دریاچه اوان رسماً به‌ عنوان قطب گردشگری جهان اعلام شده است.دریاچه اوان قزوین

مشخصات دریاچه اوان

این دریاچه که بیش از ۷۰۰۰۰ مترمربع وسعت دارد از محیط بیرون از خود، آبی دریافت نمی کند و تنها از آب چشمه های موجود در کف دریاچه تغذیه می گردد. این دریاچه به شکل حفره ای است که عمیق ترین بخش آن به عمق ۷/۵ متر در جنوب شرقی دریاچه واقع شده است. آب دریاچه اوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت حدود ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد.  بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد می کند.دریاچه اوان قزوین

تفریحات دریاچه اوان قزوین

قایق سواری

وسعت بزرگ این دریاچه به شما این امکان را می دهد که از زوایای دیگری این زیبایی را تماشا کنید. با اینکه هنوز امکانات اطراف دریاچه به حد مطلوبی نرسیده اند ولی قایق سواری یکی از گزینه های انتخابی شما خواهد بود.

کوهنوردی

طبیعت گردی برای برخی از گردشگرانِ خستگی ناپذیر به معنی فتح کوه های بزرگ است. با کوه های مرتفعی که اطراف دریاچه اوان قرار گرفته اند، موقعیتی برای کوهنوردی فراهم شده که باز هم زیبایی دریاچه اوان را از زاویه دیگری تماشا کنند.

اسکیت روی یخ

هوای این منطقه کوهستانی به هنگام زمستان چنان سرد می شود که سطح دریاچه یخ می بندد و در کنار جلوه خاصی که به نمایش می گذارد، بستر تفریح دیگری را فراهم می کند. در این فصل، اسکیت بازان می توانند بر روی آینه پرنقش و نگار این دریاچه حرکاتشان را به نمایش بگذارند.دریاچه اوان قزوین

دسترسی

دریاچه اُوان، در 88 کیلومتری شمال شرق قزوین واقع شده است. از اتوبان تهران- قزوین که به ورودی قزوین و در اصطلاح مردم محلی، به میدان غریب کش رسیدید، سمت راستتان تابلوی الموت را می بینید. مسیر قزوین و الموت که مسیری تماشائی و پر از دشت های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه های خطرناک و بسیار زیبا است را ادامه می دهید.

از رجائی دشت که بگذرید و حدود 3 ساعت که راه بپیمائید به یک دو راهی می رسید. یک راه به سمت الموت می رود و راه دیگر به دریاچه اُوان . پس از طی 8 کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید ، دریاچه اُوان پیدا می شود.

مقالات بیشتری بخوانید