تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی ضیاءآباد

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی ضیاءآباد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

ضیاءآباد یکی از شهرهای استان قزوین می‌باشد که در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی این استان واقع شده است. زبان اصلی مردم این شهر ترکی آذربایجانی می‌باشد. عمده اقتصاد منطقه بر کشت و زراعت محصولات کشاورزی به ویژه انگور و گردو استوار است که از میان آن، گردوی این شهر شهرتی جهانی دارد. از سوغاتی‌های ویژه این شهر می‌توان به انگور، گردو، کشمش و شیره انگور اشاره نمود، گرچه محصولات لبنی آن نیز قابل توجه می‌باشد.

جاذبه های گردشگری ضیاءآباد

قیز قلعه سی (قلعه دختر)

قلعه قیز قلعه سی قم بر فراز کوهی با ارتفاع نه چندان زیاد 350 متری اما بسیار صعب العبوری است که در جنوب غربی جمکران و نزدیک کوه دوبرادران قرار دارد. عموما تمام قز قلعه سی های ایران در بلندای کوهها و مناطق صعب العبور ساخته میشده و به تعبیری اطلاق نام قز قلعه سی به معنای قلعه دختر به علت بکر و دست نیافتنی بودن این مکان ها بوده است. تاریخ این قز قلعه سی با توجه به بنای باقی مانده از آن به دوره ساسانی بازمیگردد. این بنا تا دوره سلجوقیان و دوره مغول مورد استفاده واقع میشده است. در معماری بنا میتوان استفاده از آجرهای چهل سانتی را مشاهده کرد.

روستای شاکین

شاکین، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.غار شاکین در نزدیکی این روستا قرار دارد. در گذشته از معدنی که نزدیک این روستا قرار داشته است سنگ سیلیس استخراج می گردیده که با وضعیت فعلی منابع معدن مذکور ادامه استخراج مقرون به صرفه نیست و معدن متروک گردیده است.فعالیت اصلی ساکنین این روستا کشاورزی و عمده محصول آنها انگور می باشد. محصولات دیگری همچون گردو، بادام، گندم و جو نیز کشت می شود. آب مورد نیاز جهت کشاورزی از قنات ها و چشمه های بالادست شاکین تامین می گردد.

جاهای دیدنی ضیاءآباد
جاهای دیدنی ضیاءآباد

روستای چوزه

روستای بزرگ چوزه در بخش ضیاء آباد شهرستان تاکستان در استان قزوین قرار دارد. این روستا در حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد. و با روستاهای گنبدک، بوزندان، قره قورتان و چهل چشمه همسایه است. برای رسیدن به چوزه باید از مسیر قزوین- تاکستان- همدان استفاده کرد و پس از پشت سر گذاشتن شهر خرم دشت و روستاهای صادق آباد، قلعه شهدا و گنبدک به چوزه رسید. این روستا محصور در میان باغات انگور، گردو و دیم زارع های زرخیز قرار دارد. نام گذاری این روستا به دلیل نفوذ انگلیسی ها و انتخاب کلمه چویز (choose) در زمان حضور انگلیسی ها به این نام گفته شده و همچنین به دلیل فراوانی گردو در این روستا کلمه جوز عربی که برای گردو گفته می شود به این نام خوانده می شود.

جاهای دیدنی ضیاءآباد
جاهای دیدنی ضیاءآباد

امامزاده ولی

در ضیاء آباد در شهرستان تاکستان بر روی صفه طبیعی نسبتا کوتاهی؛ بنای امام زاده ولی قراردارد که او را از احفاد امام موسی کاظم ( ع) می دانند. گفته می شود قدمت این بنا به دوره صفوی بازمی گردد. ازاره بنا که طرحی مربع شکل با ابعاد تقریبی 90/5 متر دارد با قطعه سنگ های قهوه ای در دو ردیف تا ارتفاع 10/1 مترساخته شده و بقیه را با آجر های ساده بالا برده در سه دیواره بیرونی آن طاق نماهایی به وجود آورده اند. گنبد بنا بر روی مکعب مزبور قرار گرفته که در قسمت پایین به صورت استوانه ای با ارتفاع 30/2 متر بوده و پس از قطار بندی ساده ای که به کمک دو رج آجر ایجاد شده؛ بخش اصلی گنبد شکل گرفته است.

امامزاده کمال

امامزاده کمال، فرزند امام موسی کاظم (ع)، مربوط به سده ۹ ه. ق است و در شهرستان تاکستان، روستای ضیاءآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آرامگاه در روستای ضیاء‌آباد، از توابع بخش دودانگه قزوین و در کیلومتر 56 جاده‌ قزوین- همدان واقع شده است. ساختمان این امام‌زاده، بنایی شش ضلعی با گنبد مخروطی رُک است که به تمامی با آجر ساخته شده است. طول هر ضلع این بنا 3/95 متر است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: