تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی مشهد

آشنایی با شهر مشهد

شهر مشهد در شمال شرقی ایران و با ارتفاع 1050 متر از تراز سطح دریا ، با داشتن جاذبه های متنوع طبیعی و تاریخی و گردشگری در  میان رشته کوه های بینالود و هزار مسجد چشم نوازی می کند.شهر مشهد دارای آب و هوایی متغیر، که می توان آن را در تقسیم بندی های آب و هوایی، جزو شهرهای سرد و خشک قرار داد. پتانسیل های عظیم گردشگری در مشهد ، سبب سرازیر شدن سیل عظیمی از مردم برای تماشای جاهای دیدنی مشهد در تمامی ماه های سال گردیده است.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

سالانه در حدود 28 میلیون نفر تحت عنوان گردشگر از دیدنی های مشهد بازدید می کنند. اگر در اواخر تابستان و یا اوایل بهار یا به تعبیری دقیق تر در ماههای فرودین،اردیبهشت و شهریور به مشهد سفر می کنید، باید گفت که بهترین بازه زمانی ممکن را در تقویم مسافرت خود گنجانده اید و اگر در سایر فصول نیز به شهر مشهد  سفر کنید، بازهم در انتخاب خود اشتباه نکرده اید.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهر مشهد جزو محدود کلان شهرهایی در ایران و یا حتی در خاورمیانه بوده که با داشتن مکان های متنوع دیدنی تاریخی،طبیعی،مذهبی،درمانی،فرهنگی و هنری پاسخگوی تمامی نیازهای مسافران در تمامی فصول و ماه های سال می باشد. تکیه گاه اقتصادی شهر مشهد بر پایه گردشگری مذهبی و با محوریت و تمرکز بر حرم مطهر امام هشتم شیعیان بوده است. سیل کثیری از گردشگران تحت عنوان زائرین امام رضا به این مکان آرام و ماوای همه قلوب، جهت زیارت و راز و نیاز و طلب حاجت می آیند.

 دیدنی های مشهد

همانگونه که در سطور بالا به آن اشاره شد، در کنار مرقد مطهر امام رضا بعنوان مرکز و کانون گردشگری شهر مشهد,مکان های دیدنی چون رستوران ها،مراکز خرید متنوع،جاهای دیدنی، طبیعی و تاریخی در شهر مشهد وجود دارد که ضمن ارائه عکس ، به تفصیل در مورد برخی از این مکان ها خواهیم پرداخت.

حرم امام رضا

حرم امام رضا

در مرکز شهر مشهد مرقد امام رضا واقع شده است. مرقد امام رضا در کانون حرم قرار دارد.مسجد گوهر شاد،مسجد بالاسر،موزه ها،بست ها،کتابخانه ها جزو مجموعه حرم میباشند. بنابرگمانه زنی های تاریخی،علی ابن موسی الرضا در روستایی بنام سناباد در حوالی طوس درگذشت. بعد از بازدید شیعیان از آرامگاه امام هشتم، سناباد به مشهد الرضا تغییر نام داد.

پارک طبیعی هفت حوض

پارک هفت حوض

در  کیلومتر 7 شهر مشهد، به طرف کوه های خلج در مسیر جنوب شرقی،پارک طبیعی هفت حوض واقع شده است.منطقه ای با وسعتی بالغ بر 570 کیلومتر مربع در دامنه های کوه بینالود چشم نوازی می کند. یکی از جاهای دیدنی مشهد می باشد. بهترین زمان برای بازدید، هنگام فصل بهار،همزمان با رویش گلها و شقایق های وحشی می باشد. پژواک صدای آب و پیچیدن آواز پرندگان در فضای باز پارک،هر بازدید کننده ای را به اعماق سکوت و اجرای یک ارکستر سمفونی آرام در دامان طبیعت دعوت می کند.

باغ پرندگان سپاد

باغ پرندگان سپاد

 

 اهل طبیعت و عشق به پرندگان باشی و باغ پرندگان مشهد را بازدید نکنی، یعنی جاهای دیدنی شهر مشهد را کامل ندیده ای. در حوالی میدان خیام،مجموعه ای بنام باغ پرندگان سپاد واقع شده است، که مجموعه ای عظیم از پرندگان نادر دنیا از نژدادهای آفریقایی،آسیایی را در خود جای داده است.

پارک شهربازی ملت

پارک شهربازی ملت

هیجان سن و سال نمی شناسد. زیرا که یکی از چاشنی های امید به زندگی می باشد. پارک شهر بازی مشهد با دارا بودن متنوع ترین و مهیج ترین وسایل بازی و سرگرمی برای گروه ها و سنین مختلف ،آماده میزبانی برای گردشگران می باشد. پارک شهربازی مشهد دارای بهترین و بالاترین رنکینگ استاندارد است. چرخ و فلک از نمونه های بارز آن می باشد.

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد

کمتر شهری را می توان به خاطر آورد که ناگهان از هیاهوی شهری به دامان طبیعت شما را گره بزند. در کیلومتر هشت شمال غربی شهر مشهد، بلواری بزرگ و وسیع،میدان آزادی شهر را به یکی از جاهای دیدنی مشهد ، بنام  پارک جنگلی وکیل آباد وصل می کند. چه زیباست که مسیر آزادی انسانی تا آزادی طبیعت را در میان درختان تنومند سرو و چنار در محله و پارک جنگلی وکیل آباد باهم پیمایش کنیم.

موزه نان

موزه نان

دو واژه نان و زندگی از دیر باز درفرهنگ ما ایران زمینی ها با یگدیگر گره خورده است. هرجا سخن از نان است زندگی جریان دارد و هرکجا صحبت از زندگی است ، نام نان به میان می آید. موزه نان از سال 1390 در مشهد برای نخستین  بار در ایران و خاورمیانه ضمن آشنایی بازدید کنندگان با ابزارهای تهیه نان، مانند دستاس، آسیاب بادی، آسیاب آبی و مراحل تهیه آرد مانند بذر افشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، و شیوه پخت انواع نان سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال توسط تنور سنگی، با خود شما را به دور دست های تاریخ خواهد برد. بازدید از چنین مکانی را برای گردشگران خارجی و همچنین فرزندانتان را، به شدت توصیه می کنیم.

دهکده ییلاقی شاندیز

دهکده ییلاقی شاندیز

در فاصله 38 کیلومتری غرب شهر مشهد با دهکده ییلاقی مواجه میشوید ، که به مثابه قلب تپنده تمامی ییلاقات خراسان بزرگ می باشد.دهکده ییلاقی شاندیز مشهد، یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد بوده که با  داشتن درختان متنوع و چشمه ساران گوناگون و درهم آمیختگی آواز پرندگان و تقابل درختان چنار و ارغوان،گویی که هر ببینده ای را به تماشای یک اثر هنری سترگ، بر روی یک بوم نقاشی، به وسعت تمامی آن دهکده دعوت می کند. دیدن حیواناتی، چون گراز و گرگ و پرندگانی چون هدد، در لابلای درختچه ها و بوته ها که به انتظار دیدن پنهانی ما هستند، نیز خالی از لطف نمی باشد.

سد چالیدره

سد چالیدره

اگر 18 کیلومتر از طرف جنوب شرقی مشهد، به سمت دره های فرعی طرقبه حرکت کنیم، با یکی  از زیباترین چشم اندازهای طبیعی ایران مواجه خواهیم شد. ساخت سد چالیدره در سال 76 و ایجاد پتانسیل های جذاب تری چون کافه ها، رستوران ها و وسایل تفریحی و ورزشی آبی، زیبایی دوچندانی را به آن منطقه بخشیده است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

((نخوانند بر ما کسی آفرین       چو ویران بود بوم ایران زمین))

در فاصله 20 کیلومتری شمال شرق شهر مشهد، آرامگاه بزرگ فرزانه ادبیات ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار دارد. معماری بسیار شکوهمند این بنا، که بر گرفته و متاثر از هنر هخامنشی بوده ،از نظر زیبایی شناسی و شکوه معماری چیزی دستکم از آثار باستانی تاریخ ایران ندارد. این بنا توسط معمار و استاد بزرگ، هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است. کتابخانه طوس و همچنین آرامگاه زنده یاد مهدی اخوان ثالث و استاد آواز ایران، محمد رضا شجریان در کنار این مجموعه قرار دارند.

بوستان باغ ملی

در خیابان امام خمینی یا ارگ سابق شهر مشهد، در کنار مراکز خرید و تجاری، بوستان باغ ملی قرار گفته است. این باغ در سال 1345 توسط یکی از خیرین شهر بنام حسین ملک به شهرداری شهر مشهد جهت توسعه فضای  شهر اهدا گردید.

موزه نادری

مگر می شود به مشهد رفت و یادی از بزرگ فرزند شمشیر  و مقتدرترین شاه دوران پس از اسلام در ایران نکرد. باغ موزه نادری با مساحتی در حدود 14 هزار مترمربع و با مرکزیت آرامگاه نادر و سر سلسله افشاریان واقع در خیابان شهداء از دیگر دیدنی های مشهد می باشد. ادوات جنگی نادرشاه افشار و مقبره محمد تقی پسیانی ملقب به کلنل پسیانی از دیگر مکانهای دیدنی باغ موزه نادری بوده،که زینت دهنده این میراث طبیعی تاریخی بزرگ در مشهد می باشد. ساخت این معماری نیز از دیگر آثار سترگ ، زنده یاد هوشنگ سیحون می باشد.

پارک کوه سنگی مشهد

یکی از ویژگیهای بارز و برجسته شهرسازی مدرن در شهر مشهد، استفاده صحیح از منابع طبیعی و المان های فرهنگی و تاریخی شهر مشهد می باشد. پارک کوهسنگی با جای دادن دو قله از قله رشته کوههای بینالود و همچنین بهره گیری از عناصر طبیعی چون سنگ،آب و نور، یک اثر بزرگ طبیعی را برای معرض دید بازدید کنندگان و گردشگران خلق نموده است. این پارک در بلوار کلانتری مشهد واقع شده است.

کوهشار

از تلفیق و پیوند کوه با آبشار،کوهشار پدید آمده است. در نزدیکی یکی از مناطق محروم شهر مشهد، واقع در بخش جنوبی شهر، بنام منطقه سیدی و در حدفاصل میان بلوار ارتش و کوشش به همت شهرداری منطقه 8، مجموعه کوهشار احداث گردیده است. استفاده از عناصر طبیعی،چون دره ها،تپه ها، آب و صدا از مهم ترین ویژگی های این این مجوعه زیبا و حیرت انگیز است. آبشار کوهشار با ارتفاعی در حدود 200 متر به عنوان یکی از بزرگترین آبشارهای درون شهری کشور و با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای ساخت در دفاع از مدیریت و منابع آبی کشور و ایجاد اندک تغییرات جزیی در ساختار طبیعی آن،همچون مجموعه ای درخشان در شمال شرق کشور چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد.

بوستان مینیاتوری

 با توجه به پتانسیل های تاریخی، طبیعی و فرهنگی شهر مشهد، جای خالی یک بوستان مینیاتوری به شدت احساس می شد که آن نیز ،به تازگی به همت شهرداری کلان شهر مشهد احداث گردید.طرح اولیه پارک مینیاتور برمبنای ساخت 58 اثر ازاثار بزرگ فرهنگی و تاریخی کشور بوده که تاکنون ماکت، 9 اثر آن به معرض نمایش درآمده است.که در این میان میتوان به افتتاح ماکت های تخت جمشید، آرامگاه فردوسی،آرامگاه عطار،روستای کندوان،سد کارون، باغ ماهان در کرمان و آرامگاه فردوسی اشاره نمود.

مقالات بیشتری بخوانید