تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی زرین شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی زرین شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

زرین شهر (Zarinshahr) به عنوان مرکز شهرستان لنجان در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده‌ است. این شهر در کنار زاینده رود و در مسیر بزرگراه‌های کنارگذر غربی اصفهان و جاده استراتژیک اصفهان به شهرکرد قرار دارد. زرین شهر از دیدگاه صنعتی به سبب همسایگی با ابرکارخانه‌های صنعتی همچون ذوب آهن، مجتمع فولاد، صنایع دفاع، سیمان سپاهان و شهرک‌های صنعتی بزرگ و کوچک یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور به‌شمار می‌رود. این شهر در فاصله ۳۲ کیلومتری اصفهان قرار گرفته که با دارا بودن آب و هوای خشک و فصول نا منظم دارای جاذبه های گردشگری فراوان می باشد. در ادامه با جاذبه های دیدنی این شهر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر در حاشیه شمالی زاینده رود و جنوب شهر واقع شده است و زاینده رود به دلیل گذر از مناطق سبز و دلچسب در این مکان آب و هوایی دلپذیر به وجود آورده است. طول این پارک چیزی حدود ۲۰۰۰ متر مربع و مساحت آن ۲۰۰۰۰۰متر مربع می باشد. از جذابیت های این پارک می توان به وجود دریاچه ای با مساحت ۳۰۰۰۰متر مربع اشاره کرد؛ که برای پرورش ماهی و قایق رانی گزینه خوبی به شمار می رود. در مسیر پیاده روی آن انواعی از درخت های سرسبز وجود دارد که باعث آب و هوایی دلپذیر شده است. از دیگر امکانات و وسایل تفریحی این پارک ساحلی می توان به انواع ماشین برقی، قطار برقی، آب نما، زمین بازی کودکان اشاره کرد.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

مسجد جامع زرین شهر

مسجد جامع زرین شهر یکی از قدیمی ترین بناهای مذهبی شهرستان لنجان به شمار می آید که به شکل زیبا و با استفاده از فنون معماری اسلامی در حدود 200 سال قبل توسط مرحوم حاج رحیم خان ساخته شده است. این مسجد دارای یک شبستان جنوبی با 40 ستون است که از خشت وگل ساخته شده و سقف آن بصورت مقعر و متصل به ستون ها می باشد که به دلیل مورد استفاده قرار گرفتن در فصل سرما پایین تر از سطح زمین این بنا ساخته شده است. صحن این مسجد نیز به شکل 4 ضلعی بسیار زیبا از 4 صفحه بزرگ و 12 ایوانچه کوچک تشکیل شده و به عنوان حسینیه مورد استفاده قرار میگرفته است.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

مسجد رحیم خان

این مسجد از دیگر مکان های دیدنی زرین شهر است که در آثار ملی ثبت شده است. قدمت این مسجد به زمان قاجاری باز می گردد و به دست مرحوم محمد رحیم خان ریزی با یک شبستان و تعدادی طاق در محوطه حیاط ساخته شده  است. این مسجد در حیاط خود سنگ آب ارزشمندی دارد که هر ساله مورد بازدید عموم قرار می گیرد، و همچنین  اتاق های موجود در این محل مکان دفن کدخدایان و علما و خوانین می باشد.

مسجد صباحی

مسجد صباحی  در جنوب شرقی زرین شهر و درمحلی که بنا به باور عمومی زیستگاه اولیه مردم این شهر بوده است مسجدی قراردارد که با توجه به شواهد موجود توسط اسماعیلیان در دوران اقتدار آنان در این منطقه (قرن پنجم هجری) برای بزرگداشت حسن صباح و تکریم از وی احداث گردیده و از همین رو مسجد صباح نام گرفت که درمرور زمان بر اثر کثرت استعمال وتاثیرپذیری از لهجه ها مسجد صباحی خوانده شد. بنای اولیه این مسجد از خشت های بزرگ و ضخیم مشابه خشت های بکاررفته درساختمان آتشگاه اصفهان متعلق به دوران ساسانی بنا گردیده است و از همین رو بسیاری از باستان شناسان قدمت بنای مذکور را به دوران پیش ازاسلام مربوط  دانسته و ماهیت اولیه آن را آتشکده ای مربوط  به عصر حاکمیت ساسانیان می دانند.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

حمام ساحل

حمام حاج رضاقلی سلیمیان ریزی معروف به حمام ساحل زرین‌شهر با مساحتی در حدود ۴۰۰ متر مربع دارای دو بخشی قدیمی و تقریبا نوساز است که در سال ۱۳۱۳ هجری قمری توسط حاج رضاقلی سلیمیان ریزی وقف شده است.قدمت این حمام به دوره قاجاریه باز می‌گردد و بخش قدیمی این حمام شامل سربینه، گرم‌خانه و خزینه بوده که سقف این حمام با استفاده از گنبدهایی پوشیده شده و بخش‌هایی از آن نیز بر روی ستون‌هایی قرار گرفته است.

کبوتر خانه باغ برجی

این محل در دوران صفویه به صورت استوانه ای ساخته شد، که به دلیل نمای زیبا و تاریخی به ثبت ملی رسیده بود اما امروزه به دلیل بی توجهی مسئولین قسمتی از آن به دست مالکین زمین های اطراف ویران شده و تا کنون هیچ عملی جهت بازسازی دوباره آن صورت نگرفته است.

جاهای دیدنی زرین شهر
جاهای دیدنی زرین شهر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: