تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای بلغور مشهد در دهستان کارده که یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود؛ واقع است. مانند دیگر مناطق کوهستانی، آب‌وهوای سردسیر دارد. طایفه‌های گوناگونی مانند طایفه کوسه، قریه (قرایی)، تین و دوقیه در این روستا زندگی می‌کنند. به‌طور دقیق روستای بلغور در 75 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روستای بلغور مشهد و طایفه‌های آن، ادامه این مقاله جامع و مفید از مجله گردشگری هم اقلیم را مطالعه کنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی روستای بلغور مشهد

درگذشته روستای بلغور مشهد در دهستان چولائی خانه قرار داشت اما اکنون در تقسیمات وزارت کشور در دهستان کارده قرار دارد. هر دوی این دهستان‌ها بخشی از مشهد و استان خراسان رضوی هستند. روستای بلغور در همسایگی روستاهایی نظیر مارشک، سیچ، ژرف و ابکمه قرار دارد. اقتصاد روستا از طریق کشاورزی، دامداری، گله‌داری، باغداری و صنایع‌دستی نظیر قالی‌بافی رونق می‌یابد.

 روستای بلغور مشهد در دامنه کوهستان واقع است؛ بنابراین آب‌وهوای متفاوتی در روز و شب دارد. روزهای این منطقه گرم و شب آن‌های سردتر خواهد شد. به‌طورکلی روستای بلغور مشهد، دارای آب‌وهوای سردسیر است. بهتر است در فصل بهار از این روستا بازدید کنید.

این روستا با شهر مشهور کلات نادری تنها 22 کیلومتر فاصله دارد. درواقع روستای بلغور و جاده کوهستانی آن، یکی از مهم‌ترین مسیرهای رسیدن به کلات نادری هستند. خوب است بدانید که کلات نادری، مرکز شهرستان کلات است و در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار دارد. عمارت یا کاخ خورشید، مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از سلسله افشاریه در این شهر واقع است.

روستای بلغور هنوز یافت قدیمی خود را دارد و خانه‌های آن، یک یا دوطبقه هستند. همچنین مردم این منطقه به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌کنند. حتما از این روستا دیدن کنید تا بافرهنگ و نحوه زندگی مردم این روستای قدیمی از نزدیک آشنا شوید. همچنین روستای بلغور با داشتن بافت قدیمی و خاص خود؛ بسیار زیبا و دل‌نشین است.

روستای بلغور مشهد

روستای بلغور مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این منطقه عبارت‌اند از:

  • رودخانه فصلی و زیبای بلغور
  • درخت ارس قدیمی به نام خوجه
  • دره‌های v و u شکل
  • درختچه‌های زرشک طبیعی
  • چشمه‌های آب طبیعی
  • ارتفاعات دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه هزار مسجد بلغور

طایفه‌های روستای بلغور مشهد

چهار طایفه کوسه، قریه یا قرایی، تین و دوقیه در روستای بلغور مشهد زندگی می‌کنند. این طایفه‌های به سبب پیشینه و گذشته طولانی خود معروف هستند. حتماً از روستای بلغور بازدید کنید تا با این طایفه‌ها و سبک زندگی آن‌ها شوید. همچنین اگر به این منطقه می‌روید باید به‌تمامی ارزش‌ها و باورهای این طایفه‌ها احترام بگذارید.

طایفه تین

طایفه تین اولین کسانی بودند که در روستای بلغور مشهد و اطراف آن اقامت داشتند. گورستان‌های قدیمی، انبار غلات و ظروف سفالینی که محققان کشف کردند؛ شنان می‌دهد که این طایفه از قدیم در بلغور سکونت داشتند. طایفه تین از مردمی تقریبا آرام و بی حاشیه تشکیل می‌شود‌‌. شغل مردم این طایفه همانند افراد دیگر روستا، دام‌پروری، کشاورزی، باغداری، فرش و قالی‌بافی است.

 طایفه کوسه

در دوره حکومت شاه‌عباس صفوی و شاه‌عباس کبیر، قبایل ترک آذری زبان مختلف و زیادی به خراسان رضوی مهاجرت کردند. طایفه کوسه گروهی از افراد ایل ترکی شاهسون هستند که از زمان حکومت این پادشاه‌ها در روستای بلغور ساکن شدند. به سبب آنکه طایفه کوسه و قریه ترک هستند؛ مردم روستا فارس و ترک‌زبان است. نگران نباشید اگر فارس زبان هستید؛ می‌توانید در روستای بلغور با مردم ارتباط برقرار کنید. همه افراد روستا به زبان فارسی نیز مسلط هستند و لهجه کمی دارند.

طایفه قریه یا قرایی

طایفه قریه در اوایل سلسله قاجاریه به بلغور مهاجرت کردند. درگذشته ایل قرایی بسیار بزرگ و قدرتمند بود. با مرور زمان این طایفه به گروهای کوچک‌تری تقسیم شد. گفته می‌شود که ایل قرایی متحد مغولان مغولستان بودند که در مجاورت آن‌ها زندگی می‌کردند. پس از حمله چنگیز خان مغول به ایران با سپاه او وارد ایران شدند و در نقاط مختلفی ساکن شدند.

روستای بلغور مشهد

معنای اسم روستای بلغور مشهد

کلمه بلغور معانی مختلفی دارد. همچنین علت انتخاب این نام بر اساس ماجرا و داستانی است که در ادامه به آن می‌پردازیم. اما بهتر است در ابتدا درباره معنای این واژه اطلاعاتی دریافت کنید. به‌طورکلی معانی کلمه بلغور عبارت‌اند از:

  • بلغورگندمی است که آن را در دستاس بریزند و بگردانند تا خرد شود اما آرد نخواهد شد. به بیان ساده‌تر یک گندم نیم‌کوفته شده است. به دانه نیم‌کوبیده، بلغور می‌گویند.
  • بلغور، نوعی آش است. این آش با بلغور گندم درست می‌شود.
  • بلغور کردن نیز به معنای بیان کردن مطلب به‌صورت نارسا، درهم و شکسته است.

مردم روستای بلغور معتقد هستند که در قدیم نام‌گذاری این روستا را بر اساس داستانی انجام دادند. شرح این داستان به‌صورت زیر است:

روزی نادرشاه افشار از این روستا عبور می‌کرد تا به کلات نادری برود. نادرشاه ناگهان وارد خانه یک زن پیر غریبه به‌عنوان مهمان می‌شود و مدت کوتاهی در خانه این زن می‌ماند. لازم به ذکر است که نادرشاه در این زمان به طور رسمی هنوز شاه نشده بود و خانم مسن او را نمی‌شناخت.

زن پیر برای به‌جا آوردن رسم مهمان‌نوازی، آش بلغور درست می‌کند. نادرشاه سریع آش را می‌خورد و دهانش می‌سوزد. سپس پیرزن به او می‌گوید که مگر نادری که این‌گونه و با سرعت آش داغ بلغور می‌خوری. سپس اشاره می‌کند که شاه را نمی‌شناسد اما شنیده است که علی‌رغم شجاعتش بسیار عجله می‌کند. همچنین می‌گوید که این جوان به سبب عجله خود در جنگ‌هایش شکست می‌خورد. حرف‌های پیرزن روی نادر تأثیر می‌گذارد و پس از آن، نادر در جنگ‌هایش پیروز می‌شود. بر اساس این جریان، برای این روستا نام بلغور که نوعی آش است را انتخاب می‌کنند.

روستای بلغور مشهد

دسترسی به روستای بلغور مشهد

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، جاده کلات، دهستان کارده، روستای بلغور

سخن پایانی

روستای بلغور، روستای بسیار زیبایی است و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی متنوعی دارید. حتما از جاذبه‌های گردشگری روستای بلغور مشهد بازدید کنید. می‌توانید در یک سفر یک‌روزه از مشهد، به این منطقه زیبا بروید. همچنین توصیه می‌شود که پس از بازدید این منطقه، از روستای کلات نادری نیز دیدن کنید. درمجموع روستاهای اطراف مشهد، روستاهای پرجاذبه‌ای هستند. در آخر هفته یا تعطیلات می‌توانید با تور یا به‌تنهایی به این روستاها سفر کنید.

در آخر امیدواریم که از این مقاله وب‌سایت هم اقلیم درباره روستای بلغور و طایفه‌های آن لذت برده باشید.