تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای سربرج مشهد به سبب داشتن جنگل جیغ، روستای بسیار مشهوری است. به‌طور دقیق، روستای سربرج از توابع بخش طرقبه شهرستان مشهد محسوب می‌شود. این روستا جاذبه‌های گردشگری فراوان و بسیار خاصی دارد. رودخانه سربرج، جنگل‌ جیغ و قلعه ویران شده از مکان‌های دیدنی این روستا هستند. حتما از این منطقه و جاذبه‌های خاص آن در مشهد دیدن کنید و تجربه خاصی را برای خود رقم بزنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات جامع‌تری درباره روستای سربرج مشهد و جنگل خاص آن به دست آورید؛ ادامه مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم را حتما مطالعه کنید‌‌‌.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای سربرج مشهد

روستای سربرج مشهد در تقسیمات قبلی وزارت کشور در دهستان اردمه و بخش طرقبه واقع بود. پس از جدا شدن طرقبه شاندیز از مشهد و تشکیل شهرستان بینالود، روستا سربرج جزوی از شهرستان بینالود محسوب می‌شود. درمجموع این روستا در ۲۰ کیلومتری مشهد و ۱۱ کیلومتری جنوب غربی طرقبه قرار دارد. اگر در مشهد زندگی می‌کنید یا قصد دارید به‌ این‌ شهر مقدس سفر کنید؛ حتما از روستای سربرج بازدید کنید‌. تنها با طی یک فاصله ۲۰ کیلومتری می‌توانید به این روستا بروید و با جاذبه‌های عجیب آن از نزدیک آشنا شوید. خوب است بدانید که بر اساس آخرین سرشماری این منطقه بیش از ۳۰۰ نفر جمعیت دارد.

روستای سربرج مشهد

همان‌طور که می‌دانید؛ واژه سربرج از دو کلمه سر و برج تشکیل می‌شود. کلمه سر به معنای بالا و آغاز و کلمه برج به معنای قلعه، دژ و یا ماه‌های سال است. در زمان قدیم مکان‌هایی را برای نگهبانی شهر، روستا یا عمارت درست می‌کردند که به آن‌ها برج یا قلعه می‌گفتند‌. در کل سربرج به معنای مکان یا ساختمانی است که در بلندی قرار دارد‌. به سبب آنکه این روستا در بلندی و ارتفاع واقع است به آن روستای سربرج می‌گویند‌.

همچنین وجود یک قلعه قدیمی با برج که قبل از روستا قرار دارد؛ نیز یکی از دلایلی است که نام سربرج را برای است روستا انتخاب کردند. حتما هنگام سفر به این روستا از این برج قدیمی بازدید کنید.

جالب است بدانید که درگذشته در مسیر رسیدن به روستا برج‌های نگهبانی متعددی وجود داشت؛ بنابراین می‌توان گفت که به این خاطر نیز به این منطقه سربرج می‌گویند. درمجموع روستای سربرج یکی از روستاهای قدیمی و پرجاذبه مشهد است. درمجموع درباره علت نام این روستا و جنگل جیغ دلایل و داستان‌های مختلفی وجود دارد.

طبیعت و جاذبه‌های طبیعی روستای سربرج مشهد

روستای سربرج در منطقه کوهستانی استان خراسان رضوی قرار دارد. به سبب کوهستانی بودن این منطقه، روستای سربرج آب و هوایی معتدل دارد. شب‌های زمستانی این روستا بسیار سرد و تابستان‌های تقریبا معتدلی دارد. درمجموع در مناطق کوهستانی اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد است. همچنین رطوبت هوا کم و بارش برف در اطراف این مناطق بسیار زیاد خواهد بود. در همسایگی سربرج مشهد، روستاهایی نظیر تجر، خانرود، اردمه، شلگرد و مایانات قرار دارند. هنگام بازدید از سربرج می‌توانید از این روستاها نیز دیدن کنید.

در این روستا یک رودخانه‌ ۱۸ کیلومتری به همان نام سربرج قرار دارد. باغ‌های باصفا و دل‌نشینی در کنار‌ه‌های این رودخانه واقع هستند. درواقع اطراف رودخانه سربرج مشهد، مکان‌های بسیار مناسبی برای گشت‌وگذار و استراحت در دل طبیعت وجود دارد. درختان کهن‌سال موجود در روستا و دامنه‌های سرسبز و زیبا رشته‌کوه بینالود از جاذبه‌های طبیعی منطقه سربرج مشهد هستند.

همچنین دره‌های سرسبز و چشمه‌های آب طبیعی این روستا نیز بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد هستند‌.

روستای سربرج مشهد

محصولات و جاذبه‌های گردشگری روستای سربرج مشهد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ این روستا سرشار از جاذبه‌های گردشگری است‌. قلعه قدیمی روستا و سنگ نگاره‌های روستای سربرج از این جاذبه‌ها هستند. حمام خزینه و جنگل جیغ آن از دیگر مکان‌های دیدنی سربرج مشهد محسوب می‌شوند. مطمئن باشید که این جنگل‌ و مکان‌های قدیمی آن ارزش بازدید دارند.

به‌طورکلی اقتصاد روستای سربرج از طریق کشاورزی، دامداری و باغداری رونق پیدا می‌کند. محصولات زراعی این روستا، محصولاتی نظیر گندم و جو و محصولات باغی آن میوه‌های مانند آلبالو، گیلاس، الو، زردآلو و … است. می‌توانید این محصولات باغی ارگانیک را به‌صورت تازه یا خشک شده، تهیه کنید. چوب درختان این منطقه نیز برای تولیدات محصولات چوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین روستای سربرج مشهد در‌ حوزه دام‌پروری و زنبورداری عملکرد بسیار خوبی دارد‌.

متأسفانه این روستا صنایع‌دستی خاصی ندارد. به‌طورکلی سوغات روستا همان میوه‌جات باغ‌ها محسوب می‌شود‌. می‌توانید از این روستا میوه‌ خشک تهیه کنید و آن‌ را به‌عنوان سوغاتی، هدیه دهید. نگران نباشد جاده روستا اسفالت شده است؛ البته مقداری از جاده‌های مسیر خاکی یا شوسه هستند. به‌راحتی و به‌آسانی می‌توانید از مشهد به این‌ روستا بروید. روستای سربرج مشهد امکانات اقامتی و پذیرایی ندارد. خوشبختانه خدمات بهداشتی در این روستا ارائه می‌شود‌.

جنگل جیغ روستای سربرج مشهد

جنگل جیغ از عجیب‌ترین مکان‌ها یا جنگل‌های ایران است. همان‌طور که می‌دانید این جنگل در روستای سربرج قرار دارد. برای دسترسی به روستا و جنگل از سمت مشهد، باید ۶۰ تا ۷۰ دقیقه رانندگی کنید و مسیری را نیز برای رسیدن به دل جنگل پیاده بروید. همچنین فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است که رانندگی در این مسیر ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

از جنگل جیغ صداهای عجیب و جیغ مانندی در هنگام تاریکی هوا شنیده می‌شود؛ به همین دلیل به این جنگل، جنگل جیغ می‌گویند. برخی از افراد باور دارند که در جنگل جیغ، اجنه و شیاطین زندگی می‌کنند. در شب و هنگام تاریکی هوا، شیاطین و روح‌های نفرین شده جیغ می‌زنند و این صداها را تولید می‌کنند. افراد دیگری معتقد هستند که درگذشته زنی را در این جنگل در آتش سوزاندند. به همین سبب روح این زن در شب آزاد می‌شود و به‌ دنبال قاتل خود می‌گردد.

بر اساس تحقیقات افرادی، علت اصلی این صداها، جیرجیرک‌های محلی هستند که در شب صدای جیغ مانندی دارند. جالب است بدانید که هیچ جیرجیرکی تاکنون توسط گردشگران و افراد غیربومی در نزدیکی این رود دیده نشده است.

موضوع دیگر این است که مدتی این رودخانه خشک بود و گاهی آب به‌صورت فصلی در آن جریان داشت. از زمانی که روستایی‌ها این صداهای وحشتناک را شنیدند؛ آب این رود دوباره به جریان افتاد و همیشه پر آب است.

جنگل سربرج مشهد | جنگل جیغ مشهد

سخن پایانی

درمجموع جاذبه‌های طبیعی این روستا مانند درخت‌های کهن‌سال و‌ رودخانه آن، بسیار خاص هستند. همچنین وجود جنگل جیغ نیز در این منطقه، روستای سربرج را بسیار خاص و باارزش می‌کند‌‌. جاذبه‌های گردشگری و قدیمی این روستا را نیز نباید فراموش کرد؛ چراکه بسیار جالب و منحصربه‌فرد هستند. تمام این جاذبه‌ها سبب شده تا روستای سربرج مشهد به یک روستای محبوب در بین گردشگران تبدیل شود. با سفر به این‌ منطقه می‌توانید با سبک زندگی افراد بومی آشنا شوید و ساعات خوشی در بافت قدیمی و پر آرامش این روستا سپری کنید.

در آخر امید است از این مطلب سایت هم اقلیم نهایت لذت و استفاده را برده باشید.