تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سوغات آذربایجان شرقی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با سوغات آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با معروف ترین سوغات این استان در ادامه با ما همراه باشید.

آذربایجان شرقی دارای طیف گسترده‌ای از صنایع‌دستی و سوغات خوراکی است که در سفر به آنجا می‌توانیم آن‌ها را به یادگار تهیه کنیم. این استان با فرهنگ و تمدن خاص خود هرساله میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب می کند. استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی است و دسترنج هنرمندان این صنعت را می توان در جای جای بازار تبریز دید و محو تماشای آنها شد. سوغات و صنایع دستی آذربایجان شرقی بسیار متنوع و بی نظیر می باشد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با بهترین سوغات آذربایجان شرقی بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

قرابیه

قرابیه شیرینی سنتی تبریز است که طرفداران بی‌شمارش، قنادهای سایر شهرها را نیز به پخت آن ترغیب کرده است. این شیرینی مجلسی و گران‌قیمت مانند شیرینی نارگیلی مشهور، بدون آرد و با استفاده از مغزهای آسیاب شده پخته می‌شود و غیر از مغز مورد نظر، شکر و سفیده‌ی تخم‌مرغ مواد اصلی تهیه‌ی آن هستند. مغز مرسوم در تهیه‌ی قرابیه، بادام است اما قرابیه‌های پسته‌ای و گردویی نیز تولید می‌شود.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

نوقا

شیرینی نوقا که در گویش محلی با نام «لوکا» هم شناخته می‌شود، شیرینی بین المللی است که در کشورهای مختلفی همچون ایتالیا و فرانسه هم تولید می‌شود و شباهت زیادی به گز دارد. نوقا انواع مختلفی دارد که وانیلی و کاکائویی آن از همه معروف‌ تر هستند. این شیرینی مکعبی‌ شکل با سفیده‌ی زده شده‌ی تخم‌ مرغ و عسل تهیه می‌شود و از مغز پسته یا گردو داخل آن استفاده می‌شود. نوقا آذربایجان، در خارج از کشور نیز طرفداران زیادی دارد.

نوقا تبریز کاور

باقلوا

باقلوا به قدری مورد توجه مردم آذربایجان شرقی است که می‌توان آن را به عنوان دسر در رستوران‌ها نیز مشاهده نمود. باقلوا از آرد، شکر و تخم مرغ و هل و در طعم‌های مختلف وجود دارد.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

شیرینی سجوق مراغه

سجوق یکی از معروف ترین و لذیذ ترین شیرینی های استان آذربایجان است. ترکیبات این شیرینی خوشمزه را نشاسته، گردو، شیره انگور، بادام، پسته، نارگیل، هل و گلاب تشکیل می دهند. سجوق یکی از محبوب ترین سوغاتی های آذربایجان شرقی است.

churchxela churchxela s

ریس

ریس از شیرینی‌های قدیمی تبریز است که در گویش محلی به آن «سوت شیرینی سی» گفته می‌شود. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی ریس، شیر، شکر و پسته است. این شیرینی خوش‌طعم در انواع مختلفی تولید می‌شود که تسبیحی و کاکائویی آن طرفداران بیشتری دارند.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

راحت الحلقوم

شیرینی راحت الحلقوم در تمام نقاط ایران شناخته شده است. شکر، آب، گلاب، آرد و جوهر لیمو مواد تشکیل دهنده این خوراکی خوشمزه هستند. این شیرینی از خوراکی‌های معروف شب یلدا و اعیاد مردم تبریز به شمار می‌رود.

Lokum

رشته‌ ختایی

شیرینی رشته ختایی در تبریز مخصوص ماه رمضان است و با نام تل کادایف در کشورهایی مانند ترکیه نیز شناخته شده است. در پخت این شیرینی از نوعی رشته استفاده می‌شود که درواقع نام این رشته روی شیرینی گذاشته شده است. در شیرینی‌پزی به این نوع شیرینی باقلوای رشته‌ای نیز گفته می‌شود. ترکیب رشته، کره و پودر قند، ماده‌ی اصلی این شیرینی را تشکیل می‌دهد، عطر و طعم آن از ترکیب دارچین، زنجبیل، پودر گل محمدی و گلاب حاصل می‌شود و برای تکمیل آن از مغزینه‌ی گردویی یا پسته‌ای استفاده می‌شود.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

نقره کاری

نقره کاری یا حکاکی روی نقره تبریز از دیگر صنایع دستی این خطه است که بر اساس منابع تاریخی هنر نقره کوبی در تبریز از زمان‌ های بسیار دور وجود داشته؛ اما در زمان سلجوقیان و مغول به اوج زیبایی و تکامل خود رسیده است.هنرمندان تبریزی در این دوره این هنر را با تزیینات و مرصع کاری ظروف درآمیختند و با آرایش آن ها به شیوه ای خاص از نقره کوبی، آثاری چشمگیر را پدید آوردند.هنر نقره کوبی در تبریز بیشتر بر روی تسبیح های مخصوصی از جنس هسته میوه آووکادو، چوب یسر، آبنوس، عناب و صندلوس دیده می شود و هنرمندان با نقره، نقش و نگاری جالب توجه به آن می دهند. علاوه بر این از هنر نقره کوبی بر روی اشیای دیگری چون تابلوهای تزیینی، پایه فندک، پیپ، زیرسیگاری، استکان، عصا و چوب سیگار نیز استفاده می شود.

IMG01275093

محصولات چرمی

تبریز یکی از شهرهای سرآمد در صنعت چرم در ایران است بطوریکه کفش های چرم تبریز شهرتی جهانی دارد. تبریز پس از سقوط قاجاریه شاهد رشد در زمینه چرم سازی بود. اکنون نیز بسیاری از گردشگران در سفر به تبریز خرید محصولات چرم بویژه کفش را در اولویت قرار می دهند.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

قالیبافی

نام تبریز از گذشته های دور با تار و پود فرش ایرانی گره خورده و هنرمندان چیره دست در آن به خلق طرح و نقش هایی تماشایی با استفاده از نخ و دار قالی مشغولند.
استان آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز یکی از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی است و دسترنج هنرمندان این صنعت را می توان در جای جای بازار تبریز دید و محو تماشای آنها شد.دسترنج قالیبافان هنرمند تبریزی در تمام دنیا مشهور است و یکی از اقلام صادراتی ایران محسوب می شود، بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، به هنگام گشت و گذار در بازار این شهر، تهیه قالی ها و تابلو فرش های تبریزی را در اولویت خرید سوغات قرار می دهند.کمتر کسی است که به تبریز و آذربایجان شرقی سفر کند و سراغ بازار فرش فروشان در بازار جهانی تبریز را نگیرد.

137

ورنی بافی

ورنی یکی از زیراندازهای سنتی منطقه آذربایجان می‌باشد که در منطقه اهر و ارسباران به صورت وسیعی توسط زنان عشایر بافته می‌شود.ورنیهای پشمی، ورنی پشمی ابریشمی، ورنی کف ابریشم و ورنی ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند که هرکدام بر حسب جنس خود طرح و بافت خاصی را دنبال می‌کند.

سوغات آذربایجان شرقی
سوغات آذربایجان شرقی

سفالگری و سرامیک سازی

محصولات سرامیک استان آذربایجان، در چند کارگاه در شهر زنوز و تبریز تولید می شود. استاد کاران سرامیک زنوز از نوع خاک مرغوب ( کائولن یا خاک چینی) استفاده می کنند. علاوه بر کارگاه های سرامیک سازی زنوز، در کوزه کنان شبستر هم صنعت سفالگری دارای سابقه ای بس طولانی است و تولیدات سفال آن در سراسر آذربایجان توزیع می شود. سفال لالجین همدان هم دست کمی از سفال آذربایجان ندارد.

1396071016562449312124874

منبت کاری، سبدبافی، سوزن دوزی، معرق کاری، گلیم بافی و ساخت تابلو سنگ های باارزش نیز از دیگر صنایع دستی جذاب آذربایجان شرقی است که هرکدام در یکی از شهرستان های این استان رواج داشته و مورد اقبال مسافران نیز واقع می شود.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: