تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سوغات خرم آباد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با سوغات خرم آباد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با معروف ترین سوغات و صنایع دستی خرم آباد در ادامه با ما همراه باشید.

لرستان سرزمین زیبایی‌ها و شگفتی‌ها و جاذبه های گردشگری بسیار است. خرم آباد شهری است مرتفع و محصور بین کوه های زاگرس. این شهر زیبا و دلنشین با آثار تاریخی و کهن و آب و هوای مطبوع و دلپذیر خود یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز و در فصل تابستان می باشد. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، این شهر دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خود نیز هست که با خرید آن‌ها می‌توانید سفر خود را تکمیل کنید. در ادامه با ما باشید تا با بهترین سوغات خرم‌ آباد لرستان بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

شیرینی آردی

شیرینی آردی خرم آباد که شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد دارای طرفداران زیادی در شهرهای مختلف است، این شیرینی از لحاظ مدت ماندگاری گزینه مناسبی برای سوغاتی از شهر خرم آباد می باشد. مواد اصلی تهیه آن شکر، آرد و روغن است. همچنین میتوان طعم دهنده ها و مغزهای مختلف به آن افزود و بر این اساس به سه نوع تقسیم می شوند؛ شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی و شیرینی آردی نارگیلی.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

شیرینی کاک خرم آباد

یکی از شیرینی های قدیم و سنتی لرستان کاک است که در ظاهر با کاک های امروزی تفاوت دارد، در اصل کاک لری به صورت چهارگوش های بزرگ برش میخورد و روی آن از شیره انگور و یا عسل استفاده می کردند. مردم لرستان در گذشته ایام نوروز را به شیرینی پزی می پرداختند، یکی از آن شیرینی های خانگی کاک است. اما امروزه فقط یک نفر به نام منوچهر تقی زاده در خرم آباد کاک می پزد که شیرینی های او معروف است. این شیرینی خوش طعم از مواد اولیه آرد تازه، روغن حیوانی، شکر و زعفران تشکیل شده است.

778542410 samatak com

روغن حیوانی

روغن‌های حیوانی به دورنگ سفید و زرد تولید می‌شود و از خواص آن می‌توانیم به کاهش غلظت خون، کاهش چربی‌های زائد، شادابی و سفیدی پوست و سم‌زدایی اشاره‌ کنیم.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

عسل

استان لرستان دارای طبیعت بکر، مراتع و جنگل‌های انبوه است و در نتیجه برای پروش زنبور و تهیه عسل فوق العاده است. استان لرستان رتبه‌ی هفتم کشور را در تولید عسل و رتبه‌ی نخست کشور را در مرغوبیت آن عسل دارد . عسل یکی از سوغات خاص استان لرستان است.

عسل ارگانیک

حلوا ارده

حلوا ارده یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و پرطرفدار استان لرستان و شهر خرم‌آباد است. در این شهر انواع مختلف حلوا ارده تولید و فروخته می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به حلوا شکری، حلوا ارده شیره و حلوا ارده مغز دار اشاره کرد. مواد تشکیل‌دهنده حلوا ارده شامل تخم‌مرغ، هل، چوبک و ارده و شکر می‌شود.

سوغات خرم آباد
سوغات خرم آباد

صنایع دستی خرم آباد

اکثر دست ساخته ها و بافته هاى عشایرى و روستایى استان، گلونی (روسری‌های بلند)، سیاه چادر، قالى، گلیم، چیت، جاجیم بافى و رنگرزى میباشد که بیشتر جهت مصرف داخلى تولید می شوند و صنایع دستى شهرى استان خراطى، ورشو سازى، نمد بافى، حرمی بافی، قالى بافى، گلیم بافى و گیوه میباشد، که عمده سوغاتى هاى استان را تشکیل میدهد.

persian giveh style iranantiq com 4

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: