تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

سوغات یزد

استان یزد دارای تمدن بسیار کهنی است. لذا با داشتن این تمدن اصیل و کهن سوغات و مناطق گردشگری بسیاری دارد. که بین خاص و عام و همچنین مردمان خارج از کشور زبانزد است. مرکز استان یزد شهر یزد می باشد. این شهر اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان است. و به نام هایی چون شهر بادگیر ها، عروس کویر،شهر دوچرخه ها و… شهرت دارد.

سوغاتی های یزد و همینطور جاذبه های گردشگری یزد باعث شده که استان یزد یکی از بهترین ها در صنعت گردشگری ایران باشد. در ادامه همراه هم اقلیم باشید تا با سوغات معروف یزد بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

کیک یزدی

درست است این کیک در قنادی های سراسر کشور پخت میشود، اما اصالت آن همانطور که از نامش پیداست برای خطه یزد است. این کیک از تخم مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک، جوش شیرین، بکینگ پودر، ماست یا شیر، هل تشکیل می شود.

سوغات یزد
سوغات یزد

باقلوای یزدی

باقلوا از جمله شیرینی های معروف و پرطرفداری است که در  کشورهای ایران ، ترکیه و آسیای میانه و قفقاز ، عرب، یونان، قبرس و روسیه تهیه می گردد. در ایران نیز شهرهای تبریز، یزد و  قزوین در صدر تولید و تهیه باقلوا قرار دارند. باقلواهای یزدی در اشکال مختلف لوزی، مربع و لوله ای در طعم های گوناگون  بادامی، پسته ای  و نارگیلی تهیه می شود.

georges three greek sweets the family will love 280615 1

نان برنجی

نان برنجی خوشمزه علاوه بر کرمانشاه، در یزد نیز تهیه می‌شود و در مدل‌های برنجی ساده و برنجی زعفرانی به مشتری ارزه می‌شود. اگر شما به دنبال خرید شیرینی خشک هستید، نان برنجی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد.

download scaled

حلوا ارده اردکان

حلوا ارده غذایی بسیار مقوی است که بیشتر در وعده‌ی صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی حلوا ارده عبارت‌اند از کنجد، ارده، شکر، گلوکزمایع، شیرین‌کننده‌های مجاز خوراکی، اسید سیتریک، پودر سفیده‌ی تخم‌مرغ و آب چوبک، ارده، کنجد بدون پوست، بوداده و آسیاب شده‌ای است که روغن‌گیری نشده باشد. حلوا ارده‌ای که در استان یزد به خصوص در شهرستان اردکان تولید می‌شود به دلیل اینکه فاقد هر گونه افزودنی شیمیایی است و هنوز به روش سنتی و تا حدودی دستی تولید می‌شود، طعم و مزه‌ای طبیعی دارد و نسبت به حلوا ارده‌ای که به روش صنعتی تولید می‌شود طرفداران بیشتری دارد.

سوغات یزد
سوغات یزد

قطاب

این شیرینی سنتی به عنوان سوغات یزد آنقدر خوشمزه و شیرین است که کمتر کسی پیدا می‌شود میلی به چشیدن آن نداشته باشد. باید بدانید که قطاب در کنار خوشمزه بودن ارزش غذایی بالایی نیز دارد. مایه میانی این شیرینی توپی شکل سفید رنگ بسیار لذیذ است و اگر تا به حال طعم گرم و شیرین قطاب را تست نکرده‌اید در اولین فرصت حضور خود در شهر یزد به سراغ چشیدن طعم آن بروید، میل کردن قطاب در کنار یک لیوان قهوه یا چای تازه نیز طعم به یاد ماندنی‌ای را در ذهن شما خواهد ساخت.

8140090 783

لوز

لوز یکی از معروف ترین شیرینی های یزدی است که دستور پخت محرمانه ی مخصوص به خود را دارد. محبوب ترین و در عین حال گران ترین لوز، لوز پسته است. بعد از آن از لوز بادامی، لوز بیدمشک و لوز نارگیل میتوان نام برد. این شیرینی از جمله محبوب ترین شیرینی های یزدی است که در تمام وقت سال عرضه میشود.

shirini loz

حاج بادوم (شیرینی حاج بادام)

از جمله شیرینی های سنتی ایران است. که متشکل از موادی چون مغز بادام، پودر قند، روغن جامد آب ‌کرده، آرد، پودر هل سبز و پودر پسته می باشد.

سوغات یزد
سوغات یزد

فالوده یزدی

فالوده یزدی در این شهر تنها قدمتی به اندازه 50 سال دارد و در ابتدا به عنوان طزرجان شناخته می‌شد. پیشنهاد می‌کنم در هر فصلی از سال که به یزد رفتید در بازارهای این شهر و در کنار خرید انواع سوغاتی‌ها طعم فالوده یزدی را نیز امتحان کنید.

image 138577

پشمک یزدی

شیرینی محبوب پشمک یکی دیگر از شیرینی‌های اصیل یزدی است که طرفداران زیادی به خصوص در میان بچه‌ها دارد. پشمک در واقع نوعی شیرینی حجیم است که از شکر تهیه می‌شود. گاهی به شکر مورد استفاده در فرآیند تولید پشمک، مواد دیگری مانند اسانس‌های میوه‌ها، قهوه، کاکائو و زعفران اضافه می‌کنند.

282

نان پنجره ای

یکی دیگر از شیرینی ها و سوغات شهر یزد  نان پنجره ای است. برای تهیه این شیرینی از آرد سفید گندم، تخم مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن استفاده می شود . هم چنین جهت تزئین از خاک قند کمک گرفته می شود.

سوغات یزد
سوغات یزد

از جمله صنایع دستی معروف و شناخته شده یزد به عنوان سوغات نیز می توان به ترمه، زیلو، سفال و سرامیک میبد یزد، چادر شب، دارایی بافی، شمد و شعربافی اشاره کرد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: