تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر باستانی حریره کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر جنوب ایران می باشد. این جزیره یکی از قطب های اصلی گردشگری ایران به حساب می آید. جزیره تاریخی کیش، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری می باشد که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می کنند. یکی از مهم ترین جاذبه دیدنی این جزیره، شهر باستانی حریره می باشد که حدود 800 سال قدمت دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این شهر تاریخی  در مجله گردشگری هم اقلیم خواهیم پرداخت.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت کجارو

شهر باستانی حریره، منطقه ای در شمال کیش بر روی صخره هایی در ارتفاع 10 متری از سطح زمین می باشد که به دلیل داشتن دریای آرام تر و موقعیت عالی برای شکل گیری بندر، بازرگانان آن را برای سکونت و معاملات تجاری خود انتخاب کردند. نام این شهر از نام ملکه شان گرفته شده است. با توجه به بنا­ها و بقایای به جا مانده از این شهر می توان گفت، قدمت شهر حریره، به دوران حکومت ساسانیان، در آغاز ورود اسلام به ایران بر می­گردد.

اجاره روزانه خانه در تهران

از بناهای باقی­مانده شهر باستانی حریره مانند خانه اعیانی، حمام و کارگاه­ها، تنها دیوار هایی باقی مانده است که سقف­شان کاملا تخریب شده است. همچنین به تازگی در این شهر، راهرو و خانه های ساحلی هم کشف شده است. این شهر یکی از شهر هایی که است که توجه گردشگران و تاریخ­شناسان را به شدت به خود جلب کرده است. از این رو مسافران زیادی هر ساله به این منطقه سفر و از مناطق دیدنی آن لذت کافی را می برند.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت ایران هتل

جاذبه های دیدنی شهر حریره کیش

جزیره کیش به عنوان یکی از بهترین و مهم ترین جاذبه گردشگری ایران، دارای تفریحات و امکانات بسیار لوکس می باشد. این جزیره علاوه بر جاذبه های تفریحی و توریستی مدرن خود، آثار تاریخی و زیبایی هم دارد که یکی از آنها شهر باستانی حریره می باشد.

شهر باستانی حریره دارای جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری می باشد. در صورتی که قصد سفر به جزیره زیبای کیش را دارید، بازدید از شهر تاریخی حریر را فراموش نکنید. از آثار و جاذبه های دیدنی این شهر می توان به خانه اعیانی، حمام بزرگ شهر، قنات های قدیمی، مساجد و بخش های صنعتی و کارگاهی اشاره کرد. در ادامه به جزئیات بیشتر مناطق دیدنی و جذاب این شهر می پردازیم.

خانه­ اعیانی شهر قدیمی حریره کیش:

در شهر حریره خانه ای اعیانی وجود دارد که شباهت زیادی به خانه ها و سراهای سنتی شهر های یزد و کاشان دارند. مساحت و کاشی­­کاری های باقی مانده این خانه، نشان دهنده این است که مالک آن فردی ثروتمند بوده است. مشابه این کاشی های ستاره دار را می­توان در تخت سلیمان آذربایجان و سلطانیه زنجان مشاهده کرد. خانه اعیانی شهر حریره از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت کوچک و یک قسمت بزرگ که یکی از سبک ها خاص معماری به حساب می آید. این خانه، قدیمی ترین خانه در جنوب ایران است که به این سبک طراحی شده است. بخش های باقی مانده از این خانه عبارتند از اتاق شاه نشین، حیاط مرکزی بسیار بزرگ، سکو های درب ورودی، اشیای سفالی و تزئینات دیوار مانند گچ­کاری و کاشی های لعاب دار که متعلق به قرن 14 میلادی می باشد.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت آرشین پرواز

حمام شهر حریره

یکی از بنا های به جامانده در شهر حریره حمام بزرگ شهر می باشد که دارای مساحتی حدود 500 متر مربع می باشد. این حمام دارای دو خزینه بزرگ و کوچک، گرمخانه و یک انبار می باشد. به گفته باستان شناسان این حمام از قدیمی ترین حمام های جنوب ایران می باشد. این حمام در نزدیکی خانه اعیانی شهر حریره قرار دارد و به نظر می رسد که یک حمام خصوصی بوده و برای استفاده شخصی افراد این خانه ساخته شده است. در داخل این حمام راهرو و دالان های عجیبی وجود دارد که ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد. به گفته بعضی ها، این راهرو ها محل عبور صیادان و یا راهی برای فرار اهالی شهر بوده است. این حمام به عنوان قدیمی ترین حمام ایران شناخته شده­ است.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت آرشین پرواز

اسکله شهر حریره

زمانی که وارد شهر تاریخی حریره می شوید با اسکله این شهر روبه رو می شوید که چندین مسیر را مانند یک هزار تو به یکدیگر متصل کرده است. هرچند این اسکله تخریب شده است و چیز زیادی از آن باقی نمانده است، اما معماری کلی این اسکله هنوز هم پابرجا و قابل مشاهده می باشد.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت جاذبه ها

کارگاه های صنعتی شهر

کارگاه های صنعتی شهر حریره یکی از جذاب­ترین بخش این شهر می باشد. در یکی از این کارگاه ها، اتاق هایی با کف شیارداری وجود دارند. برخی از کارشناسان معتقد بودند که از این اتاق ها برای بدست آوردن مروارید استفاده می شده است. اما به تازگی به این نتیجه رسیده اند که از این شیارها برای عبور شیره خرما به سمت مخزن گوشه اتاق، استفاده می­شده است. در این کارگاه حفره های ایجاد شده است که به گفته کارشناسان از آنها برای انتقال کوزه های شیره خرما، به سمت ساحل استفاده می کردند.

harire6
تصویر از سایت کجارو

کارگاه ساخت شیشه یکی از بخش های دیدنی این شهر می باشد. در این منطقه چندین کوره شیشه گری پیدا شده است که نشان دهنده تولید بالای شیشه در این شهر می باشد.

قنات ها و آب انبار های شهره باستانی حریره:

یکی از دلایل مهم رونق شهر قدیمی حریره، وجود آب شیرین در این شهر می باشد. شهر باستانی حریره کیش، دارای سیستم آبرسانی با قدمتی حدود 6 هزار سال می باشد. هنگام بارندگی در این شهر، آب ها از میان کوچه ها عبور کرده و در تمام سطح شهر جریان می یابند. سپس وارد قنات های شهر شده و به سمت مخزن آب هدایت می شوند. جالب است بدانید، تصفیه این آبها، توسط مرجان های شهر حریره صورت می­گیرد. آب شیرین این جزیره، توسط آب­انبار های موجود در کنار این قنات ها تامین می شود. در حال حاضر، این قنات و آب­انبار ها تبدیل به یک جاذبه طبیعی شده اند که گردشگران زیادی از آن ها بازدید می کنند.

شهر تاریخی حریره کیش
تصویر از سایت کجارو

مکان های دیدنی اطراف شهر حریره:

مناطق دیدنی و تاریخی جزیره کیش، تنها به شهر باستانی حریره محدود نمی شود. در جزیره کیش، مکان های قدیمی زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز، یکی از بناهای تاریخی این جزیره می باشد که در نزدیکی شهر حریره ، قرار گرفته است. قدمت این شهر زیر زمینی 2500 سال می باشد. شهر زیرزمینی کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد و مساحت آن 10 هزار متر مربع می باشد. این شهر از شبکه ای از آب­های زیرزمینی ساخته شده است که با نام قنات کیش شناخته می شود.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

آب انبار سنتی کیش

آب انبار کیش یا همان آب آنبار دوقلو، در سال 1372 در 1.5 کیلومتری شهر حریره ساخته شده است. از این آب انبار برای جمع آوری آب های زیر زمینی استفاده می شود. این آب انبار به سبک معماری سنتی یزد ساخته شده است که دارای 2 گنبد و 5 بادگیر می باشد.

آب انبار سنتی کیش
تصویر از سایت سفر مارکت

مرکز خرید دامون

مرکز خرید دامون یکی از لوکس ترین مراکز خرید جزیره کیش می باشد که در نزدیکی شهر حریر واقع شده است. این مجتمع 3 طبقه دارای امکاناتی چون فروشگاه ها، پیست اسکی، رستوان، کافی شاپ و… می باشد.

کلوپ دریایی آکواریوس

کلوپ دریایی آکواریوس، در نزدیکی شهر حریره واقع شده است. این کلوپ، یکی از جذاب ترین مکان های تفریحی جزیره کیش به حساب می آید. گردشگران در این کلوپ می توانند از تفریحات هجیان انگیزی مانند غواصی، قایق تندرو، شاتل، پاراسل و … لذت ببرند.

دسترسی به شهر حریره کیش

شهر حریره در استان هرمزگان در شمال جزیره کیش قرار دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهترین مسیر رفتن به شهر باستانی حریره، بلوار میرمهنا کیش می باشد. بعد از ورود به بلوار میرمهنا، به کمک یک نقشه، مسیر ورود به بلوار المپیک را پیدا و به سمت آن حرکت کنید. بعد از عبور از ورزشگاه المپیک، شاهد ویرانه های شهرحریره خواهید بود.

امکان بازدید از شهرباستانی حریره، در ساعات 10 الی 22 وجود دارد. بازدید از کل این مجموعه حدود 3 ساعت طول خواهد کشید.