تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بندر سیراف بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم بندر سیراف بوشهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. یکی از بنادر زیبای این استان شهر بندر سیراف است.

اجاره روزانه خانه در تهران

بندر سیراف (Bandar Siraf) که به آن بندر طاهری نیز می گویند، در بخش مرکزی شهرستان بندر کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران واقع است. در زمان تجارت جاده ابریشم این بندر نقش به سزایی در تجارت بین‌المللی داشته‌ است. این بندر مابین بندر کنگان و بندر عسلویه واقع شده‌ و در فاصله ٢۴۵ کیلومتری جنوب شرق بوشهر و ۴٠ کیلومتری کنگان و ٣۴ کیلومتری پارس جنوبی در مجاورت ساحل آبی و زیبای خلیج فارس قرار گرفته است.

این بندر دارای معماری خاصی می‌باشد. بندر سیراف بین دریا و کوه قرار گرفته و دارای تنها یک خیابان است. در بعضی جاها فاصله کوه تا دریا به ۳۰ متر هم نمی‌رسد به همین دلیل برخی خانه‌های مردم روی کوه بنا شده‌ است. گورستان‌های بازمانده از پیروان دین‌های گوناگون در این شهر باستانی نشانگر آزادی دینی این بندر ایرانی است و با توجه به حضور تمدن ها، ادیان و مذاهب مختلف و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر، سیراف را شهر گفتگوی تمدن ها نیز می نامند.

بندر سیراف بوشهر
بندر سیراف بوشهر

این بندر دارای آثار تاریخی متعدد از دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی تا دوره قاجاریه است و سیر تحولات تاریخی از روزگار باستان تا امروز در این مجموعه قابل مشاهده است. سفال‌های بازمانده با نقش‌های گوناگون، پارچه‌ها و زیورآلات، معماری‌های گچی و اتاق‌های تزیین شده با آثار هنری و ساختمان‌های چند طبقه بخشی از میراث بر جای مانده از آن تمدن است.

بندر سیراف، در طی اعصار مختلف دروازه تجاری ایران به بسیاری از مناطق جهان همچون هند، چین و آفریقا شمار می‌رفته است و همین موضوع سبب شده بود این شهر آباد و ثروتمند پر از خانه‌های اشرافی با تزئینات گچی و چوبی، مساجد کوچک و بزرگ و حتی سیستم فاضلاب و لوله‌کشی‌های سفالی باشد.

57850653

از این بندر زیبا می توانید ماهی، میگو و خرما و انواع صنایع دستی را به عنوان سوغات تهیه کنید. صنایع دستی سیراف شامل گلابتون دوزی، منجوق دوزی و اشیای تزئینی مثل آویزهای حلزونی، صدفی، تزئینات آکواریوم، سبد حصیری، دمپایی حصیری، لیف و صنایع دستی چوبی است.

دیدنی های بندر سیراف

در همان ابتدای شهر به آبشار مصنوعی می‌رسیم و به دره لیر که برویم دیدنی‌های زیادی در انتظارمان است. از آثار تاریخی این بندر می‌شود به قلعه نصوری و آثار باستانی بنای مسجد جامع (که بر روی پی یک عمارت ساسانی ساخته شده)، آرامگاه سیبویه، آتشکده، بازار باستانی سیراف و گور دخمه‌ها و سیستم آبرسانی دوره ساسانی اشاره کرد.

بندر سیراف بوشهر
بندر سیراف بوشهر

داخل ارتفاع کوه‌های شمال شهر، قبرهای سنگی دفن شده که ابتدا داخل آن هیچ مرده‌ای نبوده. این قبرها در روزهای قدیم جایی برای جمع کردن آب و تزریق آن به زمین بوده. مردم برای تامین آب شرب یا جمع کردن آب در این چاه‌ها، آب را به سفره‌های زیرزمینی انتقال می‌دادند و در شهر از آن برداشت می‌کردند. البته بعدها در این گودال‌ها مردگانی هم دفن شدند که به گورستان تمدن‌ها معروف شد.

9ae0a7b1 5d44 4ca8 80ea 0355091d17b3

شاید سال ها قبل، سالانه پنجاه نفر هم به سیراف نمی آمدند ولی الان در طول سال بیش از ۵۰۰ هزار نفر به سیراف می آیند، و بندر سیراف همواره در تورهای مختلف گردشگری، از نقاط دیدنی و مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. این بندر ابهت ویژه و خاصی دارد و تاریخی بودن آن باعث می شود که گوشه گوشه آن دیدنی های بی نظیری داشته باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: