تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر زیرزمینی کاریز کیش

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با شهر زیرزمینی کاریز کیش آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر زیرزمینی کاریز ، یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در جزیره کیش به شمار می‌رود که در میان گردشگران ایران و جهان، زبانزد است. این شهر نمایانگر توسعه و تمدن ایران باستان است. در این مقاله به بررسی این جاذبه شگفت انگیز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

کاریز معادل فارسی قنات است و به سازه‌ای خطاب می‌شود که در گذشته برای هدایت آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دیرباز، هنر احداث کاریز، مخصوص ایرانیان و در انحصار آنان بوده است و از آنجا که قدمت برخی کاریزهای ایران به شش هزار سال نیز می‌رسد، می‌توان ایرانیان را صاحبان اصلی هنر ایجاد قنات دانست.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختار زیرزمینی می توان به مرجانی بودن، جریان آب شیرین، هوای خنک در زیرِ زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل‌های با قدمت بسیار بالا اشاره کرد. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شوند از کاریز کیش در زمره مهم‌ترین جاذبه های ایران و حتی جهان نام برده شود.شهر زیرزمینی کاریز کیش

تاریخچه شهر کاریز کیش

شهر کهن و تاریخی کاریز کیش در 16 متری عمق زمین قرار دارد و وسعت آن به حدود 10000 متر می رسد.  قدمت این شهر نیز حدود 2500 سال است! نکته جالب درباره این شهر دیدنی،‌ نوع ساخت آن است؛ ایرانیان باستان به طور ماهرانه با ایجاد شیب ملایم به طول 15 متر موجب شدند آب آن برای آبیاری به راحتی جریان پیدا کند و استفاده شود.

در گذشته، مردم بومی جزیره کیش، کوزه به دوش، از شهر کاریز کیش، آب آشامیدنی تهیه می کردند. قدمت پایاب های شهر کاریز کیش نیز حدود 800 سال است؛ به ویژه در قرن های 5 و 6 هجری، زمانی که جزیره کیش مرکز تجاری دریای عمان و خلیج فارس محسوب می شد، آب آشامیدنی کیش برای کشورهای اطراف خلیج فارس بسیار ارزشمند بود.شهر زیرزمینی کاریز کیش

در شهر کاریز کیش، اتاقک ها و دالان هایی برای سکونت مشاهده می کنید. اما درحقیقت، کاربری اصلی این مکان دیدنی و زیبا قنات یا کاریز است. همچون قنات های دیگر در مناطق کویری، کانال های شهر کاریز کیش آب را در منطقه ای وسیع و طولانی در زیر زمین جابه جا می کنند. جریان داشتن آب در زیر زمین موجب می شود آب تبخیر نشود.

آب جاری در کانال ها بر اثر باران های فصلی جمع شده است. این آب به وسیله مرجان ها تصفیه می شود و به آبی سالم،‌ خنک و قابل آشامیدن تبدیل می شود. به همین دلیل در گذشته که مردم به منابع آبی دسترسی آسان نداشته اند، بسیار ارزشمند بوده است.شهر زیرزمینی کاریز کیش

ساختار و طراحی شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیر زمینی کاریز در ابتدا دو رشته است که از منطقه صفین و باغو، در دو ناحیه مختلف جزیره کیش سرچشمه می‌گیرد که پس از طی کردن یک مسیر مشخص، به محل فعلی شهر زیر زمینی کاریز هرمزگان میریزند. در نهایت، آب‌های جاری در این شهر در یک مسیر به سمت شهر باستانی حریره به حرکت در می‌آیند.  در طول این مسیر، 247 حلقه چاه برای برداشت آب وجود دارد.

از این تعداد، 74 حلقه چاه در داخل شهر زیر زمینی کاریز در جزیره کیش ساخته شده است.سقف این مجموعه پر از صدف‌ها و آبزیانی است که به شکل فسیل‌های مختلفی درآمده‌اند. این فسیل‌ها را می‌توانید به راحتی در نقاط مختلف سقف مشاهده کنید. باستان‌شناسان با تحقیق‌ها و بررسی‌هایی که بر روی این سنگ‌ها انجام داده‌اند، قدمت این فسیل را بین 50 تا 570 میلیون سال پیش تخمین می‌زنند.شهر زیرزمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی با آب و هوایی خنک

در این شهر تاریخی، در تمام طول سال، هوای خنک جریان دارد. درنتیجه، فرقی ندارد چه زمانی برای بازید از شهر زیرزمینی بروید؛ چراکه همواره هوا خنک و دلپذیر است. همین امر موجب شده است آب در دمایی متعادل بماند و کیفیت آن برای نوشیدن کم نشود.

قیمت ورودی و زمان بازدید 

قیمت بلیط : بازدید از کاریز کیش ۲۰ هزار تومان

ساعت بازدید : همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۰ شب

آدرس : جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

مقالات بیشتری بخوانید