تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه‌های بوشهر خیلی متنوع و به ادوار مختلف تاریخ از هخامنشیان و صدر اسلام گرفته تا قاجار و دوره معاصر تعلق دارد. این استان که در جنوب ایران و کرانه خلیج‌فارس قرار گرفته است به علت ذخایر نفت و گاز که به شکل طبیعی در خود دارد و قرارگرفتن نیروگاه اتمی در این استان لقب پایتخت انرژی را به خود اختصاص داده است. توصیه می‌شود در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان به این استان سفر کنید تا گرمای هوای بوشهر، مانع از گشت‌وگذار شما نگردد. درصورتی‌که تصمیم به سفر به بوشهر استان را دارید و یا می‌خواهید با جاذبه‌های بوشهر بیشتر آشنا شوید در این مقاله همراه با مجله گردشگری هم اقلیم شوید.

استان بوشهر

بوشهر در‌ کرانه شمالی خلیج‌فارس و در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان همواره به دلیل منطقه استراتژیکی که دارد، فراز و نشیب‌های زیادی را سپری می‌کند. به همین علت جاذبه‌های بوشهر که از تاریخ و قدمت طولانی آن به‌جامانده است، خیلی جذاب و متنوع است. درصورتی‌که به بازدید از بناهای تاریخی با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال علاقه دارید و یا تمایل دارید زیبایی‌های خلیج‌فارس را از نزدیک ببینید، حتماً به بوشهر سفر کنید و از جاذبه‌های این استان ساحلی زیبا بازدید نمایید. یکی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بوشهر، عمارت گلشن است که بازدیدکنندگان زیادی روزانه برای دیدن آن، به این استان سفر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این عمارت زیبا و دیدنی، در این مقاله با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

تفریح بوشهر

عمارت گلشن بوشهر

در محله بهبهانی بوشهر عمارت گلشن با قدمت حدود ۱۷۰ سال قد علم کرده است. این عمارت در فاصله ۱۰ متری از دریا قرار دارد. محله بهبهانی بوشهر، محلی است با خانه‌های قدیمی و سنتی. عمارت گلشن به تاجری با همین نام در زمان قاجاریه تعلق داشت که علاوه بر کاربری مسکونی استفاده تجاری نیز داشت. عمارت گلشن بعدها توسط شخصی به نام مهربان خریداری شد، بعد از آن در سال ۱۳۶۵ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و عملیات مرمت آن انجام شد. در سال ۱۳۷۷ اسم این مکان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد. امروزه درب های عمارت گلشن بوشهر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر به روی گردشگران باز است.

عمارت گلشن بوشهر

معماری عمارت گلشن بوشهر

در بدو ورود معماری این بنا شما را مجذوب خود می‌کند. عمارتی دیدنی با پنجره‌هایی بلند و رنگی که در مساحتی حدود ۱۲۳۰ مترمربع ساخته شده است. در مرحله مرمت سعی شد اصالت و فرم اولیه بنا حفظ شود و فقط بخش‌های تخریبی مرمت شوند. نمای بیرون عمارت نیز سفیدکاری شده است.

معماری عمارت گلشن بوشهر

عمارت گلشن بوشهر ۳ طبقه دارد که در طبقه اول آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه قرار دارد و طبقه‌های دوم و سوم علاوه بر محل استقرار صاحبان خانه، محلی برای پذیرایی از مهمانان و امور تجاری نیز بود. معماری عمارت گلشن به سبک بیت میلانی است. این سبک معماری را در خانه‌های بوشهر و شهرهای سواحل شمال خلیج‌فارس و شمال سوریه می‌توان مشاهده کرد. مقابل برخی از این خانه‌ها راهروی ستون ‌داری قرار دارد که از یک سو به درب اتاق‌ها و از سوی دیگری با فضای حیاط ارتباط دارد. در این سبک معماری، سطح بام خانه‌ها مسطح است و در حاشیه‌ آ‌نها دیوارهای کوتاه مشبکی وجود دارد.

در قسمت شمالی عمارت گلشن بوشهر اتاقی است که به قصد ساخته نشد تا به این وسیله فضای عمارت را از گرمای شهر خنک نگه دارد. وجود درب‌ های زیاد در این عمارت کاربرد خنک کنندگی دارند. از چهارسو این عمارت پلکان‌هایی حلزونی به پشت‌بام می‌رسد.

عمارت گلشن بوشهر

در مرکز عمارت گلشن حیاطی است که حوضی در وسط آن قرار دارد و در اطراف اتاق‌هایی قرار دارند. این اتاق‌ها به‌وسیله درب‌های دولنگه با هم ارتباط دارند و همه اتاق‌ها پنجره‌های چوبی بسیار زیبایی دارند که معماری بنا را خیلی منحصربه‌فرد می‌کند. معماری این اتاق‌ها به شکل پنج‌درب است و راهرویی در میان آنها قرار دارد. عمارت گلشن بوشهر از مهم‌ترین مصالح شهر بوشهر یعنی سنگ‌های مرجانی که از رسوبات دریایی ایجاد شده‌اند ساخته شده است. در میان‌لایه‌های آنها آثاری از گیاهان، جانوران ریز و… به‌وفور مشاهده می‌شود. این بنا با ملات گچ ساخته شده است. سنگ‌های مرجانی باتوجه‌به ساختار طبیعی که دارند در محیط‌های مرطوب کارکرد مناسبی دارند. درب و پنجره‌ها از جنس چوب ساج دریایی و پوشش سقف از جنس چوب صندل است.

موقعیت مکانی عمارت گلشن بوشهر

این مکان تاریخی در شمال بوشهر، پشت اداره‌ بندر و حاشیه‌ خیابان خلیج‌فارس قرار دارد. عمارت گلشن بوشهر در محله‌ بهبهانی که یکی از بافت‌های خیلی قدیمی و زیبای بوشهر است، قرار دارد.

دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر بوشهر

شهر بوشهر دارای جاذبه‌های دیدنی و تاریخی فراوانی است که برای بازدید از آن‌ها باید فرصت کافی داشته باشید. برخی از این مکان‌های دیدنی عبارت‌اند از:

قلعه نصوری

قلعه تاریخی نصوری که به دوره قاجار تعلق دارد در فاصله ۲۵۰ کیلومتری شرق بوشهر در شهر بندر طاهری از توابع کنگان قرار دارد. این قلعه که به «قلعه شیخ» نیز معروف است و به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شد. درب ورودی این قلعه از جنوب رو به خلیج‌فارس باز می‌شود که منظره بسیار دیدنی دارد. این قلعه با مصالحی از جنس سنگ‌ و ملات گچ و گل بنا شد. درصورتی‌که از درب جنوبی این قلعه وارد شوید با هشتی بزرگی، رو‌به‌رو می‌شوید. در این قلعه ایوانی با ستون‌های سنگی و گچ‌بری‌های زیبا قرار دارد.

عمارت کلاه‌فرنگی و موزه دریانوردی

موزه دریانوردی خلیج‌فارس که ساختمان آن در سال ۱۸۵۸ میلادی در محله بهمنی به‌عنوان کنسولگری دولت انگلیس ساخته شده بود، امروزه به‌عنوان موزه دریانوردی به یکی از مکان‌های گردشگری بوشهر مبدل شده است. ساختمان این موزه به دوره قاجار تعلق دارد، در این موزه دو عمارت کلاه‌فرنگی و کنسولگری قرار دارد. این موزه مکانی برای نگهداری بیش از ۴۰ قطعه ادوات و تسلیحات جنگی متعلق به دوره‌های مختلف ایران است، کشتی پرسپولیس از مهم‌ترین آثاری است که در این موزه قرار دارد. عمارت کلاه‌فرنگی در این موزه در سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسید.

آب‌انبار قوام

آب‌انبار قوام یکی از جاذبه‌های بوشهر است که بنای آن حدود ۱۵۰ سال قبل در زمان قاجار در محوطه باری بوشهر ساخته شد. اسکلت و طاق آب‌انبار متشکل از سنگ‌های رسوبی هستند که مقاومت خیلی زیادی دارند. درون این آب‌انبار که امروزه از آن به‌عنوان رستوران استفاده می‌شود از ساروج مقاوم ساخته شده است و نمای خارجی آن پنجره‌هایی دارد که بافاصله مشخصی از هم قرار گرفته‌اند. ۲ متر از بنای این آب‌انبار بیرون از زمین و ۲.۶۰ متر آن داخل زمین قرار دارد. از این آب‌انبار هم اکنون به‌عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود.

مسجد بردستان

بنای مسجد جامع بردستان باتوجه‌به کتیبه‌ای که در یکی از اتاق‌های آن قرار دارد به ۱۰۰۰ سال قبل و قرون اولیه اسلامی بازمی‌گردد. مسجد بردستان ساختمان زیبای مستطیل شکلی دارد که با وارد شدن از ورودی کوچک آن قادر خواهید بود به شبستان بزرگ مسجد برسید. برای ایجاد خنکی فضای درونی شبستان این مسجد از بادگیری به سبک ساختمان‌های جنوب ایران استفاده کردند.

این مسجد دیدنی و تاریخی بر تپه‌ای در شهر بردستان بوشهر قرار دارد. برای اینکه قدمت این مسجد را درک کنید، کافی است به محوطه مسجد بروید. در این قسمت از مسجد قبرهایی وجود دارد که بر سنگ‌های آهکی آن‌ها خط کوفی و عربی منقش هستند که نشانگر ارزش تاریخی مسجد است. نمای درونی و خارجی این مسجد با گچ‌بری‌های دیدنی مزین هستند.

کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی

در نزدیکی شهر برازجان در شرق بوشهر سه کاخ چرخاب، سنگ سیاه و بردک سیاه، قرار دارند که به کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی مشهور هستند و از جاذبه‌های شهر بوشهر برای علاقه‌مندان به تاریخ باستان به شمار می‌روند.

کاخ چرخاب

کاخ چرخاب در جنوب غربی برازجان و در فاصله ۶۵ کیلومتری بوشهر قرار دارد. این کاخ که به دوره هخامنشی تعلق دارد کاخ زمستانی کوروش بود. باستان‌شناسان اعتقاد دارند که ساخت این کاخ به دستور کوروش آغاز شد؛ اما با مرگ او ساخت آن نیمه‌کاره رها شد. معماری این کاخ در این منطقه سند محکمی است که ثابت می‌کند خلیج‌فارس از زمان باستان متعلق به ایرانیان بود.

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه در نزدیکی برازجان و فاصله ۱۲ کیلومتری از این شهر قرار دارد و کاخ زمستانی داریوش اول در زمان هخامنشی بود. این کاخ در میان نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد. معماری تالاری این کاخ با ده ستون شباهت فراوانی به آپادانا دارد. در نمای این کاخ سنگ سیاه‌وسفید به‌کاررفته است که نشان می‌دهد این کاخ پس از کاخ چرخاب یعنی بعد از مرگ کوروش بنا شده است.

کاخ سنگ سیاه

این کاخ در برازجان قرار دارد و به دوره هخامنشی تعلق دارد. سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۰ این کاخ را که از مجموعه کاخ‌های سه‌گانه بوده است را به ثبت ملی رسانده است.