تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ایران کشوری با تاریخ غنی و زیبایی‌های بی‌کرانی است که هر قسمت از آن سرشار از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی است. از استان‌های پرجاذبه و زیبای ایران، می‌توان به بوشهر اشاره کرد. بوشهر یکی از شهرهای بندری ایران است که جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های تاریخی زیادی دارد. عمارت دهدشتی بوشهر یکی از نقاط پربازدید و توریستی که بعید است کسانی که به بوشهر سفر می‌کنند این مکان را از دست بدهند. اگر به مکان‌های قدیمی و زیبا علاقه‌مند هستید و یا قصد بازدید از این عمارت زیبا را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم با ما همراه باشید تا از ویژگی‌های این عمارت مطلع شوید و بازدید از آن برای شما جذاب‌تر شود.

تاریخچه عمارت دهدشتی بوشهر

دوره‌ی قاجار برای ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشت، تاریخ تلخی که از قاجار برای ایران به جای مانده است هنوز در کتاب‌های تاریخ چاپ می‌شوند؛ اما از این دوره آثار و درس‌های گران‌بهایی به جای مانده است. یکی از آثار زیبا و دیدنی که از آن دوره دیده می‌شود عمارت دهدشتی است.

اجاره روزانه خانه در تهران

عمارت دهدشتی بوشهر توسط فردی به نام «حاج غلام حسین دهدشتی شاهرخ» در دوره قاجار بنا شد. این فرد در آن زمان از افراد سرشناس و تاجران معروف روغن بود؛ از همین رو نام دیگر این بنا عمارت روغنی نام گرفت. در زمان مرمت و بازسازی این عمارت، اسناد و مدارک زیادی یافت شد. اکثر این اسناد تجاری بود و نکات گران‌بهایی در آن‌ها وجود داشت. برخی از این اسناد به خط برجسته سیاق که ارزش هنری و تاریخی دارد. همه این آثار هم‌اکنون در موزه میراث فرهنگی نگهداری می‌شوند. در آن دوره این عمارت کاربرد مسکونی و تجاری داشت؛ ولی در حال حاضر به عنوان مرکزی برای تحقیقات و موزه معماری بوشهر، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در سال 1377 سازمان میراث فرهنگی ساختمان عمارت را مرمت کرد؛ از آن روز این عمارت به موزه تاریخ پزشکی عمارت دهدشتی تبدیل شد.

عمارت دهدشتی بوشهر

معماری عمارت دهدشتی بوشهر

این عمارت از لحاظ معماری اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که باعث تفاوت چشمگیر این عمارت با دیگر بناهای تاریخی شد این است که این عمارت در چهارطبقه ساخته شد. این در حالی است که اکثر ساختمان‌های قدیمی شهر بوشهر دوطبقه و تعداد اندکی از آن‌ها سه طبقه هستند. به همین دلیل عمارت دهدشتی در زمان خود تنها عمارت با بنای چهارطبقه به‌حساب می‌آید.

عمده مصالح تشکیل‌دهنده این عمارت از گچ، سنگ‌های مرجانی، آهک، چوب ساج و صندل است. هر قسمت سنتی از این عمارت سرشار از ویژگی‌های سنتی و زیبایی معماری ایرانی است. سقف اتاق پذیرایی نقاشی رنگ‌وروغن است که از نقاشی اروپایی الهام می‌گیرد. تزئینات و گچ‌بری بسیار زیبا و ظریفی در داخل اتاق‌ها و درب و پنجره‌ها قابل رویت است. داخل هر اتاق گچ‌بری، آینه‌کاری و تزئینات متعدد وجود دارد که بیننده را حیرت‌زده می‌کند.

تابش نور خورشید به شیشه‌های رنگی این عمارت توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و زیبایی چشم‌نوازی را به عمارت می‌بخشد. ازآنجایی‌که ایرانی‌ها در مهمان‌نوازی زبانزد جهان هستند در ساخت این عمارت به قرار دادن سکوهایی در پشت درب خانه توجه شده است. این سکوها با این هدف ساخته شده‌اند تا مهمانان آن خانه تا باز شدن درب، روی سکو بنشینند تا خسته نشوند، این موضوع اهمیت مهمان‌نوازی در نزد ایرانیان را از زمان‌های قدیم نشان می‌دهد.

عمارت دهدشتی بوشهر

موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

در عمارت دهدشتی بوشهر، موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس نیز جای دارد. این موزه به سیر تحول پزشکی از دوره‌های باستان، تمدن اسلامی، صفویه، قاجاریه و معاصر توجه بسیاری دارد. با گشت‌وگذار در این موزه نیز می‌توانید از تاریخ پزشکی ایران مطلع شوید و همچنین از معماری باشکوه این بنا دیدن فرمایید. اگر اطلاعات پزشکی و معماری کمی دارید اصلاً نگران نباشید، در موزه، افراد راهنما در دسترس هستند تا برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند توضیحات کامل و جامعی را ارائه دهند.

اشیاء موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

در این موزه اشیاء باارزش زیادی به چشم می‌خورد، ازجمله:

  • اسناد معتبر مانند اسناد تأسیس بیمارستان‌های اطراف و مکاتبات پزشکان
  • مجسمه‌ ساخته شده از گل
  • ظروف نگهداری دارو و ترکیبات دارو در دوره‌های مختلف
  • لوح‌های عیلامی
  • ابزار و تجهیزات پزشکی در زمینه‌های تجاری و نظامی
  • دارو‌های سنتی و ترکیبی
  • کتب باارزش خطی
  • عکس‌های مرتبط با طب در دوران مختلف
  • عکس و نقشه‌ بیمارستان‌های منطقه

امکانات عمارت دهدشتی بوشهر

این عمارت برای بازدیدکنندگان اهمیت و احترام ویژه‌ای قائل است از همین رو تلاش شد تا فضای مناسب و راحتی را برای علاقه‌مندان فراهم کند. شرایطی برای بازدیدکنندگان فراهم شد تا بازدید از این موزه به‌صورت کاملاً رایگان صورت گیرد.

یکی از امکانات فرهنگی مهمی که برای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگانی که اطلاعات کاملی در ارتباط با موزه، ابزار و معماری این عمارت ندارید یا اگر مایل هستید سطح دانش خود را در این زمینه گسترش دهید، می‌توانید از مسئولین و راهنمایان موزه کمک بگیرید تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذارند.

محیط داخلی این موزه رسمی است به همین دلیل از لحاظ موقعیت جغرافیایی در اطراف این موزه کافه و رستوران وجود دارد که در صورت تمایل برای خوردن غذا، نمازخانه و استراحت می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. کیفیت این رستوران‌ها تاکنون مورد رضایت گردشگران بوده است.

عمارت دهدشتی بوشهر

مکان‌های دیدنی اطراف عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت طاهری

بوشهر از گذشته تاکنون جزو مناطق مهم استراتژیک و سیاسی بود و هست. در تاریخ کشور بارها از بوشهر به عنوان مهم‌ترین شهر جنوبی کشور یاد می‌شد. به همین دلیل در این شهر ساختمان‌های مهم و اداری زیادی بنا شدند. یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قدیمی بوشهر عمارت طاهری محسوب می‌شود. این عمارت در زمان قاجار، بلدیه بود. بلدیه در واقع به ساختمان شهرداری آن زمان گفته می‌شود.

دلیل نام‌گذاری این عمارت این است که فردی که در آن زمان این ساختمان را خریداری کرد طاهری نام داشت. میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۴ این ساختمان را خریداری کرد و پس از بازسازی، این ساختمان را به‌عنوان یکی از موزه‌های تاریخی بوشهر معرفی کرد. معماری این موزه با موزه‌های دیگر متفاوت است و شاید همین باعث شد تا این موضوع دلنشین‌تر باشد. در حال حاضر این موزه کاربرد مردم‌شناسی دارد و درون این موزه هرآنچه اطلاعاتی که درباره فرهنگ بوشهر می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر به بوشهر سفر کردید و علاقه‌مند هستید با فرهنگ این شهر آشنایی بیشتری پیدا کنید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

موزه رئیس علی دلواری

رئیس علی دلواری یکی قهرمانانی است که وجود بوشهر مدیون این مرد بزرگ و دیگر مبارزان تنگستان است. موزه رئیس علی دلواری آزادگی و جوانمردی را به وضوح نمایش می‌دهد. این موزه با موزه‌های مردم‌شناسی دیگر متفاوت است. موزه رئیس علی دلاوری در واقع خانه ایشان است که 110 سال پیش بنا شد و بعدها نوادگان رئیس علی دلاور آن را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کردند. بازدید از این موزه سرتاسر افتخار و به خود بالیدن است، اگر فرصت داشتید دیدن این موزه را از دست ندهید.

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر اکنون دیگر جنبه خرید و فروش ندارد و تقریباً به یک محله تاریخی تبدیل شد. این بازار شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی نباشد؛ اما از ارزش معنوی آن غافل نشوید. این محله در قدیم یکی از شلوغ‌ترین و پر رونق‌ترین نقاط بوشهر به حساب می‌آمد. تاجران و کاسبان برای گذراندن چرخ زندگی خود در این محله رفت‌وآمد داشتند؛ ولی متأسفانه در حال حاضر از شلوغی و رونق آن زمان در این منطقه خبری نیست. ساختمان‌های کهنه و قدیمی، حجره‌های خالی و گردوغبار تنها چیزهایی هستند که دل هر ببینده‌ای را به درد می‌آورد. به‌هرحال اگر مسیر همین بازار پیر و از کار افتاده را تا انتها ادامه دهید؛ به یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید بوشهر می‌رسید که می‌توانید سوغاتی و اقلام موردنیاز خود را از این بازار مرکزی تهیه کنید.

چه فصلی برای بازدید از عمارت دهدشتی بوشهر بهتر است؟!

هوای جنوب ایران نسبت به سایر نقاط دیگر گرم‌تر است. بوشهر نیز در جنوب کشور قرار دارد و آب و هوایی گرم دارد. هوای این شهر درست مانند خون مردمانش گرم است؛ بنابراین باید زمانی را برای بازدید انتخاب کنید که اذیت نشوید و از این سفر خاطره دلنشینی به یاد داشته باشید. فصلی را که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار و پاییز است. همین‌طور اگر فرزند مدرسه‌ای ندارید؛ پاییز را برای سفر به بوشهر انتخاب کنید و اگر امکانش نیست بهترین گزینه تعطیلات آغازین فصل بهار است. اگر در تابستان تصمیم به بازدید از این عمارت را دارید بهتر است شب‌ها به گردش بروید. به این نکته توجه کنید که شب‌های تابستان بوشهر نیز گرمای قابل‌توجهی دارد.

عمارت دهدشتی بوشهر

مسیر دسترسی عمارت دهدشتی بوشهر

عمارت دهدشتی بوشهر در خیابان انقلاب و در ضلع شمال غربی مسجد امام و پشت بانک مسکن شعبه مرکزی قرار دارد، این بنا در بافت قدیم در محله کوتی شهر بوشهر قرار دارد.