تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه ناصری

قلعه ناصری،یکی از بنا تاریخی در استان سیستان و بلوچستان در شهر ایرانشهر است که به دستور ناصرالدین شاه توسط حسین معمار کرمانی ساخته شده است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این قلعه خشتی و گل در ایرانشهر بیشتر آشنا شوید.

قلعه ناصری

اجاره روزانه خانه در تهران

تاریخچه قلعه ناصری

در استان سیستان وبلوچستان اثار به جا مانده از قدیم بسیار است که قلعه ناصری از بازماند همان زمان است که در شهر ایرانشهر قرار گرفته است.

ناصرالدوله در سال1285 هجری شمسی حاکم کرمان وبلوچستان بود که در دوره قاجار ناصر الدین شاه پیشنهاد می دهد،یک قلعه در فهرج ساخته شود ،بعد ار حمله و تصاحب قلعه به دست رضا خان پهلوی به ایرانشهر تغییر نام داد.

این عمارت دژ در سال1264 توسط یک استاد معروف کرمان شروع شد بعد از 7 سال به پایان رسید.

قلعه ناصری

این قلعه در اواخر حکومت قاجار و اوایل دوره پهلوی  به وسیله دوست محمد خان بازکرایی از پادشاهان قدرتمند بلوچستان تصاحب شد، به قلعه دوست محمد خان مشهور شدو با روی کار امدن رضاخان و سپاه دولتی رضاخانبه فرماندهی تیمسار امان الله جهانیانی این قلعه تصرف شد،به قلعه ایرانشهر معروف شد.

قلعه ناصری

این قلعه در دوره پهلوی دوم به عنوان مدرسه استفاده می شود در اول انقلاب با رها شدن قلعه کم کم متروک و نیمه خراب تبدیل شد.حدود 98 درصد معماری داخل به وسیله بولدوزر خراب شدفقط سر در حصار آن به جا ماند در این قلعه هفت حیاط بزرگ با اصطبل،شاه نشین،سرباز خانه،اسلحه خانه وحمام و…. بود است.

قلعه ناصری

معماری قلعه ایرانشهر

مصالح تشکیل دهنداین قلعه گل وخشت است9 برج دیدبانی دارد و دیوار های حصار از سطح زمین 4/5 متر به ارتفاع 7 متر است.

وسعت ساختمان قلعه بر 36000 مترمربع است.

از این قلعه 150 اتاق ،مال بند،حوض خانه،حمام،انبار،اصطبل،سربازخانه،حاکم نشین بود است.با وجود تخریب قلعه آجرنمایی تزیینی بر سر ورودی و برج آجرکاری در طرح دندان موشی،رچچینی،هندسی،لوزی،چلیپایی و…. است.

از این شیوه تزیینات در برج ارگ بم در استان کرمان دیده می شود.

قلعه ناصری