تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مدرسه علمیه ارسنجان

مدرسه علمیه ارسنجان از جاهای دیدنی ارسنجان در استان فارس است که قدمت آن به 400 سال قبل برمیگردد.نام مدرسه با عنوان سعیدیه از اسم بانی گرفته شده است.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این مدرسه علمیه بیشتر آشنا شوید.

مدرسه علمیه ارسنجان

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی مدرسه علمیه

مدارس علمیه در عصر ، قاجار و صفویه بودند با هدف اینکه آموزش علوم دینی به طلاب ، مدارس که در شهر مهم ایران ساخته می شودند.بانی های که ملک خود را وقف ساخت این مدارس میکردند. در آن زمان به دلیل نبود مدارس دارلفنون ، مدارس علمیه از اهمیت زیادی برخوردار بودندو برای اهداف علمی زمانه و تربیت طلاب استفاده می شد.

سابقه و نماد های معماری هنر ایرانیان را در آن زمان نشان می دهد.و به عصر صفویه نیز برمیگردد. تا الان نیز فعال بود و طلاب زیادی در آن تحصیل کرداند.

مدرسه علمیه ارسنجان

معماری بنا

این مدرسه بسیار مستحکم بود و به صورت چهار ایوان ساخته شد در کنار هر ایوان چهار حجره قرار گرفته است. حجره در غرب به حیاط خلوت میرسند.

مصالح ساخت از آجر است. و حوض سنگی در وسط حیاط قرار گرفته سقف ایوان نقاشی های بر روی گچ است. و در نزدیکی مسجد عقیق ساخته شده است. در زمان ساخت فقط شیراز و ارسنجان مدرسه علمیه داشته است.پس تاریخ ساخت با مدرسه خان شیراز همزمان بوده است.

درب ورود آن به شمال باز میگردد.در سر در آن مقرنس گچی و ازاره سنگی از سنگ حجاری شده قرار گرفته است.در جنوب در سمت چهار طاق نما قرار گرد و مصالح ساختمانی آن آجر و گچ است.و کتبیه ای از مرمر با خط ثلث تاریخچه مدرسه و حکمرانی شاه سلیمان  نشان می هد.و توسط حاج محمد سعید ارسنجانی نشان می دهد.

مدرسه علمیه ارسنجان

بانی مدرسه علمیه ارسنجانی

در سر در بنا نام بنیان گزار سعیدیه به نام حاج محمدسعید ارسنجانی امده است که به عنوان بزرگان ارسنجان بوده است.نوشته پدر حاج سعید فارس بودن ان را نشان می دهد.

مدرسه علمیه ارسنجان

1391 مبلغی بالغ بر 120میلیون برای مستند نگاری در این مکان اختصاص یافت. گزارش در مقالات منتشر یافت.

مدرسه در 400 سال جزو تاریخ مهم ایران به شمار می رودو نمادی از عصرصفویه است.

مدرسه علمیه ارسنجان