تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ماسوله زاگرس

روستای سر آقا سید که به ماسوله زاگرس شهرت دارد روستایی پلکانی با قدمت چند صد ساله است که در شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است،در ادامه همراه وب سایت هم اقلیم باشید تا با ماسوله زاگرس بیشتر آشنا شوید.

بافت تاریخی این روستا آن را به ماسوله زاگرس مشهور کرده است، اما این روستا با وجود قدمت اصیل در بین روستاهای پلکانی کشور شهرت کمی دارد مدرنیته ، هرساله تعداد زیادی از گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان برای بازدید از این روستای سنتی و تاریخی به شهرستان کوهرنگ سفر می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

این روستا در یکی از مناطق صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری واقع شده است و اهالی این روستا حدود نیمی از سال را در محاصره برف هستندو به‌علت نامناسب بودن راه دسترسی رفت و آمد اهالی این منطقه به سختی صورت میگیرد

16958

این روستای تاریخی در سال ها قبل به ثبت ملی رسیده، بنابراین حفظ بافت تاریخی روستا از بسیار مهم بوداهمیت بالایی در اهالی روستا  برخوردار است، اما متاسفانه برخی از اهالی روستا برای مقاوم‌سازی و مرمت بنای منازل خود دست به تغییر و تحول در بافت تاریخی روستا زده‌اند، این موضوع در صورت گسترش می‌تواند بافت تاریخی و سنتی این روستا را دستخوش مدرنیته کند.

این روستا از بسیاری از امکانات زندگی مدرن محروم است و مردم آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی باید بحث مقاوم‌سازی منازل این روستا را بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها در اولویت قرار دهند تا بافت تاریخی این روستا حفظ شود.

این روستای پلکانی می‌تواند گردشگران در فصل بهار و تابستان جذب خود کند، اما در این روستا امکانات اقامتی چندانی وجود ندارد، مردم این روستا می‌توانند با توسعه بوم‌گردی منبع درآمدی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

558617 839

جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری حدود ۱۷۰۰ نفر تخمین زده شده است، این روستای تاریخی و توریستی همچنین ثبت ملی شده است.

قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران از این روستای تاریخی در شهرستان کوهرنگ بازدید می‌کردند، طبق گزارش نزدیک به ۶۰ درصد گردشگرانی که به این شهرستان برای بازدید غار یخی چما و سایر جاذبه‌های گردشگری مراجعه می‌کردند، سفری نیز به این روستا داشتند.

سال گذشته از محل اعتبارات مسکن محرومان ۲۳ فقره تسهیلات جهت بازسازی و مقاوم‌سازی و مرمت به ساکنان این روستا اختصاص یافت، این افراد برای این اقدامات باید دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را رعایت کنند تا اقساط بعدی این تسهیلات به آن‌ها پرداخت شود.

ماسوله زاگرس

در حال حاضر در روستای سرآقا سید زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد، بنابراین قطعه زمینی برای سرریز جمعیت این روستا و ساخت و ساز جدید پیشنهاد داده شد، اما مردم این روستا تمایل چندانی به جابجایی ندارند و می‌خواهند در خود روستا مستقر باشند.

و نداشتن راه دسترسی مناسب به روستای سرآقا سید یکی ازمشکلات این روستا است خوشبختانه با اقدامات انجام شده مشکل ارتباطی تلفن همراه در این روستا تا حدودی حل شده اسـت، همچنین ساکنان از نعمت برق نیز برخوردار هستند، یک مدرسه پنج کلاسه نیز در این روستا احداث خواهد شد.

ماسوله زاگرس

فرماندار کوهرنگ گفت: خوشبختانه گردشگران استقبال خوبی از مراکز اقامتی بوم‌گردی در این روستا دارند، بنابراین آموزش مردم این روستا برای مباحث گردشگری در اولویت قرار دارد.