تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تنگه بوچیر هرمزگان

هرمزگان در جنوب ایران، استانی است که کمتر به جاذبه‌های توریستی آن پرداخته شده است. این جاذبه‌ها گاهی آن قدر بکر و زیبا هستند که می‌توانند شما را مدت‌ها در این سرزمین ماندگار کنند. تنگه بوچیر هرمزگان یکی از این جاذبه‌های هیجان‌انگیز و شگفت‌انگیز است که بسیاری از ایرانگردان نیز هنوز با آن آشنایی کامل ندارند. این جاذبه طبیعی دیدنی در شرق شهرستان پارسیان و در مجاورت روستای بوچیر در استان هرمزگان واقع شده است.

در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم تا با این جاذبه طبیعی بیشتر آشنا شویم و راه‌های دسترسی به آن را بدانیم. در ادامه نیز با هم نکاتی را برای سفری امن به این جاذبه هیجان‌انگیز برای لذت بیشتر از سفر را با هم مرور می‌کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

تنگه بوچیر هرمزگان

 تنگه بوچیر هرمزگان در چه منطقه‌ای واقع شده است؟

تنگه و یا دره بوچیر یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در استان هرمزگان است که در بخش «بستک» واقع شده است. این دره در ۵ کیلومتری روستایی باستانی و قدیمی به همین نام واقع شده و بین دو شهر «پارسیان» و «بندر مقام» قرار گرفته است. اگر موقعیت دقیق این جاذبه توریستی زیبا را بخواهید باید گفت که این مکان در ۲۷۰۸ N و ۵۳۳۴E واقع شده و اگر از پارسیان به سمت این مکان راه بیفتید در حدود ۱ ساعت در راه خواهید بود.

جاده‌ها و مسیر دسترسی به تنگه بوچیر هرمزگان چگونه است؟

راه اصلی برای رسیدن به این جاذبه هیجان‌انگیز و زیبا، بیشتر از راه شهرستان پارسیان و یا گاوبندی است. ابتدا از پارسیان به سمت روستای بوچیر حرکت می‌کنید و پس از رسیدن به این روستا باید در جاده‌ای خاکی در غرب این روستا، حدود ۵ کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید تا به ورودی این تنگه برسید. فاصله روستای بوچیر از پارسیان ۷۰ کیلومتر و فاصله پارسیان از مرکز استان هرمزگان یعنی بندرعباس در حدود 350 کیلومتر است.

تنگه بوچیر هرمزگان

تنگه بوچیر چگونه مکانی است؟

تنگه بوچیر هرمزگان در دل منطقه‌ای گرم و کویری واقع شده ولی آب و هوای خنک و دلپذیر آن در تابستان از قدیم دل مردم جنوب ایران را ربوده بوده است. روستای بوچیر یکی از روستاهای قدیمی است که قدمت سکونت در آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد و از دیرباز ساکنانی زرتشتی داشته و محل زندگی قوم آلحمادی بوده است. در ۵ کیلومتری این روستا آبشار و چشمه‌ای به همین نام نیز وجود دارد.

اگر به دنبال سفری راحت و خالی از ماجرجویی هستید بهتر است دور سفر به این منطقه را خط بکشید چون راه‌های رسیدن به  این منطقه نیز هیجان خودش را دارد. برای رسیدن به بخش اصلی این تنگه ممکن است مجبور شوید به آب بزنید و یا از صخره‌ها بالا بروید. اما مطمئن باشید که این زحمت و پیاده‌روی، حتما ارزشش را دارد.

تنگه بوچیر هرمزگان

زیبایی‌های خیره‌کننده تنگه بوچیر هرمزگان

وقتی وارد این تنگه می‌شوید حتما از دیدن شگفتی‌های آن و همچنین بکر بودن و خاص بودن فضای آن، هیجان‌زده خواهید شد. علاوه برا این که این دره، اختلاف دمایی زیادی با مناطق اطراف خود دارد. به دلیل عمق این دره، که در حدود 50 متر عمق دارد، هوایی خنک و دلپذیر حتی در اوج تابستان دارد تا جایی که حتی دمای آن در برخی ماه‌های سال به زیر صفر نیز می‌رسد. این دره از دو بخش تشکیل شده که به آن چله بالا و چله پایین گفته می‌شود.

قندیل‌ها و آب‌چکان‌ها و نیز اشکال زیبا و منحصر به فردی که در مسیر این تنگه قرار گرفته، برای هر بیننده‌ای جالب و جذاب است. هر چه قدر در طول 1000 متری این دره به پیش بروید، عمق دره بیشتر و دمای هوا و آب نیز خنک‌تر خواهد شد. اگر بخواهید تا پایان دره ادامه دهید باید برخی نقاط را با شنا ادامه دهید. در سال‌های اخیر اما استفاده از قایق‌های بادی توسط گروه‌های گردشگری باعث ساده‌تر شدن بازدید از این دره زیبا و بکر شده است.

در انتهای دره یک چشمه طبیعی وجود دارد که عمق ‌آب در آن تا 35 متر است. این چشمه محل زندگی نوعی ماهی کمیاب به نام دکتر ماهی یا Garra rufa است به دکتر فیش نیز معروف شده است. این گونه آبزی، ماهی است که در چشمه‌های آبگرم زندگی می‌کند.

دره بوچیر هرمزگان

دیگر دیدنی‌های خاص تنگه بوچیر هرمزگان

آبشار و چشمه بوچیر نیز دو مورد از جاذبه‌های طبیعی و زیبای این تنگه هستند. آبشار این دره در حدود 15 متر ارتفاع دارد. چشمه این دره نیز که به چشمه بوچیر شهرت دارد در انتهای دره قرار گرفته و 35 متر عمق دارد و آب این دره  و آبشار را تامین می‌کند. خود روستای بوچیر نیز از جاذبه‌های گردشگری با قدمت فراوان به شمار می‌رود. تاریخ سکونت در این محل به پیش از اسلام بازمی‌گردد و بقایای ارگ زرتشتیان نیز در 600 متری جنوب روستا وجود دارد.

بهترین زمان سفر به تنگه بوچیر هرمزگان چه زمانی است؟

یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به این جاذبه طبیعی و جذاب، فصل تابستان است. در این فصل فضای داخل دره بسیار خنک و مطبوع است و شما نیز می‌توانید در چشمه شنا کنید و از دیدن جاذبه‌های بکر آن بیشتر لذت ببرید.

دره بوچیر هرمزگان

نکات ایمنی هنگام سفر به دره بوچیر

  • حتما برای سفر به این منطقه از امکانات تورهای گردشگری و یا تجربه افراد محلی و راهنماها استفاده کنید.
  • برای بازدیدی کامل از جاذبه‌های طبیعی این دره، شما مجبور خواهید شد تا در برخی نقاط از صخره‌ها و مناطق صعب العبور گذر کنید و یا با شنا برخی مناطق را رد کنید. برخی نقاط با قایق بادی نیز قابل دسترسی است اما تمام دره خیر. اگر آمادگی جسمانی کافی ندارید، بهتر است از سفر به این منطقه پرهیز کنید.
  • این منطقه محلی برای استراحت شما ندارد و نمی‌توانید در آن منطقه اتراق کنید.
  • حتما وسایل ایمنی کوهنوردی و شنا و دیگر وسایل ضروری را با خود همراه داشته باشد. داشتن وسایلی مانند کفش مناسب، طناب، جلیقه نجات، لباس ضدآب و کلاه ایمنی ضروری است.

سخن آخر

تنگه بوچیر هرمزگان یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز استان هرمزگان است که می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی از یک سفر دلپذیر ولی نه چندان راحت را برای شما رقم بزند. به یاد داشته باشید که حتما نکات ایمنی را جدی بگیرید و با یک گروه حرفه‌ای به این مکان سفر کنید.

مقالات بیشتری بخوانید