تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

استان گیلان از لحاظ جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بکر و سرسبز در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. اگر قصد سفر به استان گیلان را دارید توصیه می‌کنیم که از وجب به وجب خاک آن دیدن کنید. چرا که هرکدام از جاذبه‌های دیدنی این استان زیبایی خاص خود را دارد. روستای استخرگاه یک روستای کوچک در استان گیلان است که به بهشت گمشده نیز مشهور است. این روستا واقع در شهرستان رودبار با زیبایی منحصر به فردی که دارد هرساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

این روستا از مناطق دیدنی شهرستان رودبار است. برای رفتن به این روستا باید از میان شالیزار‌های چشم‌نواز و جاده‌های کوهستانی زیبا عبور کنید. در ادامه این مقاله با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا با این روستای زیبا در استان گیلان بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

موقعیت مکانی روستای استخرگاه

همان‌طور که اشاره کردیم این روستا از جاذبه‌های دیدنی استان گیلان از توابع رحمت آباد بلوکات در شهر رودبار است. موقعیت مکانی این روستا در ۷۵ کیلومتری رشت مرکز استان گیلان و ۳۵ کیلومتری جنوب رودبار و همین‌طور ۲۱۹ کیلومتری تهران قرار دارد. روستای استخرگاه در دامنه کوه‌های زیبای درفک و در میان جنگل‌های سرسبز و زیبا گیلان قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه باید از مسیرهای زیبا و روح‌نواز عبور کنید که این مسیرها فرصت بسیار خوبی برای عکاسی و ثبت خاطرات خوش سفر به استان گیلان است.

روستای استخرگاه

همچنین پیشنهاد می کنیم مطالب دیگری از استان گیلان را نیز بخوانید :

مسیرهای قابل دسترس برای ورود به روستای استخرگاه

برای رسیدن به این روستا اگر از شهر رشت حرکت کنید از امامزاده ابراهیم می‌گذرید. پس از رسیدن به رستم آباد از اتوبان رشت – قزوین عبور می‌کنید و به سمت توتکابن می‌روید. در ابتدای ورود به شهر توتکابن سوپرمارکت و پمپ بنزین قرار دارد تا شما بتوانید در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. سپس از دوراهی شیرکوه می‌گذرید و در ادامه از مسیر روستاهای سندس، انارکول، چهل بر، بره سر و در نهایت دشتویل عبور می‌کنید و در پایان به دوراهی روستای استخرگاه می‌رسید. تابلوی این روستا را نرسیده به روستای پلنگ‌دره مشاهده می‌کنید. به این مورد توجه داشته باشید که اگر از مسیر تهران قصد رفتن به این روستا را دارید پس از عبور کردن از لوشان و رودبار باید از خروجی توتکابن خارج بشوید.

روستای استخرگاه

چرا نام این روستا استخرگاه است؟

علت گذاشتن نام استخرگاه برای این روستا وجود دو استخر طبیعی و زیبا در این روستا است. این دو استخر باعث شده است تا طبیعت زیبای این منطقه مخصوصاً در ابتدای روز بسیار چشم‌نواز باشد. هر دو استخر این روستا در ملک‌های شخصی اهالی این روستا قرار دارد؛ بنابراین اگر قصد بازدید از استخرهای روستای استخرگاه را دارید باید با صاحبان ملک آن هماهنگ کنید و سپس وارد شوید. شغل اغلب مردم این روستا مانند دیگر روستاهای استان گیلان کشاورزی و دام‌پروری است. به همین منظور ضلع شرقی استخر این روستا برای مصارف کشاورزی خرج می‌شود.

اقامتگاه‌های روستای استخرگاه

به طور کلی در این روستا از هتل‌ها و ویلاهای اجاره‌ای خبری نیست. اگر به این روستا سفر کردید و قصد داشتید چند شبانه‌روز را در آنجا سپری کنید، می‌توانید در یکی از خانه‌های روستایی آن منطقه اقامت داشته باشید. اهالی روستای استخرگاه بسیار مهمان‌نواز هستند و در ازای دریافت هزینه بسیار کمی به شما اجازه اقامت در خانه‌های بومی آن منطقه را می‌دهند. حتی در برخی از موارد شما را مهمان سفره‌های خود می‌کنند تا با غذاهای سنتی گیلان آشنا شوید.

در صورت اقامت در خانه‌های روستایی به طور مؤثری در اقتصاد این روستای زیبا نیز کمک می‌کنید. در صورتی که برای برقراری ارتباط با اهالی روستا دچار مشکل هستید می‌توانید از طریق تورهای مسافرتی به این منطقه سفر کنید و هماهنگی کارها را به دست لیدر تور بسپارید.

روستای استخرگاه

بهترین زمان برای سفر به روستای استخرگاه

این منطقه زیبا کاملاً چهارفصل است و طبیعت آن در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. این روستای زیبا در فصل بهار پر از شکوفه و گل‌های خوشبو است. دشت‌های واقع در اطراف این منطقه سرسبز می‌شوند. در فصل بهار در ابتدای صبح هوا کمی سرد است اما با گذشت زمان هوا متعادل و دلچسب می‌شود. در زمان تعطیلات نوروزی زمان بسیار مناسبی برای سفر به روستای استخرگاه است.

در فصل تابستان هوا در ابتدای صبح سرد نیست اما همچنان از تهران خنک‌تر است. به همین علت اگر قصد دارید در فصل تابستان به مکانی خنک سفر کنید این روستا گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

این روستا در فصل پاییز نیز زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. در این فصل طبیعت پر از رنگ‌های زیبا زرد و نارنجی و هوا نیز بسیار مطلوب و معتدل است. این روستا در فصل پاییز به یکی از زیباترین و عاشقانه‌ترین مکان‌ها برای مسافرت تبدیل می‌شود.

اما در فصل زمستان شاید کمی سخت باشد که بتوانید به این روستا بروید. چرا که مسیر پوشیده از برف می‌شود و برای طی کردن آن به تجهیزات و ماشین‌های خاص نیاز است. اما در هر صورت هوای این منطقه در فصل زمستان نیز به علت وجود استخرهای آن معتدل و مطلوب است.

روستای استخرگاه

پیاده‌روی و قدم زدن در جنگل‌های روستای استخرگاه

با حضور دو استخر زیبا و طبیعت چشم‌نواز آن توجه بسیار کمی به جنگل‌های اطراف روستای استخرگاه می‌شود. اما جنگل‌های این روستا دارای طبیعتی بکر و محصورکننده است. به طور کلی اطراف این روستا پر از جنگل‌های زیبا است و اگر در هنگام صبح برای قدم زدن و پیاده‌روی به آنجا بروید لحظات بسیار خوشی را سپری خواهید کرد. البته به یاد داشته باشید که طبیعت زیبای درفک به باران‌های غیر قابل پیش بینی معروف است؛ بنابراین همیشه آمادگی بارش باران را داشته باشید.

البته توصیه می‌شود برای جنگل نوردی حتماً به همراه شخصی که محیط اطراف را به خوبی می‌شناسد بروید تا در پیدا کردن مسیر و جهت درست به مشکل برنخورید. این جنگل‌ها مکان‌های بسیار زیبایی برای علاقه‌مندان به عکاسی به شمار می‌رود‌. روستای استخرگاه هرساله تعداد زیادی مسافر را به خود می‌کشاند و این گردشگران با برپایی کمپ اوقات بسیار خوشی را در طبیعت زیبای این روستا برای خود رقم می‌زنند.

اگر به روستاگردی علاقه مند هستید مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

موقعیت مکانی آبشار و رودخانه در روستای استخرگاه

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به قدم زدن و کمپ زدن در طبیعت به ویژه در کنار یک رودخانه و آبشار علاقه دارند، آبشار زیبای این روستا را از دست ندهید. در انتهای این روستا به یک دوراهی می‌رسید که در سمت چپ مسیری با شیب تند شما را به سمت جنگل‌‌های اطراف روستا و در سمت راست مسیری با شیب کند شما را به آبشار و رودخانه این روستا می‌رساند.

برای رفتن به سمت آبشار توصیه می‌شود که از صبح حرکت کنید تا بتوانید زمان بیشتری را در آنجا بگذرانید و از زیبایی‌های رودخانه و آبشار استفاده بیشتری داشته باشید. بهتر است در هنگام رفتن از کفش و لباس مناسب کوهنوردی استفاده کنید زیرا ممکن است بارش باران شما را غافل‌گیر کند.

روستای استخرگاه

سوغاتی‌های روستای استخرگاه

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله گفته شد این روستا در شهرستان رودبار واقع در استان گیلان قرار دارد. شهرستان رودبار نیز به باغ‌های زیتون مشهور است؛ بنابراین در صورت سفر و گذر کردن از این شهر می‌توانید با خرید زیتون‌های بسیار مرغوب و تازه آن سوغاتی مناسبی تهیه کنید. علاوه بر زیتون سرتاسر استان گیلان دارای وسایل صنایع دستی است؛ بنابراین برای تهیه سوغاتی می‌توانید از صنایع دستی ارزشمند رودبار دیدن کنید.

صنایع دستی روستای استخرگاه نیز اغلب حاصل زحمت دستان زنان این روستا است. نمدبافی نیز یکی از شغل‌های رایج در شهرستان رودبار و روستای استخرگاه است. این محصولات از پشم گوسفند تولید می‌شوند. البته از کلوچه‌های خوشمزه محلی که زنان زحمت‌کش این روستا می‌پزند نباید غافل شوید. خوردن این کلوچه‌ها در کنار چای بسیار دلچسب است.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از زیباترین مناطق استان گیلان یعنی روستای استخرگاه آشنا شدید. این روستا که دو استخر یا برکه زیبا، جنگل‌های سرسبز، آبشار و رودخانه بسیار منحصر به فرد درون خود جای داده است هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستا در هر چهار فصل زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است. با سفر به این روستای زیبا یکی از خاطره‌انگیزترین و دلپذیرترین سفرها را برای خود و همراهانتان رقم می‌زنید.