تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه خصوصی بشرویه

موزه خصوصی بشرویه  ،  از نخستین موزه ها خصوصی  در ایران است که در شهر بشرویه در استان خراسان جنوبی قرار دارد،در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این  موزه در این شهر  تاریخی بیشتر آشنا شوید.

موزه خصوصی بشرویه

اجاره روزانه خانه در تهران

ساخت موزه خصوصی بشرویه

در سال 1387 در اردبهشت ماه این موزه که از نخستین موره خصوصی ایران افتتاح شد، باهمکاری بخش خصوصی در خانه تاریخی ملا عبدالله تونی در بافت تاریخی شهرستان بشرویه راه اندازی شد.

حتی این بنا در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسید است.درون این موزه 2000 شی تاریخی وجود دارد.

موزه خصوصی بشرویه

تاریخچه موزه

معماری اصیل این خانه از چهار ایوانی در دوره صفویه است، خانه و زادگاه یکی از علما بزرگ ایران در همان دوره به نام ملا عبدالله تونی بشروی بوده است.

اجداد ملا عبداللع تونی از اصفهان به بشرویه نقل مکان کرده اند و عبدالله در این شهر دروس مقدماتی خود را به اتمام رساند است، بعد از آن به اصفهان برگشته اند.

این عالم در مسیر رفتن به کربلا در ،کرمانشاه فوت کرده و در همان شهر دفن شده است.

موزه خصوصی بشرویه

معماری خانه

بنا موزه  حدود 400 سال قدمت دارد و با توجه به تزیینان تقریبا با بنا مسجد میانده ساخته شد ، ورودی این بنا در انتها یک کوچه بن بست قراردارد،پس از ورود به دالانی طولانی قرار می گیرد،باید 45 درجه بچرخید تا از گوشه جنوبی داخل منزل شوید.

موزه خصوصی بشرویه

ایوان زمستانی

ایوان زمستانی در ضلع شمالی بنا قرار دارد و برای استفاده در فصل زمستان طراحی شده است زیرا که در منطقه آفتابگیر قرار دارد سقف آن دارای رسمی بندی گچی است در ایوان ظروف سفالی و چینی متعلق به دوره صفویی و قاجار نگهداری می شود.

موزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویه

ایوان تابستانی

ایوان تابستانی در ضلع جنوبی قرار دارد و طرف جرف جریان باد ساخته شد و اجازه ورود افتاب به درون نمی دهد در فصول گرم از این ایوان استفاده می شده است و هم اکنون از این جا به عنوان نگهداری لوازم ریسندگی و بافندگی استفاده می شود.

انباری یا خانه کندو

در یکی از اتاق ها کندوی بزرگ جهت ذخیره سازی گندم نصب شد است ولی اکنون علاوه بر کندو،خمره سفالی و ظروف مختلف استحمام و انوع ترازو  قرار گرفته است.

موزه خصوصی بشرویه

اتاق‌های موزه خصوصی بشرویه

اتاق زمستانی

اتاقی دارای سقف دوجدار است و اکنون برای لوازم روشنایی ،کتابت و صحافی استفاده می شود.

اتاق مهمانخانه

یک اتاق برای مهمانان در نظر گرفته بودند که در داخل ایوان پاییز قرار داشت که اکنون به فروشگاه موزه  در آنجا برگزار می شود.

اتاق بادگیر

بادگیر به سازی میگویند که باد را به اتاق هدایت می کند و بر فراز اتاق در ضلع جنوبی ساخته می شود،بادگیر موزه دارای 7 شبکه است ،اکنون نیز از آن اتاق برای نگهداری قفل کلید،اداوات جنگی،زیورآلات،ظروف نقش دار،و سکه  استفاده می شود.

مطبخ

در مطبخ پخت پز غذا و پخت نان صورت  می گرفت ولی اکنون لوازم آشپزخانه در آن قرار دارد.

اتاقچه

در کنار مطبخ  اتاق کوچک قرار دارد که برای تهیه خمیره در گزشته از آن استفاده می شده است، اکنون سماور ذغالی و لوازم تهیه چای در آن قرار دارد.

 

اتاق پژوهش

در اتاق پژوهش کلیه کتب و منابع مربوط به بشرویه  و تالیف اهالی بشرویه نگهداری می شود.

اشیا نگهداری شده  در موزه :

  • لوازم آشپزخانه و انواع قاشق‌ها
  • لوازم صحافی و کتابت
  • لوازم روشنایی
  • انواع قفل‌ها، زنگوله‌ها و ادوات جنگی
  • سکه‌ها و زیور‌ آلات

فروشگاه موزه

در این موزه غرفه وجود دارد که میتوانید برخی از صنایع دستی منطقه و محصولات بشرویه و کتب نویسندگان بشرویه مشاهد و خرید کنید.

موزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویهموزه خصوصی بشرویه

مقالات بیشتری بخوانید