تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

موزه هنر‌های مدرن متحف برای بیان و به نمایش گذاشتن هنر مدرن و معاصر عربی، در قطر بنا شد. از این بنا به‌عنوان گنجینه‌ای غنی برای هنر مدرن عرب یاد می‌شود که به دستور حسن بن محمد بن علی آل ثانی که خود یکی از طرف‌داران و حامیان هنر و هنر مدرن بود، برای هنرمندان و هنردوستان سرتاسر جهان، احداث شد. از حسن بن محمد بن علی آل ثانی به‌عنوان جمع‌کننده تمامی آثار این موزه نام‌برده می‌شود. او این آثار فاخر هنری را در طی 25 سال و در طول سفرهای متعدد جمع‌آوری کرد.

برخی از این آثار هنری دارای قدمتی نزدیک به قرن  19 میلادی هستند. از موزه هنرهای مدرن متحف، می‌توان به‌عنوان یکی از پر جنب و جوش‌ترین موزه‌ها و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر دوحه نام برد. در واقع این موزه به‌گونه‌ای از جامعه محلی خواستار این است که با شکست مرزها، خلاقیت جهان عرب را نشان دهد. در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

معنی کلمه متحف

بدون شک هر زمان که از یک موزه برای فرهنگ و خلاقیت عرب نام‌برده شود، موزه هنرهای مدرن متحف اولین نامی است که به چشم می‌خورد. برای بررسی مفهوم و معنی کلمه «متحف» باید به سراغ معنی این کلمه در فرهنگ ادبیات عربی رفت. کلمه متحف در واقع در ادبیات عربی به معنی «موزه» است.

ازاین‌رو موزه هنرهای مدرن متحف مجموعه‌ای از آثار کمیاب و کم‌نظیر و البته جامع و کامل را از فرهنگ مدرن عربی در خود جای‌داده است که به بهترین شکل این آثار را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. بدون شک برای هنردوستان محیطی بسیار مناسب و یک تجربه بسیار خوب و به‌یادماندنی خواهد بود.

موزه هنرهای مدرن متحف قطر

ساختمان موزه هنرهای مدرن متحف

 در سال 2010 موزه هنر‌های مدرن متحف شهر آموزش، در قطر تأسیس شد. از «شیخ موزا بنت ناصر» به‌عنوان مدیر این موزه نام برده شد. موزه متحف قسمتی را برای موارد آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها یا قسمتی‌هایی برای دانش‌آموزان، برپا کرده است. این موزه دارای یکی از ویژه‌ترین و گسترده‌ترین منابع کتاب‌های تاریخ هنر و هنر مدرن با تمرکز روی جهان عرب است. استفاده از دایرهالمعارف دوزبانه متحف، برای علاقه‌مندان به حقایق اساسی، منبعی علمی و اطلاعات عمیق در مورد هنر مدرن جهان عرب، آنلاین است و همگان نیز می‌توانند از آن بصورت رایگان استفاده کنند. در داخل موزه هنر‌های مدرن متحف قسمت‌هایی برای گفتگو و پژوهش و مهم‌تر از آن منبعی برای پرورش خلاقیت در نظر گرفته شده است. در واقع این موزه در ساختمان یک مدرسه بود که به‌واسطه معماری بنام ژان فرانسوا شکل آن تغییر کرد.

داخل موزه هنرهای مدرن متحف

 محل قرارگیری نمایشگاه‌های دائمی در طبقه اول ساختمان قرارداد. در نمایشگاه افتتاحیه و برنامه‌ها، گالری‌هایی در دوطبقه، یک فروشگاه موزه، یک کتابخانه، یک بخش مربوط به آموزش و تحقیقات و در نهایت یک کافه در مساحتی بالغ بر 5500 مترمربع قرار دارند. برای واردشدن به متحف، بازدیدکنندگان پس از عبور از یک تراس که از میان یک کافه با فضای باز می‌گذرد، وارد متحف می‌شوند. در برخی از قسمت‌های این موزه می‌توان در شب، تصاویر یا ویدئو نیز پخش کرد. برای مثال ویدئویی از مراحل کامل کشیدن یک نقاشی، به نمایش گذاشته می‌شود.

در داخل موزه هنر‌های مدرن متحف شما با فضایی بسیار منعطف و کاملاً غیررسمی روبه‌رو خواهید شد. با فراهم‌کردن فضایی مطلوب برای بازدیدکنندگان، این امکان فراهم شده که تمامی آثار این موزه که چیزی بالغ بر 9 هزار اثر است را در آرامش بازدید کنند. برای لذت بردن از موزه هنرهای مدرن متحف نیازی به تحصیلات در رشته هنر ندارید، زیرا با ابتدایی‌ترین مهارت‌های نقاشی نیز می‌توان از این موزه لذت برد. این موزه نه‌تنها آثار هنرمندان قطر را به نمایش گذاشته است بلکه در موزه هنرهای مدرن متحف، آثاری از هنرمندان آفریقایی، آسیایی، و اروپایی نیز به چشم می‌خورد. هنرمندانی از کشورهایی که از نظر تاریخی با کشور قطر در ارتباط هستند. موزه هنرهای مدرن متحف دارای یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی در دنیا عرب است. با توجه کردن به این نقاشی‌ها می‌توان به روند تکامل هنر عرب از دهه 1840 تا به امروز، پی برد.

موزه هنرهای مدرن متحف قطر

آثار هنری موزه هنرهای مدرن متحف

اگر بخواهیم به موضوعات موزه هنرهای مدرن متحف اشاره کنیم باید از توسعه دولت‌ها، توسعه و تأثیر صنعت نفت، مبارزات و پروژه‌های بازسازی استقلال، تولد مراکز و شهرهای جدید شهری و تمایل به رشد در عصر دیجیتال و شبکه نام ببریم. موزه هنرهای مدرن متحف با جمع‌آوری تمامی اثرات هنرمندان سعی در نمایش روایت‌های تاریخی دارد.

با نگاه به برخی از آثار موجود در این موزه می‌توان به حرکت تمدن بشری پی برد. برخی از این هنرمندان مانند محمود مختار و جواد سلیم با الهام از تمدن‌های باستانی، نقاشی‌هایی از خود به‌جای گذاشته‌اند. برای نمایش تصویری از جامعه نیز می‌توان از کارهای اینجی افلاتون، پل گیراگوسیان، عیسی ساقر، فایق حسن و چایبیا نام برد. از سوی دیگر برای نمایش تصاویری از پیشرفت‌های اجتماعی یا پیشرفت‌هایی در زمینه صنعت باید به سراغ آثار هنرمندانی مانند سیف وانلی، عبدالله المحرقی و حامد سیلم رفت.

موزه هنرهای مدرن متحف برای علاقه‌مندان به خوش‌نویسی و صنایع‌دستی، قسمتی را در نظر گرفته است که آثار هنرمندانی چون چوکی چوکینی، احمد چروکاری و پرویز تناولی را به نمایش می‌گذارد. برای مشاهده آثار مربوط به زنان در جامعه باید به سراغ آتلیه شماره 8 رفت که می‌توان از نمونه کارهای اسماعیل فتاح بازدید کرد. این موزه بدون تردید نقش بسزایی در برجسته‌کردن ظهور هنر در مناظر اجتماعی و زیست‌محیطی دارد. اما موضوعات کلی موزه هنرهای مدرن متحف شامل موارد زیر است.

  • پسا استعمار
  • ملت‌سازی
  • بازسازی
  • آرمان‌های مردم
  • شهرنشینی
  • صنعت نفت

همچنین آثاری مانند:

  • خوشنویسی
  • صنایع‌دستی
  • نقوش هندسی
  • نقاشی

تمامی این آثار برای بازتاب تغییرات در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی گردآوری شده است. یکی دیگر از نکات بسیار پراهمیت درباره موزه هنرهای مدرن متحف، همیشه کارکنان و مسئولان موزه در حال به‌روز کردن موزه هستند بدین صورت بعد از هر بار بازدید کردن از این موزه تجربه‌های جدید را تجربه خواهید کرد.

موزه هنرهای مدرن متحف

نمایشگاه‌های موزه هنرهای مدرن متحف

موزه هنرهای مدرن متحف برای ارتقاء کیفیت خود، علاوه بر نمایشگاه افتتاحیه، در قسمت موزه هنرهای اسلامی قصد برپایی دو نمایشگاه موقت را نیز دارد. نادا شاپو که به‌نوعی سرپرستی گفتگوی مدرن و معاصر را بر عهده دارد، به معرفی پنج هنرمندی می‌پردازد که سال‌ها آثار آنها دربرگیرنده هنر مدرن تا معاصر بوده است. این هنرمندان ترویج دهنده هنر مدرن در دوران خود و در کشورهای خود بوده‌اند. امروزه آثار آنان در دنیای کنونی نیز همواره محسوس است و به چشم می‌خورد.

دیا عزاوی، فرید بلکاحیا، احمد ناور، ابراهیم الصلاحی و در آخر حسن شریف نام این پنج هنرمند است. در واقع می‌توان عرب‌گرایی را عامل اصلی بلوغ و ظهور هنر مدرن، در زمان این هنرمندان دانست که در آثار آنها می‌توان حفظ تمایز فرهنگی را یافت.

در تاریخ این موزه، چندین نمایشگاه نیز برگزار شده است که آثار نقاش عراقی «شکیر حسن السعید» یکی از آن‌ها است. از دیگر هنرمندانی که در موزه هنرهای مدرن متحف بوده‌اند می‌توان به محمد ملاحی، اهل مراکش اشاره کرد.

موزه هنرهای مدرن متحف

کافه و رستوران‌ها

درون موزه هنرهای مدرن متحف، فضای رستوران و کافه دایر است. بازدیدکنندگان پس از بازدید می‌توانند در این فضاها استراحت کنند؛ نوشیدنی و غذاهای گرم میل کنند.

هزینه ورود

 موزه هنرهای مدرن متحف مانند بسیاری از اماکن دیگر کشور قطر، برای شهروندان این کشور رایگان است. همچنین بازدید از این موزه برای افراد غیر بومی کشور قطر شامل هزینه است. هزینه ورود به این موزه برای بزرگسالان مبلغ 50 ریال (580 هزار تومان) قطر است. یکی از مهم‌ترین نکات درباره موزه هنرهای مدرن متحف این است که ورود دانش‌آموزان یا دانشجویان به این موزه با کارت شناسایی نیم‌بها محاسبه می‌شود. به‌این‌ترتیب دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با پرداخت 25 ریال قطر وارد موزه هنرهای مدرن متحف شوند. به دلیل شرایط ویروس کرونا، بهتر است قبل از حرکت به سمت موزه هنرهای مدرن متحف، سایت آن را بررسی کنید. در برخی از مواقع امکان وجود شرایط خاص و قوانینی مانند ورود فقط با کارت واکسن نیز وجود دارد. در زمان شیوع ویروس کرونا، موزه هنرهای مدرن متحف تنها از 50% ظرفیت خود استفاده می‌کرد.

موزه هنرهای مدرن متحف

مسیرهای موزه هنرهای مدرن متحف

 از موزه هنرهای مدرن متحف می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران قطر نام برد. قبل از حرکت به سمت موزه هنرهای مدرن متحف، باید زمان بازدید از این موزه بررسی شود. بازدید در روزه‌ای شنبه تا چهارشنبه از 9 صبح تا 19 و جمعه‌ها از 13:30 تا 19 برای همگان امکان‌پذیر است. برای رسیدن به موزه هنرهای مدرن متحف راه‌های گوناگونی وجود دارد.

  • اتوبوس: حتماً باید از اتوبوس‌های شماره 104 استفاده کنید و برای رسیدن به این موزه باید در نظر داشته باشید که موزه هنرهای مدرن متحف واقع در شهر آموزش است.
  • مترو: در ایستگاه‌های جاده الریان، مسجد محمد عبدالعزیز، ایستگاه را ترک کنید و به سمت موزه حرکت کنید.
  • ماشین شخصی: نقشه آنلاین موزه هنرهای مدرن متحف موجود است که می‌توانید از آن استفاده کنید. اما یکی از نکاتی که باید به آن حتماً توجه کنید، محدود بودن جای پارک در این موزه است که قبل از حرکت با ماشین شخصی باید آن را در نظر داشته باشید.