تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

چشمه گل رامیان

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با چشمه گل رامیان ، عمیق ترین چشمه آب سرد جهان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

چشمه گل در ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان استان گلستان واقع شده که یک استخر به شکل طبیعی بیضی است که طول آن ۹۰ متر، عرض آن ۸۰ متر و عمق آن بین ۴۴ تا ۸۰ متر می‌باشد. تأمین آب این استخر از منابع آب زیرزمینی که در کف آن وجود دارد،صورت می گیرد. دریاچه گل رامیان توسط درختان پهن برگ احاطه شده و دارای چشم‌انداز زیبایی می‌باشد. در میان درختان این منطقه گونه با ارزش زربین نیز دیده می‌شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

این چشمه از یک سو به زمین های زراعی محدود شده و از سه طرف دیگر به جنگل راه دارد. چشمه گل رامیان بدلیل عمق زیاد، به رنگ سبز تیره است و ۷۲۰ متر مربع از این منطقه را دربرگرفته است. این پدیده ی طبیعی منظره ای چشم نواز در این نقطه بوجود آورده و خوشرنگی آن باعث زیبایی منحصر به فرد این چشمه شده است.

علت نام گذاری این چشمه که چرا به چشمه گل شناخته می شود گفته می شود که، در زبان ترکی گل به نقطه ای می گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته میشه که واژه ی گل از واژگان آرامی است که معنی آن چشمه جوشان است.

این دریاچه ها یا گل ها در حوزه جغرافیای طبیعی به نام هایی مثل آلاگل و آلماگل شناخته شده و نیز در جغرافیای انسانی نماد اقوام شمالی ایران بزرگ است که نقاشی ها از اشیای بدست آمده از این اقوام با عنوان هایی مثل ماری گل، آینه گل و نام هایی از این دست بیانگر مولفه های هویت فرهنگی آسیای مرکزی و ایران است و در مباحث قوم شناسی و تاریخ نگاری مطرح است، همان طور که گفته شد این دریاچه ها یا گل ها در نقاطی مثل آسیای مرکزی و ایران به چشم می خورد.چشمه گل رامیان

گل رامیان یا چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی در دوره های مختلف اسطوره ها و واقعیت های زیادی را پیرامون خود دارد. دلیل نام گذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.

چشمه گل رامیان

طبق اسناد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه تفریحی وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان شده است. چشمه گل در کتب های دوره صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره ذکر شده است پس به عنوان منطقه تفریحی در قدیم نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

ویژگی های چشمه گل رامیان

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان بلوط، پهن برگ و درختچه های ولیک است و در اطراف این جاذبه دیدنی زیبا و دلنشین که از مهم ترین پدیده های طبیعت ایران است ذخیره گاه جنگلی زربین قرار دارد. گل رامیان، شالیزارها و زمین های زراعی اطراف خود را در این منطقه اب میرساند. همچنین در گل رامیان انواع ماهی ها وجود دارد که شامل سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه ای، و ماهی آبر نوئیدز است.

اما بیشترین نوع ماهی گل را ماهی سفید رودخانه ای تشکیل می دهد. این نوع ماهی بیشتر از نرم تنان و حشرات آبزی تغذیه می کند. ماهی سفید رودخانه ای در این منطقه برای مردم آن دارای ارزش است و مردم با قلاب آن را برای مصرف خود صید می کنند.

چشمه گل رامیان در حقیقت  یک استخر طبیعی است که آب سردی از زمین آن می جوشد و رنگ زیبای آن در بین درختان انبوه خیره کننده است. در کتاب های تاریخی درباره عمق این چشمه طبیعی نوشته شده که در گذشته ۴۴ متر بوده ولی در حال حاضر تا ۸۰ متر هم عمق آن را برآورد کرده اند و به عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان شناخته می شود.

این چشمه که از گذشته هم از نقاط تفریحی برای مردم بوده، امروزه هم این شاهکار زیبای طبیعت پذیرای مردم شهر ستان های اطراف است و مردم از آزادشهر، گنبد کاووس، علی آباد کتول و روستاهای اطراف به این منطقه می آیند.

به غیر از مردم  که در تعطیلات نوروز و تابستان از نقاط دور و نزدیک ایران به اینجا سفر می کنند و از دیدن زیبایی منحصر به فرد آن لذت می برند. اگرچه که در تابستان آب این چشمه برای شنا مناسب است ولی به خاطر عمق زیاد آن مسافران باید احتیاط کنند چون خطرناک است.چشمه گل رامیان

تفریحاتی که در چشمه وجود دارد

این ناحیه یکی از جاذبه های شهر رامیان محسوب می شود و به دلیل جاذبه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، مکانی عالی برای مسافران و گردشگران به حساب می آید. زمانی که از جاذبه های طبیعی چشمه دیدن کردید، می توانید خودتان را با تفریحات دیگری که در این ناحیه گنجانده شده است سرگرم کنید.

شنا

افراد محلی شنا در این دریاچه را جز تفریحات لذت بخشی می دانند که بسیار دلنشینی است. هیچ کس نمی تواند با دیدن آب زلال این چشمه جلوی خود را بگیرد و هوس شنا کردن به سرش نزند و تنها چیزی که باید به ان توجه کنید عمیق بودن آب دریاچه است. این دریاچه عمق زیادی دارد و شنا کردن در آن برای افراد مبتدی می تواند بسیار خطرناک باشد. توصیه می شود افرادی که شناکار ماهری نیستند تنها به تماشای آب زلال و زیبای چشمه بسنده کنند و جان خودشان را به خطر نیندازند.

برپایی پیک نیک

این چشمه یکی از مکان های پرطرفدار برای برپایی پیک نیک و البته عکاسی است. اگر دوست داشتید می توانید وسایل مورد نیاز برای پیک نیک را با خود به همراه ببرید و پیک نیک به یاد ماندنی را تجربه کنید.

علاوه بر پیک نیک، می توانید در اطراف چشمه گل رامیان به قدم زدن و کشف طبیعت بپردازید و از جاذبه های زیبایی که پیش رویتان قرار می گیرد عکس بگیرید. یادتان باشد این عکس ها به عنوان یادگاری از سفر شما همیشه در آلبوم خاطرات تان باقی خواهند ماند، پس ثبت لحظه ها را از دست ندهید.

ماهیگیری

چشمه گل رامیان محل زندگی ماهی های مختلفی است که هر کدام از آن ها به گونه های خاصی تعلق دارند. اگر وسایل ماهیگیری دارید، می توانید در کنار این چشمه زیبا و منحصر به فرد د شروع به ماهیگیری کنید.چشمه گل رامیان

زمان مناسب سفر به چشمه گل رامیان

نمی شود سری به رامیان بزنید و در زیبایی های رنگارنگش غرق نشوید.سفر به این ناحیه شگفت انگیز برای هر مسافری بسیار جذاب خواهد بود. هر فصل از سال که به این ناحیه سفر کنید با جاذبه های متنوعی رو به رو خواهید شد.فصل بهار بهترین زمان برای دیدن شکوفه های رنگارنگ و دیدن آب فیروزه ای چشمه است. در فصل تابستان اگر چه دمای هوا در بیشتر نقاط ایران افزایش می یابد اما در دل چشمه گل رامیان هوای مطلوبی جریان پیدا می کند.

فصل پاییز بهترین زمان برای دیدن درختانی است که به هزار رنگ مختلف در آمده اند. در فصل زمستان رسیدن به این ناحیه و عبور از کوه های پوشیده شده از برف کمی دشوار می شود. افرادی که طبیعت گرد نیستند یا به صورت حرفه ای سفر نمی کنند، بهتر است فصل های بهار تا پاییز را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنند.

نحوه دسترسی

اگر به شهرستان رامیان سفر کردید می توانید به دیدنی‌های این شهرستان ماننید “چشمه گل، آبشار شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران ، پارک جنگلی آهنگران ، امامزاده پیر ، مسجد سادات ، تپه‌های انجیلو ، نقارخانه، مدرسه و کاخ رضاشاهی و بقعه الهادی” سر بزنید.

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.


مقالات بیشتر بخوانید :