تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اگر جزو افرادی هستید که برای رهایی از آلودگی و شلوغی شهر، دنبال منطقه‌ای بکر و خوش آب و هوا برای رفع خستگی هستید، پیشنهاد ما تدارک یک سفر چند روزه برای کمپ زدن در ییلاق و جنگل جهان نما است. این جنگل یکی از قدیمی‌ترین و بکرترین جنگل‌های سرسبز دنیا است که در استان گلستان واقع شده است. در میان جنگل‌ سرسبز جهان نما یک دهکده زیبا با انواع پوشش گیاهی و جانوری وجود دارد که با جاذبه‌های دیدنی متعدد به مقصد سفر بسیاری از طبیعت‌گردان و گردشگران تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم درباره مسیر دسترسی به جنگل و ییلاق جهان نما، محل اقامت و جاذبه‌های دیدنی این منطقه حفاظت شده اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

راهنمای کامل سفر به منطقه حفاظت شده جهان نما

جهان نما یکی از جنوبی‌ترین جنگل‌های استان گلستان است که از سال 1352 جزو منطقه حفاظت شده معرفی شد. از این جنگل بعد از پارک ملی گلستان به عنوان وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده استان گلستان یاد می‌شود. جنگل قدیمی، بکر و دست نخورده جهان نما به دلیل ارتفاع زیاد به عنوان بام استان گلستان نیز شناخته می‌شود. جنگل سرسبز جهان نما از نوع جنگل‌های هیرکانی است و پوشش گیاهی آن قدمت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا نیز به شمار می‌رود.

اجاره روزانه خانه در تهران

 برای سفر به این منطقه باید جاده‌های کوهستانی و پر پیچ و خم را طی کنید و بر این اساس حتما از خودروهای آفرود، شاسی بلند و دو دیفرانسیل برای عبور از جاده خاکی با شیب زیاد این منطقه استفاده کنید. در غیر اینصورت احتمال گیر کردن چرخ خودروهای سواری دیگر در گل و لای وجود دارد. با توجه به این شرایط این منطقه با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی ارزش یکبار سفر را دارد تا از دیدن طبیعت سرسبز آن تکه‌ای از بهشت را لمس کنید.

جنگل جهان نما

جنگل جهان نما کجاست؟

جنگل جهان نما با مساحت 30 هزار و 650 هکتار در منطقه شرقی رشته کوه البرز و در ارتفاع 3 هزار و 86 متری بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این منطقه حفاظت ‌شده در استان گلستان قرار دارد که با گرگان 85 کیلومتر و تا شهرستان کردکوی 60 کیلومتر فاصله دارد. گردشگران با حضور در این منطقه چشم‌اندازی از گرگان و بندرترکمن را پیش روی خود خواهند دید.

جنگل جهان نما کجاست

چگونه به جنگل سرسبز جهان نمای استان گلستان برویم؟

گردشگران و دوستداران طبیعت‌ برای رفتن به منطقه ییلاقی جهان نما می‌توانند از دو مسیر مختلف از جمله شهر کردکوی و هم از سمت استان گلستان یا دامغان حرکت کنند.

مسیر دسترسی به جهان نما از سمت کردکوی

اگر از تهران به سمت دهکده جهان نما حرکت می‌کنید، از جاده هراز یا فیروزکوه می‌تولنسد به مقصد برسید. در این بین مسیر جاده هراز برای رسیدن به مقصد بسیار کوتاه‌تر است. به طوری که بعد از عبور از شهرهای آمل، بابل، قائمشهر، نکا و بهشهر به شهر کردکوی خواهید رسید و از آنجا به سمت روستای جهان نما حرکت کنید تا به جنگل سرسبز جهان نما برسید.

در واقع پس از کردکوی باید بعد از گذراندن 35 کیلومتر به روستای درازنو بروید و در طول مسیر نیز از روستاهای رادکان و حاجی آباد نیز دیدن خواهید کرد تا در نهایت به دهکده ییلاقی جهان نما برسید. به طور کلی طول این مسیر 70 کیلومتر است که 30 کیلومتر پایانی مسیر، جاده خاکی و شنی است و عبور از آن مقداری سخت خواهد بود.

مسیر دسترسی به جنگل جهان نما از سمت دامغان

اگر قصد سفر به جنگل جهان نما از سمت دامغان را دارید باید از این شهر، مسیر راه چشمه علی را انتخاب کنید. سپس در ادامه مسیر به دیباج و چمن ساور خواهید رسید و در نهایت روستای جهان نما را پیش روی خود می‌بینید.

بهترین زمان سفر به جنگل زیبای جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان نما دارای آب و هوایی سرد و معتدل است و در اغلب روزهای گرم سال نیز شاهد بارش باران در این جنگل سرسبز خواهیم بود. از آنجایی که جنگل در ارتفاعات کوهستانی واقع شده است و امکانات رفاهی در آن محدود است، فصول سرد سال اعم از پاییز و زمستان برای کمپ زدن در این منطقه مناسب نیست. همچنین استقرار جنگل سرسبز جهان نما در ارتفاع باعث شده است که شب‌های فصل تابستان نیز دارای هوای بسیار سرد و خنک باشد اما در صورت داشتن تجهیزات مناسب قابل تحمل است. به همین دلیل فصل‌های بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به جهان نما دانست.

بهترین زمان سفر به جنگل جهان نما

پوشش گیاهی و جانوری جنگل جهان نما

جهان‌نما به ‌دلیل آب و هوای سرد و مرطوب دارای گونه‌های گیاهی انبوه متنوع است و پستانداران و پرنده‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند. بنابر اعلام سازمان محیط زیست در این منطقه حفاظت شده، حدود 607 گونه گیاه آوندی اعم از  آزاد، راش، ممرز، سرخدار، نمدار، نسترن، مریم گلی، درمن در این منطقه ثبت شده است. همچنین گونه‌های جانوری متنوعی اعم از خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، خارپشت، کل، بز، خرگوش وجود دارد. لازم به ذکر است جنگل جهان نما تنها منطقه حفاظت شده در ایران است که به محل زیستگاه ببر تبدیل شده است.

همچنین انواع پرندگان شکاری مانند سارگپه جنگلی، تیهو، قرقاول، کورکور، فاخته، توکا، طرلان، قرقی، کبک، سارگپه پابلند، انواع عقاب، هما، بلدرچین، دال، چکاوک‌ و بادخورک‌، شاهین، دلیجه، انواع جغد، انواع دارکوب‌، هدهد و زنبورخوار نیز در این منطقه دیده شده است.

ارتفاعات جنگل سرسبز جهان ‌نما بهترین موقعیت را برای رویش درختان ارس دارد و بسیاری از پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، هما، دال و کبک دری در این منطقه زندگی می‌کنند.

البته گردشگران و مسافران باید توجه داشته باشد که شکار در منطقه حفاظت ‌شده جهان نما ممنوع است، با این وجود در سال‌های اخیر برخی از مسافران اقدام به شکار غیرقانونی کردند و باعث کاهش تعداد پستانداران جهان‌ نما شدند. همچنین به منظور جلوگیری از تخریب زیستگاه جانوران به کوهنوردان و جنگل‌نوردان توصیه می‌شود که هنگام عبور از جنگل در مسیرها و راه‌های اصلی حرکت کنند و برای حفظ سلامت خود وارد جنگل نشوند.

سفر به جنگل جهان نما

جاذبه‌های دیدنی و طبیعی جنگل جهان نما

آنچه که باعث زیبایی و چشم‌انداز دلچسب جنگل سرسبز جهان نما شده است، وجود مه در بیشتر اوقات روز و ایام سال است. مه آلودگی معمولا از بعدازظهر شروع می‌شود و تا پایان شب ادامه پیدا می‌کند.

کوهستانی بودن منطقه حفاظت شده جهان نما و بارش‌های فراوان در استان گلستان باعث جوشش چشمه‌های آب طبیعی با چشم‌انداز منحصر به فرد شده است. از مهم‌ترین این چشمه‌ها می‌توان به نخود چشمه، پیرزن چشمه، سرخ چشمه، چشمه شربت، سوته، تول بنه، والدیگاه، مازوکش، چهارسرا، امام وردی و غیره اشاره کرد.

همچنین وجود کوه‌های بلند و متنوع در اطراف جنگل جهان نما باعث شده است که سالانه کوهنوردان بسیاری به این منطقه سفر کنند.

آثار تاریخی و تفریحات منطقه حفاظت شده جهان نما

دهکده ییلاقی جهان ‌نما در مرکز این منطقه حفاظت‌ شده قرار دارد که دسترسی به آن از اواخر شهریور تا پایان فروردین ماه به دلیل شرایط جوی، ارتفاع و حجم زیاد برف غیرممکن است.

از آثار تاریخی دهکده جهان ‌نما می‌توان به جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمیشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهیم و چهار کوه، دهکده‌ ییلاقی درازنو، پارک جنگلی امام رضا، گورستان قدیمی کمرسرک و غیره اشاره کرد.

البته تهیه غذای محلی و نوشیدن چای روی آتش، گفتگو با اهالی روستا، کوهپیمایی، کوهنوردی، تماشای ستاره‌ها در دل شب و عکاسی در شب از جمله تفریحات منطقه حفاظت جهان‌ نما است که حس بی‌نظیری در شما ایجاد می‌کند. در ادامه به معرفی برخی از این آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی خواهیم پرداخت.

میل تاریخی رادکان در جنگل جهان نما

گنبد یا میل تاریخی رادکان یک برج آجری با گنبد هرمی شکل است که در کوهستان خودنمایی می‌کند. در صورتی که از سمت شهر کردکوی راهی جهان نما شوید، بعد از عبور از روستای رادکان، سازه‌ای آجری شکل را می‌بینید که بر فراز تپه‌ای بلند قرار گرفته است. این گنبد در گذشته محل راهنمایی رهگذارن و مسافران این جاده بوده است اما در حال حاضر به ‌عنوان آرامگاه مورد استفاده می‌گیرد.

میل تاریخی رادکان

چشمه‌ها و رودخانه‌های جهان نما

جاذبه‌های دیدنی‌ منطقه حفاظت شده جهان ‌نما تنها به جنگل‌ها و دره‌های آن محدود نمی‌شود. بلکه در اطراف جنگل جهان نما و این منطقه کوهستانی، چشمه‌های خنکی وجود دارد که برای آب‌تنی در آنها باید مسیر رسیدن به این چشمه‌ها و رودخانه‌ها را از اهالی محلی بپرسید. برای بازدید از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و دشت‌های این منطقه باید از دره‌های مغزی، جلینگ بلینگ، سفید دره و ترکت عبور کنید.

چشمه‌ها و رودخانه‌های جهان نما

کوهنوردی، جنگل‌نوردی و دره‌نوردی

منطقه کوهستانی جنگل جهان نما محل مناسبی برای کوهنوردی، جنگل‌نوردی و دره‌نوردی است. این منطقه حفاظت شده در میان کوه‌های دوکالی، شاه پسند، کالت، چلستان، زبله، تلمبار و لنده کوه قرار دارد و فرصت خوبی برای علاقه‌مندان است تا قله‌های این اطراف را زیر پا بگذارند. برای قرار گرفتن در مسیرهای کوهنوردی باید از جنگل شصت کلا یا روستای درازنو و تخت میرزا عبور کنید.

کوهنوردی، جنگل‌نوردی و دره‌نوردی در جنگل جهان نما

عکاسی و راهپیمایی در طبیعت بکر

اگر به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنید و به پیاده‌روی سبک در دشت‌های اطراف منطقه حفاظت شده جهان نما علاقه دارید، حتما از طبیعت زیبا، بکر و دست نخورده این منطقه لذت ببرید.

جنگل جهان نما

نکات ضروری و مهم قبل از سفر به جنگل جهان نما

قبل از اینکه بار و بندیل سفر برای اقامت چند روزه در منطقه حفاظت شده جهان نما را ببندید، لازم است به نکات مهم زیر توجه کنید.

  • در منطقه جهان نما، آنتن دهی موبایل دچار محدودیت می‌شود و باید تماس‌های ضروری خود را قبل از رسیدن به مقصد مورد نظر برقرار کنید.
  • حتما باک خودرو را از بنزین پر کنید چرا که در این منطقه هیچ جایگاهی برای سوخت‌گیری وجود ندارد.
  • در دهکده جهان نما تمام وسایل مورد نیاز خود را اعم از غذا، مواد خوراکی و آب معدنی را تهیه کنید.
  • برای اقامت در جنگل و منطقه حفاظت شده جهان نما حتما زیرانداز، چادر ضد آب، کیسه خواب، لباس گرم، کفش کوهنوردی، چراغ قوه و غیره همراه خود بیاورید.
  • به‌ هیچ عنوان به‌ تنهایی و بدون راهنما راهی منطقه حفاظت‌ شده جهان نما نشوید چرا که امکان گم ‌شدن شما در این منطقه بسیار زیاد است.