تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کشور روسیه دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است و به همین خاطر هر ساله گردشگران بسیاری را هم به سمت خود جذب می‌کند. از جمله جذاب‌ترین جاذبه‌های این کشور باید به کلیسای ناجی در خون (Church of the Savior on Blood ) اشاره داشت. این بنای قدیمی در حقیقت یک کلیسای ارتدوکس روسی بوده که در شهر زیبای سن پترزبورگ واقع گردیده است و طراحی آن بر حسب احیای معماری روسی است.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم به طور کامل کلیسای ناجی در خون را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا این جاذبه تاریخی را معرفی خواهیم کرد و سپس در رابطه با سایر موارد مهم مربوط به آن صحبت خواهیم کرد. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص علاقه‌مند هستید تا انتهای این مطلب  با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

معرفی کلیسای ناجی در خون

چنانچه در سفر خود به کشور روسیه قصد دارید از شهر سن پترزبورگ هم دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر که همان کلیسای ناجی در خون است را در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. این کلیسا به نام‌های بنا شده در خون، قیام مسیح، رستاخیر مسیح و… نیز شهرت دارد. علت نام‌گذاری این است که تزار روسیه در محل این کلیسا ترور شده است.

الکساندر سوم در سال 1883 دستور ساخت این بنا را صادر نمود. وی تصمیم داشت بنایی به منظور یادبود پدر خود که در این مکان به قتل رسیده بود، احداث کند. پایان ساخت ساخت این کلیسا در سال 1907 بود که خانواده سلطنتی و چندین سرمایه‌گذار خصوصی هزینه آن را به طور کامل تامین نمودند. این کلیسا معماری متفاوتی در مقایسه با بناهای دیگر شهر سن پترزبورگ در آن زمان دارد. بیشتر بناهای این شهر به سبک باروک و نئوکلاسیک ساخته شده‌اند، ولی سبک معماری این کلیسا با معماری‌های قرون وسطی شباهت دارد. قسمت‌هایی از معماری این کلیسا بازدیدکنندگان را به یاد کلیسای سن باسیل در شهر مسکو می‌اندازد.

کلیسای ناجی در خون

معماری کلیسای بنا شده در خون

کلیسای ناجی در خون دارای مساحت تقریبی 7 هزار متر مربع است و بایستی آن را یکی از عظیم‌ترین عمارات موزاییکی نه تنها در کشور روسیه بلکه در سراسر دنیا دانست. کلیسای ناجی در خون دارای پنج گنبد رنگی خاص است که ظاهر منحصر به فردی به بنا بخشیده است و توجه همگان را به سوی خود جلب می‌کند. فضای داخلی کلیسا دارای معماری بسیار خیره کننده و جذابی است و همانطور که پیشتر گفته شد، سبکی شبیه به معماری‌های قرون وسطی دارد. دیوارهای داخلی کلیسا با نقاشی‌های زیبا و خارق‌العاده‌ای از مسیح و یارانش تزئین شده است. جالب است بدانید که ساخت کلیسای ناجی در خون به عنوان یک شاهکار خارق‌العاده و عظیم 24 سال زمان برده است.

مقبره الکساندر دوم هم از جذابیت خاصی برخوردار است. این مقبره به صورت سیبوریوم، به معنای یک سازه به شکل مکعب مستطیل که دارای سایبان بوده، بنا گردیده است. همچنین این مقبره دارای تزئینات خاص و رنگارنگی است که در ساخت آن از سنگ‌های زیبا استفاده شده است.

معماری کلیسای ناجی در خون

تاریخچه مختصر کلیسای ناجی در خون

در 13 مارس سال 1881 میلادی، هنگامی که کالسکه تزار وقت روسیه، الکساندر دوم در حال عبور از کانال گریبایدوف بود، ناگهان در نزدیکی کالسکه سلطنتی نارنجکی منفجر شد. انفجار این نارنجک تنها موجب شد که الکساندر دوم از کالسکه به بیرون پرتاب شود، ولی هیچ صدمه‌ای متوجه وی نشد. وی که از این واقعه به شدت خشمگین بود، با صدای بلند مهاجمان را مورد خطاب قرار داد و دقیقا در همین هنگام، یکی دیگر از مخالفان او نارنجک دیگری به سمت تزار پرتاب نمود که باعث شد الکساندر دوم جراحات شدیدی ببیند.

اطرافیان تزار وقت روسیه، وی را که به شدت صدمه دیده بود و از خونریزی شدیدی داشت به قصر ییلاقی او در شهر سن پترزبورگ منتقل نمودند و لحظاتی بعد پس از آن شاهد فوت او بودند. پس از امپراطوری و تاج‌گذاری الکساندر سوم به جای پدر خود، بر آن شد تا به یاد پدر از دست رفته‌اش، کلیسای منحصر به فردی بنا کند. بعد از چندی تا امور مالی و طراحی کلیسای ناجی در خون صورت پذیرد، مقبره‌ای به صورت موقت در محل کشته شدن تزار پیشین بنا نمودند.

کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ

ساخت این کلیسا در همان محل و در سال 1883 میلادی آغاز گردید و سرانجام در 1907 ساخت آن به اتمام رسید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ساخت کلیسای بنا شده در خون رقم سنگینی معادل 4.500.000 روبل روسیه تخمین خورده بود که البته خانواده سلطنتی هزینه‌های آن را بر عهده گرفتند. ناگفته نماند که کمک‌های خصوصی اشراف زادگان هم در این خصوص بی تاثیر نبود.

قرار بود کلیسا دقیقا در محل کشته شدن تزار احداث گردد و بر این اساس تصمیم گرفتند که از عرض کانال گریبایدوف را در آن ناحیه کاهش دهند تا فضای بیشتری را به کلیسا اختصاص داده و محل کشته شدن دقیقا در قسمت محراب واقع گردد.

از حکومت جماهیر شوروی تا کنون

تحولات شگرفی با انقلاب سال 1917 روسیه و از هم گسیختگی حکومت تزاری این کشور رخ داد که یکی از این تحولات می‌توان به بسته شدن کلیساها اشاره داشت. با وجود این، شرایط کلیسای ناجی در خون تا حدی ناهنجارتر از این بود. زیرا در ابتدا بسیار مورد تعرض قرار گرفت، اموال و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آن به غارت رفتند و تزئینات داخلی آن به صورت وحشتناکی از بین رفتند. در آخر دولت شوروی در سال 1932 درب‌های این کلیسا را به روی عموم بست.

البته در این دوره متروکه بودن کلیسای بنا شده در خون دائمی نبود و در طول جنگ جهانی دوم برای مدتی مورد استفاده قرار گرفت. البته کاربری آن کلیسا نبود، بلکه این بنای زیبا محلی جهت نگهداری اجساد جنگ جهانی دوم و مردم فقیر شد. در حقیقت داستان مربوط به ایامی است که محاصره لنینگراد، (طولانی‌ترین محاصره در طول تاریخ به دست نیروهای آلمان نازی در سال 1941 میلادی) صورت گرفت. این محاصره 872 روز به طول انجامید و منجر به کشته شدن عده بسیاری شد. البته لازم است بدانید که عده زیادی هم بر اثر گرسنگی و بیماری جان خود را از دست دادند. در این ایام بود که کلیسای ناجی در خون محلی جهت نگهداری اجساد شده بود.

این کلیسای با وقار و آرام در این دوره زخم‌های متعددی را بر پیکر خود دیده است و صدمات فراوانی را متحمل گردید. این جریان تا بعد از اتمام جنگ جهانی دوم هم ادامه داشت و ساختمان کلیسا تبدیل به انبار سبزیجات شد. در همین ایام، دیگر هیچ اثری از مقبره الکساندر دوم و سنگ‌های نیمه قیمتی او برجای نمانده بود و بعد از آن هم نام این کلیسا به کنایه در میان عوام به «ناجی در سیب زمینی‌ها» شناخته می‌شد.

چرا باید از کلیسای ناجی در خون بازدید کنیم؟

بازدید از کلیسای بنا شده یا همان ناجی در خون را در سفر خود به شهر زیبای سن پترزبورگ باید در اولویت بازدیدها قرار دهید. زیرا با بازدید از این بنای خارق‌العاده می‌توانید معماری منحصر به فردی را مشاهده نمایید. این کلیسا در دورانی بنا گردید که اغلب ساختمان‌های شهر سن پترزبورگ به سبک باروک و نئوکلاسیک بنا می‌شدند، ولی کلیسای ناجی در خون به سبک معماری قرون وسطی ساخته شد.

فارغ از معماری بی‌نظیر و منحصر به فرد و تزئینات خاص داخلی و خارجی کلیسا، این بنا برای کشور روسیه به لحاظ تاریخی نیز دارای اهمیت خاصی است. کلیسای بنا شده در خون شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری از ایام پرهیاهوی روسیه از حکومت تزارها تا دوران اتحاد جماهیر شوروی و جنگ جهانی دوم تا روسیه فعلی بوده است و به همین خاطر بازدید از آن جذاب خواهد بود.

کلیسای ناجی در خون روسیه

نکات مهم در خصوص بازدید از کلیسا

کلیسای ناجی در خون در تمامی روزهای هفته به غیر از چهارشنبه‌ها از ساعت 10:30 صبح الی 6 بعد از ظهر باز است. شما جهت بازدید کامل از این کلیسا تقریبا به 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که پنج گنبد رنگی این بنا زمینه فوق‌العاده و جذابی به عکس‌های شما خواهد داد.

از همه نقاط شهر سن پترزبورگ می‌توانید به راحتی به این جاذبه گردشگری دسترسی پیدا کنید. در صورتی که بخواهید با مترو به این کلیسا بروید، ایستگاه‌های متروی گورکافسکایا (Gorkovskaya) و خیابان نوسکی (Nevsky pr.) نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به این جاذبه هستند.

هزینه بازدید از کلیسای بنا شده در خون برای افراد بزرگسال 250 روبل و برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال 50 روبل است. جهت دریافت راهنمای صوتی به زبان‌های مختلف هم بایستی به طور جداگانه هزینه پرداخت کنید.

در تابستان‌ که از اول ماه مه تا سی سپتامبر است، یک سانس بعد از ظهر هم جهت بازدید وجود دارد که کلیسا از  ساعت 18 الی 22:30 هم آماده خدمات رسانی به بازدیدکنندگان خواهد بود. هزینه بازدید در این سانس چهارصد روبل است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه را که لازم است در رابطه با کلیسای ناجی در خون این کلیسای پرماجرا و جاذبه گردشگری مهم کشور روسیه بدانید، شرح دهیم. ابتدا به معرفی کلیسا پرداخته سد  و سپس تاریخچه مختصری از ساخت و معماری آن بیان کردیم. در صورتی که نکته دیگری در خصوص این کلیسا وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نشد و یا چنانچه تجربه بازدید از این جاذبه گردشگری را دارید، حتما آن را با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.