تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

طبیعت‌گردی و سفر یکی از تفریحات سالم و دوست‌داشتنی هنگام تعطیلات است که می‌توانید فصول مختلف سال به آن بپردازید. با برپا کردن کمپ در طبیعت و جنگل‌ها ، چند روزی از فضای آلوده، شلوغ و پرازدحام شهر فاصله خواهید گرفت و از تنفس در هوای پاک جنگل نهایت لذت را می‌برید. با توجه به اینکه در ایران تنوع آب‌وهوایی بسیار وسیعی وجود دارد، جنگل‌ها در فصول بهار، تابستان یا حتی پاییز جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای دوستداران طبیعت محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم بهترین جنگل‌ های ایران برای طبیعت‌گردی را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

جنگل ارسباران آذربایجان شرقی

جنگل ارسباران واقع در آذربایجان شرقی از جمله وسیع‌ترین و بهترین جنگل‌ های ایران برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی است. ادامه این جنگل‌ها در سوی دیگر رود ارس، به قفقاز رسیده و به‌ همین دلیل این منطقه شباهت زیادی به کوهستان‌های قفقاز دارد. قسمتی از جنگل ارسباران کاملا بکر و غیرقابل دسترسی بوده اما شما می‌توانید در منطقه حفاظت شده از طبیعت زیبا این جنگل لذت ببرید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بیشتر بخوانید

جنگل ارسباران

برای دسترسی به جنگل ارسباران ابتدا باید وارد شهر تبریز شوید و خود را به اهر یا کلیبر برسانید. جاده کلیبر به عاشقلو از جمله بهترین مسیرها برای دستیابی به این جنگل زیبا و سرسبز است. جنگل ارسباران توانسته انواع درخت، رود چشمه و علفزارهای وسیع را به زیباترین شکل ممکن در خود جای دهد. این منطقه دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی همچون پارک جنگلی مکیدی، منطقه حفاظت شده آینالو و کلیسا آینالو است.

جنگل ارسباران آذربایجان شرقی

جنگل گیسوم گیلان

اگر علاقه‌مند هستید که پس‌ از طبیعت‌گردی در جنگل، به دریا نیز سری بزنید، جنگل گیسوم بهترین مقصد برای شما خواهد بود. جنگل و ساحل گیسوم در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند که همین امر باعث محبوبیت این منطقه شده است. منطقه گیسوم امکانات تفریحی متعددی همچون مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، اقامتگاه، پلاژ، مناطق کمپینگ، پارکینگ و رستوران دارد. در جنگل گیسوم درختان میوه همچون ازگیل، تمشک، انجیر، آلو و درختان وحشی یافت می‌شود.

این جنگل از بهترین جنگل های ایران و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی تالش بوده که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای دستیابی به جنگل خوش‌آب‌وهوا گیسوم باید وارد مسیر رشت به آستارا شوید که پس‌ از رسیدن به رضوانشهر جنگل گیسوم را خواهید دید. اگر قصد دارید از جاده آستارا به جنگل‌های گیسوم بروید، باید حدود 23 کیلومتر مسیر را طی کنید.

جنگل گیسوم گیلان

جنگلی سیاه بیشه مازندران

جنگل سیاه بیشه در یکی از روستاهای توابع شهرستان چالوس استان مازندران واقع شده است. به‌دلیل وجود مه فراوان در این منطقه، جنگل سیاه بیشه در اغلب فصول سال فضا تاریک و تیره رنگی دارد. برای دسترسی و ورود به این جنگل معمولا توصیه می‌شود از یک لیدر محلی کمک بگیرید تا مسیر را به درستی طی کنید. برای سفر به جنگل سیاه بیشه باید لباس گرم، غذا و خوراکی همراه خود داشته باشید. با ورود به این جنگل احساس لذت و آرامشی را تجربه خواهید کرد که همین امر آن را به یکی از بهترین جنگل‌ های ایران برای طبیعت‌گردی تبدیل نموده است.

جنگلی سیاه بیشه مازندران

جنگل حرا قشم

جنگل حرا با قرارگیری در منطقه عجیب و پر از جاذبه قشم به یکی از منحصربه‌فرد ترین و بهترین جنگل‌ های ایران تبدیل شده‌ است. برای بازدید و گردش در جنگل حرا باید از قایق استفاده کنید؛ زیرا این جنگل انبوه از درختانی است که ریشه آن‌ها به‌طور کامل در آب قرار گرفته‌اند و یکی از عجایب هفت‌گانه قشم محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید

جنگل حرا ،جنگلی بر روی آب در چابهار | Chabahar

درختان جنگل حرا از طریق ریشه‌های خود، آب شور را جذب کرده و با دفع نمک، آب شور به آب شیرین تبدیل می‌کند. هنگامی‌که سطح آب پایین می‌رود، فضایی دل‌انگیز و زیبا را برای گردشگران به وجود می‌آورد. برای دستیابی و دسترسی به جنگل حرا قشم باید خود را به اسکله سهیلی برسانید.

جنگل حرا قشم

جنگل راش مازندران

جنگل راش واقع در سوادکوه مازندران دارای گونه‌های درختی به‌خصوصی است که از آن‌ها صرفا در مناطق محدودی یافت می‌شود. درختان راش این جنگل از جمله کمیاب‌ترین درختان جهان است که قطر تنه آن‌ها حدود 1/5 متر بوده و تا ارتفاع 35 متری نیز رشد می‌کنند. این درختان عمری حدود 200 الی 250 سال دارند و با سرسبزی دل‌انگیزی جنگل راش را به منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و آرام تبدیل کرده‌اند. جنگل راش سوادکوه مازندران در هرکدام از فصول سال زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته و طبیعت‌گردی تکرارنشدنی برای شما رقم می‌زند.

بلندی درختان راش مانع از رسیدن نور آفتاب به قسمت‌های زیرین جنگل شده و به‌ همین دلیل جنگل راش سوادکوه حتی در فصول گرم سال نیز آب‌وهوایی معتدل و خنک دارد. در جنگل راش درختان زیادی همچون افرا، توسکا ملج و سرخدار نیز یافت می‌شود. از جمله جاذبه‌های طبیعی دوست‌داشتنی این منطقه می‌توان به رودخانه و آبشار اوبن اشاره کرد.

جنگل راش مازندران

جنگل ناهارخوران گلستان

یکی از نمادهای اصلی استان گلستان، جنگل ناهارخوران است که یکی از بهترین جنگل‌ های ایران و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این استان شناخته می‌شود. جنگل ناهارخوران ازجمله جنگل‌های هیرکانی بوده که قدمت آن مربوط به زمان دایناسورها یعنی 40 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. از جمله اصلی‌ترین تفریحگاه‌های شهر گرگان جنگل ناهارخوران است که امکاناتی همچون زمین بازی، آلاچیق و رستوران برای گردشگران فراهم شده است.

چرخ و فلک بسیار بزرگ واقع در جنگل ناهارخوران شما را به ارتفاعات دست‌نیافتنی این جنگل می‌برد که می‌تواند برایتان لحظاتی به‌یادماندنی و نابی را ایجاد کند. وجود آبشار مصنوعی با نورپردازی‌های ویژه و جذاب نیز نما زیبایی را به جنگل ناهارخوران گلستان بخشیده است.

جنگل ناهارخوران گلستان

جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی در جنوب شرقی رامسر قرار گرفته و جزو جنگل‌های نیمه مرتفع محسوب می‌شود. این جنگل یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد در بین گردشگران بوده و برای افراد علاقه‌مند به طبیعت گردی، پیک‌نیک، کوهنوردی و کمپینگ یکی از بهترین جنگل‌ های ایران است. با توجه به اینکه جنگل دالخانی در ارتفاع 800 متری واقع شده، در برخی از روزهای بهاری و پاییزی فضایی کاملا مه‌آلود دارد. جاده پیچ‌درپیچ، طبیعت بکر و تکرارنشدنی و هوا ابری و مه‌آلود، جنگل دالخانی را به بهترین انتخاب‌ها برای عکاسی و گذراندن تعطیلات تبدیل نموده است.

بیشتر بخوانید
جنگل دالخانی ، دالان بهشت رامسر

هنگام سفر به جنگل دالخانی وسایل ضروری همچون لباس گرم و خوراکی را به‌همراه داشته باشید. برای رسیدن به جنگل دالخانی باید باید از شرق رامسر خارج شوید و خود را به جاده رامسر تنکابن برسانید. سپس با طی کردن 7 کیلومتر به سه‌راهی جنت رودبار خواهید رسید که باید به سمت راست آن بپیچید

جنگل دالخانی رامسر

جنگل‌ های دو هزار و سه هزار مازندران

یکی دیگر از جنگل‌هایی که در منطقه هیرکانی قرار گرفته است، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار محسوب می‌شود. جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار یکی از بهترین جنگل‌ های ایران برای طبیعت‌گردی و گذراندن وقت در مناطق ییلاقی است. بنابراین هنگام ورود به این منطقه می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های ییلاقی این جنگل زیبا بگذرانید.

هنگام ورود به جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار با فضایی مه‌آلود و بکر روبرو می‌شوید که صدای پرندگان و رودخانه جاری آرامش این منطقه را دوچندان می‌کند. باتوجه به اینکه جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار رطوبت فراوانی دارند، بهترین زمان برای سفر به آن از پایان تابستان تا پایان پاییز است.

بیشتر بخوانید: جنگل دو هزار تنکابن

جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی همچون شلف رود، گرمارود، مرانرود و رودهای دوهزار است. برای سفر به این جنگل‌ها باید با خروج از تنکابن به منطقه خرم‌آباد بروید و با عبور از روستا قلعه گردن خود را به خشکه رود برسانید. پس از رسیدن به خشکه رود با استفاده از تابلوهای راهنما می‌توانید مسیر خود را برای جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار پیدا کنید.

جنگل‌ های دو هزار و سه هزار مازندران

جنگل سراوان گیلان

جنگل سراوان از جمله قدیمی‌ترین و بهترین جنگل‌ های ایران است که انواع درختان نادر در آنجا یافت می‌شود. پوشش گیاهی این جنگل شامل درختانی همچون کاج تدا، سرو نقره‌ای، زربین، کاج سیلوستریس و گونه‌هایی همچون توسکا، بلوط، انجیلی، بیدمشک، آلوده جنگلی و بید است.

بیشتر بخوانید

معرفی پارک جنگلی سراوان رشت و امکانات تفریحی آن

دریاچه سراوان واقع در این جنگل از جمله برترین جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود که روی آن را انبوهی از جلبک‌های سبز فرا گرفته و فضایی منحصربه‌فرد و جذاب دارد. در این دریاچه امکان قایق‌سواری نیز برای گردشگران فراهم شده‌ و با استفاده از قایق‌های پدالی می‌توانید محوطه این دریاچه را طی کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری جنگل سراوان گیلان می‌توان به پینت بال و موتور چهارچرخ اشاره کرد.

جنگل سراوان گیلان

جنگل سیسنگان مازندران

جنگل سیسنگان مازندران در 27 کیلومتری نوشهر واقع شده و یکی از بهترین جنگل‌ های ایران و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی شمال کشور محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین گیاهان این جنگل شمشاد بوده که جلوه‌ای زیبا در طبیعت دل‌انگیز شمال ایجاد نموده است.

جنگل سیسنگان دارای امکانات رفاهی همچون زمین بازی، پیست اسب‌سواری، زمین بازی ساحلی، کلوپ‌های قایق سواری، فروشگاه، محوطه پیک‌نیک و رستوران است. بهترین زمان برای سفر به جنگل سیسنگان فصل بهار و اوایل تابستان بوده که آب‌و‌هوایی معتدل و خنک دارد و حس سرزندگی را به شما منتقل می‌کند.

جنگل سیسنگان مازندران

جمع بندی

در این مقاله به بررسی بهترین جنگل‌ های ایران برای مسافرت و طبیعت‌گردی پرداختیم. نکته مهم این است که برای سفر به این جنگل‌ها با توجه به اینکه ایران دارای آب‌وهوای متنوعی است، باید بهترین زمان را انتخاب کنید؛ اما نکته مهم این است که پس‌ از ورود به جنگل‌ها باید نسبت‌ به حفظ طبیعت زیبا و بکر آن‌ها نهایت تلاش را داشته باشیم و باعث آسیب به حیوانات و موجودات زنده نشویم.