تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

از گذشته تا به امروز مردم استفاده ویژه‌ای از آتش داشتند و از آن برای مصارف شخصی خود مانند روشن کردن اجاق خانه، پخت غذا و گرم کردن خود استفاده می‌کردند؛ بنابراین علاقه افراد به آتش روز به روز بیشتر شد که به همین منظور آتشکده‌هایی در مکان‌های مختلف به وجود آمده‌اند که اهالی آن منطقه از این آتشکده‌ها برای بردن آتش به خانه خود استفاده می‌کردند. آتشکده مکانی است که در آنجا آتشی به صورت مستمر روشن است. آتشکده‌های مختلفی در نقاط مختلف دنیا وجود دارند اما در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم می‌خواهیم در مورد آتشکده زرتشتیان کرمان صحبت کنیم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آتشکده زرتشتیان کرمان

این آتشکده جزو مکان‌های دیدنی شهرستان کرمان است که هرساله توریست‌های بسیاری از این مکان بازدید می‌کنند. در واقع این آتشکده در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی و همزمان با حکومت پهلوی در کرمان ساخته شد. سردر این آتشکده ساخته شده از سه کلمه همت، هوخت و هورشت است که به معنای اندیشه گفتار و کردار نیک می‌باشند. در واقع می‌توان گفت که آتشکده زرتشتیان تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان است و هیچ موزه‌ی دیگری به عنوان رقیب آن وجود ندارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

آتشکده زرتشت کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان کجاست؟

این آتشکده از بهترین مکان‌های تفریحی در شهرستان کرمان است که مانند آن در هیچ جای ایران وجود ندارد. آدرس این آتشکده شهرستان کرمان، خیابان زریست (شهدا) و ابتدای خیابان برزو آمیغی است.

ویژگی‌های آتشکده زرتشتیان

آتش این آتشکده از قبل از دوره‌ی ساسانیان شعله‌ور است و از آن به عنوان آتش مقدس یاد می‌کنند. در واقع این آتش یک آتش چند هزارساله است که از سمت هند به آتشکده هند جابجا شده است و بعد از آن به محله شهر انتقال داده شد و سپس به شهر کرمان منتقل شد. در تاریخ ۱۰ مهر سال ۱۳۸۰ شمسی، این آتشکده به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

 هر سال حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار توریست و گردشگر به این مکان سفر می‌کنند و از این آتشکده‌ی تاریخی دیدن می‌کنند. جالب است بدانید که این محل بزرگترین و مهم‌ترین محل اجماع بهدینان کرمان می‌باشد.

قسمت‌های مختلف آتشکده زرتشتیان

در کنار ساختمان این آتشکده، یک موزه‌ی مردم ‌شناسی وجود دارد که شامل دو طبقه‌ی مجزا است و در هر طبقه، اشیای تاریخی مختلفی نگهداری می‌شود. در واقع این ساختمان ساخته‌ی مهین دخت سیاوشیان می‌باشد که از همان ابتدا از آن به عنوان موزه استفاده شده است. در طبقه‌ی اول این موزه از انواع کتیبه ها، لوازم آشپزی، کتاب‌های زرتشتیان و دیگر لوازم مورد استفاده‌ی زرتشتیان نگهداری می‌شود.

در طبقه‌ی دوم این موزه یک گالری عکس وجود دارد که می‌توانید در آن انواع عکس‌های مختلف مخصوص زرتشتیان را ببینید و تمامی این عکس‌های بسیار قدیمی و تاریخی می‌باشند. بین طبقه‌ی اول و دوم این ساختمان، یک فضای پلکانی وجود دارد که می‌توانید در آن انواع وسایل قدیمی و تاریخی مربوط به خانه و آشپزخانه را مشاهده کنید.

آتشکده زرتشت کرمان

اشیای موجود در موزه

تمامی اشیایی که در این موزه هستند، به کمک مردم زرتشتی و غیر زرتشتی جمع آوری شده‌اند. در واقع تمامی این اشیاء نحوه‌ی زندگی زرتشتیان در گذشته را نشان می‌دهد. این اشیاء بسیار گران بها هستند و برای زرتشتیان ارزش معنوی دارند؛ بنابراین از مجموعه‌ی این لوازم به خوبی مراقبت می‌شود و هرساله کارشناسان آن‌ها را بررسی می‌کنند و از فرسودگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند. دو مورد از لوازم این موزه، جزو قدیمی‌ترین اشیاء آن می‌باشند که شامل یک کتاب دست‌نویس مربوط به گاتاها است که متعلق به ۲۰۰ سال قبل بوده و دیگری آتشدان دستی آن می‌باشد که در سال ۱۲۰۷ ساخته شده است.

از دیگر اشیاء مهم این موزه می‌توان به عکس مجلس شورای ملی در زمان حکومت قاجار اشاره کرد که به شدت توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است. تنوع اشیایی که در این موزه نگه داری می‌شوند بسیار زیاد است اما از مهم ترین‌های آن می‌توان به لباس‌های زنانه قدیمی زرتشتیان مانند لچک، پیراهن، شلوار، چارقد و…، انواع لوازم آتشدان زرتشتی مانند چراغ لاله، روغن سوز و پیه سوز اشاره کرد. تمامی این لوازم، قدمت بالای ۵۰ سال دارند.

آتشکده زرتشت کرمان

تاریخچه آتشکده زرتشتیان

شخصی به اسم جمشید خدارحم نرسی آبادی در بمبئی (یکی از شهرهای هند) زندگی می‌کرد که شغل او تجارت بود. این شخص برای مدت کوتاهی به کرمان سفر کرد که به دلیل‌عدم وجود امکانات سفر در این شهر، تصمیم به ساخت یک استراحتگاه در آن گرفت. جمشید خدارحم از افراد نیکوکار زمانه‌ی خود بود که اقدامات بسیار زیادی در شهرهای مختلف انجام داده بود و این آتشکده هم از اقدامات خیرخواهانه‌ی این شخص است. در واقع این شخص در یکی از محله‌هایی که زرتشتیان زندگی می‌کردند، سه دانگ از یک باغ بزرگ را خریداری کرد و پس از آن به ساخت آتشکده زرتشتیان کرمان اقدام کرد و پس از گذشت سال ها، این آتشکده به انجمن جوانان زرتشتیان کرمان اهدا شد.

 اطلاعات آتشکده زرتشتیان کرمان

برای بازدید از این آتشکده می‌توانید از ساعت ۸ صبح الی ۲ بعد از ظهر به آنجا روید و از این مکان دیدن کنید. اگر به مکان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به این مکان سفر کنید. در این آتشکده می‌توانید به طور کامل با فرهنگ و آداب و رسوم مردم زرتشت آشنا شوید و تمامی عکس‌ها و لوازم قدیمی آن‌ها را ببینید. در ابتدا مساحت این مکان ۴ هزار مربع بود که پس از گذشت سال‌ها با تلاش تعداد زیادی از زرتشتیان، مساحت آن دو برابر شد و به ۸ هزار متر مربع رسید.

در اطراف این منطقه، مکان‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. این مکان‌ها شامل قلعه دختر (به فاصله ۱.۲ کیلومتر)، بازار کرمان (به فاصله ۲.۷ کیلومتر)، مسجد گنجینه خان (به فاصله ۳ کیلومتر) هستند. همچنین چندین محل اقامتی در این مکان وجود دارند که توریست‌های بسیاری در این اقامتگاه‌ها مستقر می‌شوند.

 هتل شهباز، هتل هزار، هتل اخوان، هتل جهانگردی و هتل کرمان از اقامتگاه‌های این منطقه می‌باشند. علاوه بر مکان‌های دیدنی و اقامتگاه ها، ۳ رستوران در این منطقه به نام‌های مجتمع پذیرایی کیخسرو، کبابی همیشه بهار، مهر رستوران و باغچه شمعدونی وجود دارند.

آتشکده زرتشت کرمان

جمع‌بندی از معرفی آتشکده زرتشتیان در کرمان

در این مطلب راجع به آتشکده زرتشتیان کرمان با شما صحبت کردیم و به شما گفتیم که این آتشکده دقیقا در کجای شهر کرمان قرار دارد. تاریخچه این مکان و تمامی اشیای گرانبها موجود در این مکان را برای شما نام بردیم و مناطق تفریحی که در نزدیکی آن وجود دارد را به شما معرفی کردیم. اگر به مکان‌های تاریخی و آداب و رسوم مردمان زرتشت علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به این منطقه سفر کنید.