تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کلاته رودبار سمنان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با شهر کلاته رودبار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

کلاته یا کلاته رودبار (Kalateh Rudbar) یکی از شهرهای استان سمنان در 42 کیلومتری دامغان است. شهر کلاته رودبار در شمال غربی شهر دامغان که از شهرهای کهن و معروف ایران به نام صددروازه ایران قدیم می‌باشد واقع گردیده‌ است. طبیعی است که این منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی از شرایط آب و هوایی مناسب تر از دامغان برخوردار می‌باشد و با عنایت به پیشینه تاریخی آن از آثار و بناهای تاریخی ارزنده بی نصیب نمانده‌ است.

فرهنگ و رسوم مردم این شهر شباهت فراوان با آداب مردم همسایه شمالی آن (شهرهای استان مازندران) دارد، به همین دلیل دارای مراسم از قبیل عزاداری، عروسی و جشن های محلی مشابه با مردم مازندران می باشند. این شهر در دامنه کوهستان البرز واقع شده و آب و هوای آن نیز از ویژگی‌های کوهستانی برخوردار است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل باعث شده تا این شهر و ییلاق آن به یکی از زیباترین جاذبه‌های استان سمنان تبدیل شود.

مردم این شهر به کشاورزی، دامداری و… اشتغال داشته و زنان این شهر علاوه بر مشارکت در کارهای کشاورزی و دامداری (عشایری) با مردان، صنایع دستی زیبایی همانند قالی، گلیم، جاجیم و پاپوش را خلق می نمایند. در آخرین ماه فصل بهار، باغداران کلاته رودبار، گل های خوش عطر محمدی را از باغ های خود برداشت می کنند. گلستان های گل مجمدی شهر کلاته رودبار نیز از دیدنی های زیبای این شهر است.

دیدنی های کلاته رودبار

این شهر جاذبه های گردشگری و طبیعی زیادی دارد. از مهمترین جاذبه ها و دیدنی های این شهر کوچک پارک پیر خوشدر، چشمه و آبشار پیر خوشدر، گنبد سبز، قلعه پنجم، کوشک، گور قلعه، تخت شاه، پیر ابراهیم، قلعه نمکه، تنگه دختر قلعه، گندوآب (گنجاب) ، امامزاده عقیل (ع) و… می باشد.

کلاته رودبار سمنان
کلاته رودبار سمنان

این شهر دارای دو بافت سنتی و جدید می باشد. سبک معماری سنتی در ساختمانهای قدیمی دیده می شود که از خشت، گل، چوب و سنگ ساخته شده است و در بناهای جدید تحت شرایط و اقلیم غالب منطقه و مصالح موجود مکانی شکل گرفته است.

کلاته‌رودبار با توجه به برخورداری از طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی گردشگری زمینه تبدیل شدن به شهر گردشگر را دارد و شناخته شدن آن به عنوان قطب گردشگر سمنان یکی از اهداف پیش روست. در حال حاضر یک اقامتگاه بوم‌گردی در کلاته‌رودبار فعال است و ۲ اقامتگاه جدید نیز در دست راه‌اندازی است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: