تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دره ستارگان یکی از پدیده‌های فوق‌العاده جذاب زمین‌شناسی محسوب می‌شود و در لیست عجایب هفت‌گانه قشم قرار دارد. این دره با قدمتی بیشتر از دو میلیون سال، چشمان همه بینندگان را به خود خیره می‌کند؛ همچنین یکی از جاذبه‌های جالب و اسرارآمیزی است که شامل دیواره‌های بلند، ستون‌های عظیم و مخروط‌های نوک‌تیز می‌شود. فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، تندبادها و آب‌های سطحی، سبب شکل گیری این پدیده طبیعی شده است و لایه و حفره‌های متعددی در درون ستون‌های آن تشکیل یافته که هوا به‌سهولت در درون آن‌ها نفوذ می‌کند. همین مشخصه‌های دره ستارگان منجر شده تا این دره تاریخی، در لیست میراث یونسکو به‌عنوان بخشى از ژئوپارک قشم (تنها ژئوپارک خاورمیانه)، ثبت گردد.

زیبایی بی‌بدیل و شگفت انگیز دره ستارگان سبب شده است که این دره یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی قشم شناخته شود و گردشگران زیادی را در طول سال به خود جذب کنند. در صورتی که علاقه خاصی به بازدید از مکان‌های جذاب و تاریخی ایرانی دارید و یا می‌خواهید سفری به قشم داشته باشید، توصیه می‌کنیم این مطلب از سری مطالب وب سایت هم اقلیم را از دست نداده و تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

اسرار مرموز دره ستارگان قشم + تصاویر

دره ستارگان در کجاست؟

دره ستارگان یکی از مکان‌های دیدنی استان هرمزگان است؛ این دره در ضلع شمالى جزیره قشم و نزدیک روستای برکه خلف قرار دارد. در صورتی که از جزیره قشم به‌ سمت ساحل جنوبى جزیره حرکت کنید، به روستاى مذکور مى‌رسید. در واقع روستای برکه خلف در پنج کیلومترى ساحل جنوبى جزیره قشم واقع شده است و افراد می‌توانند جذاب‌ترین جلوه‌هاى فرسایش در جزیره را در قسمت شمالی این روستا نظاره کنند.

زمان بازدید از دره ستارگان برای افرادی که علاقه‌مند به تماشای زیبایی‌های شگفت انگیز این مکان هستند بدین شرح است: در نیمه اول سال از ساعت هشت صبح تا ساعت هفت عصر و نیمه دوم سال از هشت صبح تا ساعت هشت شب. همچنین هزینه بازدید گردشگران داخلی از این سرمایه ملی برای  هر نفر ۵۰۰۰ هزار تومان است.

دره ستارگان در کجاست؟

علت تشکیل دره ستارگان

یافته‌های زمین شناسان و متخصصان درباره کشف ویژگی‌های زمین شناختی و دلایل به وجود آمدن  دره ستارگان نشان می‌دهد که به طور مشخص، این دره از عجیب‌ترین نتایج فرسایش خاک و فشار باد و آب به سطح زمینی تشکیل شده است.

از آن جایی که قسمت‌های گوناگون منطقه مذکور دارای مقاومت‌های متفاوتی هستند، این اثر فرسایشی در همه بخش‌ها یکسان نبوده و قسمت‌هایی که مقاومت بیشتری دارند، به صورت ستون‌های ناهمگون باقی مانده‌اند.

عمر دره ستارگان قشم به حدوداً دو میلیون سال قبل و در دوران زمین شناسی سنوزوئیک برمی‌گردد. سطح زمین این دره در طی دو میلیون سال تحت تأثیر فشار باران و باد و فرسایش قرار گرفته و به شکل شگفت انگیز امروزی خود رسیده ‌است.

بیشتر بخوانید

در طول سال تعداد دفعات بارندگی جزیره قشم چندان زیاد نیست؛ با این حال، بارش‌های معدودی که در این منطقه جغرافیایی رخ می‌دهند، اغلب شدت و فشار بسیار بالایی دارند و منجر به تخریب لایه‌های سطحی زمین که مقاومت بسیار محدودی دارند می‌شوند. این نکته جالب را هم در نظر بگیرید که مقاومت لایه‌های زیرین منطقه مذکور، نسبت به لایه‌های رویی آن کمتر است؛ لذا در طی گذشت سال‌ها، لایه‌های رویی زمین که مقاوم‌تر هستند، دچار فرسایش می‌شوند و لایهٔ زیرین را نیز تغییر شکل می‌دهند.

علت تشکیل دره ستارگان

افسانه وجود جن در دره ستارگان

به‌احتمال‌قوی مهم‌ترین علتی که دره ستاره‌ها را تا این اندازه اسرارآمیز و عجیب نشان می‌دهد، اعتقادات مردم محلی این منطقه است. بر اساس اعتقادات مردم محلی، این دره محل زندگی اجنه و ارواح بوده و شب هنگام این موجودات در مکان مذکور تردد می‌کنند. در صورتی که هنگام شب در این مکان حضور داشته باشید، می‌توانید صداهایی عجیب و غریب را بشنوید. طبق اعتقادات مردم محلی منطقه، علت این صداها به دلیل نارضایتی اجنه و ارواح از حضور انسان‌ها در نزدیکی محل زندگی‌ آنها است؛ لذا اعتقاد دارند که بازدید از دره ستاره‌ها در هنگام شب خطراتی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اگر بعد از غروب آفتاب و یا تاریک شدن هوا قصد حرکت به سمت دره فوق را داشته باشید، ممکن است در نظر مردم محلی، در حال ورد به خطرناک‌ترین و ترسناک‌ترین دره ایران هستید و احتمالاً خطرات بسیار زیادی شما را تهدید خواهد کرد.

صداهای دره ستاره‌ها در شب

ظاهر عجیب‌ و اسرارآمیز این منطقه، منجر به شکل‌گیری افسانه‌های گوناگونی شده است. با این حال زمین شناسان با بررسی‌ و تحقیقات متعدد، دلیل این صداها را به علت وزش بادهای شدید در میان ستون‌های متعدد این دره نسبت دادند و اشکال مختلفی که با فرایند فرسایش در این منطقه تشکیل شده‌اند، زمینه ساز تولید صداهای گوناگون، مخصوصاً بعد از غروب آفتاب و هنگام تاریک شدن هوا دانسته‌اند.

تفریحات دره ستاره‌ها

دره ستاره‌ها منطقه‌ای است که در آن تفریحات گوناگونی قرار دارد. اغلب این تفریحات مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند و افراد نیز می‌توانند بر حسب زمان و علائق خود چند نمونه از آن‌ها را تجربه کنند. در ادامه به معرفی این تفریحات پرداخته‌ایم.

گشت‌وگذار در دره ستارگان

در ورودی دره مذکور دو صخره بزرگ دیده می‌شود که در کنار هم یک دروازه را در ذهن افراد تداعی می‌کنند. همچنین مسیرهایی که گردشگران باید از آن‌ها رفت و آمد کنند، به وسیله سنگ‌چین مشخص شده است تا افراد راه خود را گم نکنند. همان طور که می‌دانید طبیعت خود، هنرمندی قهار است در این منطقه نیز تندیس‌هایی مشاهده می‌شود  که شبیه به اشکال حیوانات گوناگون همچون مانند عقاب، تمساح، فیل و… هستند. حتی افراد با دیواره‌ای که شباهت زیادی به سر یک انسان دارد مواجه می‌شوند. پس از این که گردشگران مقداری در مسیر پیشروی کنند به بام دره می‌رسند. بر روی این بام دره، نمایی بی نظیر و دلربا از دره ستاره‌ها قابل مشاهده است. افراد حتی می‌توانند با دوربین عکاسی به ثبت تصاویر از این منطقه بپردازند و بعداً آن‌ها را تماشا نمایند. در واقع بر روی بام دره تمام دره را می‌توان نظارت کرد.

تفریحات دره ستاره‌ها

شترسواری در دره ستارگان

گردشگران می‌توانند در دره ستاره‌ها شتر اجاره کنند و به جای گشت‌وگذار با پای پیاده در این دره، با شتر آن را بگردند. با این کار، هم می‌توان منطقه را  گشت و همچنین به طور هم‌زمان می‌توان از شترسواری لذت برد.

خرید صنایع دستی از دره ستارگان

خرید سوغاتی همواره بخش بسیار مهمی از سفر است. گردشگران می‌توانند به عنوان استفاده شخصی و یا سوغاتی، صنایع دستی ساخته شده توسط مردم بومی منطقه قشم که معمولاً از لوازم تزئینی، صدف و گوش ماهی ساخته شده‌اند را خریداری کنند.

بیشتر بخوانید

موزه سنگ دره ستارگان

موزه سنگ مکان توریستی دره ستاره‌ها، در ساختمان پذیرمان این دره ساخته شده است و بیشتر گردشگرانی که برای بازدید به این دره می‌آیند، از موزه سنگ نیز بازدید به عمل میاورند. در موزه مذکور انواع سنگ‌ها و کانی‌های جزیره قشم، جزیره لارک، جزیره هنگام و جزیره هرمز یافت می‌شود و می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به مباحث زمین شناسی بسیار جذاب باشد. لازم به اشاره است که موزه سنگ تعداد ۴۸ نمونه سنگ، کانی و سنگواره وجود دارد.

بازدید از روستای برکه خلف

این روستا تحت عنوان تمیزترین روستای قشم شناخته می‌شود و در کنار دره ستاره‌ها قرار دارد. دلیل این که این روستا به تمیزی معروف شده این است که بانوان روستایی در هر هفته یک یا دو مرتبه همه جای روستا را تمیز می‌کنند. در واقع تمیزی معابر برکه خلف نخستین چیزی نیست که نظر گردشگران را جلب می‌کند. مجموعه لباس‌های رنگارنگ و سنتی جزیره قشم که هنر دست زنان این منطقه است برای فروش در این روستا یافت می‌شود که افراد می‌توانند آن‌ها را خرید و یا اجاره کنند. در این منطقه از قشم، زنان هنرمندی نیز حضور دارند که نقش و نگارهای زیبا و بسیار دلربایی را با حنا طراحی می‌کنند که  علاقه‌مندان می‌توانند به آن‌ها مراجعه نمایند.

بیشتر بخوانید

آیا در دره ستاره‌ها جن وجود دارد؟

مردم محلی منطقه معتقدند که دره ستارگان پس از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا محل عبور و مرور ارواح و اجنه است و اعتقاد دارند که صداهایی که در هنگام شب از این دره به گوش می‌رسند، صدای اجنه و ارواحی است که از حضور افراد در این منطقه ناراضی هستند. با این حال طبق عقیده محققین و دانشمندان، این صداها به علت وزش باد در ستون‌های دره بوده و وجود ارواح و جن ثابت نشده ‌است.

نحوه تشکیل دره ستارگان به چه صورت است؟

دره ستارگان در طی مدت زمان حدود دو میلیون سال و به علت پدیده‌های زمین شناختی همچون فشار باد و باران بر خاک و لایه‌های سطح زمین و فرسایش خاک در این منطقه به وجود آمده است.

جمع بندی

همان گونه که مستحضرید، در این مطلب به معرفی دره ستارگان پرداخته و  اطلاعات و نکات مفیدی درباره این منطقه به شما عزیزان ارائه دادیم. امیدواریم شما همراهان گرامی با مراجعه به این منطقه تاریخی و بازدید زیبایی‌ها و جذابیت‌های آن، لذت کافی را ببرید. از این که تا انتهای این مطلب از وب سایت هم اقلیم ما را همراهی نمودید، از شما سروران کمال تشکر و قدردانی را داریم.