تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

اهرام مصر یادگار شکوهمند بر جای مانده از دوران مصر باستان و فراعنه آن زمان است. هر طور هم که حساب کنیم نمی‌توان در مورد جاذبه‌های گردشگری این کشور سخن گفت و حرفی از اهرام ثلاثه مصر به میان نیاورد. جیزه شهری که این اهرام در آن نهفته است، پیشینه‌ای چند هزار ساله داشته و بناهای تاریخی آن مربوط به دوره پادشاه چهارم است. در بین اهرام مختلف مصر، هرم خوفو بزرگترین بوده و به عنوان عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شود.

پس از آن، دو هرم دیگر به نام‌های خفرع و مفرع در کنار خوفو واقع شده و این سه هرم، به اهرام ثلاثه معروفند. اگر شما هم کنجکاو هستید تا در مورد اسرار مرموز این سازه‌‌ها بیشتر بدانید، در این مقاله از مجله هم اقلیم همراه ما باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

اسرار ناگفته اهرام ثلاثه مصر فاش شد! + تصاویر

سرگذشت اهرام ثلاثه مصر چه بود؟!

براساس گزارش منابع معتبر باستان شناسی، ساخت اهرام مصر از سال ۲۶۵۰ آغاز شد و تا سال ۲۳۰۰ قبل از میلاد، حدود ۸۰ هرم در این سرزمین احداث گشت. گفتنی است که دستور ساخت اولین هرم بزرگ، توسط دومین پادشاه از سلسله سوم فراعنه (جوزر) صادر شد. ساخت این اهرام تا دودمان هجدهم فراعنه ادامه داشت و تا بیست و پنجمین پادشاه، دیگر اهرامی ساخته نشد.

سال‌ها گذشت و بشر در مورد این سازه‌ها کنجکاو شد. به همین خاطر گروه‌های مختلف باستان شناسی از کشورهای مختلف، پیوسته به جیزه سفر می‌کردند و به کندوکاو و پژوهش پیرامون این سازه‌های باستانی می‌پرداختند. در نهایت سال ۲۰۰۸ میلادی، باستان شناسان موفق به کشف ۱۳۸ هرم باستانی شدند که اهرام ثلاثه مصر هم بخشی از این مجموعه بود.

بیشتر بخوانید

این سه هرم به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که دارند، همیشه از محبوبیت بیشتری در بین سایر اهرام برخوردار بوده و گردشگران متعددی برای بازدید از آن‌ها، به این کشور سفر می‌کنند. اهرام ثلاثه در ضلع شمالی قاهره و بهش غربی رود نیل واقع شده‌اند.

سرگذشت اهرام ثلاثه مصر چه بود؟!

معروف‌ترین اهرام مصر کدامند؟

همانطور که گفته شد، معروف‌ترین اهرام مصر بزرگ‌ترین‌ها یعنی خوفو، مفرع و منقرع است. این اهرام ثلاثه به اهرام جیزه میز معروفند. برای تماشای این بناهای عظیم و شکوهمند، باید مهمان آفتاب گرم قاهره بود و پس از طی مسافت نسبتا طولانی، خود را به جیزه رساند. همراه ما باشید تا در ادامه شما را با ویژگی هر یک از این اهرام ثلاثه آشنا کنیم.

بزرگ‌ترین هرم از اهرام ثلاثه مصر؛ هرم خوفو

هرم خوفو به عنوان بزرگ‌ترین و اولین اهرام ثلاثه مصر شناخته می‌شود که حدود ۲۵۵۱ سال پیش از میلاد، دستور ساخت آن توسط یکی از فراعنه مصر به نام خوفو صادر شد. هرم خوفو به دلیل ارتفاع زیادی که دارد (۱۳۸ متر)؛ عنوان بزرگ‌ترین هرم (The Great Pyramid) را به خود اختصاص داده و توانسته خود را در لیست عجایب هفتگانه دنیا جای دهد.

معروف‌ترین اهرام مصر کدامند؟

دومین هرم از اهرام ثلاثه مصر؛ هرم خفرع

خفرع از نظر ابعاد، دومین هرم از اهرام ثلاثه مصر است که حدود ۲۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح، دستور ساخت آن توسط پادشاه دوره صادر شد. این هرم ارتفاعی بالغ بر ۱۳۶ متر داشته و صرفا ۲ متر از خوفو کوتاه‌تر است.

بیشتر بخوانید

نکته‌ای که در این باره مطرح می‌باشد، این است که خفرع بر روی زمین مرتفع‌تری ساخته شده و از این‌رو در نگاه اول بلندتر از خوفو دیده می‌شود؛ اما در اصل خوفو ارتفاع بیشتری از خفرع دارد. یک نکته جالب دیگر هم اینکه محققان معتقدند مجسمه ابوالهول یا اسفینکس (Sphinx) که در نزدیکی خفرع قرار گرفته نیز به دستور خفرع (پادشاه آن دوره) ساخته شد. از این‌رو عده‌ای بر این باورند که چهره ابوالهول همان چهره پادشاه مصر (خفرع) است.

سومین هرم از اهرام ثلاثه مصر؛ هرم منقرع

از نظر ارتفاع و بزرگی، مقام سوم تعلق می‌گیرد به هرم منقرع. این سازه به عنوان سومین هرم از اهرام ثلاثه مصر، حدود ۲۴۹۰ سال پیش از میلاد مسیح، به دستور منقُرع پادشاه آن زمان بنا شد. منقرع از خوفو و خفرع کوتاه‌تر بوده و حداکثر ارتفاع آن حدود ۶۵ متر می‌باشد.

طی سال‌های اخیر میزان مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته بر روی منقرع افزایش یافت و باستان شناسان موفق به کشف یک شهر تاریخی کوچک در نزدیکی این هرم شدند.

همچنین پاپیروس نیز در نزدیکی دریای سرخ پیدا شد و محققان طی تحقیقات گسترده‌‌تر فهمیدند که بلوک‌های سنگی عظیم الجثه‌ای که در ساخت هرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، در زمان ساخت هرم، با جریان آب راحت‌تر حمل می‌شد. در ادامه قصد داریم شما را با داده‌ها و کشفیات جدید از اهرام ثلاثه مصر آشنا کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

با حقایق و اسرار مرموز اهرام ثلاثه مصر و سایر هرم‌ها آشنا شوید!

خب تا اینجای کار اطلاعات نسبتا خوبی راجع به اهرام ثلاثه مصر و سرگذشت آن‌ها به دست آوردیم. حال نوبت آن است که چند مورد از نکات جالبی که در مورد این سازه‌ها وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم،‌ تا شما همراهان همیشگی هم اقلیم نیز به درک بهتری از علل پیدایش و نحوه ساخت این هرم‌ها دست یابید.

با حقایق و اسرار مرموز اهرام ثلاثه مصر و سایر هرم‌ها آشنا شوید!
چرا اغلب هرم‌ها در غرب رود نیل بنا شدند؟!

اغلب هرم‌های باستانی کشور مصر در غرب رود نیل ساخته شده‌اند. شاید از نظر شما این امر کاملا اتفاقی باشد؛ اما باید بگوییم که هیچ چیز در تاریخ این کشور از روی حدس و گمان رخ نداده است. مصری‌ها فرهنگی مملو از نماد و اعتقادات مختلف دارند که نقش بسزایی در نوع تصمیمات آنان ایفا می‌کند.

از این‌رو چندان تعجبی هم ندارد که در آن زمان براساس این عقاید، موقعیت مکانی هرم‌ها را تعیین کرده باشند. اما به نظر سما چه اعتقادی سبب این تصمیم شده است؟! همانطور که می‌دانید اهرام ثلاثه مصر و سایر بناهای هرمی، آرامگاه اساطیر و پادشاهان این سرزمین می‌باشد. از این‌رو مردم مصر معتقد بودند که این هرم‌ها باید در جایی قرار گیرند که فراعنه راحت‌تر بتوانند سفر خود را به دنیای دیگر آغاز کنند.

مردم این سرزمین معتقد بودند که خورشید و دنیای پس از مرگ ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به عبارتی یکی از خدایان مصری‌ها اوسایرس نام دارد، او نماد چرخه خورشید و حیات بخشیدن به بذرهای نهفته در دل خاک بوده و خدای مردگان و آغازگر زندگی جدید است.

بنابراین غروب خورشید نمایانگر مرگ بوده و از این جهت که هر بار از سمت غرب، غروب می‌کند، مردم معتقدند که پیش از طلوع و در حین غروب، روح پادشاه باید به خورشید متصل شود. به همین خاطر اهرام را در غرب رود نیل بنا کردند که گویای مفهوم مرگ و سفر روح بود.

اهرام مصر به دست انسان ساخته نشد!

در مورد نحوه ساخت اهرام ثلاثه مصر و سایر بناهای مشابه، تئوری و فرضیه‌های مختلفی مطرح است و آنچه بیشتر از سایرین قابل درک است؛ ساخته شدن هرم‌ها توسط بردگان مصری می‌باشد. با این وجود بسیاری از محققان بر این باورند که ممکن است این ادعا صحت نداشته باشد!

بر همین اساس یک تاریخ‌دان یونانی به نام هرودوتوس (Herodotus) در رابطه با یک تیوری دیگر راجع به نحوه ساخت اهرام مصر در نوشته‌هایش سخن به میان آورد.

او مدعی شد که سازندگان این بناها بردگان نبودند، بلکه افرادی از خانواده‌های متوسط و کم درآمد به شمار می‌رفتند. با توجه به نگاره‌های حک شده بر روی سنگ دیوار بناها می‌توان فهمید که با سازندگان این هرم‌ها به احترام یاد می‌شد و رفتاری شبیه به برده داری در میان نبود. حتی بعد‌ها در دهه ۱۹۹۰ آرامگاه برخی از سازندگان اهرام کشف شد.

البته تئوری دیگری هم وجود دارد که می‌گوید اهرام ثلاثه به دست یوفوها و موجودات فرازمینی ساخته شده؛که البته ما در این باره ادعایی نداریم و بیشتر کنجکاو هستیم که نظر شما را هم در این باره بدانیم. پس حتما دانسته و پیشنهادات خود را پیرامون این مسئله در بخش کامنت‌ها با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

اهرام مصر به دست انسان ساخته نشد!

آیا همه هرم‌ها مخروطی و نوک تیز هستند؟!

جالب است بدانید که همه هرم‌ها در مصر حالت مخروطی و نوک تیز ندارند! بلکه هرم‌های اولیه نسبت به فازهای بعدی این آثار، متفاوت بوده و سقف صافی داشته‌اند. در ضمن یک نمونه هم از این مدل هرم‌ها، بنای پلکانی جوزر می‌باشد که در دوران سلسله‌ سوم توسط ایمهوتِپ احداث شد.

بیشتر بخوانید

هرم پلکانی جوزر یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخی موجود در دنیاست که سقف مسطحی داشته و به عبارتی نوک تیز نیست. مشابه این قبیل از هرم‌های پلکانی را می‌توان در تمدن سایر کشورها نظیر اندونزی (معبد بوروبودور)، چیچن (هرم اِل کاستیلو) و… مشاهده کرد.

بهره‌گیری از علم ستاره شناسی در ساخت اهرام مصر

طی سالیان متمادی محققان و پژوهشگران متعددی برای کشف اسرار اهرام ثلاثه مصر به این سرزمین سفر کردند، اما‌ در این میان یک ستاره شناس بریتانیایی (کیت اسپنسر) به حقایق عجیبی در رابطه با نحوه احداث هرم‌ها دست یافت. او پس از کلی پژوهش و مطالعه دریافت که ستاره‌ها و صور فلکی نقش مهمی در چگونگی قرار گرفتن هرم‌ها ایفا می‌کنند.

او تحقیقات خود را در این باره گسترش داد و به این نتیجه رسید که ستارگان دب اکبر و دب اصغر در چگونگی قرارگیری اهرام نقش دارند و به این دلیل برخی هرم‌ها در جهت‌های شمال و جنوب بنا شده‌اند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که محاسبه مصریان در آن زمان بسیار دقیق و هوشمندانه بوده و تنها با ۰٫۵ درجه اختلاف انجام شده است. این شخص با بررسی داده‌های مذکور و اسناد و شواهد ستاره شناسی، توانست قدمت اهرام را تا حدودی مشخص کند.

بهره‌گیری از علم ستاره شناسی در ساخت اهرام مصر

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی اهرام ثلاثه مصر پرداختیم و حقایق و نکات جالبی پیرامون این بناهای باشکوه تاریخی یاد گرفتیم. اگر شما هم شیفته جاذبه‌های گردشگری مصر هستید و تصمیم دارید روزی به این سرزمین سفر کنید، فرصت بازدید از مجسمه ابوالهول و اهرام ثلاثه خارق‌العاده را از دست ندهید. همچنین اگر تا امروز تجربه سفر به این کشور را داشته‌اید، یا نکته جالب دیگری در این باره می‌دانید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.